Fz6 motor band slijt vreemd en ketting loopt niet recht

2 jun 2017
174
34
Hoi ik heb een fz6 Yamaha s1 uit 2007. Mooie motor rijdt goed, maar heb hem nog niet lang. Ik zie nu tot mijn verbazing dat na een wat langere rit mijn band op deze manier slijt. Tevens lijkt m’n ketting tandwiel niet recht te lopen, alsof m’n velg/tandwiel niet recht is. Wat vinden jullie van het filmpje? Tevens lijkt m’n motor als ik rij een soort zoen/galm geluid te maken in de midtoeren, en als ik 110+ rijdt zoemt m’n stuur ook (of trilt hoog frequent in m’n handen)

Wat is denken jullie hier aan de hand? Dank
 

Bijlagen

  • IMG_7932.MOV
    21,2 MB
De Fazer zoemt/trilt altijd bij sommige toeren. Aan jouw schrijven kan ik niet ruiken of dat normaal is of niet. Dan zou ik er op moeten zitten.
Verder kan je een keer je achterwiel eraf halen en je tandwiel achter eraf halen. Misschien ziet hij niet helemaal goed vast of zitten de demping rubbers niet goed op hun plek. Check ook even je voortandwiel. Die heeft de neiging om los te komen omdat de manier van borgen nogal zwak is. Ik heb daar helaas zelf ervaring mee.

Als ik zo kijk dan lijkt het echter of je band er niet goed op zit of dat je velg niet meer in orde is.
 
Dank voor de reactie, ik heb er eigenlijk ook niets bijzonders mee gedaan..

Ik heb hier nog een filmpje van de ketting die iets langer is, maakt ook dit geluid.
 

Bijlagen

  • IMG_7931.MOV
    51,6 MB
Laatst bewerkt:
Kan zijn dat de band niet goed om de velg ligt,kromme kettingwielen zie je wel meer,het is vrij makkelijk te
zien of de ketting goed uitgelijnd is,de tanden moeten in het midden van de ketting lopen,verder voor de zekerheid de achterwiellagers
controleren op speling.
 
Er zitten bij deze fz6 geen markeringen op de achterbrug… heb ze even opgemeten hoe lang het is van moer tot einde draad eind met digitale schuifmaat: tandwielzijde 24 mm en andere zijde 25.8mm
 
Wiel eruit halen en lagers van de tandwieldrager en wiel controleren.
Wat bedoel je met vreemde slijtage van de band ?
Filmpje gaat met horten en stoten, kan daar niets op zien....
 
De slijtage aan de zijkanten lijkt niet symmetrisch bedoel ik. Maar vinden jullie dit filmpje foute boel?
Ik kan aan het filmpje niks zien qua slijtage. Het kan overigens ook prima zijn dat je bochten naar rechts sneller pakt dan links om maar een voorbeeld te geven. Ik heb op mijn woon-werk vrij weinig bochten. Er zit maar een bocht bij die hard kan nemen omdat het de enige fatsoenlijke lange bocht op het traject is en ik eerder nog mijn banden niet op temperatuur heb. Heeft niks met verkeerd te maken maar meer je rijstijl.
 
Dank, ik zal morgen eerst maar eens kijken of ze ketting niet te strak staat. De motor heeft het naar mijn idee altijd goed gedaan hiervoor qua afstelling achterwiel. Ik heb wel 1 maand geleden m’n ketting gesteld maar omdat er geen markeer strepen waren heb ik dit opgemeten met een rol maat. Wellicht moet ik dit herzien eerst?
 
Dank, ik zal morgen eerst maar eens kijken of ze ketting niet te strak staat. De motor heeft het naar mijn idee altijd goed gedaan hiervoor qua afstelling achterwiel. Ik heb wel 1 maand geleden m’n ketting gesteld maar omdat er geen markeer strepen waren heb ik dit opgemeten met een rol maat. Wellicht moet ik dit herzien eerst?
Eerste wat je moet doen is de lagers controleren,en of de band goed om de velg ligt,sommige monteurs monteren een band niet 100% goed op de velg,maar het kan ook een fabricagefout zijn,komt wel meer voor bij banden dat er een slinger inzit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jim
Dit is hoe het in elkaar zit,ik zie dat Yamaha een naaldlager gebruikt heeft,snap niet waarom,dat is vragen om ellende,
zou vooral die eens controleren,nr4 op de tekening.
1658993100800.gif
 
Op je filmpje kan je duidelijk zien dat de buitenste rand van je achterwiel wel evenwijdig loopt.
Het schommelen van je ketting staat dus los van het schommelen van je achterband.
Dit terzijde, mijn FZ6 had ook de neiging om te schommelen op zijn kettingwiel. Dit kan aan de rubberen dempers liggen.
 
Ik haal hem morgen op. De motor zaak heeft me verzekerd dat er geen afwijking op het draaien van de achterband is... En dat je er niks van kan zeggen op de bok. Maargoed, klein onderhoud kan ik zelf doen en lukt me wel, maar hier heb ik niet genoeg kennis van of dit normaal is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan