Fazer FZX lijst

Klaar voor een rit vandaag.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    732,4 KB · Weergaven: 25
Weer veel plezier van mijn FZX gehad dit seizoen . Hopelijk een warme winter
 

Bijlagen

  • 52B04825-E700-45B0-91DA-B9A78F135CA9.jpeg
    52B04825-E700-45B0-91DA-B9A78F135CA9.jpeg
    739,6 KB · Weergaven: 19
Hallo Allemaal,

Ik ga dit forum verlaten. Ik stap vrijdag over op de MT09. Iedereen vceel plezier met zijn FZX. De mijne heeft me 5 jaar trouw gediend.
Hij is op te halen bij Wildeman in Zwolle voor een zacht prijsje. Moet wel wat aan gebeuren
:W
 
Veel plezier met je MT09. Zal vast wel lukken.
Zag je geen mogelijkheid om de FZX te bewaren? Ik heb inmiddels een FZS600 Fazer gekocht maar ik heb mijn FZX weggezet.
 
*schopt oma*

Na een tijdje niet gereden te hebben en vorig jaar mijn hoofdpijn-bezorgende KLE500 te hebben verkocht wilde ik toch weer iets hebben om op te rijden... Op straat regelmatig langs een XJR1300 gelopen en zo'n dikke naked dat vind ik toch wel erg gaaf. Momenteel boven budget en toen kwam onderstaande FZX tegen.

Na 't proefritje was ik verliefd :D

Toch wel nog de tweede geplande proefrit van die dag gedaan (600cc Suzuki sporttour uit '95) maar I made up my mind.


Wat in het gesprek met vorige eigenaar helemaal niet naar voren kwam is dat het een importje is; mijlen op de teller en dus de 700cc variant.

Komende van een 500cc staande tweecilinder is dit écht wel ff andere koek. Ik heb op een paar ZZR600's en een vakantie op een F800R gereden maar deze FZX durf ik bijna niet vol open te trekken na de 6000. Fck wat een kracht komt hier uit! heerlijk!

Aangenaam, ik ben Dax en sinds afgelopen zondag hele blije FZX rijder! 8-)

EFFECTS.jpg
 
Vanmiddag helaas gestrand :(
Motor na 10km stad rijden even weg gezet, na 5min niet meer te starten.

Startmotor draait, ik heb ik voor vonkjes op de buitenste twee cilinders en gok dus ook middelste aangezien de pijpen wel warm waren van de heen rit.

Gok vuil in carbs of iets met benzine kraan/toevoer. Ik merkte namelijk dat er al iets niet 100% was met de reserve schakelaar. Op 'on' stopte deze met doorvoer halverwege de tank ofzo.

Eerst maar weer eens thuis zien te krijgen....
 
Hij doet t weer :)
Een vorige eigenaar had er een soort killswitch op gemaakt van een goedkoop schakelaartje die rot was van binnen. Deze er tussenuit gehaald en orginele draden weer aan elkaar fixte het probleem. Viel dus gelukkig erg mee.
 
Denk dat ik de enige nog ben hier, maar dat geeft niet :P

Begin dit jaar een klein klusje gestart om te onderzoeken waarom m'n knipperlicht het niet deed en waarom m'n remlicht niet ging branden bij remmen voor. Die knippers heb ik rondom maar vervangen want alles was verroest. Het is een US import en daar zitten extra draden op de knipper voor een parkeerstand. De vorige eigenaar had aparte draden getrokken en maakte niet overal gebruik van de kabelboom... Wat kabels gevolgd en hoe verder ik de kabelboom nakeek hoe meer beunwerk ik tegen kwam van vorige eigenaar. Koud soldeer werk, losjes in elkaar gedraaide draden met een stukje tape en dan weer een dood einde of een veelste dikke draad.

Besloten die delen dan maar aan te pakken. Nieuwe draden in juiste kleurcode gekocht en nieuwe steek connectortjes. Om her en der bij te kunnen heb ik de tank moeten los halen en om dat te doen moet de tankdop los. Mijn motor staat permanent buiten onder een zijltje en wat ik vergeten was, is dat de tank maar 20% vol was en dat de dop er niet terug op... Na een paar weken in april en mei was die tank vanbinnen volledig verroest en de benzine een soort oranje mayo geworden.


Tank in de schoonmaak azijn, TankCure set gekocht en daarmee aan de slag. Alles netjes en grondig gedaan, instructies gevolgd en ruim laten uitharden. Moet zeggen; ziet er keurig uit van binnen op een vliegroest plekje na. Dat klapt er echt al na 2 minuten in zeg!

Benzine kraan en sensor terug maar beide lekte natuurlijk als een gek want die rubberen pakkingen zijn waarschijnlijk ookal 30 jaar oud. Op naar Roukama waar ze me helaas 1 verkeerde meegaven en een week later ik weer langs kon. Er kwam een bak met honderden random maten rubbers op tafel. De beste man pakt er eentje uit en heeft direct raak. Mooi! Dat alles zit nu gemonteerd, week lang met een laagje benzine getest en daar is geen druppel uit gelekt. Vandaag de tank met nieuw benzine filter terug en starten maar!
Eerst pakte 1 cilinder en niet veel later een tweede ook. Na de bougies gecheckt en schoongemaakt te hebben draait ook de derde maar nummertje 4 wilt maar niet. Blijft steenkoud. Wel vonkjes, dus dan maar eens naar de carbs kijken. Ik draai het aftap-schroefje open en er komt niets uit... Oh-oh.

Vlotter bak met veel geduld en kruipolie los gekregen en het is duidelijk dat die een tijd leeg heeft gestaan... Vieze slijmerige smurrie en roest deeltjes. Opzoek naar een betaalbare reiniging/revisie/synchronisatie dan maar. Daar ga ik niet zelf aan beginnen :(

Gelukkig is mijn her-kabeling van de remlichten en knipperkabel wél geslaagd. Alles werkt als het hoort :)


 
Vlotter bak met veel geduld en kruipolie los gekregen en het is duidelijk dat die een tijd leeg heeft gestaan... Vieze slijmerige smurrie en roest deeltjes. Opzoek naar een betaalbare reiniging/revisie/synchronisatie dan maar. Daar ga ik niet zelf aan beginnen :(
Toevallig had in notificaties van dit topic aanstaan. Carburateur is bijna dezelfde als van een FZ750, hier of daar is een stangetje anders, maar ze zijn nagenoeg gelijk. Voor synchroniseren kun je een carbtune gebruiken. Ooit gedaan en vooraf dacht ik dat een carburateur afstellen specialistenwerk zou zijn, maar appeltje eitje.

Gewoon de hele cassette eraf, alle vlotterkamers los, met een draad van een staalborstel alle uitgedroogde benzine uit de sproeiers prikken. Ik had 2 lekke membranen. 1 nieuw membraan kostte indertijd 128 euro op ebay, een tweedehands FZ carburateur kon ik op MP vinden voor 50.

Gewoon zelf proberen, het is geen hogere wiskunde. Succes!
 
Hé, een reply! ;) Thnx.

Elders zei iemand ook al dat ik het gewoon moest proberen dus als ik te hoge prijsindicaties krijg dan wil ik me er wel aan wagen. Maar Zo'n carbtune is is ookal €100 zie ik. Overwegen waard als investering :)
 
Met schone tank en nieuwe benzine proberen te starten. Geen succes. 1 cilinder weigerde volledig. De vlotterbak bleef droog staan. Dus carbs (laten) reinigen en een CarbTune gekocht om ze af te stellen.

Alles weer in elkaar en starten maar!

Wilde maar niet pakken.... Bougie eruit, tegen t blok. Had wel een vonk maar leek wat klein. Dus accu een dag aan de lader en weer proberen. BAM! Nog niet eerder pakte ie zo snel! Draaide in 1 keer op alle 4 cilinders en ik had de grootste smile op m'n gezicht :)

CarbTune aangesloten en afgesteld. Dat eerste testritje door de straat is dan zo fijn !!

Inmiddels een leuk ritje Amsterdam-Den Haag-Breda-Antweeprrn en terug gedaan en het oude beestje heeft zich perfect gehouden! Draaide soepeler dan ooit en minder trillingen. Ook zuiniger want 80 kmh was altijd op 4000rpm, nu 3500. Ik hou verbruik keurig bij in een app dus ik hoop echt resultaat te kunnen zien op dat vlak.

Me happy 😃
IMG_20210815_104553.jpg
IMG_20210815_105152.jpg


Best goed gelukt al zeg ik het zelf.

Wat nu ook weer werkt en niet toen ik m kocht, is de benzine sensor. Stuurschakelaar op ON wilde de motor gewoon niet draaien alleen op RES. Nu werkt alles weer zoals het hoort en gaat ook m'n Fuel lampje netjes aan bij lege tank :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan