Euro 5+ vanaf 2025

hokasuya

Die hard MF'er
Lid geworden
5 jun 2007
Berichten
801
Waarderingsscore
12
Locatie
Nederland
Hallo, ik kan het niet vinden, maar gaat euro 5+ nu in op 1-1-2025 ? Er komen al nieuwe 2025 modellen uit met alleen een nieuwe kleur. (Misschien dat deze motoren al euro 5+ zijn).
Met andere woorden veel euro 5 motoren zullen op 31-12-2024 op kenteken gezet moeten worden. En er verdwijnen modellen en er komen er veel nieuwe bij.
 
Geen idee…enige wat ik weet is dat mijn motor euro 4 is, dus mooi stil is bij 50km/h.
 
Ik denk eerder dat er een APK voor motoren gaat komen om al die verschillende Euro kwalificaties te controleren of er niet mee gerotzooid wordt.
 
Ik denk eerder dat er een APK voor motoren gaat komen om al die verschillende Euro kwalificaties te controleren of er niet mee gerotzooid wordt.
Zie ik ze wel voor aan.. en weer extra cashen met belasting op die APK keuring etc. En natuurlijk alles voor de milieugekte.. Hopelijk dat het het huidige kabinet dat niet ziet zitten.

Met veiligheid heeft het iig. niets te maken; want er is al onderzocht dat de gemiddelde motorrijder zijn motor prima onderhoud (uitzondering daargelaten). En ongelukken praktisch nooit veroorzaakt worden door slecht onderhoud/de staat van de motor (Zie rol van voertuig).

Motorrijders zijn toch wat verantwoordelijker qua gedrag (in het onderhoud tenminste) vs automobilisten. Voor die groep is een auto vaak een auto; en gebruiksvoorwerp. Pas als hij van ellende uit elkaar valt gaan ze eens kijken wat er mis is. Motorrijders vinden het natuurlijk belangrijk dat hun trots er mooi bij staat.
 
Euro 5+ is verplicht voor nieuwe modellen vanaf 2024, en vanaf 2025 moeten alle nieuwe verkopen ook voldoen.

Het is wel de vraag waar ze die grens leggen. Soms betekent dat dat de fabrikant vanaf 1-1-2025 het niet meer uit zijn fabriek mag sturen, maar alle voorraad van dealers wel gewoon verkocht mag worden. En in andere gevallen geldt er dat vanaf 1-1-2025 de dealers ze ook niet meer op kenteken mogen zetten zegmaar. Welke het geval is voor de euro5+ voor motoren kan ik ook niet zo snel vinden.
 
En wat doen ze dan met al die motoren die niet voldoen; maar nog niet verkocht zijn/op kenteken staan? Of zorgen dealers/fabrikanten daar wel voor.
 
Zie ik ze wel voor aan.. en weer extra cashen met belasting op die APK keuring etc. En natuurlijk alles voor de milieugekte.. Hopelijk dat het het huidige kabinet dat niet ziet zitten.

Met veiligheid heeft het iig. niets te maken; want er is al onderzocht dat de gemiddelde motorrijder zijn motor prima onderhoud (uitzondering daargelaten). En ongelukken praktisch nooit veroorzaakt worden door slecht onderhoud/de staat van de motor (Zie rol van voertuig).

Motorrijders zijn toch wat verantwoordelijker qua gedrag (in het onderhoud tenminste) vs automobilisten. Voor die groep is een auto vaak een auto; en gebruiksvoorwerp. Pas als hij van ellende uit elkaar valt gaan ze eens kijken wat er mis is. Motorrijders vinden het natuurlijk belangrijk dat hun trots er mooi bij staat.

Maar ik ga hem toch echt niet iedere dag wassen :+ ..
Heb ook geen idee wat mijn Fje voor Euro-gel.l heeft.
Boeit mij nog minder ook...

Verder, tja, geen idee wbt de vraag van de TSér..
Ondertussen 4x een nieuw nieuwe gekocht, en tot 3x toe weinig toegevoegde waarde ervan in gezien en alle 3x ook niet lang in bezit gehad.
De 1x die overblijft heb ik ook niet lang gehad, maar dat was buiten mij om gegaanB|
Zal denk ik nu wel ergens in een 'ver' land rond rijden
 
Maar ik ga hem toch echt niet iedere dag wassen :+ ..
Heb ook geen idee wat mijn Fje voor Euro-gel.l heeft.
Boeit mij nog minder ook...
Tot dat je straks in bepaalde steden niet meer naar binnen mag met bijv. een Euro3 motor. Kan je niet meer thuis komen. Moet je 'm aan de rand van de stad parkeren en je fiets pakken. Dus of het je boeit of niet, je bent straks wel de lul met een oudere motor.
Dat klimaatgelul gaat door, of je wil of niet. Er komen straks al zones waar je niet in mag als je niet elektrisch rijdt. Eerst voor ondernemers/bedrijven, straks ongetwijfeld ook voor doodnormale burgers.
 
En wat doen ze dan met al die motoren die niet voldoen; maar nog niet verkocht zijn/op kenteken staan? Of zorgen dealers/fabrikanten daar wel voor.
Voorbeeld vanuit mijn branche: voor de RoHS eisen (oa lood in elektronica) is de fabrikant verantwoordelijk dat er vanaf moment X niets meer in de pijplijn zit wat niet meer voldoet. Effectief betekent dat dus dat je al heel vroeg moet omschakelen zodat de groothandel ook door zijn oude voorraad heen is tegen die tijd. Om dat traceable te maken moet je dus ook al je artikelnummers aanpassen enz (of een productiedatum helder hebben, maar dat staat vaak niet in de systemen voor losse onderdelen). Wat er zou gebeuren met evt oude voorraad weet ik eigenlijk niet, ik zit aan de engineering kant ;).
 
Voorbeeld vanuit mijn branche: voor de RoHS eisen (oa lood in elektronica) is de fabrikant verantwoordelijk dat er vanaf moment X niets meer in de pijplijn zit wat niet meer voldoet. Effectief betekent dat dus dat je al heel vroeg moet omschakelen zodat de groothandel ook door zijn oude voorraad heen is tegen die tijd. Om dat traceable te maken moet je dus ook al je artikelnummers aanpassen enz (of een productiedatum helder hebben, maar dat staat vaak niet in de systemen voor losse onderdelen). Wat er zou gebeuren met evt oude voorraad weet ik eigenlijk niet, ik zit aan de engineering kant ;).

Ik verwacht bij motoren dat ze in december dan op kenteken komen te staan en bij verkoop is het dan dus een 2024-motor. Ook als ze 'm pas in 2026 pas zouden verkopen. Misschien nog een aanbieding doen.
 
Tot dat je straks in bepaalde steden niet meer naar binnen mag met bijv. een Euro3 motor. Kan je niet meer thuis komen. Moet je 'm aan de rand van de stad parkeren en je fiets pakken. Dus of het je boeit of niet, je bent straks wel de lul met een oudere motor.
Dat klimaatgelul gaat door, of je wil of niet. Er komen straks al zones waar je niet in mag als je niet elektrisch rijdt. Eerst voor ondernemers/bedrijven, straks ongetwijfeld ook voor doodnormale burgers.
In een aantal grote Europese steden is dat al zo. Het zal wennen zijn, maar de leefbaarheid van binnensteden moet ook gewaarborgd blijven.
 
In een aantal grote Europese steden is dat al zo. Het zal wennen zijn, maar de leefbaarheid van binnensteden moet ook gewaarborgd blijven.

Je woont toch bewust in de stad..?!
Wil je rust en leefbaarheid, dan moet je maar aan een dijk gaan wonen.
Wel meedoen met het 'RUST!'-gemekker, komt alles goed 😉
 
Je woont toch bewust in de stad..?!
Wil je rust en leefbaarheid, dan moet je maar aan een dijk gaan wonen.
Wel meedoen met het 'RUST!'-gemekker, komt alles goed 😉
*In een dijk.. van een huis. Midden in de natuur.
 
Je woont toch bewust in de stad..?!
Wil je rust en leefbaarheid, dan moet je maar aan een dijk gaan wonen.
Wel meedoen met het 'RUST!'-gemekker, komt alles goed 😉
Ik bedoel met leefbaarheid, weinig uitstoot van vieze uitlaatgassen. Zeker geen rust. Hoe meer reuring, drukte en gezelligheid, hoe beter.
 
Euro 5+ is verplicht voor nieuwe modellen vanaf 2024, en vanaf 2025 moeten alle nieuwe verkopen ook voldoen.

Het is wel de vraag waar ze die grens leggen. Soms betekent dat dat de fabrikant vanaf 1-1-2025 het niet meer uit zijn fabriek mag sturen, maar alle voorraad van dealers wel gewoon verkocht mag worden. En in andere gevallen geldt er dat vanaf 1-1-2025 de dealers ze ook niet meer op kenteken mogen zetten zegmaar. Welke het geval is voor de euro5+ voor motoren kan ik ook niet zo snel vinden.
De dealers en importeurs willen er niets over kwijt denk ik. Bang dat klanten wachten met kopen, ik wacht het toch even af.
 
Een wassen neus voor de grote vieze uitstoot steden onder de rook van de naastgelegen industrie. Daar helpt je eurotje 5+ helemaal niks.
 
Hoewel ik zeker niet bij de milieubrigade hoor, moet ik je daar toch een beetje ongelijk geven @Willem .
Er zijn enorm veel onderzoeken die aantonen dat vervuiling behoorlijk lokaal is/kan zijn. Uiteraard ga je die vervuiling van de naastgelegen industrie meekrijgen, maar de concentratie gaat nog veel hoger zijn op de industriezone zelf.
Maw de luchtkwaliteit lokaal verbeterd aanzienlijk door lokaal minder te vervuilen.

Dat gezegd zijnde is het uiteraard belachelijk dat wij (motor- en automobilisten) harder lijken te worden afgestraft dan de industrie die een grotere impact heeft. Doch is dat eerder mijn gevoel en kan ik het niet onderbouwen met feiten.
 
Een beetje ongelijk hebben vind ik niet heel erg @Diirk.
Het verkwanselen van fossiele brandstoffen door zulke zware restricties op te leggen wel.
Het verbieden van voertuigen die altijd prima hebben voldaan wel.
Verbied maar eens onnozel grote auto’s in binnensteden die nergens door lijken te kunnen door onkundige bestuurders. Kan jij met je brommertje gewoon doorrijden en vervuil je minder dan een ‘euro lgbhtqi5++’ brommer die voornamelijk stilstaand door de file strompelt.

Er zijn gewoon meer invalshoeken en vooral betere dan de genomen stappen om vervuiling maar ook verspilling tegen te gaan. Het afwurgen van je benzinemoped kost meer energie en vermogen dan je denkt en kost je geld.
 
Daar geef ik je dan ook compleet gelijk in. Om maar een voorbeeld te geven van hoe de burger kan betalen voor deze milieugekte:
Vorig jaar had mijn vader een Nissan Micra (benzine) gekocht voor €4000. Een jaar later was het tijd voor inspectie en hij had alvast een klein onderhoudje laten doen incl nieuwe bandjes etc. De auto was perfect in orde, muv de uitstoot: die was volgens de keurder te hoog.
Dus hij gaat terug naar de garage die wat onderdelen vervangen, vervolgens terug voor inspectie: opnieuw afgekeurd wegens een te hoge uitstoot.
Gaat 'ie weer naar de garage waar ze eigenlijk niet meer echt weten wat te doen, maar ze proberen toch maar wat incl de gekende trucjes met brandstofreiniger etc.. 3de keer opnieuw afgekeurd.

Aankoopprijs €4000 + €2000 kosten gemaakt = €6000 voor een auto die niet meer gekeurd kan worden.
Hij heeft zich een nieuwere wagen gekocht en de Micra ingeruild voor €500. Dat is dus €5500 afschrijving op 1 jaar.
Toegegeven, hij heeft wat extra verlies gemaakt omdat hij er gewoonweg genoeg van had en er verder geen tijd meer aan wilde spenderen. Maar het blijft absurd en dit is helaas niet het enige geval.
 
Er zijn enorm veel onderzoeken die aantonen dat vervuiling behoorlijk lokaal is/kan zijn.

Uitstoot en met name fijnstof is enorm lastig te meten. Apparatuur is duur etc. Dus veelal wordt met modellen berekend.

Heb zelf ooit een aantal sensoren naast een huis geplaatst omdat er een snelweg gebouwd zou worden. Dus windkracht en windrichting loggen, fijnstof meting, regenmeter etc. Mijn conclusie, ik kon geen verschil opmerken tussen voor/na. Misschien komt het wel omdat ik geen sensoren van 10.000€ heb gebruikt, maar waren wel de sensoren die het Rivm ook in hun samenmeten netwerk gebruikt.

Daarnaast is de bron van vervuiling lastig te onderscheiden. Is in een straat de vervuiling van de rits auto's die voorbij komen, of van de vele mensen die hun cv aan hebben staan, eten koken (komt ook fijnstof/vervuiling vanaf en wordt in veel gevallen naar buiten geblazen) etc, of van industrie? Met de juiste wind kan ik de cacaofsbriek te Zaandam ruiken in Amsterdam

Kortom, alles is op basis van een model/benadering etc

Zolang ik in amsterdam nog steeds pallets met hout geleverd zie worden bij grachtenpandjes, pizzaovens dagelijks branden, duizenden woningen midden in de stad bijgebouwd worden etc, vind ik de maatregelen wbt voertuigen maar een wassen neus. Lijkt meer op maatregelen om het 'leefbaar' te maken voor de mensen met een +miljoen pand om geluidsoverlast terug te dringen en minder chaos/gemotoriseerde voertuigen op staat te hebben/overzichtelijker. Daarom dat ik nu ook zo moet lachen om de fatbikes want iedereen op straat is weer in paniek. Eerst was het de scooter, nu dit weer, maar dit is wat minder makkelijk uit te bannen want je kan de stempel milieu niet meegeven
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan