Enkele carb op een twin of 2-taks carbs gebruiken?

GenesiZ

MF veteraan
10 apr 2003
8.946
627
Eerbeek
Heeft iemand ervaring met een enkele carb op een twee-cilinder, of het gebruiken van twee 2-takt carbs op een 4-takt motor?

Ik zit nog steeds met mijn Z750 twin waar ik andere carbs op wil maar het mag van mij ook wel apart. Een enkele (40mm?) flatslide bijv. met een grote K&N filter lijkt me wel gaaf maar ik vraag me af of ik dat simpelweg kan doen (uiteraard nog wel afstellen op de bank naderhand)

Ook heb ik op marktplaats een setje 34mm roundslides gevonden voor een t500 2-takt, goedkoop maar zijn deze te gebruiken op een 4takt?

http://link.marktplaats.nl/866043417

Het zou gaan om een Kawasaki KZ750B twin uit 1976 :)
 
Viertakt en tweektakt carburateurs zijn niet zomaar over te zetten, zit een heel verschil in de gasnaald en gasschuif en nog wat delen.

Het is mogelijk, maar gaat zeker niet zonder pijn en moeite.
 
2takt carb. moet je vergeten, teveel gedoe omdat goed te krijgen, en dan is het nog maar de vraag of je dat wel echt goed krijgt...

Maar waarom 1 carb. voor 2 cilinders ?

Het kan trouwens prima hoor, maar waarom ?

Over het algemeen wordt het karakter van de fiets iets luier met 1 carb per 2 cilinders. ( of meer )

Wel ga je iets zuiniger rijden, vaak zitten er op toerfietsen ook minder carbs. als op een sport fiets.

1 carb. heeft het voordeel dat het iets rustiger kan lopen (vaccuum is hoger) en zuiniger is.
Het geeft ook iets meer koppel bij lage toeren.

Nadeel is acceleratie (hoewel dat niet persee hoeft) en topsnelheid.

Dus net hoe je wilt gaan rijden, als je veel snelweg km's maakt het is alleen maar een goede zet om de boel te verbouwen, scheelt gewoon benzine, en daarmee belasting.
 
Laatst bewerkt:
2takt carb. moet je vergeten, teveel gedoe omdat goed te krijgen, en dan is het nog maar de vraag of je dat wel echt goed krijgt...

Maar waarom 1 carb. voor 2 cilinders ?

Het kan trouwens prima hoor, maar waarom ?

Over het algemeen wordt het karakter van de fiets iets luier met 1 carb per 2 cilinders. ( of meer )

Wel ga je iets zuiniger rijden, vaak zitten er op toerfietsen ook minder carbs. als op een sport fiets.

1 carb. heeft het voordeel dat het iets rustiger kan lopen (vaccuum is hoger) en zuiniger is.
Het geeft ook iets meer koppel bij lage toeren.

Nadeel is acceleratie (hoewel dat niet persee hoeft) en topsnelheid.

Dus net hoe je wilt gaan rijden, als je veel snelweg km's maakt het is alleen maar een goede zet om de boel te verbouwen, scheelt gewoon benzine, en daarmee belasting.
Welke?
 
Heeft iemand ervaring met een enkele carb op een twee-cilinder, of het gebruiken van twee 2-takt carbs op een 4-takt motor?

Ik zit nog steeds met mijn Z750 twin waar ik andere carbs op wil maar het mag van mij ook wel apart. Een enkele (40mm?) flatslide bijv. met een grote K&N filter lijkt me wel gaaf maar ik vraag me af of ik dat simpelweg kan doen (uiteraard nog wel afstellen op de bank naderhand)

Ook heb ik op marktplaats een setje 34mm roundslides gevonden voor een t500 2-takt, goedkoop maar zijn deze te gebruiken op een 4takt?

http://link.marktplaats.nl/866043417

Het zou gaan om een Kawasaki KZ750B twin uit 1976 :)
Je zou ook een carb set van een gpz/en 500 kunnen kopen die zijn zat te koop voor weinig en prima af te stellen en monteren.
 
Goed dat je het zegt, BeTon had nog een setje carbs voor me liggen van een GPZ!

De reden is meer cosmetisch en iets kostenbesparend omdat ik dan maar 1 carb moet kopen. Benzineverbruik en snelheid maakt me niet veel uit. Als ik hard had willen rijden had ik geen 2000,- moeten pompen in een motor uit '76 :+
 
carbu's gaan zelden kapot bij een accident. slopers hebben dus carbu's met hopen liggen. zeker als het van wat oudere modellen is zouden ze zot moeten zijn om daar veel geld voor te vragen, blijft anders toch maar op hun schap liggen.
 
Correct me if i'm wrong maar heeft een Harley Sportster 883 (weet niet goed uit welk jaar) niet een enkele carbu voor de V-twin?
Alle Harley's uit alle jaren (op vrod na).

Overigens hoeft ts hier voor kostenbesparing niet naar te kijken: die dingen zijn duur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zou dan niet om een standaard stock model gaan maar een round/flatslide carb van Keihin of Mikuni. Slopers zullen die niet hebben liggen voor een laag prijsje.

Voor mijn vorige project van een SR 500 kocht ik deze Mikuni roundslide 38mm.Kostte maar een paar tientjes op MP,kwam volgens mij van een Harley.
full

Super makkelijk afstellen en kan haast niets aan stuk *D
 
Heeft iemand ervaring met een enkele carb op een twee-cilinder, of het gebruiken van twee 2-takt carbs op een 4-takt motor?

Ik zit nog steeds met mijn Z750 twin waar ik andere carbs op wil maar het mag van mij ook wel apart. Een enkele (40mm?) flatslide bijv. met een grote K&N filter lijkt me wel gaaf maar ik vraag me af of ik dat simpelweg kan doen (uiteraard nog wel afstellen op de bank naderhand)

Ook heb ik op marktplaats een setje 34mm roundslides gevonden voor een t500 2-takt, goedkoop maar zijn deze te gebruiken op een 4takt?

http://link.marktplaats.nl/866043417

Het zou gaan om een Kawasaki KZ750B twin uit 1976 :)
Ik heb nog een doos vol oudere Harley carbs.
En nog bakken vol onderdeeltjes.
Mikuni's.

Als je interesse hebt, stuur maar pb. Er kunnen wat dingen voor n habbekrats weg :)
 
Eén carburateur op een twin gaat prima. Eigenlijk loopt hij er alleen maar mooier op. Hij is namelijk altijdgebalanceerd. Ik heb ooit een Triumph Tiger gehad, Dat was gewoon een Bonneville met één carburateur. Dat startte makkelijker en liep soepeler. Hij had alleen iets minder topvermogen.
De aanzuigslag gaat nooit gelijk, de carburateur hoeft dus niet meer te leveren, alleen constanter.
 
Eén carburateur op een twin gaat prima. Eigenlijk loopt hij er alleen maar mooier op. Hij is namelijk altijdgebalanceerd. Ik heb ooit een Triumph Tiger gehad, Dat was gewoon een Bonneville met één carburateur. Dat startte makkelijker en liep soepeler. Hij had alleen iets minder topvermogen.
De aanzuigslag gaat nooit gelijk, de carburateur hoeft dus niet meer te leveren, alleen constanter.

Kan opgelost worden door het plaatsen van een register carburateur
 
Bedankt allen voor de goede tips, ik ga er maar voor! Binnenkort maar eens wat metaal bestellen en gaan hobbyen :Y

Nu rest nog de vraag, welke maat carb als een roundslide/flatslide. Origineel heeft hij 2x 38mm CV carbs maar als er roundslides op komen wordt 34mm aangeraden. Zou ik dan ook wegkomen met 1x34mm of is een iets grotere 38mm beter? Zoals Halflife al aangaf gaat de aanzuigslag niet gelijk dus hij zou in theorie niet meer benzine hoeven te leveren.

@K@W@: wat is een register carburateur? Is dat een model met een acceleratiepomp erin zoals sommige Mikuni's hebben?
 
Een register carburateur is een 2 trap carburateur zoals dat heet.
Een carburateur met 2kleppen, waarbij eerst de 1e klep word geopend en bij meer gas geven de 2e klep ook opent of in werking treed.
 
Dit is een mooi koopje! Zou dit wat zijn?

http://link.marktplaats.nl/m873387778

Waarom kijk je niet even bij Martell, die heeft Mikuni carbs liggen zag ik hierboven.
Die je ook voor n leuk prijsje kunt overnemen, en als klap op de vuurpijl heeft hij er ook nog losse onderdelen van las ik daar ook.
Dan zal hij ook nog wel wat verbindings stukken zoals spruitstukken hebben liggen die zo op de carb past, en met 2 bouten weer op een ander flensstuk passend zijn te maken.
Je wilt een groot luchtfilter, nou voor deze kun je ze in alle maten en vormen krijgen, en met een beetje mazzel heeft hij die ook nog liggen...
Zou even contact met hem opnemen als ik jou was, dat onderhandeld een stuk makkelijker en ik weet zeker dat hij ook met je mee wilt denken voor een mooie oplossing..
 
Terug
Bovenaan Onderaan