Een nieuw helmen-adviestopic

Iemand ervaring ervaring met een HJC RPHA 90S? Ik zoek een zo geluid dicht mogelijke systeemhelm. Heb momenteel een Scorpion Exo Tech maar vind het erg lawaaierig op de snelweg (ook met oordoppen)
 
Ik hoorde namelijk verhalen dat een HJC RPHA 90s EU versie mogelijk minder geluidsdicht is dan de versie die ze in de VS verkopen. Weet iemand hier meer van? Ik twijfel tussen deze helm en bijvoorbeeld de Schuberth C4 Pro.
 
Ervaring met 2x een HJC Rpha90s (1x vervangen onder garantie), heerlijk lichte helm, fijne pasvorm, en ik vond hem erg stil, ik zal er nooit weer 1 kopen en heb de vervanger eind vorig jaar ook mogen terugbrengen en ingeruild op een Shoei Neotec 2 waar ik wel super tevreden over ben en tot op heden nog 0 problemen mee heb gehad.

De HJC Rpha90s is imho een budget helm voor een premium prijs. Dan kun je beter een premium helm halen voor een premius prijs.

De HJC in mijn ervaring (1-jaar bijna dagelijks gebruik door weer en wind):
Het is een zomer helm voor wanneer het droog is, je wilt er niet mee door een hoosbui rijden want het vizier is niet waterdicht. Beide helmen knalden kleine waterdruppels tussen het kinstuk en het vizier zo op m`n bril, of bij lenzen.... zo in m`n ogen, niet tof.

Na een hevige bui is het zonnevizier onbruikbaar tot je die schoonmaakt, want die wordt gewoon vochtig ook als hij is weggeklapt.

Pinlock hebben we (ik en de dealer) maar 1x goed gekregen en bleef voor de rest constant beslaan en sloot nooit aan, ook bij het vervangen van het vizier. Die ene keer was ook maar tijdelijk, want na een regenbui het vizier er even afgehaald want die moest ook weer van binnen schoon. Niets aangepast aan de pinlock maar van de passing klopte geen ***** meer.

De wangkussens had ik ook vrij rap kapot bij de naden.....

-- Maar ik ken ook een paar mensen die er geen problemen mee hebben, maar die rijden behoorlijk wat minder km's en eigenlijk alleen met mooi weer.
 
Ervaring met 2x een HJC Rpha90s (1x vervangen onder garantie), heerlijk lichte helm, fijne pasvorm, en ik vond hem erg stil, ik zal er nooit weer 1 kopen en heb de vervanger eind vorig jaar ook mogen terugbrengen en ingeruild op een Shoei Neotec 2 waar ik wel super tevreden over ben en tot op heden nog 0 problemen mee heb gehad.

De HJC Rpha90s is imho een budget helm voor een premium prijs. Dan kun je beter een premium helm halen voor een premius prijs.

De HJC in mijn ervaring (1-jaar bijna dagelijks gebruik door weer en wind):
Het is een zomer helm voor wanneer het droog is, je wilt er niet mee door een hoosbui rijden want het vizier is niet waterdicht. Beide helmen knalden kleine waterdruppels tussen het kinstuk en het vizier zo op m`n bril, of bij lenzen.... zo in m`n ogen, niet tof.

Na een hevige bui is het zonnevizier onbruikbaar tot je die schoonmaakt, want die wordt gewoon vochtig ook als hij is weggeklapt.

Pinlock hebben we (ik en de dealer) maar 1x goed gekregen en bleef voor de rest constant beslaan en sloot nooit aan, ook bij het vervangen van het vizier. Die ene keer was ook maar tijdelijk, want na een regenbui het vizier er even afgehaald want die moest ook weer van binnen schoon. Niets aangepast aan de pinlock maar van de passing klopte geen ***** meer.

De wangkussens had ik ook vrij rap kapot bij de naden.....

-- Maar ik ken ook een paar mensen die er geen problemen mee hebben, maar die rijden behoorlijk wat minder km's en eigenlijk alleen met mooi weer.
Thanks voor het delen van deze ervaring. Had je de carbon versie of de normale?
 
Ik hoorde namelijk verhalen dat een HJC RPHA 90s EU versie mogelijk minder geluidsdicht is dan de versie die ze in de VS verkopen. Weet iemand hier meer van? Ik twijfel tussen deze helm en bijvoorbeeld de Schuberth C4 Pro.
Mijn advies mits de pasvorm goed is, koop de C3 Pro. Goedkoper, stiller en in mijn geval een kleinere helmschaal met 59/60 als maat. Ik heb de C4 Pro en zou willen dat ik de C3 Pro weer had gekocht. Het enige voordeel van de C4 Pro is dat het visier minder regen door laat. Dat was soms op de C3 een issue. Ook vind het schijtirritant dat de C4 Pro automatisch het visier naar beneden klapt boven de 100. Dat gaat echt met een dreun dus je schrikt je soms het appelazerus als je even lekker met visier open denkt te rijden met de zonnebril omlaag. Oh, de pinlock is ook iets beter. Het is geen slechte helm die C4 pro maar ik vond de C3 eigenlijk beter.
 
Bedankt

Gezien de head shape denk ik dat de c4 pro beter bij mijn hoofd past.

Andere vraag: lijkt erop dat deze helmen een speciale fit hebben voor schuberth intercom systemen. Past een andere willekeurige intercom ook wel in deze helm?
 
Bedankt

Gezien de head shape denk ik dat de c4 pro beter bij mijn hoofd past.

Andere vraag: lijkt erop dat deze helmen een speciale fit hebben voor schuberth intercom systemen. Past een andere willekeurige intercom ook wel in deze helm?
Ja. De ingebouwde intercom die je kunt kopen is sowieso de ergste troep ooit voor de C4 Pro. Koop de C4 Basic als je een andere intercom erin wilt. Dan betaal je niet voor de speakers en voorbereiding.
Ik heb een cardo packtalk bold erin.
 
Iemand ervaring met de Shoei Neotec II ?
Begon met een Roof maar wil het echt serieuzer aanpakken en m’n reputatie redden O-)
—-EDIT—
Even goed gezocht en voldoende gevonden op MF.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht dat hier iemand raad weet met mijn probleem. Het gaat niet om advies over een nieuwe helm, maar voor de goede orde zal ik vermelden dat het bij mij gaat om een Shark EVO GT.
Bij mijn oude vertrouwde GSX-R uit 1999 heb ik dus onwijs last van turbulentie onder de helm wanneer ik op de snelweg rij. Ik heb al geconstateerd, dat het komt door de luchtstroom die over de kuip heen naar boven komt. Ga ik helemaal rechtop zitten met m'n bakkes in een 'schone' luchtstroom, heb ik er namelijk helemaal geen last van. Wat me ook nog opviel, was dat het eigenlijk alleen of voornamelijk aan de rechterkant van mijn helm zich voordoet. Links zit mijn headset apparaatje (al zou je dus verwachten dat dit voor méér turbulentie zou zorgen). Daardoor dacht ik: als daar de luchtstroom geen turbulentie onder de helm veroorzaakt, zou een soort vin oid rechts aan de onderrand van de helm wellicht soelaas brengen? En verrek... Zet ik mijn vingertoppen tegen de rand aan met een gestrekte hand en mijn handpalm parallel met de luchtstroom, is de turbulentie weg.
Weet iemand of voor dit probleem iets bestaat als een vin oid wat je aan de rand van de helm kunt bevestigen? Of wellicht een andere goede oplossing? Ik kan natuurlijk wel constant helemaal onwijs rechtop gaan zitten, maar dat is ook niet comfortabel op langere stukken snelweg.
 
Daar lijkt me geen standaardoplossing voor zover ik weet. Een scherpe vin zo vlak langs je nek af is mogelijk ook niet alles` :+

Dit topic lijkt niet erg actief maar om forum-vervuiling te voorkomen probeer ik het hier eerst:

Momenteel heb ik een Scorpion ADX-1. Een systeemhelm met een klep ("adventure" idee). Goed zicht, intern zonnevizier, ventilatie op meerdere punten aanwezig en de klep kan verwijderd worden. Alleen jezus, wat is die helm luid (met of zonder klep). Ik rijd standaard met oordoppen. Boven de 60-70km hoor ik mijn motor niet meer over het gebulder van de wind. Met 90+ kmh wordt ook communiceren (Sena 20s EVO) een ramp. Volume moet richting maximaal wil ik kunnen horen wat iemand zegt.

Nu ben ik op zoek naar een stillere helm. Dit mag nu ook eens een premium helm zijn. Een klep vind ik erg prettig als de zon laag staat, maar is geen harde eis. Een systeemhelm vind ik erg prettig, maar een fijne integraalhelm doe ik het ook voor. Wel merkte ik, toen ik de vorige keer helmen paste, dat ik veel integraalhelmen niet goed over mijn hoofd krijg. Shoei lijkt voor mij een betere pasvorm dan Schuberth.

Gisteren ben ik bij Louis in Tilburg geweest (daar kun je helmen testen in een soort windtunnelidee). Helaas waren ze al om 1 uur dicht dus het werd een kort bezoek. De Shoei Neotech 2 heb ik opgehad en dit voelde als een erg prettige helm, maar was naar mijn idee niet veel stiller dan mijn ADX-1, die had ik meegenomen om te vergelijken.

Iemand suggesties? De dubbel-d sluiting (op een Shoei integraal die ik pastte) vond ik trouwens niet erg prettig, maar dat is misschien wennen.

Edit:
- Een goed beschikbare en pasklare oplossing voor een chin mount voor Gopro op de betreffende helm is mooi meegenomen.
 
Laatst bewerkt:
Is al vaker gezegd, maar ik koop mijn helmen bij motorkleding Center in Hazerswoude, daar mag je als het droog is gewoon even een stukje rijden, dan kun je even op de n11 heen en weer rijden, dan heb je de wind ook vanaf allebei de kanten gehad.

En dubbel-d is gewoon wennen, maar eenmaal gewend snap je ook niet meer waar daar het probleem van was. Heb nu een Scorpion exo-r1. Niet perse de stilste, maar voor mijn hoofd de perfecte pasvorm. Dat scheelt een hoop.

En rijd altijd met doppen in. Geen zin om er over 10 jaar achter te komen dat wind toch echt de stille doofmaker is.
 
Ja, de doppen gaan er bij mij ook echt niet meer uit. Sterker nog, ik ben aan het twijfelen om mij otoplastieken aan te laten meten.

Het zou echter wel fijn zijn om wat meer motorbeleving te hebben m.b.t. geluid (motor is al luid zat, ik hoef geen blèrpijp) en zou ook e.e.a. makkelijker maken met communiceren. Ik heb wel meer te klagen over mijn huidige helm dan alleen geluid, dus ik ben op zoek naar een upgrade. Mag voor het eerst ook een meer premium helm zijn.

Jammer om te lezen dat de premium HJC's schijnbaar zo slecht bevallen. Daar was ik ook wel benieuwd naar.

Ik heb trouwens weinig zin om 400km te rijden met de motor (die niet echt gebouwd is voor lange snelwegritten) enkel om helmen te testen :+
 
Laatst bewerkt:
Even over het rijden met oordoppen. Ik heb zelf een HJC systeemhelm en rij sinds kort op een Honda CB500 van 95.
Lekker met het koppie vol in de wind. Er zat een scherm bij dat veel herrie veroorzaakt. Dat zit er niet meer op en dan is het ook gelijk stiller. Nu heb ik andere oordoppen gehaald, die zijn wat langer dan normaal en die gaan bij mij goed de gehoorgang in. Mijn lief vindt ze niks, bij haar is waarschijnlijk de gehoorgang minder diep . Zij heeft gewoon standaard oordoppen wat bij haar prima werkt. Ook het goed plat rollen van de oordoppen scheelt veel met het in doen. Ze gaan dan dieper het oor in en dus het geluid beter dempen.
 
Ik rijd nu met van die schuimen dopjes. Ik heb een materiaal gevonden dat iets zachter is, die krijg ik net beter in mijn oren. Maar goed een schuimdopje dempt natuurlijk alles, vandaar dat ik aan het denken ben over otoplastieken.

Hoe meer ik over de HJC lees hoe meer ik daar serieus toch naar ga kijken, zijn ook mensen die zonder problemen ermee door de regen rijden. Ik rijd zelf overigens voornamelijk met mooi weer. Even kijken hoe die RPHA 90s zit, maar anders gaat 'm dat toch worden. Komende zaterdag nog maar eens naar Tilburg denk ik.
 
Ik rijd nu met van die schuimen dopjes. Ik heb een materiaal gevonden dat iets zachter is, die krijg ik net beter in mijn oren. Maar goed een schuimdopje dempt natuurlijk alles, vandaar dat ik aan het denken ben over otoplastieken.

Hoe meer ik over de HJC lees hoe meer ik daar serieus toch naar ga kijken, zijn ook mensen die zonder problemen ermee door de regen rijden. Ik rijd zelf overigens voornamelijk met mooi weer. Even kijken hoe die RPHA 90s zit, maar anders gaat 'm dat toch worden. Komende zaterdag nog maar eens naar Tilburg denk ik.
Ja ervaring mee, en nee uit mijn ervaring zou ik de Rpha90s nooit aanraden. Ik heb mijn garantie RPHA90s (carbon) ingeruild op een Shoei Neotec2. Ik heb de Shoei nu 1+ jaar en die helm had ik gelijk moeten kopen want daar ben ik nog steeds enorm tevreden over.

Ervaring met 2x een HJC Rpha90s (1x vervangen onder garantie), heerlijk lichte helm, fijne pasvorm, en ik vond hem erg stil, ik zal er nooit weer 1 kopen en heb de vervanger eind vorig jaar ook mogen terugbrengen en ingeruild op een Shoei Neotec 2 waar ik wel super tevreden over ben en tot op heden nog 0 problemen mee heb gehad.

De HJC Rpha90s is imho een budget helm voor een premium prijs. Dan kun je beter een premium helm halen voor een premius prijs.

De HJC in mijn ervaring (1-jaar bijna dagelijks gebruik door weer en wind):
Het is een zomer helm voor wanneer het droog is, je wilt er niet mee door een hoosbui rijden want het vizier is niet waterdicht. Beide helmen knalden kleine waterdruppels tussen het kinstuk en het vizier zo op m`n bril, of bij lenzen.... zo in m`n ogen, niet tof.

Na een hevige bui is het zonnevizier onbruikbaar tot je die schoonmaakt, want die wordt gewoon vochtig ook als hij is weggeklapt.

Pinlock hebben we (ik en de dealer) maar 1x goed gekregen en bleef voor de rest constant beslaan en sloot nooit aan, ook bij het vervangen van het vizier. Die ene keer was ook maar tijdelijk, want na een regenbui het vizier er even afgehaald want die moest ook weer van binnen schoon. Niets aangepast aan de pinlock maar van de passing klopte geen ***** meer.

De wangkussens had ik ook vrij rap kapot bij de naden.....

-- Maar ik ken ook een paar mensen die er geen problemen mee hebben, maar die rijden behoorlijk wat minder km's en eigenlijk alleen met mooi weer.
 
Ja ervaring mee, en nee uit mijn ervaring zou ik de Rpha90s nooit aanraden. Ik heb mijn garantie RPHA90s (carbon) ingeruild op een Shoei Neotec2. Ik heb de Shoei nu 1+ jaar en die helm had ik gelijk moeten kopen want daar ben ik nog steeds enorm tevreden over.
Die had ik al gelezen inderdaad:

Jammer om te lezen dat de premium HJC's schijnbaar zo slecht bevallen. Daar was ik ook wel benieuwd naar.
Omdat ik jouw verhaal niet veel tegenkom (behalve over een beetje vocht in de liner rond de ventilatieopeningen), wil ik 'm toch even passen. Ik lees namelijk ook enthousiaste verhalen van mensen die veel KM rijden. Daarnaast ben ik tegenwoordig voornamelijk een mooi-weerrijder. Qua prijs vind ik de helm trouwens wel meevallen (afhankelijk van materiaal en kleur).

Ik vermoed dat je twee keer gewoon vet pech hebt gehad. Mensen zijn over het algemeen ook erg blij met hun ADX-1, maar ik vind het een verschrikkelijk ding en veruit de slechtste helm die ik gehad heb. Vizier sluit niet lekker en het is de meest luidruchtige helm die ik heb gehad (ook zonder klep en met afdekplaatjes op het scharnier). Daarnaast ook de duurste, al zie ik dat hij tegenwoordig in prijs gezakt is.

Mocht hij dan achteraf water doorlaten langs het vizier, dan maak ik wel aanspraak op de garantie, al is dit natuurlijk op de zaken vooruit lopen, eerst maar eens kijken of zo'n ding lekker comfortabel rond mijn kop past. Anders wordt het misschien toch de Neotec2. Die leek in ieder geval goed te zitten.
 
Ik zag hier de vraag voorbij komen over het voordeel van een systeemhelm vs en integraal. Simpel: voor brildragers is een integraal niet echt praktisch. Het kan wel maar handig is het niet en zeker niet met zo'n kostbare bril als ik heb (hoge sterkte). Ik heb maar een beperkte keuze uit brilmonturen zodat ik geen integraal-vriendelijke bril kan kopen. Ik neem dan wel een bril-vriendelijke helm. Tegenwoordig gebruik ik trouwens vrijwel altijd mijn jethelm. De Nolan N90-2 blijft meestal in de kast liggen. Ook als het tegen het vriespunt aankomt gaat dat nog best en het blikveld is geweldig. En ja, de bescherming is minder. Herrie is geen probleem. Ik heb ottoplastieken.
 
Beide motoren zijn nakeds... De vorige (voor die tijd althans) wat sportiever dan deze, en zelfs zonder ruitje, maar platter voorover. Huidige fiets vol rechtop met een miniem sierruitje.

Ik moet ook wel toegeven dat dit een echte nekkentrekker is.. In een zucht (letterlijk) zit je op de 200+, en diengevolg ga je dus vanzelf ook veel makkelijker te hard. De vorige kwam ook goed van zijn plek, maar geen match voor de huidige fiets. (Het lijkt me het vermelden niet waard, maar uiteraard zal elke helm de nekspieren tarten met 200+ op een naked...)

Feitelijk beschrijf en bevestig je hierboven exact mijn ervaring en wensen....
Zelf had ik echter verwacht dat de (in jouw geval RPHA) integraal dus stiller zou zijn.

Nu dus afwegen en daarna testen.... Wat is er het belangrijkste... hmm...
Deze zocht ik. Haal dat ruitje er eens af en ga dan rijden. Ben benieuwd hoe dat je bevalt.
 
Daar lijkt me geen standaardoplossing voor zover ik weet. Een scherpe vin zo vlak langs je nek af is mogelijk ook niet alles` :+

Dit topic lijkt niet erg actief maar om forum-vervuiling te voorkomen probeer ik het hier eerst:

Momenteel heb ik een Scorpion ADX-1. Een systeemhelm met een klep ("adventure" idee). Goed zicht, intern zonnevizier, ventilatie op meerdere punten aanwezig en de klep kan verwijderd worden. Alleen jezus, wat is die helm luid (met of zonder klep). Ik rijd standaard met oordoppen. Boven de 60-70km hoor ik mijn motor niet meer over het gebulder van de wind. Met 90+ kmh wordt ook communiceren (Sena 20s EVO) een ramp. Volume moet richting maximaal wil ik kunnen horen wat iemand zegt.
Hier sluit ik me bij aan. Deze helm 1 seizoen gebruikt en verkocht in verband met het windgeruis. Wel prettig was het grote vizier en goede pasform voor de bril. Overgegaan naar een intergraalhelm Shoei Air GT II wat mij veel beter bevalt.
 
Vandaag nog eens uitgebreid gaan passen en tot de conclusie gekomen dat het de Neotec II moest worden. Blijkt alleen de communicatie van Shoei zelf erin te kunnen en niet mijn eigen Sena. Lijkt wel apple joh. Nog andere opties bekeken, maar dat is het allemaal net niet. Misschien van deze zomer, of volgend seizoen. Een helm van 500-700 euro is tot daar aan toe (al vind ik dat al behoorlijk prijzig), maar nog eens 250 euro erbovenop voor een communicatiesetje (terwijl ik er al een heb van net een jaar oud) vind ik toch wel bizar.

Dus komende week een afspraak voor otoplastieken en me nog even redden met de huidige helm.
 
Vandaag nog eens uitgebreid gaan passen en tot de conclusie gekomen dat het de Neotec II moest worden. Blijkt alleen de communicatie van Shoei zelf erin te kunnen en niet mijn eigen Sena. Lijkt wel apple joh. Nog andere opties bekeken, maar dat is het allemaal net niet. Misschien van deze zomer, of volgend seizoen. Een helm van 500-700 euro is tot daar aan toe (al vind ik dat al behoorlijk prijzig), maar nog eens 250 euro erbovenop voor een communicatiesetje (terwijl ik er al een heb van net een jaar oud) vind ik toch wel bizar.

Dus komende week een afspraak voor otoplastieken en me nog even redden met de huidige helm.
Ik heb de Neotec II, ik heb gewoon een cardo eraan hangen, en daarvoor een Uclear die langzaam de geest begon te geven. Het kan prima, ik heb een paar jaar met een helm-eigen communicatie gereden. Nooit weer! Zijn dure geintjes bij het vervangen van de helm.

Het is onzin dat een third-party er niet in zou passen want dat kan prima. De unit zelf zit alleen minder mooi weggewerkt aan de buitenkant van de helm.
 
Klinkt goed, al leek bij de Neotec wel heel weinig plek te zijn. Misschien spring ik eens in het Neotec II topic, dat hier ook nog ergens moet zijn.

Bedankt voor de tip!
 
Terug
Bovenaan Onderaan