Een cruiser om op te starten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tau
  • Startdatum Startdatum

Tau

Rookie
Lid geworden
2 jul 2024
Berichten
8
Waarderingsscore
5
Gegroet, Motor-Forum leden!

Ik ben op dit moment natuurlijk nog aan het lessen, maar wil mij alvast wel een beetje gaan oriënteren voor een eerste (cruiser)motor. Verschillende motoren hebben mijn aandacht, maar ik vind het belangrijker om eerst de ervaren rijders te vragen wat hun belevingen zijn en de eventuele adviezen die daar bij gepaard gaan.

Van de motoren die ik de laatste tijd bekijk, heb ik even een klein overzichtje gemaakt waar ik als 'rookie' geïnteresseerd in zou zijn:
  • Kawasaki Vulcan VN800 (Classic) (Toch wel de mooiste!)
  • Suzuki Intruder M800
  • Honda Shadow VT750
  • Yamaha Dragstar 650
Van verschillende mensen hoor ik echter bijvoorbeeld: "Beginnen met 600cc's, nooit meer dan dat!"
Anderzijds hoor ik van anderen ook weer dat de motoren in dit specifieke lijstje prima motoren zouden zijn om op te beginnen. Afijn, zoals ik al aangaf vind ik het belangrijker om ervaren rijders te vragen wat zij adviseren - vandaar deze topic.

Vanzelfsprekend pas ik, indien noodzakelijk, het lijstje natuurlijk aan. Andere suggesties voor motoren om op te starten hoor ik natuurlijk ook graag!
 
Wij hebben een Intruder VS800 hier staan.
Het is dan een 800, maar verre van intimiderend. Cruizers zijn gewoon lome motoren. Een 800 cruizer is niet spannender dan een 400 4 cilinder.
 
De vn800 is een prima fiets, stuurt best straks en kan goed mee op de snelweg, 140 is makkelijk te halen
 
  • Leuk
Waarderingen: Tau
Ik ben begonnen op een Dragstar, maar dan wel de 1100-versie. Ik heb de 650 toen een dagje gehuurd, ook een beetje uit de overweging dat ik 1100cc niet per se nodig had. Reed prima, maar je merkt dat het niets over heeft en echt op loom en sloom gebouwd is. Toen ik daarna een proefrit deed op de 1100 was ik meteen verkocht, juist omdat die 1100cc ervoor zorgde dat de motor eigenlijk rustiger werd. Trilde minder, veel schakelluier te rijden, en qua gewicht scheelt het niet veel. Natuurlijk was de extra power ook fijn, daar niet van. Zoals hierboven al aangegeven; een cruiser rijdt zo anders dan een reguliere motor dat je niet echt op de cilinderinhoud hoeft te letten. Op koppel kun je de eerste 80 kilometer per uur nog een aardig deuntje meeblazen, maar mijn Strom was met iets meer dan de helft van de cilinderinhoud zoveel rapper dan de Dragstar dat de rest van de vergelijking het raam uit kan.
 
Hangt allemaal af van hoe je rijd. Mijn eerste motor was een iron 883 en heb er twee maand met gereden voordat ik hem inruilde voor een sportglide (1800cc) de reden dat ik wisselde was dat de iron 883 niet echt snelweg geschikt was (in mijn mening) dus na 2 maand reed ik al met een 1800cc. In begin veel geoefend op de parking en veel gereden en heb nooit echt problemen gehad met het gewicht/power.

Wat je ook koopt, het aller belangrijkste is oefenen oefenen oefenen. En niet bang zijn om nog extra lessen te nemen, ik heb nadat ik mijn rijbewijs al had nog 4u les gevolgd met mijn eigen harley gewoon om feedback te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tau
Dat zou opzich niet aan de power hoeven te liggen. De Intruder 800 loopt vlot naar de 150 en daarna neemt het wat af, maar loopt nog lekker door naar de 170.
Het wobbelt boven de 150 wel wat maar dat zijn nu eenmaal de offers van laag uitgesneden smalle frames zonder dragende blokken.

HD's lopen altijd natuurlijk wat traag naar verhouding.

In cc's is sowieso lastig praten. Een 600cc GSXR is een monster voor een beginner. 110pk en in de eerste 3 a 4 versnellingen komt het voorwiel gewoon omhoog.
Pak je dan een 650cc 1 cilinder all-roader is er weer weinig aan de hand met 48pk. Ook de Intruder 80 twin is weinig intimiderend met z'n 55pk.

Net als bij auto's. Een 5+ liter Amerikaan krijgt een 18 jarige nog grijze haren van. Een 1.5 opgefokt hothatch'je schrik je je wezenloos van als beginner.
 
Dat zou opzich niet aan de power hoeven te liggen. De Intruder 800 loopt vlot naar de 150 en daarna neemt het wat af, maar loopt nog lekker door naar de 170.
Het wobbelt boven de 150 wel wat maar dat zijn nu eenmaal de offers van laag uitgesneden smalle frames zonder dragende blokken.

HD's lopen altijd natuurlijk wat traag naar verhouding.

In cc's is sowieso lastig praten. Een 600cc GSXR is een monster voor een beginner. 110pk en in de eerste 3 a 4 versnellingen komt het voorwiel gewoon omhoog.
Pak je dan een 650cc 1 cilinder all-roader is er weer weinig aan de hand met 48pk. Ook de Intruder 80 twin is weinig intimiderend met z'n 55pk.

Net als bij auto's. Een 5+ liter Amerikaan krijgt een 18 jarige nog grijze haren van. Een 1.5 opgefokt hothatch'je schrik je je wezenloos van als beginner.

En qua gewicht? Cruisers in het algemeen, zeg maar? Het oogt namelijk vrij lomp en zwaar maar ik begrijp van veel mensen dat sommigen ook vrij licht zouden zijn, evenals makkelijk te besturen.
 
Op de weegschaal zijn ze natuurlijk allemaal onnozel zwaar.

Kwa rijden is zoiets als een Intruder 800 natuurlijk heel licht. Het zwaartepunt ligt net boven straat en je kunt je benen wel een 3/4 meter wegzetten indien nodig.

Ze zijn natuurlijk niet bedoeld om mee te gooien en smijten in de bochten, ook niet voor lange hellende bochten.
Het rijdt erg makkelijk en de limiet van de motor heb je zo gevonden dus ze zijn heel goed voor je zelfvertrouwen.
 
Rechtstreeks voor A in dit geval
 
En qua gewicht? Cruisers in het algemeen, zeg maar? Het oogt namelijk vrij lomp en zwaar maar ik begrijp van veel mensen dat sommigen ook vrij licht zouden zijn, evenals makkelijk te besturen.
Mijn Dragstar deed met al het spul erop geschroefd ongeveer 300 kilo. Dat klinkt in beginsel heel erg zwaar, maar omdat het zwaartepunt enorm laag ligt is hij gewoon heel stabiel. Het zal nooit een bochtenridder worden, daarvoor ligt het frame te laag bij de grond en is je balhoofdhoek te groot. Het is ook geen motor om hard mee te gaan hoeken, bochten gaan nu eenmaal niet zo schuin als op je lesmotor, en je moet rekening houden met een lagere bochtsnelheid aangezien je hem niet ver kunt doorkantelen om snelheid mee te nemen. Ik reed met enige regelmaat de floorboards aan de grond tot ik mijzelf had aangeleerd niet zo enthousiast te doen. :+ Vanuit stilstand manoeuvreren is vanwege het gewicht ook niet enorm makkelijk, maar die kilo's vliegen eraf als het spul eenmaal rolt, en dan is hij zo stabiel als een trein.

Bovenstaand klinkt misschien niet heel positief, maar je moet er gewoon rekening mee houden dat een cruiser wil cruisen. Het hoeft niet hard, het hoeft niet sportief, je zit gewoon lekker in de luie stoel op koppel rond te ploffen en van de omgeving te genieten. Ik ging meer woon-werk en lange snelwegafstanden rijden, en had geen ruimte voor twee motoren, daarom heb ik hem uiteindelijk verkocht. Maar ik zou er zo nog weer een cruiser naast willen wanneer de gelegenheid er is. Naast dat ik ze prachtig vind rijdt het namelijk wel heerlijk. :t
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste “cruiser” was een Honda vt500c, enige motor in de showroom waar ik mijn schade-fzr600 op in kon ruilen zonder bij te betalen. Deze na een jaar ingeruild op een Suzuki vs800. Deze heb 3,5 jaar gehad, langste van mijn motoren voor de huidige. Na wat omzwervingen en even geen motor gehad te hebben, toch weer sinds 2020 een cruiser, een Kawasaki vn900 classic. Voor mij toch de manier om van motorrijden te genieten. Deze gaat ook niet meer weg.

Hoeft niet snel, hoeft niet schuin, gewoon relaxed cruisen. Gewicht merk je tijdens het rijden niet en ze zijn niet gemaakt voor boven de 120 km/u. Kan wel, maar comfortabel is anders.

Voor mij is de zithouding heel prettig en comfortabel. Dit is persoonlijk. Ik heb zelf geen behoefte aan een grotere cilinderinhoud, aangezien ik vooral 60-80 km wegen rijd met af en toe een 100 indien nodig. Voor mij de perfecte mix van looks, verbruik en voldoende koppel om vlot te kunnen rijden tov auto’s.

Qua vermogen is dat allemaal niet zo spannend als beginner, dus alle motoren die je noemt zijn gewoon prima. Alleen rekening houden met minder remkracht dan de lesmotor, geen abs en lagere bochtensnelheden/minder schuin. Houd je van de tweecilinder, relaxed, onthaasten en de looks van deze motoren, dan zit je goed.

Succes met de beslissing!
 
CC's op een cruiser is wat anders dan op een sportmotor. Over het algemeen zou ik zeggen, een cruiser van tussen de 600 1000 cc is prima om op te beginnen. Meer kan ook best, maar is toch vaak een stukje intimiderender qua gewicht en koppel, en wat minder vergevingsgezind bij een foutje met je rechterhand; is aan jezelf te beoordelen of je je daar ok bij voelt. Minder dan 600 cc zou ik op een cruiser niet zo snel doen, tenzij als "terras cruiser" voor korte stukjes en nooit de snelweg op.

Ik ben begonnen op op een intruder vs800. Geen enkel probleem. Best makkelijk te rijden, stuurt voor een cruiser erg makkelijk, en niet te lomp; genoeg power op de snelweg, en als je wil krijg je het voorwiel ook een stukje van de grond (ja echt), maar dat zal je nooit per ongeluk gebeuren.
Later ook een vs1400 gereden, stuurt vergelijkbaar, maar is wel wat intimiderender dan een 800 (gewicht en koppel); al is het ook weer niet zo'n monster dat het niet als eerste motor zou kunnen, maar een 800 is wel duidelijk een stuk vriendelijker en makkelijker.
 
Houd ook in gedachten dat overstappen van een 800 naar een 1400 heel makkelijk went, andersom niet. Upgraden is leuk en gun jezelf nog wat groeimogelijkheden over de jaren dan blijft het spannend.
 
Houd ook in gedachten dat overstappen van een 800 naar een 1400 heel makkelijk went, andersom niet. Upgraden is leuk en gun jezelf nog wat groeimogelijkheden over de jaren dan blijft het spannend.
Dat is inderdaad ook zo. Een 800 is zeker meer geschikt dan een 1400 voor een beginner.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tau
Naar mijn ervaring speelt de cilinderinhoud voor een cruiser inderdaad een minder prominente rol dan het gewicht. Ik heb in de loop der jaren ervaring opgedaan met cruisers /customs CB 650C, VT 1100C, VS1400, VT750 ACE en Dragstar 1100 Classic (en nee, ik ben nog steeds geen zwakke oude man) maar moest echt behoorlijk aan de bijna 400 kg wennen toen ik mijn VN 1600 Classic Tourer gekocht had. Als ik een beginner was zou ik in elk geval zeker ook naar de handelbaarheid van de motor kijken. Ik zou de Vulcan 800 nemen als ie verder goed is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tau
Denk ook aan een Kawa VN900. Erg gemoedelijk, comfortabel en betrouwbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tau
Naar mijn ervaring speelt de cilinderinhoud voor een cruiser inderdaad een minder prominente rol dan het gewicht. Ik heb in de loop der jaren ervaring opgedaan met cruisers /customs CB 650C, VT 1100C, VS1400, VT750 ACE en Dragstar 1100 Classic (en nee, ik ben nog steeds geen zwakke oude man) maar moest echt behoorlijk aan de bijna 400 kg wennen toen ik mijn VN 1600 Classic Tourer gekocht had. Als ik een beginner was zou ik in elk geval zeker ook naar de handelbaarheid van de motor kijken. Ik zou de Vulcan 800 nemen als ie verder goed is.
Ik had in eerste instantie al de intentie om voor een VN800 te gaan, maar met het verduidelijkte onderscheid tussen sportmotor cc's en cruiser cc's ben ik al wel meer zeker van mijn zaak. Het liefste eentje die zo origineel mogelijk is zoals 'ie op de flyer stond - hooguit een andere uitlaat eronder knallen (á la Vance & Hines of een Cobra).

Tegenwoordig heb ik het idee dat een andere uitlaatsysteem voor een dergelijke motor toch wel heel moeilijk te krijgen zijn. Beeld ik mij dit wellicht verkeerd in?
 
Als je een paar gaatjes boort in de sluitplaat van de uitlaten krijg je al een mooi zwaarder geluid dan origineel zonder overlast. Mijn beleving is dat een zwaarder geluid vaker geaccepteerd wordt dan een schel geluid
 
Paar gaatjes in je trommelvlies boren wordt de beleving ook anders van :9
 
In een exponentieel stijgend tempo gaan er mooie rijderswegen dicht voor motorrijders en wij gaan gaten lopen boren in de uitlaat _O-

Dat cruiser rijders weinig met bochtige dijkwegen hebben was al bekend maar jij moet er wel echt een hekel aan hebben.
 
Doe mij maar de SuperMagna, meer dan genoeg power en snelheden van ruim over de 200km/h.
Mee eens, maar een dergelijke motor is een beetje eigenwijs met sturen en dat moet je ff doorkrijgen. In vergelijking met de Supermagna stuurt mijn oude Norton Dominator net zo makkelijk als een kinderfietsje.

Ik denk dat cruisers over het algemeen niet de makkelijkst sturende motoren zijn en of dat nou zo geschikt is voor een beginner?

De Supermagna is wel veel sneller dan hij er uitziet en de mijne laat een Intruder 1400 ver achter zich in de sprint. Maar dat is leuk maar verder niet belangrijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan