Een cruiser om op te starten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tau
  • Startdatum Startdatum
Ik denk dat cruisers over het algemeen niet de makkelijkst sturende motoren zijn en of dat nou zo geschikt is voor een beginner?
Kun je dit toelichten? Puur uit nieuwsgierigheid hoor, wat zijn jouw ervaringen?
 
In mijn ervaring sturen ze gewoon traag en is de hellingshoek heel beperkt waardoor bochten nemen altijd wat lastiger is.
Ook zijn de balhoofdhoeken heel lang dus kantelt hij op lage snelheid ineens door het kantelpunt bij flink aan het stuur draaien (Intruder 800 best last van). Daarbij doorgaans bovengemiddeld flex in het frame wat het allemaal wat zoekerig maakt.

Het zijn echt rechtuit motoren. Niet erg als dat je smaak is, maar wel iets om rekening mee te houden.
 
Kun je dit toelichten? Puur uit nieuwsgierigheid hoor, wat zijn jouw ervaringen?
Ik rijd 63 jaar motor en heb er veel gehad en heb er nu vier, twee Supermagna's, een 67 jaar oude Norton en een 69 jaar oude NSU Max.

De Norton was toen hij kwam een sportmotor, stuurt heel makkelijk en als je weet hoe een schakelbromfietsje werkt, rijd je met de Norton zo de straat uit en pakt de eerste bocht moeiteloos. Hij weegt rond 180 kg.

De Supermagna weegt met volle tank ergens rond 240 kg, heeft een grotere wielbasis en een grotere vorksprong en stap je voor het eerst op zo'n motor, dan wordt de eerste bocht wat moeilijk en wil je snel manouvreren, dan is tegensturen (countersteering) absoluut noodzakelijk.

En ik denk dat zoiets voor de meeste zwaardere cruisers wel ongeveer geldt. Een sportmotor zal veel makkelijksr sturen vanwege de totaal andere bouw en het lagere gewicht. Maar zoals hier eerder gezegd is het lage zwaartepunt bij de cruiser weer een voordeel en vooral als je hem laat omvallen.

Als je begint met motorrijden, neem het advies van mijn eerste baas dan aan: gewoon proberen.

En vergeet vooral niet dat elke boerenlul kan gasgeven, de rest van het motorrijden is iets ingewikkelder. Bijvoorbeeld: komt er een auto van een zijweg, maak oogcontact. Lukt dat niet dan heeft men je niet gezien.
 
Laatst bewerkt:
In mijn ervaring sturen ze gewoon traag en is de hellingshoek heel beperkt waardoor bochten nemen altijd wat lastiger is.
Ook zijn de balhoofdhoeken heel lang dus kantelt hij op lage snelheid ineens door het kantelpunt bij flink aan het stuur draaien (Intruder 800 best last van). Daarbij doorgaans bovengemiddeld flex in het frame wat het allemaal wat zoekerig maakt.

Het zijn echt rechtuit motoren. Niet erg als dat je smaak is, maar wel iets om rekening mee te houden.
Als je weet hoe het moet kun je met een cruiser ook gooien en smijten.
 
Als je weet hoe het moet kun je met een cruiser ook gooien en smijten.
Het is ook niet onmogelijk, maar het is gewoon allemaal wat lastiger.
Ze zijn er gewoon niet op gebouwd. Als dat je rijstijl ook is is dat natuurlijk prima.
 
Goeie tips tot dusverre, evenals de zaken waar je rekening mee moet houden. Laat ze vooral blijven komen :)

Eerlijkheidshalve - ik ben niet een bijster 'sportieve' coureur. Ben er niet op uit om hoge snelheden op te zoeken, deed ik in die tien jaar met m'n B-rijbewijs ook al niet. Voornamelijk de intentie om gewoon lekker rond te toeren en niet per sé op snelwegen te rijden als dat niet hoeft.

Vanzelfsprekend wel de intentie om ook verschillende soorten alsnog te proberen. Cruisers zouden op dit moment de voorkeur hebben, al vind ik een motorfiets zoals de Kawasaki W800 ook erg interessant. Kan niet anders zeggen dat ik toch ook wel oog heb voor het idee dat je qua looks een retro/vintage stijl motor rijd met de moderne snufjes van nu. Qua looks lijkt die specifieke motor ook wel op het modelletje waar m'n vader vroeger op reed: 'n Honda CB750 F1.

Verdorie, ik word steeds enthousiaster van motorrijden :]
 
Laat die andere uitlaten maar lekker in de jaren '90 samen met de piratenbandanas en leren bodywarmers. Ik zou graag op dijkwegen willen blijven rijden alstublieft dankuwel.

In een exponentieel stijgend tempo gaan er mooie rijderswegen dicht voor motorrijders en wij gaan gaten lopen boren in de uitlaat _O-

Dat cruiser rijders weinig met bochtige dijkwegen hebben was al bekend maar jij moet er wel echt een hekel aan hebben.
Als de cruiserrijders toch al niet over die wegen rijden, hoe kan het dan hun schuld zijn dat ze afgesloten worden?
 
Een VN 800 biedt qua prijs/kwaliteit het meeste in dit middeklasse segment. Het zijn simpele goed afgewerkte kwaliteit-bulletproof motoren, en als er uberhaupt iets zou zijn, makkelijk aan te sleutelen. Je kunt hier ook hogere km standen mee halen tov menig andere cruiser in deze cc klasse. Het formaat is hetzepfde als een harley uit die periode, maar voelt veel lichter en wendbaarder aan, kunnen behoorlijk rap zijn, maar alles makkelijk controleerbaar. De motorische souplesse is ook beter dan de meeste concurrenten. Zonder bokken van 500 rpm naar de 'red line'.
Je kan ze ook vertanden, gericht op je eigen specifieke behoeftes, er zijn zat nieuw/2e hands onderdelen en aftermarket accesoires beschikbaar, en...ze hebben ook echt enkele pins v-twin krukasblokken. Ze klinken dus als een usa cruiser, en niet als een ducati of een normale staande twin.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg vooral proberen..
Ik ben zelf na het lessen meteen op een intruder 1500 gestapt, dit omdat mijn vader er 1 had die ik mocht gebruiken.. in begin even wennen. Maak genoeg veilige kilometers.. dan komt het goed
 
In mijn ervaring sturen ze gewoon traag en is de hellingshoek heel beperkt waardoor bochten nemen altijd wat lastiger is.
Ook zijn de balhoofdhoeken heel lang dus kantelt hij op lage snelheid ineens door het kantelpunt bij flink aan het stuur draaien (Intruder 800 best last van). Daarbij doorgaans bovengemiddeld flex in het frame wat het allemaal wat zoekerig maakt.

Het zijn echt rechtuit motoren. Niet erg als dat je smaak is, maar wel iets om rekening mee te houden.

Zit wel veel verschil tussen verschillende cruisers, en ook in wat je als persoon fijn vindt.

De intruder "valt" inderdaad een beetje in de bocht. Persoonlijk vond ik dat juist prettig! In vergelijking met bijvoorbeeld een shadow vt1100 ace, die kreeg ik de bocht niet fatsoenlijk door, heeft echt overtuigingskracht nodig. Dan heb ik liever dat hij er als vanzelf in "valt"; ik vond de intruders (vs-serie) daardoor juist best wendbaar (totdat je steppies de grond raken).
 
Laatst bewerkt:
Ik ben meteen na het lessen op een Harley Davidson Sportster 883 gestapt.
De overstap van de lesmotor naar een cruiser wende in no time (nadat ik heb uitgevogeld hoe ik hem goed door de rotonde moet trekken ook geen stepjes aan de grond meer).
Ik heb hem gekocht zonder proefrit, nog voordat ik mijn rijbewijs had. Ondanks zijn 240 kg is hij verrassend wendbaar en in de stad net zo goed als buiten de stad, al houdt hij overduidelijk van de lange afstanden op de snelweg. Iemand zei het al eerder, een cruiser wil cruisen.
Lekker op je gemakje, max. 120 km/h, plof plof, van de omgeving genieten.
Ideaal! :t
Achteruit steppen kost ook geen moeite.
 
Goeie tips tot dusverre, evenals de zaken waar je rekening mee moet houden. Laat ze vooral blijven komen :)

Eerlijkheidshalve - ik ben niet een bijster 'sportieve' coureur. Ben er niet op uit om hoge snelheden op te zoeken, deed ik in die tien jaar met m'n B-rijbewijs ook al niet. Voornamelijk de intentie om gewoon lekker rond te toeren en niet per sé op snelwegen te rijden als dat niet hoeft.

Vanzelfsprekend wel de intentie om ook verschillende soorten alsnog te proberen. Cruisers zouden op dit moment de voorkeur hebben, al vind ik een motorfiets zoals de Kawasaki W800 ook erg interessant. Kan niet anders zeggen dat ik toch ook wel oog heb voor het idee dat je qua looks een retro/vintage stijl motor rijd met de moderne snufjes van nu. Qua looks lijkt die specifieke motor ook wel op het modelletje waar m'n vader vroeger op reed: 'n Honda CB750 F1.

Verdorie, ik word steeds enthousiaster van motorrijden :]

De omschrijving van je rijstijl past iig prima in het cruiser plaatje, dus daar maak je geen vergissing ;) Maar het kan geen kwaad om ook op verschillende type motoren eens proef te rijden. Test zo'n W800 ook gewoon eens uit, zal een hele andere beleving zijn, maar past ook wel in het "rustig cruisen" plaatje.
 
Je noemt een W800, erg leuke moderne retromotoren, maar houd er rekening dat ze relatief erg klein uitvallen, dus als je zelf wat groter bent zit het krap.
 
Je noemt een W800, erg leuke moderne retromotoren, maar houd er rekening dat ze relatief erg klein uitvallen, dus als je zelf wat groter bent zit het krap.
Dat is met de Intruders natuurlijk ook wel zo. De 800 en de 1400 zit ik als levende gemiddelde van de Nederlandse man opgevouwen op.
 
Dat is met de Intruders natuurlijk ook wel zo. De 800 en de 1400 zit ik als levende gemiddelde van de Nederlandse man opgevouwen op.
TS noemt de M800, die zit denk ik wel wat ruimer dan de oudere VS serie. De VS intruders zijn inderdaad vrij compact, maar met een paar high-waysteps kon ik er prima op zitten (1,83m). Maar mijn lengte is wel een beetje de grens denk ik.
 
Ik ben inderdaad ook 1.83 en had het inderdaad over de VS serie.

De M serie ken ik niet, misschien dat dat inderdaad ruimer is.
 
Ik had in eerste instantie al de intentie om voor een VN800 te gaan, maar met het verduidelijkte onderscheid tussen sportmotor cc's en cruiser cc's ben ik al wel meer zeker van mijn zaak. Het liefste eentje die zo origineel mogelijk is zoals 'ie op de flyer stond - hooguit een andere uitlaat eronder knallen (á la Vance & Hines of een Cobra).

Tegenwoordig heb ik het idee dat een andere uitlaatsysteem voor een dergelijke motor toch wel heel moeilijk te krijgen zijn. Beeld ik mij dit wellicht verkeerd in?
Toen ik de Dragstar nog had heb ik er een paar Cobra Lo-Boy Shotguns onder gehangen. Die had ik tweede hands van een mede Dragstar rijder overgenomen. Net of er een helicopter voorbij komt. Ik ben kind genoeg gebleven om dat een tijdje leuk gevonden te hebben. Maar toen het nieuwtje eraf was ging het me eerlijk gezegd irriteren. Ik heb ze er zo ongeveer na een half jaar weer afgehaald en verkocht. Ze zijn nog wel te koop (zeker in de US, maar dat kost een vermogen aan verzendkosten). Ik vraag me wel af of het nog raadzaam is. Zou me niets verbazen als ze binnen afzienbare tijd verboden zouden worden. Daarnaast is het mogelijk dat de carburateurs opnieuw moeten worden afgesteld. Ik zou er niet aan beginnen. Maar da's mijn mening. Wat dat sturen betreft toch ook een opmerkinkje mijnerzijds. Ik rij heel graag en vaak op bochtige dijkwegen met mijn VN1600. We zijn vorige week terug van 14 dagen criss-cross toeren door de Ardeche, Drome en Gard. Heeeel bochtig! Een cruiser gaat prima in de bochten. Kwestie van gewoon lekker rustig cruisen :)
 
Toen ik de Dragstar nog had heb ik er een paar Cobra Lo-Boy Shotguns onder gehangen. Die had ik tweede hands van een mede Dragstar rijder overgenomen. Net of er een helicopter voorbij komt. Ik ben kind genoeg gebleven om dat een tijdje leuk gevonden te hebben. Maar toen het nieuwtje eraf was ging het me eerlijk gezegd irriteren. Ik heb ze er zo ongeveer na een half jaar weer afgehaald en verkocht. Ze zijn nog wel te koop (zeker in de US, maar dat kost een vermogen aan verzendkosten). Ik vraag me wel af of het nog raadzaam is. Zou me niets verbazen als ze binnen afzienbare tijd verboden zouden worden. Daarnaast is het mogelijk dat de carburateurs opnieuw moeten worden afgesteld. Ik zou er niet aan beginnen. Maar da's mijn mening. Wat dat sturen betreft toch ook een opmerkinkje mijnerzijds. Ik rij heel graag en vaak op bochtige dijkwegen met mijn VN1600. We zijn vorige week terug van 14 dagen criss-cross toeren door de Ardeche, Drome en Gard. Heeeel bochtig! Een cruiser gaat prima in de bochten. Kwestie van gewoon lekker rustig cruisen :)
Is al verboden, al jaren.
Dat men besluit om de hele wegen maar dicht te gooien ipv de overtreders aan te pakken is een ander verhaal.
 
Die wegen worden afgesloten omdat die hoogtoerige viercilinders voor dermate ernstige overlast zorgen dat het een aard heeft. Vooral omdat ze allemaal jankbuizen van akra eronder zetten nadat ze de katalysator verwijderd hebben. Terwijl mijn schattige tweecilinderige fiets amper van zich laat horen en zeker niet op een onnozel tempo en ditto rijvaardigheid medeweggebruikers als fietsers en voetgangers van de sokken menen te moeten rijden.
 
Ik had in eerste instantie al de intentie om voor een VN800 te gaan, maar met het verduidelijkte onderscheid tussen sportmotor cc's en cruiser cc's ben ik al wel meer zeker van mijn zaak. Het liefste eentje die zo origineel mogelijk is zoals 'ie op de flyer stond - hooguit een andere uitlaat eronder knallen (á la Vance & Hines of een Cobra).
Met de juiste demper/ db killer er in is zo’n VN800 amper luider maar de lage tonen komen wel beter tot hun recht.
Als je een VN800 luid wil maken zul je bijna de gehele demper eruit moeten trekken.
Tegenwoordig heb ik het idee dat een andere uitlaatsysteem voor een dergelijke motor toch wel heel moeilijk te krijgen zijn. Beeld ik mij dit wellicht verkeerd in?
Geen idee maar een fatsoenlijke zaak zal je vast kunnen helpen.

Voor de mijne heb ik ook van alles bij elkaar moeten zoeken, zo’n 1800cc S&S is moeilijk te dempen, erg selectief qua demper. Ik ben uitgekomen op een Vance& Hines pro pipe die ik tweedehands van marktplaats heb gehaald en daar komt een stillere demper in zonder dat gelijk de flow naar de knoppen is.
 
Intruder vs800 had ik (1.78) met forward controls, toen was de zit perfect, maar voor langere mensen weet ik het niet. Ik denk sowieso dat de cruisers in die tijd gemaakt werden voor kortere mensen..

Ik heb SilverTail KO2 onder mijn Kawa vn900 classic hangen. Heerlijke sound, wat dieper, niet per se heel veel luider en… legaal.

Op de vs800 destijds ook Laser half open uitlaten gehad, op de snelweg niet te doen (herrie) en heel schel geluid. Snel ook weer verkocht.

Weet niet wat je budget is, maar kijk ook eens naar een Kawasaki vn900 classic uit de vroegere bouwjaren (mocht je dit mooi vinden). Injectie, net wat ruimer/groter en rijdt gemakkelijk. Betrouwbare techniek en klinkt ook nog eens leuk.
 
Intruder vs800 had ik (1.78) met forward controls, toen was de zit perfect, maar voor langere mensen weet ik het niet. Ik denk sowieso dat de cruisers in die tijd gemaakt werden voor kortere mensen..

Ik heb SilverTail KO2 onder mijn Kawa vn900 classic hangen. Heerlijke sound, wat dieper, niet per se heel veel luider en… legaal.

Op de vs800 destijds ook Laser half open uitlaten gehad, op de snelweg niet te doen (herrie) en heel schel geluid. Snel ook weer verkocht.

Weet niet wat je budget is, maar kijk ook eens naar een Kawasaki vn900 classic uit de vroegere bouwjaren (mocht je dit mooi vinden). Injectie, net wat ruimer/groter en rijdt gemakkelijk. Betrouwbare techniek en klinkt ook nog eens leuk.
Klopt! Heeft misschien ook net ff wat meer 'punch', qua geluid ook niet verkeerd 8-). Keek ook nog even naar een VTX1300, ook érg interessant maar wellicht nog wat aan de hoge kant.
 
Als je weet hoe het moet kun je met een cruiser ook gooien en smijten.
Het gaat al vrij "snel" in het huidige verkeer.
Maar voor gooien en smijten op een beetje niveau en veiligheid is de grondspeling om te huilen.
Over de vering en banden heb ik het maar niet.
En met 175 km/u de oprit van de A4 op stuiter je van het zadeltje onder hellingshoek :+
Ik adviseer dan ook zijwieltjes voordat uitlaten, stepjes en schakelpookjes of het rempedaal de grond raken.

Dat zal vast allemaal niet de bedoeling zijn. :]
Dan moet je ook een hele andere motor kopen.
 
Het gaat al vrij "snel" in het huidige verkeer.
Maar voor gooien en smijten op een beetje niveau en veiligheid is de grondspeling om te huilen.
Over de vering en banden heb ik het maar niet.
En met 175 km/u de oprit van de A4 op stuiter je van het zadeltje onder hellingshoek :+
Ik adviseer dan ook zijwieltjes voordat uitlaten, stepjes en schakelpookjes of het rempedaal de grond raken.

Dat zal vast allemaal niet de bedoeling zijn. :]
Dan moet je ook een hele andere motor kopen.

Het ligt meer aan de rijder. De meeste rijders op sportieve motoren kunnen de capaciteiten helemaal niet benutten of durven niet.

 
Terug
Bovenaan Onderaan