Garmin Zumo deel 7

2022.1 is van december 2021; is minder dan twee jaar oud. ervan uitgaande dat er wel een lifetime op staat heb je in principe recht op de laatste, 2023.1.
Aan de andere kant, de zumo 550 wordt niet meer ondersteund. De nieuwste NT-kaart is 2024.10, maar die krijg je dus niet meer op de zumo 550. Misschien hebben ze het stoppen van de ondersteuning letterlijk genomen zodat dat je nu helemaal geen updates meer krijgt; ook niet de voorlaatste.
Je kan eventueel nog contact opnemen met Garmin, alleen zij kunnen het probleem oplossen.
 
Lifetime kon je apart kopen bij de 550
En was niet bij de aankoop inbegrepen zoals bij de nieuwere modellen.
Dus eerst achterhalen of er wel lifetime bij zit.
 
Vraagje
mijn schoonvader vroeg me vorige week of ik zijn zumo 550 wou updaten naar de laatste kaart. Ik ben een avondje bezig geweest met van alles te proberen (o.a JaVaWa device manager) maar ik zie bij hem alleen de optie om de 2022.1 kaart te her-installeren op het toestel? Dus niet eens een losse map installatie op de PC.
ik dacht OK misschien iets met mijn PC? dus ik heb zijn laptop mee naar huis genomen maar daar zie ik nu exact hetzelfde.
Nu heb ik net snel als korte test mijn zumo 550 waar de 2023.1 kaart sinds april dit jaar op staat, ook even aan de PC gehangen en die werkt wel goed

Iemand een idee wat dit mogelijk kan zijn of andere tips?
Bekijk bijlage 1921881
Ik wil wel een kaartset voor je brouwen. Stuur me maar een pb
 
Ik heb de garmin xt2. Volgens mij is het mogelijk aparte kaarten te uploaden, wat is daarbij het voordeel? Krijg je dan betere kaarten? Ik merk nu best vaak dat de standaard kaart mij naar gebieden stuurt die gesloten zijn (ivm wegwerkzaamheden). Zijn er user kaarten die wel goed geupdate worden? Is dat mss een reden om voor custom kaarten te kiezen?
 
Het probleem wat jij omschrijft is verkeersinfo voor bedoeld. Daar kan de Zumo 550 niet mee overweg.
De XT(2) wel. Ik vermoed dat je daar een app op je smartphone voor moet hebben en deze moet dan weer gekoppeld zijn aan de XT(2).
Met kaartmateriaal los je het probleem van wegwerkzaamheden niet op. Met geen enkele leverancier van kaartmateriaal.
 
Lifetime kon je apart kopen bij de 550
En was niet bij de aankoop inbegrepen zoals bij de nieuwere modellen.
Dus eerst achterhalen of er wel lifetime bij zit.
Ja hebben we in het verleden wel gekocht
2022.1 is van december 2021; is minder dan twee jaar oud. ervan uitgaande dat er wel een lifetime op staat heb je in principe recht op de laatste, 2023.1.
Aan de andere kant, de zumo 550 wordt niet meer ondersteund. De nieuwste NT-kaart is 2024.10, maar die krijg je dus niet meer op de zumo 550. Misschien hebben ze het stoppen van de ondersteuning letterlijk genomen zodat dat je nu helemaal geen updates meer krijgt; ook niet de voorlaatste.
Je kan eventueel nog contact opnemen met Garmin, alleen zij kunnen het probleem oplossen.
Hmm ik had al een vermoeden dat de support gestopt was omdat ik deze ook niet als update zie op mijn 550
Ik wil wel een kaartset voor je brouwen. Stuur me maar een pb
Je bedoeld een OSM map? Dat heb ik ooit eerder gedaan voor iemand. Dus die optie heb ik achter de hand.
 
Hoi Hoi,

Ik plak deze vraag en het vervolg hierop even. hier:

Wij reizen met een Garmin Zumo 590 maar ik krijg enkele dingen niet voor elkaar:

1. De Garmin heeft d.m.v. Garmin Smartphone Link toegang tot vertraging/fileinformatie en ontvangt deze ook. Vervolgens wordt er echter niets met deze info gedaan?! Zo worden wij alsnog doodleuk passen opgestuurd die afgesloten zijn met extra vertraging tot gevolg.

2. Het lukt om tolwegen te vermijden. Echter, als de Garmin de route één keer moet corrigeren/herberekenen wordt je doodleuk weer tol/vignetwegen opgestuurd. Dit is in Zwitserland al tweemaal bijna misgegaan.

Nu wil het toeval dat we deze keer met de Zumo in de auto reizen dus de bijrijder mag/kan nu continue Garmin z'n mening naast die van Google leggen. Maar deze manier van reizen schept weinig vertrouwen zo!

Heeft iemand een idee of wij wat verkeerd doen of dat dit Garmin eigen is? Alvast Dank!

UPDATE: We zijn nu een paar dagen verder in Italië en het gaat niet beter: Garmin heeft ondanks een update slechts dagen geleden keer op keer de verkeerde snelheid. Bovendien wordt de stembegeleiding continue aangezet. Hij was al gedempt, daarna volume op nul... En een uur later is de stembegeleiding er plots weer actief.

Is dit een defecte EEPROM/parametergeheugen? Als we de instellingen controleren dan staan deze wel goed.
 
Wie oh wie herkent dit probleem?

Ik heb een Zumo 345. Via maatjes krijg ik de routes van ritten in een gpx bestand via Myrouteapp.

Rijden we in een groep, geeft mijn navi af en toen een andere route als de anderen hebben.
Ik heb al geprobeerd snelwegen vermijden etc.

Ben benieuwd.
 
Wie oh wie herkent dit probleem?

Ik heb een Zumo 345. Via maatjes krijg ik de routes van ritten in een gpx bestand via Myrouteapp.

Rijden we in een groep, geeft mijn navi af en toen een andere route als de anderen hebben.
Ik heb al geprobeerd snelwegen vermijden etc.

Ben benieuwd.

Blijft een lastig probleem, wat nauwelijks helemaal te voorkomen is. Je heeft alleen niet aan welke gps die maatjes gebruikten?
Paar tips:
- welke kaart maken ze de route? Zou de here kaart moeten zijn. Om zo dicht mogelijk bij de Garmin kaart te zitten.
- in mra zit de optie om Tom tom met Garmin te vergelijken qua route berekening. Zeker door dorpjes etc kan hier behoorlijk verschil in zitten. Daar kun je dan extra route punten zetten om de juiste / zelfde route te forceren.
 
Blijft een lastig probleem, wat nauwelijks helemaal te voorkomen is. Je heeft alleen niet aan welke gps die maatjes gebruikten?
Paar tips:
- welke kaart maken ze de route? Zou de here kaart moeten zijn. Om zo dicht mogelijk bij de Garmin kaart te zitten.
- in mra zit de optie om Tom tom met Garmin te vergelijken qua route berekening. Zeker door dorpjes etc kan hier behoorlijk verschil in zitten. Daar kun je dan extra route punten zetten om de juiste / zelfde route te forceren.
Probleem is dat dan de ene en dan de andere een route maakt. Allemaal (uiteraard) ander navi, soms Garmin, soms Tomtom en soms telefoon met navigatie app
 
Probleem is dat dan de ene en dan de andere een route maakt. Allemaal (uiteraard) ander navi, soms Garmin, soms Tomtom en soms telefoon met navigatie app
Tja .. dan is de beste optie om alleen de track in te laden. En daar dan in je zumo een route van te maken.
 
Wie oh wie herkent dit probleem?

Ik heb een Zumo 345. Via maatjes krijg ik de routes van ritten in een gpx bestand via Myrouteapp.

Rijden we in een groep, geeft mijn navi af en toen een andere route als de anderen hebben.
Ik heb al geprobeerd snelwegen vermijden etc.

Ben benieuwd.
Ik begrijp dat je BaseCamp niet fijn vind om mee te werken. Dan is de beste optie om met tracks te gaan werken zoals MP_NL al aangeeft. Kijk ook even naar dit filmpje van MR GPS. Die legt het een en ander uit. Als jij de routes uit MRA als GPX aangeleverd krijgt dan zit daar ook altijd de track in.

Ook de anderen uit de groep moeten idealiter met tracks gaan werken. Dan is de kans dat jullie allemaal afwijkende routes rijden minimaal, maar nooit 100% uit te sluiten.
 
BC..... snap er niks van, ben geen digibeet, maar BC "ligt" met niet
BC = basecamp.
Maar als de Zumo 345 in staat is een track te converteren naar route.
Dan is dat de meest praktische oplossing en komt de route voor 99% overeen met het origineel.

Zelf haal ik de route altijd naar Basecamp voor herberekenen en corrigeren.
Dan kan ik ook zien of er gekke dingen of fouten in zitten.
 
BC = basecamp.
Maar als de Zumo 345 in staat is een track te converteren naar route.
Dan is dat de meest praktische oplossing en komt de route voor 99% overeen met het origineel.

Zelf haal ik de route altijd naar Basecamp voor herberekenen en corrigeren.
Dan kan ik ook zien of er gekke dingen of fouten in zitten.
Gisteren 1e deel gereden met instelling snelste route. Aparte ervaring om het zwak uit te drukken.

2e deel met kronkelroute en het ging inderdaad (bijna) helemaal goed.

Maar terug naar huis na een paar kilometer toch maar wee snelste route ingegeven vanmorgen.
Was nu 220 kilometer, ben wel benieuwd of ik nu (8 uur later) al thuis zou zijn gekronkeld :)
 
Vraag je maatje een volgende keer een track te sturen vanuit mra.
En converteer deze in je zumo.
Dan komt deze overeen met het origineel.
Ga je een route herbereken met wisselende instellingen dan blijft er van het origineel meestal weinig over.

Bij het gebruik van een track wel herbereken uitschakelen!
 
Heel irritant... op de Zumo 346 staat 2024.10 en zag de update naar 2024.20.

Manier 1: via Garmin Express 2024.20 naar laptop gedownload en in Windows verkenner de map 2024.20 naar de Zumo geheugenkaart gekopieerd. Duurde een uur en was geslaagd.

Manier 2: Via Mapinstall het hele updateproces laten lopen, wat 2 uur duurde en 100% geslaagd leek.

1. Volgens de geheugenkaart (via Windows verkenner) staat 2024.20 in de map op de geheugenkaart en

2. volgens Mapinstall staan zowel 2024.10 en 2024.20 op het apparaat (beide aanvinkbaar om te verwijderen) en kan ik geen update meer activeren want de meest recente kaart staat volgens mapinstall al op het apparaat.

Toch zie ik op het apparaat zelf (via "mijn geïnstalleerde kaarten) alleen 2024.10 staan met de mededeling dat er een update beschikbaar is. Doe ik dat via het apparaat dan zegt ie gelijk "te weinig ruimte op intern geheugen, maak gebruik van Garmin Express"..

Kortom, soort vicieuze cirkel en tegenstrijdige informatie.

Wat zou ik nog kunnen doen om 2024.20 werkend te krijgen?

Het is altijd wat met die updates. Ligt dat aan mij?🤷🏼
 
Nee, iig niet als je het mij vraagt.............Garmin XT hier en vind het een erg fijn toestel, maar focking hell die updates.
Updates gaan dan ook zelden in 1x goed en meestal veel frusty. En ontzettend veel (ongewenste) data wordt er op de achtergrond weggezet.

In jou geval zou je ms Javawa Device Manager kunnen proberen.............of je wacht het antwoord van de ontwikkelaar @JaVaWa af.
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
in Windows verkenner de map 2024.20 naar de Zumo geheugenkaart gekopieerd.
Helaas, zo werkt het niet... Nu heb je iets op het toestel (of SD-kaart staan) waar het toestel niets mee kan, maar wel een hoop ruimte inneemt waardoor het op een andere manier ook niet lukt.
Verwijder die ene map, maar verwijder beslist niet teveel! Installeer dan de kaart op het toestel met Garmin Express.
 
Heel irritant... op de Zumo 346 staat 2024.10 en zag de update naar 2024.20.

Manier 1: via Garmin Express 2024.20 naar laptop gedownload en in Windows verkenner de map 2024.20 naar de Zumo geheugenkaart gekopieerd. Duurde een uur en was geslaagd.

Manier 2: Via Mapinstall het hele updateproces laten lopen, wat 2 uur duurde en 100% geslaagd leek.

1. Volgens de geheugenkaart (via Windows verkenner) staat 2024.20 in de map op de geheugenkaart en

2. volgens Mapinstall staan zowel 2024.10 en 2024.20 op het apparaat (beide aanvinkbaar om te verwijderen) en kan ik geen update meer activeren want de meest recente kaart staat volgens mapinstall al op het apparaat.

Toch zie ik op het apparaat zelf (via "mijn geïnstalleerde kaarten) alleen 2024.10 staan met de mededeling dat er een update beschikbaar is. Doe ik dat via het apparaat dan zegt ie gelijk "te weinig ruimte op intern geheugen, maak gebruik van Garmin Express"..

Kortom, soort vicieuze cirkel en tegenstrijdige informatie.

Wat zou ik nog kunnen doen om 2024.20 werkend te krijgen?

Het is altijd wat met die updates. Ligt dat aan mij?🤷🏼
Bij de 550 (en ik denk ook de 660) werkte het nog om de kaart eerst op de PC te zetten en vandaar op het toestel.

Bij mijn huidige 595 werkt dat niet. De update procedure laat dan een temp bestand op de PC staan en wist de oude kaarten op het toestel niet. Beide lopen dan vol. Ik heb via een paar kunstgrepen de toestand gelukkig kunnen herstellen. De kaarten op het toestel gewist en de goede kaart van een ander toestel gekopieerd. Die deed het natuurlijk niet, maar ik kon toen wel weer een normale update doen en toen deed alles het weer.

Ik denk dat voor de 3xx serie hetzelfde geldt.

Heb jij op de 345 realistische weergave van afslagen? Die bestanden worden namelijk niet op de PC geïnstalleerd en kunnen dus ook niet vanaf de PC geüpdatet worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Vraag je maatje een volgende keer een track te sturen vanuit mra.
En converteer deze in je zumo.
Dan komt deze overeen met het origineel.
Ga je een route herbereken met wisselende instellingen dan blijft er van het origineel meestal weinig over.

Bij het gebruik van een track wel herbereken uitschakelen!

Dat laatste, geen idee hoe ik dat doe.
Voor de rest, dat is wat ik doe
 
Terug
Bovenaan Onderaan