Een nieuw helmen-adviestopic

dutchlincoln

MF'er
Lid geworden
8 sep 2013
Berichten
110
Waarderingsscore
87
Hallo,

Sinds jaar en dag heb ik al systeemhelmen van Schuberth.
Onbekend maakt onbemind, wat de boer niet lust vreet ie niet, als het goed is waarom veranderen, etcetera....

Nu heb ik momenteel de C3pro en deze beviel mij goed.
Sinds mijn nieuwe fiets (rocket-3) echter, merk ik dat ik toch wel heel erg tegen de elementen aan het vechten ben, en dan met name als het gas een beetje open gaat. (misschien niet helemaal eerlijk, want de invorderingsgrens is binnen een zucht bereikt...) Op de vorige fiets lag ik toch meer voorover en had ik er kennelijk minder last van (CB1100SF-X-eleven)
Nu vind ik de schubi redelijk stil, maar het kan altijd beter.
Met name de aerodynamica kan volgens mij beter.
Toegegeven; tussen romp en kop zit een stierennek en die kan aardig wat hebben, maar na een dagje sturen merk ik toch wel dat het oude vlees wat taai wordt zeg maar....

Nu heeft dochterlief recent een shoei X-spirit III gekocht, en deze snijdt volgens haar echt door de wind. (ook zij heeft destijds van mij destijds een schuberthe C3 lady pro gekregen, en heeft zelf een Arpha-70 gekocht toen ze haar eigen A1 haalde)
Niet helemaal vergelijkbaar, want integraalhelm. Maar als ze achterop zit, zegt ze dat ik met mijn hoofd echt heen en weer beweeg en tegen de wind vecht, en als ze langs me heen kijkt heeft zij nergens last van.
Zit dus toch fors verschil in.
De C3 is natuurlijk ook alweer wat jaartjes op de markt.

Hebben jullie tips en goede/minder goede ervaringen met systeemhelmen die EN stil zijn, EN aerodynamisch als een scheermes door de (rij)wind klieven?

Ik ben erg benieuwd.

Brand maar los... :)
 
Heb sinds vorige week deze en hij bevalt super , maar geen systeem helm , zie het voordeel ook niet zo , heb er zelf eentje gehad een schuberth .
Maar die gebruikte ik ook altijd in gesloten stand
Deze air2 zit geweldig ook als je flink gas geeft
01D813D7-1C48-4F9D-9108-804078FD478A.jpeg
 
Stil is subjectief, Schubert staat volgens mij bekend als zijnde stil, veel stiller ga je waarschijnlijk niet krijgen. Ga gewoon test rijden, dat lijkt mij de kortste klap.
 
Heb sinds vorige week deze en hij bevalt super , maar geen systeem helm , zie het voordeel ook niet zo , heb er zelf eentje gehad een schuberth .
Maar die gebruikte ik ook altijd in gesloten stand
Deze air2 zit geweldig ook als je flink gas geeftBekijk bijlage 1648414
Ik heb er ook een gekocht, vandaag voor het eerst mee gereden. Ik had een Schuberth S2, een stille helm. Mn Shoei is net zo stil. Ik denk dat de Shoei een prima keuze is. Zeker nadat de motorzaak over enkele weken de personal fitting sessie bij mij gedaan heeft en de helm dan helemaal fijn passend gemaakt wordt
 
Stil is subjectief, Schubert staat volgens mij bekend als zijnde stil, veel stiller ga je waarschijnlijk niet krijgen. Ga gewoon test rijden, dat lijkt mij de kortste klap.
meeeens, maar dan moet je wel weten waarmee...
Ik heb de C3pro, en ik vind dat ie mijn nekspieren aardig uittest.
Stiller is altijd beter, maar het gaat mij dus in hoofdzaak om de stroomlijn en dus de luchtweerstand.
Een integraal is echt een 2e keuze, en eigenlijk zeer ongewenst... Ik ben verpest met het gemak van de systeemhelm... nooit iets anders gehad. Op mijn 16e op de brommer, en op mijn 18e op de motor begonnen met een potje, en op mijn 19e een Porsche systeemhelm gekocht. Nooit meer anders gehad.
 
Ik heb zelf kort geleden een Nolan N100 5Plus gekocht. Daarvoor had ook ik een Schubert C3. Vorm en draagcomfort van de Nolan zijn op het zelfde niveau als de Schubert, kost echter wat minder. De schaal is wel van een minder materiaal. Ik zou weer de Nolan kiezen.
 
meeeens, maar dan moet je wel weten waarmee...
Ik heb de C3pro, en ik vind dat ie mijn nekspieren aardig uittest.
Stiller is altijd beter, maar het gaat mij dus in hoofdzaak om de stroomlijn en dus de luchtweerstand.
Een integraal is echt een 2e keuze, en eigenlijk zeer ongewenst... Ik ben verpest met het gemak van de systeemhelm... nooit iets anders gehad. Op mijn 16e op de brommer, en op mijn 18e op de motor begonnen met een potje, en op mijn 19e een Porsche systeemhelm gekocht. Nooit meer anders gehad.
Dus je hebt al heel lang geen moderne integraal op gehad ?
Wat is het gemak van een systeem helm ? Dat je hem kan openklappen als je afstapt ?
 
Ben zelf fan van jethelmen.
Van Nolan overgestapt naar Schuberth vanwege de ingebouwde microfoons en speakers.
Was het gedoe met losse microfoon en speakers die net niet lekker zitten wel beu.

M1 bevalt prima maar begint toch wat sleets te worden na ruim 5 jaar gebruik met een krasje hier en daar
Tijd voor een nieuwe.

Meest voor de hand liggend is om dan een nieuwe Schuberth M1 Pro aan te schaffen, inprikken huidige communicatie module en klaar.

Aan de andere kant vraag ik me af of Shoei beter innoveert en de J-Cruise 2 een betere helm is.
Nadeel is nieuwe communicatie set en deze volledig inbouwen. Prijsverschil gaat dan ook richting de €300.

Is de marketing van Shoei beter of zijn ze echt beter dan Schuberth?

Windgeruis maakt me niet uit, zijn oordoppen voor uitgevonden.
Airflow van de M1 is niet heel subtiel, grote schuif openzetten en de airflow houdt je hoofd koel.
Is dit subtieler bij de J-cruise-2 of moet je dan klooien met meerder schuifjes.

Kortom, ervaringen met de Shoei J-cruise-2 en audiomodule zijn welkom.

Note
Wat betreft innovatie ben ik niet kapot van Schuberth.
Vind de 'nieuwe' SC1M (Sena) audio module niet beter dan de oude SRC M1 (Cardo) module.
Voordeel van de nieuwe leek FM radio en afstandsbediening.

Koppelen is een drama en FM ontvangst hadden ze achterwege kunnen laten.
Klikt ook niet lekker in de helm, je moet erg veel kracht zetten.
Koppeling met de Garmin was ook spontaan verdwenen na afgelopen winter een paar maanden niet gebruikt.

Heb de oude Cardo meuk er weer op gedrukt en starten draaien lopen.

Kortom
Ben niet getrouwd met de Schuberth M1 series, is financieel wel de meest aantrekkelijkste helm.
Maar als Shoei zoveel beter is lap ik die paar meier er wel bij.
Zelf inbouwen van de communicatie set staat me wel tegen, maar inbouw is vast te regelen met de verkopende partij.
 
Dus je hebt al heel lang geen moderne integraal op gehad ?
Wat is het gemak van een systeem helm ? Dat je hem kan openklappen als je afstapt ?
eeeh, nee nog nooit eigenlijk.

De grote voordelen zijn idd even openklappen bij communiceren (pomp, korte stopjes, etc.) en ik vind het gewoon prettiger rijden. (ja, opengeklapt dus.) Met name onder de 80Km/h, toerritjes enzo. Ik kan slecht tegen het (zeer) beperkte blikveld van een integraal. Het voelt gewoon veel vrijer, lastig uit te leggen denk ik. Integraal voelt meer (no disrespect) als een zwarte emmer over je hoofd trekken en er een gaatje in knippen om wat te kunnen zien. (even ter beeldvorming)
 
eeeh, nee nog nooit eigenlijk.

De grote voordelen zijn idd even openklappen bij communiceren (pomp, korte stopjes, etc.) en ik vind het gewoon prettiger rijden. (ja, opengeklapt dus.) Met name onder de 80Km/h, toerritjes enzo. Ik kan slecht tegen het (zeer) beperkte blikveld van een integraal. Het voelt gewoon veel vrijer, lastig uit te leggen denk ik. Integraal voelt meer (no disrespect) als een zwarte emmer over je hoofd trekken en er een gaatje in knippen om wat te kunnen zien. (even ter beeldvorming)
Het lijkt me dat een opengeklapte helm veel gevaarlijker is dan een jet helm
Ik zie voor me dat door de hefboom werking van het opengeklapte kinstuk als je er mee tegen een paaltje komt je je nek breekt
Vindt het voordeel van een goeie intergraal dat je minder lawaai en betere aerodynamische eigenschappen hebt
 
eeeh, nee nog nooit eigenlijk.

De grote voordelen zijn idd even openklappen bij communiceren (pomp, korte stopjes, etc.) en ik vind het gewoon prettiger rijden. (ja, opengeklapt dus.) Met name onder de 80Km/h, toerritjes enzo. Ik kan slecht tegen het (zeer) beperkte blikveld van een integraal. Het voelt gewoon veel vrijer, lastig uit te leggen denk ik. Integraal voelt meer (no disrespect) als een zwarte emmer over je hoofd trekken en er een gaatje in knippen om wat te kunnen zien. (even ter beeldvorming)

Hieruit blijkt dat je geen ervaring hebt met moderne integraal helmen. Er zijn er tegenwoordig meer dan genoeg met een heel ruim blikveld....
 
ik zal er eens een over het hoofd trekken als ik in een winkel ben. Sceptisch, maar okee...

Overigens lees ik wel dat veel goede integraalhelmen toch een bonk herrie maken. Gemiste kans lijkt me...
 
ik zal er eens een over het hoofd trekken als ik in een winkel ben. Sceptisch, maar okee...

Overigens lees ik wel dat veel goede integraalhelmen toch een bonk herrie maken. Gemiste kans lijkt me...
_O-

Waarnaar ben je eigenlijk op zoek????
 
_O-

Waarnaar ben je eigenlijk op zoek????
misschien eerste topic even lezen...

Een goede stille systeemhelm welke weinig luchtweerstand heeft.....

Ik zal hem even quoten: "Hebben jullie tips en goede/minder goede ervaringen met systeemhelmen die EN stil zijn, EN aerodynamisch als een scheermes door de (rij)wind klieven? "
 
De enige manier om er achter te komen welke helm dat voor jou is, is proefrijden met diverse helmen op jouw eigen motor.

Wat voor de een op zijn/haar motor prima werkt, kan voor jou een totaal drama zijn. Heeft te maken met de luchtstroom die de motor veroorzaakt, de zitpositie/positie van de helm tov de luchtstroom, de ruimte tussen jouw motorpak/schouders en de onderzijde van de helm, pasvorm van de helm......

Kortom: het antwoord ga je hier niet vinden.
 
misschien eerste topic even lezen...

Een goede stille systeemhelm welke weinig luchtweerstand heeft.....

Ik zal hem even quoten: "Hebben jullie tips en goede/minder goede ervaringen met systeemhelmen die EN stil zijn, EN aerodynamisch als een scheermes door de (rij)wind klieven? "
Had ik gedaan, maar de topic starter komt bij mij over dat hij erg vast houdt aan zijn aannames t.a.v. helmen. En daarbij de inmiddels aangereikte adviezen in de (rij)wind slaat.
 
Ik had na jaaaaren niet meer op een 2 wieler gereden te hebben alleen nog een oude brommerhelm en heb vlak voor het kopen van mn srad een LS2 systeemhelm gekocht,want niet zo duur en ondanks dat ik juist wél van de integraalhelmen ben dacht ik,laat ik het eens proberen. Wát een drama ding,herrie,wind,gewicht,bah. Ok,het was een helm van 150 euries,dus ik mag natuurlijk niet zeuren voor zo'n prijs,maar na 3 maanden tóch besloten om wat anders te kopen. Uitgekomen bij een Agv K3-sv,ook niet bepaald een dure helm,maar wát een verschil in herrie en luchtgeleiding,voor mn gevoel gewoon de helft stiller en véél prettiger bij iets hogere snelheden(die waar je je rijbewijs nog wel van mag houden). Met de LS2 wilde ik niet eens over de maximum snelheid,dan werd mn kop er zowat af geblazen,met de agv geen enkel probleem.
 
Helmen zijn gewoon persoonlijk qua hoe ze ervaren worden. De vorm van je hoofd, soort motor, gevoeligheid voor bepaalde geluiden etc is voor iedereen anders.

Ik denk dat je gewoon moet gaan kiezen wat je liever hebt en niet altijd beide kunt hebben.

Zelf heb ik een HJC RPHA-11 en een Schuberth C4

Ik merk dat ik vaker de voorkeur geef aan mijn RPHA-11. Lichter in gewicht, aerodynamisch (en dus minder/geen turbulentie), beter vizier. Maar geen systeemhelm zoals jij zoekt. Maar wel luidruchtig (ook met oordoppen die ik altijd in heb)

En de C4 is ook een hele goede helm waar ik geen spijt van de aanschaf van heb. Praktisch (systeem), Goede ventilatie, en de bak kan ook nog open. En heerlijk rustig qua geluid! Nadeel vind ik dus ook de turbulentie en ook al is het geen zware helm, helemaal voor een systeemhelm is deze licht. Maar het voelt wel zwaar als je even naar achter/opzij wil kijken met hogere snelheden.

Sportievere/Snelweg/Lange ritten : RPHA 11 = rustiger voor mn (nek) spieren
Binnen de stad + buitenwegen : C4 = rustiger voor mn oren

Zo doe ik t in ieder geval... Je zou ook kunnen kijken om niet de oplossing in de helm te zoeken. Maar in je motor. Als je er bij je vorige motor geen last van had. Past die (of soort model) misschien beter bij jou en jouw rijstijl.
Ik rij naked, dus ik ga er geen ruitje of iets op zetten. Het hele idee van zo'n fiets is "lekker in de wind". En ik vind dat ook heerlijk. Dus mag ik ook niet klagen over wind geluid of aerodynamica
 
Helmen zijn gewoon persoonlijk qua hoe ze ervaren worden. De vorm van je hoofd, soort motor, gevoeligheid voor bepaalde geluiden etc is voor iedereen anders.

Ik denk dat je gewoon moet gaan kiezen wat je liever hebt en niet altijd beide kunt hebben.

Zelf heb ik een HJC RPHA-11 en een Schuberth C4

Ik merk dat ik vaker de voorkeur geef aan mijn RPHA-11. Lichter in gewicht, aerodynamisch (en dus minder/geen turbulentie), beter vizier. Maar geen systeemhelm zoals jij zoekt. Maar wel luidruchtig (ook met oordoppen die ik altijd in heb)

En de C4 is ook een hele goede helm waar ik geen spijt van de aanschaf van heb. Praktisch (systeem), Goede ventilatie, en de bak kan ook nog open. En heerlijk rustig qua geluid! Nadeel vind ik dus ook de turbulentie en ook al is het geen zware helm, helemaal voor een systeemhelm is deze licht. Maar het voelt wel zwaar als je even naar achter/opzij wil kijken met hogere snelheden.

Sportievere/Snelweg/Lange ritten : RPHA 11 = rustiger voor mn (nek) spieren
Binnen de stad + buitenwegen : C4 = rustiger voor mn oren

Zo doe ik t in ieder geval... Je zou ook kunnen kijken om niet de oplossing in de helm te zoeken. Maar in je motor. Als je er bij je vorige motor geen last van had. Past die (of soort model) misschien beter bij jou en jouw rijstijl.
Ik rij naked, dus ik ga er geen ruitje of iets op zetten. Het hele idee van zo'n fiets is "lekker in de wind". En ik vind dat ook heerlijk. Dus mag ik ook niet klagen over wind geluid of aerodynamica
Beide motoren zijn nakeds... De vorige (voor die tijd althans) wat sportiever dan deze, en zelfs zonder ruitje, maar platter voorover. Huidige fiets vol rechtop met een miniem sierruitje.

Ik moet ook wel toegeven dat dit een echte nekkentrekker is.. In een zucht (letterlijk) zit je op de 200+, en diengevolg ga je dus vanzelf ook veel makkelijker te hard. De vorige kwam ook goed van zijn plek, maar geen match voor de huidige fiets. (Het lijkt me het vermelden niet waard, maar uiteraard zal elke helm de nekspieren tarten met 200+ op een naked...)

Feitelijk beschrijf en bevestig je hierboven exact mijn ervaring en wensen....
Zelf had ik echter verwacht dat de (in jouw geval RPHA) integraal dus stiller zou zijn.

Nu dus afwegen en daarna testen.... Wat is er het belangrijkste... hmm...
 
Ik had na jaaaaren niet meer op een 2 wieler gereden te hebben alleen nog een oude brommerhelm en heb vlak voor het kopen van mn srad een LS2 systeemhelm gekocht,want niet zo duur en ondanks dat ik juist wél van de integraalhelmen ben dacht ik,laat ik het eens proberen. Wát een drama ding,herrie,wind,gewicht,bah. Ok,het was een helm van 150 euries,dus ik mag natuurlijk niet zeuren voor zo'n prijs,maar na 3 maanden tóch besloten om wat anders te kopen. Uitgekomen bij een Agv K3-sv,ook niet bepaald een dure helm,maar wát een verschil in herrie en luchtgeleiding,voor mn gevoel gewoon de helft stiller en véél prettiger bij iets hogere snelheden(die waar je je rijbewijs nog wel van mag houden). Met de LS2 wilde ik niet eens over de maximum snelheid,dan werd mn kop er zowat af geblazen,met de agv geen enkel probleem.
Snap ook niet dat mensen een LS2 helm kopen. Is echt waardeloze chinese troep.
 
Goedenavond mede liefhebbers. Wil gaan shoppen voor een nieuwe helm. Waar zou ik de meeste kans van slagen hebben? De vorige keer ben ik bij MKC Hazerswoude geslaagd voor een helm voor mijn vriendin. Vind Bikeroutfit ook een hele fijne tent, maar vind niet dat ze zo veel helmen hebben. Waar hebben ze nu de meeste merken, soorten, en maten op voorraad? Alvast bedankt!!
 
Nu dit topic toch naar boven is gekomen. Heb nu een Shoei NXR, en hierdoor gekeken naar de NXR 2, maar design spreekt mij niet aan, ziet er "boller" uit en de designs zijn "meh". Gewicht was ook toegenomen.

Nu de Scorpion EXO R1 Air Carbon geprobeerd en beviel goed qua pasvorm, comfort. (en wat een licht ding!). Ziet er ook wel tof uit in plain carbon. Beetje de grote broer (sport versie) van de EXO 1400.
Reviews zijn er ook super positief over.

Maar iemand die 1 van die helmen al heeft gebruikt en real world experience kan delen?

Dan heb ik het over geluid ervaring en mbt "buffeting" in schone/ vuile lucht.

Met de HJC PRHA 11 zat mijn gezicht wat té voor in de helm, maar was/is ook een optie. De SHOEI is wel sterk qua kwaliteit, maar de Scorpion deed niet echt onder op eerste gezicht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan