Euro 5+ vanaf 2025

Ben bang dat er iemand je pa flink genaaid heeft @Diirk. Kun je je vast ook wel voorstellen hoeveel motorrijders in de achterste genökt gaan worden straks met de opmars van de ophanden zijnde apk voor motoren. Er is straks geen motor die door die door de viergas meting komt zonder een 100kilo wegende katalysator.
Alleen de nieuwste van de nieuwste motoren komen er door en na drie jaar zijn ze afgeschreven en de fabrikanten boeit het weinig want de nieuw verkoop gaat door het dak totdat we blut zijn.

Da’s bij mij al gauw. Heb ik verdomme eindelijk die HD aan de gang. Alle afgevallen onderdelen vastgelast en dan afkeur vanwege milieurestricties. Ik begin me somber te voelen. Het enige wat me rest is een dag na het behalen van mijn pensioengerechtigde leeftijd is te sterven. Ik zou zelf ook niet door de gasmeting komen. Hoerezooi.
 
Milieugekkie..

1723191355755.png
 
Klopt, hij werd flink genaaid en klopt, dat was deels zijn schuld. Maar mijn zus heeft bv enkele jaren terug een vergelijkbaar geval gehad met haar Volvo V40. Auto van 8 jaar oud die ook niet door die uitstoot keuring kwam. Het benodigde onderdeel (katalysator vermoed ik, weet het niet meer zeker) ging 3 maanden op zich laten wachten dus heeft ze de auto verkocht voor enkele duizenden euros onder waarde en wat anders aangekocht.

Aan de ene kant word je verplicht om steeds het nieuwste te kopen want anders mag je niet meer rijden en aan de andere kant heb je gelul over hoe je circulair moet denken en niets zomaar moet weggooien. Die twee dingen staan nogal vrij haaks op elkaar als 't mij vraagt maar goed...
Het is gelukkig niet alleen maar kommer en kwel en zolang het nog kan, genieten we ervan :t
 
Ik vind het voordeel van een nieuwe euro-norm, dat er meer nieuwe modellen komen. En niet alleen een nieuw kleurtje.
 
Het is, zo heb ik vaker uitgelegd, vreemd dat de 'vertaling' of invulling van het woord duurzaam in de tegenwoordige milieugekte ALTIJD betekent weinig of schone uitstoot/ verbruik.
"Wij rijden een EV want die heeft geen uitstoot en is duurzaam.." 🤮🤮
DUURZAAM betekent ook: niet weggooien wat niet kapot is, dan hoeft de industrie niets nieuws te produceren..
Maar het lijkt wel alsof bij milieuwappies DIE uitleg aan dovemansoren wordt verteld...

Hoe vaak ik me niet heb moeten verdedigen t.o zo'n 'Karen/ Gerda'-figuur dat ik blijf (door)rijden met een klassieker...
 
@Dark0z Fatbikes uitbannen? Heel simpel. Een helmplicht invoeren + meer handhaving. Moet jij eens zien hoe snel ze er mee stoppen. Je haar moet wel netjes zitten voor de andere sekse. :+
 
"Wij rijden een EV want die heeft geen uitstoot en is duurzaam.." 🤮🤮
Klinklare onzin idd waar ze (tegen beter weten in) aan vast houden....
DUURZAAM betekent ook: niet weggooien wat niet kapot is, dan hoeft de industrie niets nieuws te produceren..

Maar het lijkt wel alsof bij milieuwappies DIE uitleg aan dovemansoren wordt verteld...
Daar gaan ze denk ik met opzet aan voorbij omdat daarmee hun eigen versie van het milieu verhaal (die ze de ander door de strot geduwd willen hebben) wetenschappelijk geen stand houdt...
Bovendien is daadwerkelijk circulair produceren niet winstgevend genoeg voor de aandeelhouders, en de consument onder de neus wrijven dat ie niet milieu bewust bezig is, vooral makkelijk.
Kun je je vast ook wel voorstellen hoeveel motorrijders in de achterste genökt gaan worden straks met de opmars van de ophanden zijnde apk voor motoren.
Als ze dan met dezelfde toestanden en willekeur komen zoals in België, vrees ik dat velen hun helm aan de wilgen hangen...
Vrees dat mijn motor dan ook naar de sloop word verwezen (niet dat er wat aan mankeert, maar wel als gevolg van gebrek aan kennis bij het keurings personeel...
Zelfs bij de meest bekende motorzaken weten ze vaak niet waar ze mee van doen hebben als ik bijv. Nieuwe remblokken etc. nodig heb).

I.i.g. zal zo'n keuring geen zin hebben.
Direct na de keuring gaat bij de wheeliebrigade de ali zooi weer erop :Y
 
Zelfs bij de meest bekende motorzaken weten ze vaak niet waar ze mee van doen hebben als ik bijv. Nieuwe remblokken etc. nodig heb)

Dat zie je helaas zelfs bij merkdealers wanneer je daar met een oud(er) model aankomt.
De Yamaha dealer stond met even droge ogen naar mijn XS driepitter te kijken als dat de Citroën dealer dat naar mijn CX deed...
"Eh...is dat een Yamaha/ Citroën..?
En uw wilt...? Die staat niet (meer) in ons systeem, daar heb ik ook geen microfiches van".
"Hoeft niet; ik heb het onderdeelnummer van wat ik zoek; intikken en bestellen aub"
"Maar ik ken dat model niet..?"
"Zucht...tik nou dat onderdeelnummer in, verder niet"...
 
Tot dat je straks in bepaalde steden niet meer naar binnen mag met bijv. een Euro3 motor. Kan je niet meer thuis komen. Moet je 'm aan de rand van de stad parkeren en je fiets pakken. Dus of het je boeit of niet, je bent straks wel de lul met een oudere motor.
Dat klimaatgelul gaat door, of je wil of niet. Er komen straks al zones waar je niet in mag als je niet elektrisch rijdt. Eerst voor ondernemers/bedrijven, straks ongetwijfeld ook voor doodnormale burgers.
Woon in regio 010.
Daar heeft een paar jaar geleden een of andere nimwit verzonnen dat oude benzine voertuigen de stad niet meer in mochten.
Ivm uitstoot gel@l.
Maar wel iedere week van die Cruise schepen midden in de stad:/
Veel voertuig eigenaren hebben toen ook noodgedwongen hun 'oudje' weg moeten doen.

Enige tijd later hebben ze die regel weer terug gedraaid...
Kan je vertellen dat er toen heel wat gezeik is geweest daar in 010.
 
prt
 
Laatst bewerkt:
'Niet in mijn achtertuin'- mentaliteit
 
Voorbeeld vanuit mijn branche: voor de RoHS eisen (oa lood in elektronica) is de fabrikant verantwoordelijk dat er vanaf moment X niets meer in de pijplijn zit wat niet meer voldoet. Effectief betekent dat dus dat je al heel vroeg moet omschakelen zodat de groothandel ook door zijn oude voorraad heen is tegen die tijd. Om dat traceable te maken moet je dus ook al je artikelnummers aanpassen enz (of een productiedatum helder hebben, maar dat staat vaak niet in de systemen voor losse onderdelen). Wat er zou gebeuren met evt oude voorraad weet ik eigenlijk niet, ik zit aan de engineering kant ;).
Aanvullend hierop.

Als je de EU wetgeving bekijkt dan zijn er over meerdere jaren sinds de invoering van de eerste RoHs verklaringen ergens rond 2005/06 ook diverse uitzonderingen gepubliceerd. Het doel van het voorkomen van loodgebruik in elektronica componenten, onderdelen en subsamenstellingen is inderdaad een verantwoordelijkheid van de grote en vaak machtige OEM fabrikanten en diegene die ermee daarna een toepassing kennen of hebben in bijv. subsamenstellingen zoals in bijv. in allerlei apparaten, speelgoed, computers, voertuigen, etc.
Het rare is dat in bepaalde branches voor bijv. service parts het nog wel onder bepaalde uitzonderingen is toegestaan om verouderde loodhoudende componenten, onderdelen en/of subsamenstellingen te mogen gebruiken. Periode van het overbruggen tot en met het einde van hun (eind)product levensduur wordt dan in een uitzondering toegestaan. Nogmaals dit geldt niet overal zo. Met name voor niche producten waar een zeer lange levensduur geldt. Vaak werken zulke fabrikanten al niet meer mee om dit te blijven ondersteunen, en zijn ze in productieproces al overgestapt naar RoHs compliant.

Wat er met zulke fysieke onderdelen en producten gebeurd die non-RoHs bestempeld zijn…tsja, waar het in uitzonderingen is toegestaan worden deze nog “opgemaakt” (economisch is dit vaak al 100% afgeschreven van de bedrijfsvoorraad en balans, maar er zijn enkele bedrijfjes in de wereld hierin gespecialiseerd om dit nog te “verwerken” , en ook nog diverse traders die puur in en verkoop doen, maar dat is veelal in het verre oosten..). Dit is wel tot een minimum beperkt omdat in vrijwel alle nieuwere componenten/onderdelen lood gebruik niet meer is toegestaan. Het faseert uiteindelijk helemaal uit is de verwachting.

Uiteindelijk is regeren vooruitzien en heeft iedere onderneming als het goed is in zijn ontwerp en design dit allang meegenomen en voorbereid op volledig RoHs compliancy met bijhorende traceability van grondstof tot eindproduct en zelfs daarna (service/hergebruik/recycling..). Maar dat is niet overal zo.
 
Ik zie altijd twee personen van gelijke sexe op fatbikes. Ik denk dat het een vervoermiddel is van de regenboog gemeenschap.

Dat is wel zo ja. 🤣

Vraag ik me ook af. In zijn berichtengeschiedenis vind ik niets vreemds terug.
In ieder geval niet vreemder dan de rest van de internetgekkies hier :+

Kan het ook niet terug zien. Ook geen post die later is aangepast door een moderator.

Woon in regio 010.
Daar heeft een paar jaar geleden een of andere nimwit verzonnen dat oude benzine voertuigen de stad niet meer in mochten.
Ivm uitstoot gel@l.
Maar wel iedere week van die Cruise schepen midden in de stad:/
Veel voertuig eigenaren hebben toen ook noodgedwongen hun 'oudje' weg moeten doen.

Enige tijd later hebben ze die regel weer terug gedraaid...
Kan je vertellen dat er toen heel wat gezeik is geweest daar in 010.
Dan ben je niet blij idd, als je een leuke oude auto had die het nog goed deed. En dan later weer terugdraaien. Dan voel je je best genaaid.
 
Aanvullend hierop.

Als je de EU wetgeving bekijkt dan zijn er over meerdere jaren sinds de invoering van de eerste RoHs verklaringen ergens rond 2005/06 ook diverse uitzonderingen gepubliceerd. Het doel van het voorkomen van loodgebruik in elektronica componenten, onderdelen en subsamenstellingen is inderdaad een verantwoordelijkheid van de grote en vaak machtige OEM fabrikanten en diegene die ermee daarna een toepassing kennen of hebben in bijv. subsamenstellingen zoals in bijv. in allerlei apparaten, speelgoed, computers, voertuigen, etc.
Het rare is dat in bepaalde branches voor bijv. service parts het nog wel onder bepaalde uitzonderingen is toegestaan om verouderde loodhoudende componenten, onderdelen en/of subsamenstellingen te mogen gebruiken. Periode van het overbruggen tot en met het einde van hun (eind)product levensduur wordt dan in een uitzondering toegestaan. Nogmaals dit geldt niet overal zo. Met name voor niche producten waar een zeer lange levensduur geldt. Vaak werken zulke fabrikanten al niet meer mee om dit te blijven ondersteunen, en zijn ze in productieproces al overgestapt naar RoHs compliant.

Wat er met zulke fysieke onderdelen en producten gebeurd die non-RoHs bestempeld zijn…tsja, waar het in uitzonderingen is toegestaan worden deze nog “opgemaakt” (economisch is dit vaak al 100% afgeschreven van de bedrijfsvoorraad en balans, maar er zijn enkele bedrijfjes in de wereld hierin gespecialiseerd om dit nog te “verwerken” , en ook nog diverse traders die puur in en verkoop doen, maar dat is veelal in het verre oosten..). Dit is wel tot een minimum beperkt omdat in vrijwel alle nieuwere componenten/onderdelen lood gebruik niet meer is toegestaan. Het faseert uiteindelijk helemaal uit is de verwachting.

Uiteindelijk is regeren vooruitzien en heeft iedere onderneming als het goed is in zijn ontwerp en design dit allang meegenomen en voorbereid op volledig RoHs compliancy met bijhorende traceability van grondstof tot eindproduct en zelfs daarna (service/hergebruik/recycling..). Maar dat is niet overal zo.
Klopt als een bus. Het probleem zit hem echter niet (alleen) op eindfabrikant niveau. Wij hebben bijvoorbeeld erg veel moeite met het vinden van delen die ook aan de volledige RoHS voldoen (alsin: die ook na het verlopen van de uitzonderingen in 2026 voldoen). De meeste weerstanden, condensatoren en dat soort spul is te vinden (maar met minder betrouwbare kwaliteitsdata). Maar de wat complexere halfgeleiders zijn nog schaars. En het hele feestje is ook nog eens een stapje duurder.

Alle nieuwe ontwikkeling probeert zo goed mogelijk aan toekomstige eisen te voldoen, maar dat houdt ergens op. Zelfs nu kunnen wij dus niet de juiste delen vinden, terwijl we letterlijk jaren nodig hebben om alles van A tot Z door te voeren. Het is niet alleen een weerstandje vervangen, maar bijv ook PCBs deels her-ontwerpen en dan dus ook functioneel & levensduur testen, daarna nog certificering bij NoBo, bestellen, supply chain doorspoelen etc.etc.
 
Klopt als een bus. Het probleem zit hem echter niet (alleen) op eindfabrikant niveau. Wij hebben bijvoorbeeld erg veel moeite met het vinden van delen die ook aan de volledige RoHS voldoen (alsin: die ook na het verlopen van de uitzonderingen in 2026 voldoen). De meeste weerstanden, condensatoren en dat soort spul is te vinden (maar met minder betrouwbare kwaliteitsdata). Maar de wat complexere halfgeleiders zijn nog schaars. En het hele feestje is ook nog eens een stapje duurder.

Alle nieuwe ontwikkeling probeert zo goed mogelijk aan toekomstige eisen te voldoen, maar dat houdt ergens op. Zelfs nu kunnen wij dus niet de juiste delen vinden, terwijl we letterlijk jaren nodig hebben om alles van A tot Z door te voeren. Het is niet alleen een weerstandje vervangen, maar bijv ook PCBs deels her-ontwerpen en dan dus ook functioneel & levensduur testen, daarna nog certificering bij NoBo, bestellen, supply chain doorspoelen etc.etc.
Ook helemaal mee eens! Op laagste niveau componentjes tot en met complexe PCBs, certificering is ook vaak al een struikelblok, duurtesten kost ook enorm veel tijd en geld, en de ketenregie met de huidige regimes i.cm. de wereld situatie is extra complex.

Het is en blijft lastig om telkens te kunnen blijven voldoen aan de eisen en aan de technologische mogelijkheden die er (nog) zijn danwel nog komen…soms is wetgeving te voorbarig met wel doelstellend naar de toekomst. In de praktijk komt men er dan achter dat het nog niet zo 123 te behalen is (vandaar exemptions, nieuwere RoHs II wetgeving, uitzonderingen voor bepaalde branches waaronder Automotive, Medical devices, etc. Military is ook apart geclassificeerd)
 
Klopt, hij werd flink genaaid en klopt, dat was deels zijn schuld. Maar mijn zus heeft bv enkele jaren terug een vergelijkbaar geval gehad met haar Volvo V40. Auto van 8 jaar oud die ook niet door die uitstoot keuring kwam. Het benodigde onderdeel (katalysator vermoed ik, weet het niet meer zeker) ging 3 maanden op zich laten wachten dus heeft ze de auto verkocht voor enkele duizenden euros onder waarde en wat anders aangekocht.

Aan de ene kant word je verplicht om steeds het nieuwste te kopen want anders mag je niet meer rijden en aan de andere kant heb je gelul over hoe je circulair moet denken en niets zomaar moet weggooien. Die twee dingen staan nogal vrij haaks op elkaar als 't mij vraagt maar goed...
Het is gelukkig niet alleen maar kommer en kwel en zolang het nog kan, genieten we ervan :t
Gaat me wel lukken, ‘tis nog lang naar m’n pensioen.
Met een beetje geluk krijgen die vagina loze meisjes een schopje in hun milieu sparende ongewassen en door schurftschimmel jeukende kruisjes.
 
Ben aan het kijken voor een nieuwe motor.

Vanwege Euro 5+ kan ik veel korting krijgen als ik de motor in 2024 koop en men verplicht is deze op naam te zetten in 2024.

De dealers adverteren er niet mee, maar als je door vraagt naar een mooie korting (ook zonder inruil) en waarom vertellen ze dat.

Doe je er voordeel mee.
 
Vanwege Euro 5+ kan ik veel korting krijgen als ik de motor in 2024 koop en men verplicht is deze op naam te zetten in 2024.
Ik vind het dan weer frappant dat er zowel bij de rdw als wetten.nl geen enkele link staat die het bovenstaande beschrijft.
 
Ik vind het dan weer frappant dat er zowel bij de rdw als wetten.nl geen enkele link staat die het bovenstaande beschrijft.
Hier dan weer wel. Is overigens heel normaal hoor, dat je op enig moment de oude spullen niet meer mag verkopen.

 
Terug
Bovenaan Onderaan