FZX nokkenasketting te slap?

Vulpis

Die hard MF'er
19 mrt 2009
506
212
Soest
Ik heb een Yamaha fzx 750 uit 1995, die onderin de toeren een ratel laat horen. Het lijkt de nokkenasketting te zijn.
Ik heb wel een wph, maar daaruit wordt het me niet duidelijk hoe de spanner werkt, en of deze handmatig gespannen moet worden of automatisch is..
Iemand een idee?
 
Het is een blok uit de YAMAHA FZ750 en daar zit een automatische spanner in .
Het zou kunnen zijn dat de spanner op het punt staat om een tandje te verspringen vandaar misschien die ratel . Hoeveel km heeft de motor gelopen ? Hoewel de nokkenasketting niet gerelateerd is aan km stand moet je meestal toch wel denken rond de 75 a 80.000 km voordat zo`n ketting versleten is .
 
Zoals ik de plaatjes zie op internet is het een automatische spanner.

Wat je kan doen is ( de methode via het centrale boutje laat ik even achterwege, aldaar ik niet weet of er bij die spanner een platkopschroef achter dat boutje zit )

1 van de 2 boutjes lossen ( dat je +-2mm speling hebt tussen dat boutje en de spanner ) dan ( in een stille ruimte ) het andere boutje voorzichtig lossen, dusdanig ver dat je 1 "klik" hoort, en dan gauw de boel weer vastzetten.

Kijken of dat helpt.

Als dat niet helpt, even de spanner in z'n geheel losnemen en vanuit de beginstand terugzetten we willen natuurlijk niet dat je met een te strakke naks rondrijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan