Euro Cup (ZAC) / vrij rijden bij RSZ

van de website:

ZAC klassen & Ranking​

ZAC KLASSEN 2023
In 2023 staan er 11 ZAC sprintraces op de kalender. De 600 Light en 1000 Light zullen als ‘opstap-klasse’ traditiegetrouw gecombineerd trainen & racen. De 600 Sport en 600 SuperSport klasse rijden ook gezamenlijk hun training en races. De aparte races voor 1000 Sport en 1000 ProSport komen in 2023 te vervallen, dus ook deze 2 klassen worden weer samengevoegd.
Wie aan de ZAC races wil gaan deelnemen, moet in zijn/haar wedstrijd tenminste 2:12 min. op Assen kunnen halen. Ook de overige tijdgrenzen zijn iets aangepast waardoor de verhoudingen in onze 6 raceklassen optimaal tot zijn recht komen:
 
van de website:

ZAC klassen & Ranking​

ZAC KLASSEN 2023
In 2023 staan er 11 ZAC sprintraces op de kalender. De 600 Light en 1000 Light zullen als ‘opstap-klasse’ traditiegetrouw gecombineerd trainen & racen. De 600 Sport en 600 SuperSport klasse rijden ook gezamenlijk hun training en races. De aparte races voor 1000 Sport en 1000 ProSport komen in 2023 te vervallen, dus ook deze 2 klassen worden weer samengevoegd.
Wie aan de ZAC races wil gaan deelnemen, moet in zijn/haar wedstrijd tenminste 2:12 min. op Assen kunnen halen. Ook de overige tijdgrenzen zijn iets aangepast waardoor de verhoudingen in onze 6 raceklassen optimaal tot zijn recht komen:
Hmmm dat is slecht nieuws
 
Teleurstellend zoals hij er nu staat...

En dit snap ik ook niet helemaal:
07-08 Assen: Race 7+8
Alléén voor 600-1000 Light
27-08 Assen: Race 7+8
Alléén voor 600S/SS en 1000S/PS

Ben benieuwd wat hier de gedachte achter is. Ik kan me zo voorstellen dat er groepen zijn die niet in de zelfde klasse rijden maar wel samen op het paddock staan.
 
Ook de overige tijdgrenzen zijn iets aangepast waardoor de verhoudingen in onze 6 raceklassen optimaal tot zijn recht komen:

EC 600 Light: vanaf 2.12 min. tot 2.02,0 min.
EC 1000 Light: vanaf 2.12 min. tot 1.58,0 min.
Door de quote van @-bassie- ook even verder gelezen en dit vind ik ook wel apart.
Best een groot verschil, 4 seconden tussen 600 vs. 1000.
 
Dus weer overvolle startvelden in de sport/prosport1000, misschien toch maar IDC dan aankomend seizoen..
 
Betekend gewoon dat iedereen zich op 2 januari massaal inschrijft.
1 Dikke portemonnee tot 9 April en verder , prima om wat mee te investeren of iemand een lening te geven .

Ooit begon de zac als een leuke en goedkope manier van racen maar nu word het steeds duurder en professioneler terwijl de belangen van de rijder steeds minder belangrijk zijn en de financiële streep steeds belangrijker.
Maar goed , we kunnen klagen maar we schrijven ons toch in dus op naar 15 April !
 
Mwa, ik denk dat ik komend seizoen 2 races mee doe, en voor de rest van het seizoen ga kijken naar meer vrij rijden in het buitenland.
Nieuwe banen rijden ipv alleen maar Assen.
Misschien dat de Kalender nog wat veranderd en wat interesanter word, maar als het 90% Assen blijft ga ik geen heel seizoen meer racen.
 
Het is gewoon jammer. Er werd ons eind van het seizoen soort van belooft dat er weer een buitenlandse baan bij zou zitten en nu blijkt dat niet het geval. Waarom racen we niet op Mettet?
Nouja Frank zal zijn best wel gedaan hebben....
Verder is het een vreemde keuze 1000sport en prosport weer bij mekaar. Volgens mij waren praktisch alle klasses wel redelijk gevuld afgelopen jaar.
Hoe dan ook, ik ga toch proberen mn titeltje te verdedigen. Misschien een wedstrijdje met het idc meerijden als hun weer naar oschersleben of de nurburgring gaan. Sowieso een dagje Spa, daar moet ik gewoon een keer gereden hebben😁
 
Het is gewoon jammer. Er werd ons eind van het seizoen soort van belooft dat er weer een buitenlandse baan bij zou zitten en nu blijkt dat niet het geval. Waarom racen we niet op Mettet?
Nouja Frank zal zijn best wel gedaan hebben....
Verder is het een vreemde keuze 1000sport en prosport weer bij mekaar. Volgens mij waren praktisch alle klasses wel redelijk gevuld afgelopen jaar.
Hoe dan ook, ik ga toch proberen mn titeltje te verdedigen. Misschien een wedstrijdje met het idc meerijden als hun weer naar oschersleben of de nurburgring gaan. Sowieso een dagje Spa, daar moet ik gewoon een keer gereden hebben😁
Mettet mag niet geraced worden, krijg je dat rollende start gekut.

IDC buitenland doe ik waarschijnlijk ook mee en laat weten wanneer je naar Spa denkt te gaan. Ik ben er afgelopen jaar voor het eerst geweest en het maakte zijn naam waar… “pispot van België” 😂
Maar idd wel een mooie baan!
 
Mijn idee is om 2 races rsz mee te doen, de 5u's en de 7u's race te rijden, en dan wat buitenlandse banen.
Ik wil sowieso naar Portimao volgend jaar, en dan nog 1 of 2 banen. Red Bull Ring, Spa, Magny cours, Most, Brno, noem het maar op. Nog even uitzoeken wat het beste uitkomt enzo.
 
Mijn idee is om 2 races rsz mee te doen, de 5u's en de 7u's race te rijden, en dan wat buitenlandse banen.
Ik wil sowieso naar Portimao volgend jaar, en dan nog 1 of 2 banen. Red Bull Ring, Spa, Magny cours, Most, Brno, noem het maar op. Nog even uitzoeken wat het beste uitkomt enzo.
Je kan met de 3 uurs het setje helemaal compleet maken :+ :Y
 
hmmm ook weer een Assen cup dus, kan helaas in Nederland ook bijna niet anders. wel benieuwd welk buitenlands circuit het wordt
Dus, in 30 jaar tijd niets veranderd. Stond toen op het punt ONK te gaan rijden, praktisch zelfde kalender als nu.
Ben toen in Europa trackdays gaan doen. Elke jaar een nieuw circuit leren kennen. Nooit spijt gehad…..
 
Je kan met de 3 uurs het setje helemaal compleet maken :+ :Y
Mwa, nu 2x gedaan, maar niet mega interessant .

and why stop there, hm? pak de 24h van LeMans ook effe mee!
_O-_O-

Dus, in 30 jaar tijd niets veranderd. Stond toen op het punt ONK te gaan rijden, praktisch zelfde kalender als nu.
Ben toen in Europa trackdays gaan doen. Elke jaar een nieuw circuit leren kennen. Nooit spijt gehad…..
Precies! ook mijn idee!
Mocht de kalender nog veranderen, of in 2024 weer aantrekkelijk zijn ga ik misschien wel weer een heel seizoen mee doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan