Elektrische Harley

Aan de kop van de bestuurder te zien maakt hij nu al constant kortsluiting. Lekker laten staan dus.
 
Ik vind 'm in de basis wel gaaf!

m.b.t. het geluid; zelfs met open uitlaat wordt je niet gezien/gehoord dus dat maakt niet veel uit.

Die elektrische scooters zijn rete eng (komt voornamelijk door de gemiddelde bestuurder)! Zo'n turbine geluid lijkt me dan wel weer tof!

}) Hoog Batman gehalte *O*
 
Ik was meer verbaast over je reactie in combinatie met wat je je "droom-motoren" noemt :+

(even afgezien van die rc)

Je bedoelt dat dat ook geen karaktermotoren zijn??

Komt iig een mooi geluidje uit

Maar ik vind het design van deze harley ook niet mooi.. daar waar die accu's/motor zitten is het één gesloten blok..

Nouja ieder zijn smaak. Alleen een beetje jammer dat als 90% van de mensen straks een elektrische motor prefereert, de brandstofzooi er dan ook gauw helemaal uit gaat of heel duur wordt...
 
Je bedoelt dat dat ook geen karaktermotoren zijn??

Komt iig een mooi geluidje uit

Maar ik vind het design van deze harley ook niet mooi.. daar waar die accu's/motor zitten is het één gesloten blok..

Nouja ieder zijn smaak. Alleen een beetje jammer dat als 90% van de mensen straks een elektrische motor prefereert, de brandstofzooi er dan ook gauw helemaal uit gaat of heel duur wordt...
Uit een GSX-R600? :? Net als een Harley 883... standaard helemaal niks, compleet afhankelijk van wat voor aftermarket pijp je erop hangt :Z

En ja, het design is anders. Duh. Het is kapot andere techniek... zelfde als gaan zeiken dat je eerste viertakt geen porem is omdat de uitlaat zo dunnetjes en perfect rond is in vergelijking tot je oude tweetakt :/

Op ten duur zal de elektrische fiets er wel komen, maar ben voorlopig maar niet bang, want zolang actieradius om te huilen blijft zoals het nu is, duurt het nog wel even.
 
Laatst bewerkt:
Op ten duur zal de elektrische fiets er wel komen, maar ben voorlopig maar niet bang, want zolang actieradius om te huilen blijft zoals het nu is, duurt het nog wel even.
Het is nog maar honderd jaar geleden dat je van drogist, naar drogist moest rijden om telkens 2 litertjes benzine te kunnen kopen. Actieradius is dus afhankelijk van je perceptie.

Over het gesloten accublok.
Accu's hebben natuurlijk een veel mooiere gesloten vorm dan een brandstofmotor. Ik vind dat Harlei dat best netjes heeft vormgegeven met dat vakwerkframe. Het is natuurlijk ook een kwestie van wennen. Als je een cbr600f uit 1990 bekijkt is dat ook een grote klomp gesloten plastic.
 
Het is nog maar honderd jaar geleden dat je van drogist, naar drogist moest rijden om telkens 2 litertjes benzine te kunnen kopen. Actieradius is dus afhankelijk van je perceptie.

Over het gesloten accublok.
Accu's hebben natuurlijk een veel mooiere gesloten vorm dan een brandstofmotor. Ik vind dat Harlei dat best netjes heeft vormgegeven met dat vakwerkframe. Het is natuurlijk ook een kwestie van wennen. Als je een cbr600f uit 1990 bekijkt is dat ook een grote klomp gesloten plastic.

Je weet wel het juiste type motor op te noemen idd :P

Standaard komt er idd ook niet een verbijsterend geluid uit een gsxr, tenzij je hem in de toeren jaagt, want dan hoor je hem evengoed wel.
Maar ik zou zowieso uitgaan van een aftermarket uitlaat
 
Je bedoelt dat dat ook geen karaktermotoren zijn??

Komt iig een mooi geluidje uit

Maar ik vind het design van deze harley ook niet mooi.. daar waar die accu's/motor zitten is het één gesloten blok..

Nouja ieder zijn smaak. Alleen een beetje jammer dat als 90% van de mensen straks een elektrische motor prefereert, de brandstofzooi er dan ook gauw helemaal uit gaat of heel duur wordt...

Ik laat de RC even buiten beschouwing, dat is een geval apart.
Maar die andere twee zou ik nou niet direkt als karakterfietsen willen benomen.

Begrijp me goed, ik ben een groot voorstander dat ieder gewoon lekker moet rijden wat hij wil!! Maar een HD 883 wordt niet voor niets een vrouwen-fiets genoemd en een gsxr 600 zie je op elke hoek van de straat.

Verder wordt ik al aardig een ouwe lul, dus dat geluid is ook niet echt boeiend. (hoewel er niks boven een boxer-roffel op toeren gaat O-) )
 
Waarom zou iemand juist een elektrische Harley willen.
Harley staat voor imposant uitlaat geluid, harde klappen, een motor die je onder je voelt werken.
Waterkoeling was al op het randje voor de echte HD fan, maar elektrisch?
Een land wat verantwoordelijk is voor 25% van de totale energie behoefte gaat ineens "groen" met een motor....
Mijn mening: BAH!
 
...

Alleen een beetje jammer dat als 90% van de mensen straks een elektrische motor prefereert, de brandstofzooi er dan ook gauw helemaal uit gaat of heel duur wordt...
Hoe sneller dat gebeurt, hoe sneller de prijs van de fossiele brandstoffen (van olie afgeleide ...) naar beneden gaat - kwestie van vraag/aanbod.

Volgens vele analisten zou het er in de toekomst als volgt gaan uitzien (tegen +/- 2050), door de grote hoeveelheid elektrische voertuigen zou de brandstof met meer dan 50% dalen in prijs (mogelijk tot wel 70%), de actieradius van elektrische voertuigen zal nog niet zijn dat je ermee op vakantie kan, maar reeds sterk verbeterd zijn. Voor korte(re) afstanden zal bijna iedereen elektrisch rijden, langere afstanden (en jammer genoeg de transportsector) zal nog lang blijven doorgaan op oliebrandstoffen.

Wat mij betreft, laat die elektrische auto's en motoren maar komen! Maar liefst ook in betaalbare modellen (lees: categorie Renault Clio, VW Polo, etc... ), want een BMW I3 en een Opel Ampera zijn voor de gewone mens niet betaalbaar. Een Renault Fluance is ietwat betaalbaar, maar de "huurformule" voor de batterij maakt hem duur ...
En die elektrische Harley (om on topic te blijven) ... daar zal toch ook wel een heus prijskaartje aan hangen ...

En ook geef ik eerlijk toe, de actieradius is ook voor mij nog steeds het minpunt (tenzij je die in 5 minuten zou kunnen herladen). Maar ik ben dan ook (te hard) verwend met hoge actieradiussen ... mijn GSX 750 F haalt met gemak +400km, mijn Renault Megane CC 1.9DCI gaat gemiddeld ook tot 1050km, en bij lange ritten tot wel 1300km!!! ... met maar 50L diesel ...

Wat betreft die Harley, ik ben geen Harley liefhebber, maar ook geen hater, maar ik moet eerlijk bekenen, op de spiegels na (zet het geheel in 't groen, en hij lijkt een beetje op Schrek), vind ik hem best geslaagd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ontwerp ziet er goed uit, maar laat ze eerst maar eens de techniek verbeteren wat betreft actieradius en laadtijd :Y

Volgens motor.nl heeft dit apparaat een actieradius van 80 KM, dat is toch niet meer van deze tijd |(

Laat ze eerst maar zorgen dat zo'n apparaat 200 KM kan rijden en kan herladen in 15 / 20 minuten *O*
 
Ontwerp ziet er goed uit, maar laat ze eerst maar eens de techniek verbeteren wat betreft actieradius en laadtijd :Y

Volgens motor.nl heeft dit apparaat een actieradius van 80 KM, dat is toch niet meer van deze tijd |(

Laat ze eerst maar zorgen dat zo'n apparaat 200 KM kan rijden en kan herladen in 15 / 20 minuten *O*

In 2011 was de maximale gemiddelde woon-werkafstand 22 km.
Lijkt me dus een prima fietsje voor woon-werk ! (zeker in de grote steden)
 
In 2011 was de maximale gemiddelde woon-werkafstand 22 km.
Lijkt me dus een prima fietsje voor woon-werk ! (zeker in de grote steden)
Ja, dat is dus 44KM per dag, wat wil zeggen dat je één dag heen en terug kan en de volgende dag net niet.

Dat vind ik dus onpraktisch en zal in de praktijk inhouden dat je motor elke avond aan de stroom ligt.
Wil niet weten wat je energierekening doet als je 5 dagen in de week je motor aan het net hebt hangen :X
Tuurlijk, benzine is ook niet gratis, maar beperkt zich dan tot 1x in de week "tanken" ipv elke avond.

Mijn persoonlijke mening is gewoon dat je minimaal 200 KM moet kunnen rijden zonder te "tanken" en dat het "tanken" dan niet meer mag kosten dan 15 minuten.

Dus voor mij onpraktisch/onbruikbaar, om nog maar te zwijgen over recreatief gebruik, waar de afstanden makkelijk al 400 KM op een dag worden.
 
Ja, dat is dus 44KM per dag, wat wil zeggen dat je één dag heen en terug kan en de volgende dag net niet.

Dat vind ik dus onpraktisch en zal in de praktijk inhouden dat je motor elke avond aan de stroom ligt.
Wil niet weten wat je energierekening doet als je 5 dagen in de week je motor aan het net hebt hangen :X
Tuurlijk, benzine is ook niet gratis, maar beperkt zich dan tot 1x in de week "tanken" ipv elke avond.

Mijn persoonlijke mening is gewoon dat je minimaal 200 KM moet kunnen rijden zonder te "tanken" en dat het "tanken" dan niet meer mag kosten dan 15 minuten.

Dus voor mij onpraktisch/onbruikbaar, om nog maar te zwijgen over recreatief gebruik, waar de afstanden makkelijk al 400 KM op een dag worden.
op mijn vorige werkplaats waren er twee met een elektrisch scootertje, en eentje met een plug-in hybride ... alle drie mochten ze steeds laden op 't werk *D ... so what's the problem als je dan dagelijks moet laden?

Mag het niet van je baas? Geen probleem, thuis laden betaal je dan wel, maar gevoelig goedkoper dan benzine. Tip: als je nog geen nachttarief hebt, zo snel mogelijk aanvragen, maar ook aan dagtarief is het voelbaar goedkoper dan benzine.

En dat je die aanhangt enkel tot ie weer vol is, of gewoon laat aanhangen tot je weer vertrekt maakt geen verschil hoor ... of misschien 5€ op een jaar :')
 
Ja, dat is dus 44KM per dag, wat wil zeggen dat je één dag heen en terug kan en de volgende dag net niet.

Dat vind ik dus onpraktisch en zal in de praktijk inhouden dat je motor elke avond aan de stroom ligt.
Wil niet weten wat je energierekening doet als je 5 dagen in de week je motor aan het net hebt hangen :X
Tuurlijk, benzine is ook niet gratis, maar beperkt zich dan tot 1x in de week "tanken" ipv elke avond.

Nou, vermoeiend hoor elke avond even de stekker er in en elke morgen er weer uit :')
Kost je totaal over de week denk ik minder tijd dan het hele tank-ritueel.
En goed beschouwd kost elektriciteit nagenoeg geen drol, zeker als je het vergelijkt met benzine.

ik vind het allemaal een beetje gezochte argumenten.
M.i. is een electrische motor ideaal voor ww, zeker in de grotere steden (geen uitstoot)


Maar ik ben het met je eens, er mee op vakantie gaan naar het buitenland zit er voorlopig nog niet echt in met een electrische motor.
 
Laatst bewerkt:
Nou, vermoeiend hoor elke avond even de stekker er in en elke morgen er weer uit :')
Kost je totaal over de week denk ik minder tijd dan het hele tank-ritueel.
En goed beschouwd kost elektriciteit nagenoeg geen drol, zeker als je het vergelijkt met benzine.

ik vind het allemaal een beetje gezochte argumenten.
M.i. is een electrische motor ideaal voor ww, zeker in de grotere steden (geen uitstoot)


Maar ik ben het met je eens, er mee op vakantie gaan naar het buitenland zit er voorlopig nog niet echt in met een electrische motor.
Ok, leuk voor woon-werk, eensch ;)

Maar dan moet je voor recreatief gebruik dus al een 2de motor ernaast hebben en dat is voor de meeste al geen optie :N
 
Ok, leuk voor woon-werk, eensch ;)

Maar dan moet je voor recreatief gebruik dus al een 2de motor ernaast hebben en dat is voor de meeste al geen optie :N
In België wel!!! *O*

... want, de motor die je gebruikt voor woon/werk trek je 100% terug van de belastingen* (als je over je forfetaire km-vergoeding gaat tenminste, wat met een niet al te dure motor en een heen en terug afstand vanaf 40km al behaald kan worden), en dat is all-inclusive, aankoop, onderhoud, kledij, ...

* indien je hem enkel daarvoor gebruikt dus ... en niet mee foefelen, ze doen daar gerichte controles op ... en gelijk hebben ze vind ik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat is dus 44KM per dag, wat wil zeggen dat je één dag heen en terug kan en de volgende dag net niet.

Dat vind ik dus onpraktisch en zal in de praktijk inhouden dat je motor elke avond aan de stroom ligt.
Wil niet weten wat je energierekening doet als je 5 dagen in de week je motor aan het net hebt hangen :X
Tuurlijk, benzine is ook niet gratis, maar beperkt zich dan tot 1x in de week "tanken" ipv elke avond.

Mijn persoonlijke mening is gewoon dat je minimaal 200 KM moet kunnen rijden zonder te "tanken" en dat het "tanken" dan niet meer mag kosten dan 15 minuten.

Dus voor mij onpraktisch/onbruikbaar, om nog maar te zwijgen over recreatief gebruik, waar de afstanden makkelijk al 400 KM op een dag worden.

Elke dag laden is minder (leuk) dan om de week tanken. Maar, dat ding rijdt dan voor minder dan 2 á 3 cent per km, tegenover 8-9 cent per km op benzine. Op basis van ww 40 km heen 40 km terug scheelt dat een kleine € 5,=. Op basis van 200 dagen per jaar is dat € 1000,=.
Olie verversen en kleppen stellen is niet nodig.

Stroomkosten zijn ca. € 2,= per dag.

Maar ik ben niet om voor een elektrische motor omdat de actieradius zeker in de winter te klein is.
 
Elke dag laden is minder (leuk) dan om de week tanken. Maar, dat ding rijdt dan voor minder dan 2 á 3 cent per km, tegenover 8-9 cent per km op benzine. Op basis van ww 40 km heen 40 km terug scheelt dat een kleine € 5,=. Op basis van 200 dagen per jaar is dat € 1000,=.
Olie verversen en kleppen stellen is niet nodig.

Stroomkosten zijn ca. € 2,= per dag.

Maar ik ben niet om voor een elektrische motor omdat de actieradius zeker in de winter te klein is.
Ook geen bougies en filters meer, Alles bij elkaar scheelt gauw 100 euro aan onderdelen per jaar. Als je onderhoud uren er bij rekent kom je nog gunstiger uit.
En ach, je zet hem toch ook elke dag aan de kant, op de middenbok, en eventueel op slot? Dan is het inprikken van een stekker geen argument meer.
Bij de pomp, wat ik elke vijf dagen moet. Moet ik omrijden, afstappen, pinnen, tanken, weer aankleden en terug naar mijn route. Soms moet ik ook nog wachten tot er een pomp vrij is.
Dan is thuis (of bij de baas) inprikken wel een stuk makkelijker.

De enige argumenten die hout snijden zijn actieradius en laadtijd. Als de actieradius 150km is en de laadtijd onder een half uur zijn die voor mij acceptabel. Na 150km wil ik wel even lopen en een bak koffie drinken.
Maar de actieradius onder de 5 graden C ben ik wel een beetje bang voor.
 
Volgens mij gebruik je een elektrische Harley niet voor woon-werk verkeer.
 
En men vergeet dat als er veeeeel minder brandstof wordt getankt, dit aan geld gecompenseerd moet worden. Dussssss gaat de prijs van gas en stroom omhoog waarmee je je eventuele financiële voordeel weer kwijt ben.

Ik geloof er dus geen reet van dat er een financieel voordeel te halen valt. Dit is puur voor het schoner rijden. Schoner rijden vind ik niet erg, daar gaan we toch naartoe. Maar ben wel benieuwd hoe ze dit alles in het vat gieten...
 
En men vergeet dat als er veeeeel minder brandstof wordt getankt, dit aan geld gecompenseerd moet worden. Dussssss gaat de prijs van gas en stroom omhoog waarmee je je eventuele financiële voordeel weer kwijt ben.

Ik geloof er dus geen reet van dat er een financieel voordeel te halen valt. Dit is puur voor het schoner rijden. Schoner rijden vind ik niet erg, daar gaan we toch naartoe. Maar ben wel benieuwd hoe ze dit alles in het vat gieten...

Zoveel schoner is het niet.
De elektriciteit moet ook weer worden opgewekt in een centrale. In Nederland betekent dat nog gewoon kolen op dit moment. Of als het via Frankrijk wordt ingekocht kernsplijting.

Kosten per km is ook voor een groot deel afhankelijk van de afschrijving van je motor.

Maar als het dan over jaren toch nog elektrisch rijden wordt, zal je per km worden belast. Dan is het cirkeltje weer rond.
 
Buiten actieradius is op dit moment de aanschaf ook nog schrikbarend.

Wat betreft schoner, tja denk dat het te betwisten valt.
Ergens moet de stroom opgewekt worden, ergens moeten accu's gemaakt worden en ook weer gerecycled worden.
Als je echt alles mee gaat nemen denk ik dat het niet direct schoner is, maar de vervuiling enkel gecentraliseerder gaat worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan