Floaters remschijven

wes1985

Die hard MF'er
5 okt 2016
314
47
Ik heb een triumph tiger 1050 met zwevende remschijven. Nu was het met aanremmen dat ik een soort getik hoorde, ik ben op onderzoek uit gegaan en kwam er achter dat de ene schijf losser zit als de andere.
Achter de floaters van de rechter schijf zit nog een veertje die bij de linker allemaal ontbreken, waardoor er zijdelinkse verplaatsing van de schijf mogelijk is+-3a 4 mm.
Ik weet dat ze op het circuit dit ook hebben om de weerstand te verkleinen van de schijf maar bij een weg motor niet denk ik.
Is er iemand die dit ook heeft gehad of de floaters vervangen heeft, hoe zou je die moeten meten en waar te halen.
Of kun je beter een setje nieuwe schijven halen?
 
Als alle veren er al uit zijn gebroken heeft hij verder waarschijnlijk ook zijn beste tijd wel gehad. Losse floaters (in de juiste maat) vinden is lastig. En vaak zijn de gaten al uitgesleten waardoor het niet meer rendabel is.
 
Ik had ze ondertussen ook gevonden, maar ik dacht misschien zijn er adresjes waar je ze het best kan halen.
Mijn schijf is 4mm dat staat op de voorkant nu kun je daar floaters van 14 of 16 mm voor halen. Dan hebben ze het over de diameter van het gat neem ik aan?
 
Vreemd dat slijt links en rechts ongelijk is, reden om eens goed te kijken naar de hele santekraam. Schijven naderen de minimale dikte? Staat normaal op de schijven.
 
Op de schijf staat 4mm dikte is nu 4.3 als ik zo meet, slijtage is het zelfde alleen zij aan 1 kant de veertjes die het gerammel tegen gaan eraf.
 
Op de schijf staat 4mm dikte is nu 4.3 als ik zo meet, slijtage is het zelfde alleen zij aan 1 kant de veertjes die het gerammel tegen gaan eraf.

Misschien zitten de remzuigers aan 1 kant van de remklauw vast. De kant waarvan de schijf de veertjes kwijt is. Dan zou bij het remmen de schijf uit het midden gedrukt worden en zo de veertjes over belast hebben?
 
Loki had gelijk een zijde van mijn remklauw zat vast waardoor hij mijn schijf scheef duwde en zo de veertjes zijn afgebroken.
Net revisie setjes besteld met nieuwe blokjes voor de remklauwen voor, nieuwe floaters moet ik nog meten maar ik dacht dat mijn schijf 4mm dik was.
Maar dat is de minimum maat van de schijf dus nog ff opzoek morgen naar de juiste afmetingen.
 
Met een schuifmaat meet je een remschijf niet juist. Daarvoor pak je op zijn minst een schroefmaat/micrometer, het liefst nog 1 met puntjes die er speciaal voor gemaakt is. Maar de gemiddelde particulier heeft zo'n ding niet op de plank liggen, dan kun je met een normale micrometer ook een redelijk resultaat krijgen. In ieder geval zou ik eerst willen uitsluiten of je niet een gare schijf van nieuwe floaters probeert te voorzien.
 
Schijf is volgens mij niet versleten ik heb een schuifmaat om schijf dikte te meten, en hij heeft 30000 gereden. Dat wil niks zeggen natuurlijk maar zoals hij er uit ziet zou ik zeggen dat hij nog oke is, maar voor de zekerheid rij ik vandaag even langs de garage voor hun oordeel.
 
Dat zegt weinig bij een remschijf...
En toch kan het ook met een remschijf vrij nauwkeurig.
Ofwel je legt het dikkere deel van de remschijf in de uitsparing van de schuifmaat (bij een hol versleten schijf niet nauwkeurig), ofwel je gebruikt 2 kogeltjes. Die leg je tussen de schijf en de bekken van de schuifmaat, en je meet de waarde. Daarna trek je de diameters van de kogeltjes af van de gemeten waarde, en je houdt de dikte van de schijf over.
Natuurlijk is een schroefmaat of micrometer handiger, maar als je die niet hebt....
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Die originele schijven zijn niet veel soeps. Ik kreeg op mijn nieuw gekochte Tiger 1050 twee keer nieuwe schijven binnen de garantieperiode, wegens kromtrekken. Misschien heeft dat ook wel met jouw floaters te maken.
 
Goed, de conclusie bij 3 verschillende motorgarage's. 1 kon er niet goed antwoord op geven of wilde niet , de 2 andere hadden dezelfde mening, niks aan doen en vervangen tijdens de 40000 km beurt dat is nog 7000 km.
De floaters waren nog in redelijke condie wel los maar niet zo erg dat ik mij er zorgen om moet maken, wel de remklauwen reviseren en nieuweblokjes er op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan