Euro Cup (ZAC) / vrij rijden bij RSZ

Want als je respect hebt voor anderen op de baan zijn je banden niet koud? En crashen al die jongens niet? Apart verhaal Heidi... Hoewel ik je luchtigheid van je bericht wel waardeer vind ik dat bovengenoemde echt onzin.

Al die mannen met koude banden de baan opsturen was simpelweg de reden van de vele crashes. In mijn ogen veroorzaakt de organisatie hierin een gevaarlijke situatie en dat hadden ze kunnen voorkomen.

Ben benieuwd hoe het de volgende keer zal verlopen. Zal vast beter dan gisteren zijn :+
 
Want als je respect hebt voor anderen op de baan zijn je banden niet koud? En crashen al die jongens niet? Apart verhaal Heidi... Hoewel ik je luchtigheid van je bericht wel waardeer vind ik dat bovengenoemde echt onzin.

Al die mannen met koude banden de baan opsturen was simpelweg de reden van de vele crashes. In mijn ogen veroorzaakt de organisatie hierin een gevaarlijke situatie en dat hadden ze kunnen voorkomen.

Ben benieuwd hoe het de volgende keer zal verlopen. Zal vast beter dan gisteren zijn :+
Het is een beetje van beide denk ik; grote ambitie gecombineerd met koude banden.
 
, heb bij iemand van de organisatie aan gegeven dat je het oproepen bij parc ferme pas moet gaan doen bij minimaal zwart wit geblokt...antwoord: dan gaan lui te laat komen vanaf de paddock...waarop ik aangaf dat dit eigen verantwoordelijkheid is, o
Ik snap niet waarom de organisatie van RSZ er voor verantwoordelijk is of de rijders op tijd zijn of niet?

Feit is en zal iedereen onderschrijven, IDC is gewoon veel meer profi en strak geregeld. RSZ gaat het soms wat meer houtje-touwtje. Is positief en soms negatief.
Dit heeft niks met profi of strak geregeld te maken maar met gewoon gezond verstand. Een tijdstip is een tijdstip, door ondoordachte keuzes zoals vooraf opstellen wat voor werkelijk niemand bevordelijk is, creeren ze zelf problemen.

Het probleem is een beetje het niet respectvol met elkaar kunnen/willen omgaan op het circuit. Men denkt kennelijk dat de ZAC/IDC de MotoGP is.Er tonnen geld en bergen eer te verdienen valt? _O- Nou , niemand zal je op straat herkennen als je kampioen geworden bent. Rijk worden zal je ook niet ervan eerder armer. De Bekers komen van Alie expres dus daarvoor hoef je het ook niet te doen.

Als iedereen elkaar een beetje de ruimte gunt dan komt alles goed daarnaast verpest elke crash de sfeer en kost bergen met botten en geld.
Deze redenering slaat natuurlijk nergens op. Niemand wil bewust crashen, en omdat jij zelf niet competitief bent ingesteld en niet betere resultaten wil behalen betekent niet dat anderen net zo'n mentaliteit hebben.
Al die mannen met koude banden de baan opsturen was simpelweg de reden van de vele crashes. In mijn ogen veroorzaakt de organisatie hierin een gevaarlijke situatie en dat hadden ze kunnen voorkomen.
Volgens mij zijn vrijwel alle vrije trainingen en kwalificatie sessies goed verlopen, (misschien behalve de SS600 zoals ik hier gelezen heb) en ging het bij elke wedstrijd mis. Volgens mij valt er dan toch wel een verband te herkennen zou ik zo denken........
 
Neem wat dat betreft een voorbeeld aan het idc. Vooraf opstellen prima, voor diegene die op de paddock bivakkeren. De rest gewoon vanuit de pitstraat de baan op en de pitstraat 1 desnoods 2 minuten open gooien. Een ieder die te laat is heeft pech en mag vanuit de pitstraat starten.

Ik stond gisteren tijdens de vooropstelling nog met Michiel Knoef te praten over zijn keuze voor een supercorsa voorband. Hij noemde de reden zoals hier al besproken ( lange tijd voor opstellen ), deze band zou sneller weer opwarmen... Helaas voor hem hielp het te weinig.
 
het zijn er zeker niet altijd 45 Roy😉, nogmaals concept is zeker leuk maar als je met 21 minuten per race rekent van 8 rondes haal je het programmaschema nooit dat is dus incl warm up opstellen en start
Ik bedoel het anders, volgens mij mógen het er in een race altijd 45 zijn. Als dat niet zo is dan was het gewoon niet uitverkocht? Maar misschien vergis ik me, zal eens in oude tijdlijsten kijken later.
Het probleem is een beetje het niet respectvol met elkaar kunnen/willen omgaan op het circuit. Men denkt kennelijk dat de ZAC/IDC de MotoGP is.Er tonnen geld en bergen eer te verdienen valt? _O- Nou , niemand zal je op straat herkennen als je kampioen geworden bent. Rijk worden zal je ook niet ervan eerder armer. De Bekers komen van Alie expres dus daarvoor hoef je het ook niet te doen.

Als iedereen elkaar een beetje de ruimte gunt dan komt alles goed daarnaast verpest elke crash de sfeer en kost bergen met botten en geld.

Checking In How Are You GIF
Maar er bestaat altijd de kans op een inschattingsfout en dat heeft gevolgen. En idd zoals @SanderA zegt zit er verschil in ambitie. Dat is dan ook meestal het verschil tussen vooraan of achteraan in het veld. Het blijft racen.
Normaal zijn er nooit zoveel crashes als nu en het leeuwendeel was eenzijdig, het kost alleen een hoop tijd.
(En geld voor de betroffen rijders 🙁)
Ik snap niet waarom de organisatie van RSZ er voor verantwoordelijk is of de rijders op tijd zijn of niet?
Eens!
Dit heeft niks met profi of strak geregeld te maken maar met gewoon gezond verstand. Een tijdstip is een tijdstip, door ondoordachte keuzes zoals vooraf opstellen wat voor werkelijk niemand bevordelijk is, creeren ze zelf problemen.
Daar ben ik het zeker mee eens, maar daar doelde ik niet op. Meer in het algemeen.
Volgens mij zijn vrijwel alle vrije trainingen en kwalificatie sessies goed verlopen, (misschien behalve de SS600 zoals ik hier gelezen heb) en ging het bij elke wedstrijd mis. Volgens mij valt er dan toch wel een verband te herkennen zou ik zo denken........
Ik had een beetje de theorie dat het de eerste mooie dag van het seizoen was en sommige wellicht iets te gretig?
Ik heb zelf maar 1 crash gezien en dat was bij de start race2 SSP600, die is echter alleen even geel geweest dus daarom theorie.
 
Nooouuuuu daar ben ik het dus niet mee eens. Ik reed gister mee als eerste race van dit jaar in de ProSport 1000, overgestapt naar RSZ vanuit de idc, maar sorry wat een gigantisch drama vanuit organisatorisch oogpunt.

Allereerst het voor opstellen voor Race 1, via de speaker omgeroepen om naar Parc fermé te komen, eenmaal daar staan er een mannetje of 25-30 te wachten terwijl er nog meer motoren bij in stromen, duurde vrij lang, dus maar de motor uit. Na 5-10 minuten begon ik wat te gebaren in de trant van "gaan we nog rijden of niet" en kwam er iemand van de organisatie naar me toe "ja er lag nog iemand in het grind", oke, waarom roep je dan om dat wij ons moeten gaan opstellen?

Als eindresultaat bijna een kwartier gewacht in parc fermé, waardoor vrijwel iedereen met koude banden de baan op gaat. Formatie ronde, race start, en de een na de ander kletst van de baan af. Strubben, ruskenhoek rechts het grind in , haarbocht, het was echt drama. Als gevolg hiervan besluit de wedstrijdleiding Code 60 af te roepen, dus 2 rondes door sukkelen. Banden wéér afgekoeld, herstart, groene vlag, en ja hoor, weer 2-3 man er af binnen anderhalve ronde waardoor er maar besloten wordt om de sessie af te vlaggen. Ongekend.

Race 2 idem, over de speaker wordt omgeroepen dat er geen race 3 zal zijn ivm alle oponthoud, en of de rijders zich willen opstellen in parc fermé, vervolgens wordt er HIERNA nog omgeroepen dat de race zal nu 10 rondes gaan duren. In parc fermé had dus niemand genoeg brandstof voor 10 laps aangezien dit niet vooraf was gecommuniceerd. Ook hier was het wederom van alles dat geregeld moest worden in parc fermé, dus we stonden weer doodleuk 10 minuten te wachten met afgekoelde banden als gevolg. Formatie ronde, race start, en wederom stuk of 3 crashes binnen 3 rondes. Iemand maakte voor mij een klapper bij stekkenwal uit met een tollende motor midden over de baan, dus weer code 60, en na 2 rondjes maar rood en einde.

Ik snap niet waarom de RSZ organisatie het opstellen in parc fermé heeft bedacht. Waar is dit goed voor? Waarom wordt er niet gewoon een IDC systeem gehanteerd? Om xx:xx gaat de pitstraat op groen, heb je 1 minuut de tijd om de baan op te rijden en als je dat mist is het je eigen verantwoordelijkheid en start je vanuit einde pitstraat.

Met de gedachte van meer rijtijd en het eea aan opschudding binnen het IDC paddock (zoals dat track support) had ik besloten om over te stappen naar RSZ, maar na gister schrijf ik mij niet weer in.

Ik snap wat je zegt en ik ben het er niet direct mee oneens. Het oproepen en moeten wachten heb ik ook meegemaakt en het is onwenselijk. Overigens is dit pas de eerste keer dat ik dit zo heb meegemaakt.

Het vooropstellen kan wat mij betreft ook best vervallen. Wat men er mee probeert te voorkomen is dat het op de grid zelf tijd kost. Of dat het meest effectieve middel is ... Het is zeker een discussie waard :).

Betreft het crashen door koude banden, ontstaan door de omstandigheden: ergens vind ik ook dat het een stuk eigen verantwoordelijkheid. Begint het tijdens de race te druppen of is de baan in de ochtend koud, dan heb je daar ook maar rekening mee te houden. En nu kwam het door een fout van de organisatie, maar het was wel voor iedereen gelijk.
 
ik vond gisteren wel na de rode Vlag situatie van SS600 dat het daarna beetje rommelig verliep.
Maar wat meerdere al zeggen het kan allemaal wel wat sneller in parc ferme, hetzelfde als in de opwarm ronde word er best langzaam gereden, ene meneer withag heeft mijn geleerd dat je met accelereren en remmen temperatuur in de banden brengt!
volgens mij heeft RSZ de light klasse 2 opwarm rondes laten rijden omdat ze zo lang stil stonden.
maar ik weet ook dat ze de Pro sport(meer ervarener rijders) beetje meer hun eigen verstand laten gebruiken, maar dan vraag ik me ook af waarom ze die dan ook geen 2 opwarm rondes laten rijden als die lang stilstaan? zouden wij in de wedstrijd een ronde minder willen rijden maar wel met goede warme banden willen starten, bij dit soort situaties?

gisteren weer voor het eerst mee gedaan naar 5 jaar en ik heb een prima dag gehad.

ik weet dat het bij de OW cup ook niet altijd even soepel liep als er crashes waren, daar baalde ik van maar ik hoopte toch altijd dat het goed ging met de coureurs. als hij net die extra medische hulp nodig heeft, pak die tijd alsjeblieft want er valt (ook bij ow cup/idc) niks te winnen.
 
ik denk dat het meeste bij RSZ te behalen valt als ze beter gaan communiceren.
Als er zoveel ongelukken gebeuren dat het tijdschema niet meer gaat kloppen, kom dan met een nieuw tijdschema die af te halen is bij Riders info. Roep dat even om.
Als je met een rode vlag bij pit entry links moet gaan opstellen en wachten, laat dan even weten via de megafoon wat er aan de hand is, of laat iedereen terug naar de box om de warmers er om te gooien, en roep ze op met een evt herstart.

Nu kwamen we met de sp/ssp600 naar de baan voor de Qualificatie, en kwamen er ook Sport1000 rijders aangereden die dachten dat het hun race was ivm de tijd.
Gek genoeg werden die door de organisatie gewoon mee de baan op gestuurd, terwijl we allemaal zo'n mooie sticker voor op de motor krijgen om te laten zien in welke groep je hoort. dit werd dus niet/slecht gecontroleerd.
Toen kregen we na een halve inlap al een rode vlag, en ik dacht dat het was om de sport 1000 rijders van de baan te halen, maar dat bleek uiteindelijk voor een valpartij te zijn.

Het voor opstellen is best prima, maar je word in mijn ogen wel te vroeg opgeroepen. dit kan of korter vantevoren, of zoals het idc: je hebt 1 a 2 minuten om de pit uit te komen, en anders ben je te laat (wel incl uit de pitbox starten met de races dan)

ook als je als organisatie de situatie ziet dat er 2 de grindbak in vliegen, en 1 rijder door de medic zijn hoofd stabiel word gehouden, dan weet je volgensmij al dat dit te lang gaat duren om code 60 aan te houden, en dat je beter meteen een rode vlag kan geven.
in mijn ogen is 1 ronde code 60 al te lang.

Denk ook dat grotendeels van de crashes kwam door te koude banden ivm te lang bij het vooropstellen staan, Rijders die ook meteen te hard pushen met te koude banden, en code 60's die ook echt niet meehelpen hier in.

Maar goed, dat is een beetje hoe ik er over denk 8)7
 
Dat klopt, maar toch, is wel zo netjes om even duidelijkheid te geven in zo'n situatie..
Ja en nee. Vind dat we op “ons niveau” ook wel zelf moeten weten wanneer je moet rijden.
Maar dan zou je idd wel een algemene oproep kunnen doen om mensen er nog eens op te wijzen dat ze het tijdschema moeten vergeten en puur moeten kijken naar welke klasse er voor ze rijd.
 
Ja en nee. Vind dat we op “ons niveau” ook wel zelf moeten weten wanneer je moet rijden.
Maar dan zou je idd wel een algemene oproep kunnen doen om mensen er nog eens op te wijzen dat ze het tijdschema moeten vergeten en puur moeten kijken naar welke klasse er voor ze rijd.
Mee eens!
 
Jeetje wat een gedoe allemaal. Als je toch gewoon in je eentje naar zo'n ZAC wedstrijd gaat moet je verdacht goed opletten wat er allemaal gebeurt. Een hulpje bij je hebben die dat allemaal lekker in de gaten houdt scheel dan wel :t
Zeker!
Nu gaat mijn vader wel altijd mee maar generatie kloof qua digitale tijdperk dus dat zijn dingen die ik meestal zelf moet doen.
Zeker op een dag als gisteren, waarbij je max 60min tussen af en opstappen hebt.
 
Wij hadden in de sport1000 gelukkig weinig tot geen gele vlaggen, helemaal geen code 60 of rode vlag.
Misschien in race 1, maar door een loshangend rempotje na 3 ronden naar binnen gegaan.

Race 2 dus achteraan moeten starten.
Als 48e....
Kom je bij de startopstelling, zijn er maar 45 plaatsen op de grid aangegeven....

Sta je net een seconde stil, kijk je heel even op je cockpit, kijk je weer naar voren en zie je iedereen al vertrekken.
Shit, we zijn al aan het racen....
Ik was dus degene die het hele veld vooruit aan het duwen was.....


Al met al vond ik de startvelden te vol en de tijdindeling te krap.
Het idee van 3 races vind ik overigens geweldig.
Ik kom namelijk om te racen, dus liever 3 races dan 2 races.
En met mijn conditie is 8 ronden genoeg.

Wel jammer overigens dat het bord boven start/finish niet werkte.
Dan zie je altijd hoeveel tijd of ronden er nog te gaan zijn.
Nu zag ik gelukkig nog het bordje van de laatste ronde net op tijd, waardoor ik wist dat ik nog 1 ronde de tijd had om mijn voorligger in te halen.
 
Toch nog even gekeken… denk toch dat het niet aan de hoeveelheid rijders ligt. Vorige hebben we niet dergelijke problemen gehad.

Niet beste voorbeeld met maar 5L maar ook andere klassen met 45 man of een paar meer hebben de race uitgereden.
dan kijk je niet goed want ook hier werd in de 1000 klasse 2 van de 3 wedstrijden vervroegd afgekapt en wedstrijd 1 reed iedereen op eieren omdat het toen miezerde. maar goed zijn weer verschillende meningen etc en dat mag ook. Ik heb mijn conclusie getrokken als er niets wijzigd in de opzet van een wedstrijddag met 3 races.
 
Ah oke, ik had er ff lukraak 1 gepakt.
Maar zelfs dan, het was niet zo’n chaos als gisteren.
Op andere dagen zitten de groepen vermoed ik toch ook zo vol?

Edit: Mwoah zo te zien halverwege 2021 is het idd van 40 naar 45 gegaan. Was me niet opgevallen eigenlijk!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan