Gas geven voordat je motor uitschakelt

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bozzie
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Status
Niet open voor verdere reacties.

Bozzie

MF veteraan
Lid geworden
5 jul 2005
Berichten
2.723
Waarderingsscore
65
Locatie
NMGN
Hallo motorrijders,
Wat ik momenteel doe voordat ik mijn motor uitschakel is een dot gas geven voordat ik de killswitch indruk. Ik heb namelijk het idee dat de motor hierdoor beter start na 1 a 2 weken stil te hebben gestaan…

Iemand enig idee of dit echt effect heeft of zit dit tussen de oren?

Ben benieuwd wie dit ook doet en of het dus daadwerkelijk effectief is.
:W
 
Hallo motorrijders,
Wat ik momenteel doe voordat ik mijn motor uitschakel is een dot gas geven voordat ik de killswitch indruk. Ik heb namelijk het idee dat de motor hierdoor beter start na 1 a 2 weken stil te hebben gestaan…

Iemand enig idee of dit echt effect heeft of zit dit tussen de oren?

Ben benieuwd wie dit ook doet en of het dus daadwerkelijk effectief is.
:W
Ik heb een abbo met Jomanda 🤓
Werkt prima:t:]
 
Antilliaans warmdraaien is dan echt veel beter,:Y zeker na twee weken roesten/ rust.
 
Het eerste wat me opvalt aan je bericht is dat je hem uitzet met de killswitch. Waarom niet gewoon met de sleutel?
ik kan me zo 1,2,3 niets bedenken waarom ie beter zou moeten starten na twee weken stilstand als je eerst een dot gas geeft voordat je hem uitzet. Als er daardoor al iets “ geprimed” wordt, dan is dat twee weken later wel weer weg denk ik.
Dus ja, ik denk dat het tussen je oren zit.
 
Killswitch of sleutel, maakt niet uit toch?
Reden, heb ik licht om slot erop te doen, kan ook met sleutel maar killswitch is fijn knopje om te drukken 🥳
 
Killswitch of sleutel, maakt niet uit toch?
Reden, heb ik licht om slot erop te doen, kan ook met sleutel maar killswitch is fijn knopje om te drukken 🥳
Volgens mij moet je hem gewoon uitzetten en er niet teveel bij stilstaan. Zo ingewikkeld is het niet, gasgeven en dan uitzetten is minder goed omdat de benzine niet meer verbrand en wel in de motorolie beland die dan verdund. Dus nee,..
 
Als het injectie is zal het afsluiten van de spanning de brandstof toevoer direct afsluiten. + de ontsteking natuurlijk.
Als het een carburateur machine is, dan onderbreek je de ontsteking.
Brandstof blijft actief en wordt aangezogen.
Dat mengsel condenseerd in je zuigers wat niet gewenst is.
Benzine sluipt langs je zuigerveren tot in je carter, waar het de olie verdunt.

Als het beter zou zijn voor de techniek, dan zouden alle fabrikanten een dergelijke toeren toename automatisch opgenomen hebben bij het uit zetten.

Daarbij start je motor het beste op een correcte verhouding brandstof/lucht.
Bij een koude motor schuift het % benzine wat op naar meer.
Jouw vermeende pietsie extra benzine bij het uitzetten is allang verdampt.
Warm blok, 2 weken wachten...
Nop niet doen.

Maar hé iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt.
Ik heb een collega die start het blik. Motortje gaat 3 minuten naar 1.500 rpm.
Pas als het toerental zakt naar < 1.000 rpm schakelt hij pas in D, omdat anders het mechaniek een dreun krijgt.
Ook een soort ritueel zeg maar.
 
Bedankt voor de serieuze reacties, daar kan ik wat mee.
Mag wmb een slotje op 👍🏻
 
Done!


Scherm­afbeelding 2024-12-18 om 21.05.10.webp
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan