Berrybraadplaat
Rookie
- 23 jul 2013
- 27
- 2
Iemand ervaring ervaring met een HJC RPHA 90S? Ik zoek een zo geluid dicht mogelijke systeemhelm. Heb momenteel een Scorpion Exo Tech maar vind het erg lawaaierig op de snelweg (ook met oordoppen)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Thanks voor het delen van deze ervaring. Had je de carbon versie of de normale?Ervaring met 2x een HJC Rpha90s (1x vervangen onder garantie), heerlijk lichte helm, fijne pasvorm, en ik vond hem erg stil, ik zal er nooit weer 1 kopen en heb de vervanger eind vorig jaar ook mogen terugbrengen en ingeruild op een Shoei Neotec 2 waar ik wel super tevreden over ben en tot op heden nog 0 problemen mee heb gehad.
De HJC Rpha90s is imho een budget helm voor een premium prijs. Dan kun je beter een premium helm halen voor een premius prijs.
De HJC in mijn ervaring (1-jaar bijna dagelijks gebruik door weer en wind):
Het is een zomer helm voor wanneer het droog is, je wilt er niet mee door een hoosbui rijden want het vizier is niet waterdicht. Beide helmen knalden kleine waterdruppels tussen het kinstuk en het vizier zo op m`n bril, of bij lenzen.... zo in m`n ogen, niet tof.
Na een hevige bui is het zonnevizier onbruikbaar tot je die schoonmaakt, want die wordt gewoon vochtig ook als hij is weggeklapt.
Pinlock hebben we (ik en de dealer) maar 1x goed gekregen en bleef voor de rest constant beslaan en sloot nooit aan, ook bij het vervangen van het vizier. Die ene keer was ook maar tijdelijk, want na een regenbui het vizier er even afgehaald want die moest ook weer van binnen schoon. Niets aangepast aan de pinlock maar van de passing klopte geen ***** meer.
De wangkussens had ik ook vrij rap kapot bij de naden.....
-- Maar ik ken ook een paar mensen die er geen problemen mee hebben, maar die rijden behoorlijk wat minder km's en eigenlijk alleen met mooi weer.
Mijn advies mits de pasvorm goed is, koop de C3 Pro. Goedkoper, stiller en in mijn geval een kleinere helmschaal met 59/60 als maat. Ik heb de C4 Pro en zou willen dat ik de C3 Pro weer had gekocht. Het enige voordeel van de C4 Pro is dat het visier minder regen door laat. Dat was soms op de C3 een issue. Ook vind het schijtirritant dat de C4 Pro automatisch het visier naar beneden klapt boven de 100. Dat gaat echt met een dreun dus je schrikt je soms het appelazerus als je even lekker met visier open denkt te rijden met de zonnebril omlaag. Oh, de pinlock is ook iets beter. Het is geen slechte helm die C4 pro maar ik vond de C3 eigenlijk beter.Ik hoorde namelijk verhalen dat een HJC RPHA 90s EU versie mogelijk minder geluidsdicht is dan de versie die ze in de VS verkopen. Weet iemand hier meer van? Ik twijfel tussen deze helm en bijvoorbeeld de Schuberth C4 Pro.
Ja. De ingebouwde intercom die je kunt kopen is sowieso de ergste troep ooit voor de C4 Pro. Koop de C4 Basic als je een andere intercom erin wilt. Dan betaal je niet voor de speakers en voorbereiding.Bedankt
Gezien de head shape denk ik dat de c4 pro beter bij mijn hoofd past.
Andere vraag: lijkt erop dat deze helmen een speciale fit hebben voor schuberth intercom systemen. Past een andere willekeurige intercom ook wel in deze helm?
Ik had de carbon.Thanks voor het delen van deze ervaring. Had je de carbon versie of de normale?
Je kunt met een C4 Pro open rijden maar alleen in de stad en officieel is de helm er niet voor goedgekeurd.Klopt het dat je de HJC RPHA 90S wél open kan rijden en de Schuberth C4 pro niet?
Ja ervaring mee, en nee uit mijn ervaring zou ik de Rpha90s nooit aanraden. Ik heb mijn garantie RPHA90s (carbon) ingeruild op een Shoei Neotec2. Ik heb de Shoei nu 1+ jaar en die helm had ik gelijk moeten kopen want daar ben ik nog steeds enorm tevreden over.Ik rijd nu met van die schuimen dopjes. Ik heb een materiaal gevonden dat iets zachter is, die krijg ik net beter in mijn oren. Maar goed een schuimdopje dempt natuurlijk alles, vandaar dat ik aan het denken ben over otoplastieken.
Hoe meer ik over de HJC lees hoe meer ik daar serieus toch naar ga kijken, zijn ook mensen die zonder problemen ermee door de regen rijden. Ik rijd zelf overigens voornamelijk met mooi weer. Even kijken hoe die RPHA 90s zit, maar anders gaat 'm dat toch worden. Komende zaterdag nog maar eens naar Tilburg denk ik.
Ervaring met 2x een HJC Rpha90s (1x vervangen onder garantie), heerlijk lichte helm, fijne pasvorm, en ik vond hem erg stil, ik zal er nooit weer 1 kopen en heb de vervanger eind vorig jaar ook mogen terugbrengen en ingeruild op een Shoei Neotec 2 waar ik wel super tevreden over ben en tot op heden nog 0 problemen mee heb gehad.
De HJC Rpha90s is imho een budget helm voor een premium prijs. Dan kun je beter een premium helm halen voor een premius prijs.
De HJC in mijn ervaring (1-jaar bijna dagelijks gebruik door weer en wind):
Het is een zomer helm voor wanneer het droog is, je wilt er niet mee door een hoosbui rijden want het vizier is niet waterdicht. Beide helmen knalden kleine waterdruppels tussen het kinstuk en het vizier zo op m`n bril, of bij lenzen.... zo in m`n ogen, niet tof.
Na een hevige bui is het zonnevizier onbruikbaar tot je die schoonmaakt, want die wordt gewoon vochtig ook als hij is weggeklapt.
Pinlock hebben we (ik en de dealer) maar 1x goed gekregen en bleef voor de rest constant beslaan en sloot nooit aan, ook bij het vervangen van het vizier. Die ene keer was ook maar tijdelijk, want na een regenbui het vizier er even afgehaald want die moest ook weer van binnen schoon. Niets aangepast aan de pinlock maar van de passing klopte geen ***** meer.
De wangkussens had ik ook vrij rap kapot bij de naden.....
-- Maar ik ken ook een paar mensen die er geen problemen mee hebben, maar die rijden behoorlijk wat minder km's en eigenlijk alleen met mooi weer.
Die had ik al gelezen inderdaad:Ja ervaring mee, en nee uit mijn ervaring zou ik de Rpha90s nooit aanraden. Ik heb mijn garantie RPHA90s (carbon) ingeruild op een Shoei Neotec2. Ik heb de Shoei nu 1+ jaar en die helm had ik gelijk moeten kopen want daar ben ik nog steeds enorm tevreden over.
Omdat ik jouw verhaal niet veel tegenkom (behalve over een beetje vocht in de liner rond de ventilatieopeningen), wil ik 'm toch even passen. Ik lees namelijk ook enthousiaste verhalen van mensen die veel KM rijden. Daarnaast ben ik tegenwoordig voornamelijk een mooi-weerrijder. Qua prijs vind ik de helm trouwens wel meevallen (afhankelijk van materiaal en kleur).Jammer om te lezen dat de premium HJC's schijnbaar zo slecht bevallen. Daar was ik ook wel benieuwd naar.
Deze zocht ik. Haal dat ruitje er eens af en ga dan rijden. Ben benieuwd hoe dat je bevalt.Beide motoren zijn nakeds... De vorige (voor die tijd althans) wat sportiever dan deze, en zelfs zonder ruitje, maar platter voorover. Huidige fiets vol rechtop met een miniem sierruitje.
Ik moet ook wel toegeven dat dit een echte nekkentrekker is.. In een zucht (letterlijk) zit je op de 200+, en diengevolg ga je dus vanzelf ook veel makkelijker te hard. De vorige kwam ook goed van zijn plek, maar geen match voor de huidige fiets. (Het lijkt me het vermelden niet waard, maar uiteraard zal elke helm de nekspieren tarten met 200+ op een naked...)
Feitelijk beschrijf en bevestig je hierboven exact mijn ervaring en wensen....
Zelf had ik echter verwacht dat de (in jouw geval RPHA) integraal dus stiller zou zijn.
Nu dus afwegen en daarna testen.... Wat is er het belangrijkste... hmm...
Hier sluit ik me bij aan. Deze helm 1 seizoen gebruikt en verkocht in verband met het windgeruis. Wel prettig was het grote vizier en goede pasform voor de bril. Overgegaan naar een intergraalhelm Shoei Air GT II wat mij veel beter bevalt.Daar lijkt me geen standaardoplossing voor zover ik weet. Een scherpe vin zo vlak langs je nek af is mogelijk ook niet alles`
Dit topic lijkt niet erg actief maar om forum-vervuiling te voorkomen probeer ik het hier eerst:
Momenteel heb ik een Scorpion ADX-1. Een systeemhelm met een klep ("adventure" idee). Goed zicht, intern zonnevizier, ventilatie op meerdere punten aanwezig en de klep kan verwijderd worden. Alleen jezus, wat is die helm luid (met of zonder klep). Ik rijd standaard met oordoppen. Boven de 60-70km hoor ik mijn motor niet meer over het gebulder van de wind. Met 90+ kmh wordt ook communiceren (Sena 20s EVO) een ramp. Volume moet richting maximaal wil ik kunnen horen wat iemand zegt.
Ik heb de Neotec II, ik heb gewoon een cardo eraan hangen, en daarvoor een Uclear die langzaam de geest begon te geven. Het kan prima, ik heb een paar jaar met een helm-eigen communicatie gereden. Nooit weer! Zijn dure geintjes bij het vervangen van de helm.Vandaag nog eens uitgebreid gaan passen en tot de conclusie gekomen dat het de Neotec II moest worden. Blijkt alleen de communicatie van Shoei zelf erin te kunnen en niet mijn eigen Sena. Lijkt wel apple joh. Nog andere opties bekeken, maar dat is het allemaal net niet. Misschien van deze zomer, of volgend seizoen. Een helm van 500-700 euro is tot daar aan toe (al vind ik dat al behoorlijk prijzig), maar nog eens 250 euro erbovenop voor een communicatiesetje (terwijl ik er al een heb van net een jaar oud) vind ik toch wel bizar.
Dus komende week een afspraak voor otoplastieken en me nog even redden met de huidige helm.