Duc Monster 620 ie 2002 wil niet starten

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.804
513
Monster 620 ie 2002, afgelopen week opgehaald, start prima. Dit weekend stukkie gereden, niets aan de hand. Rol hem vanavond de schuur uit en wil niet meer aanslaan.

- Accu heeft voldoende spanning 12,6 contact uit, 11,5 bij starten
- Bougies zijn niet vet / zwart
- Bougies vonken prima
- Zekering brandstofcircuit uitgewisseld, geen verschil
- Zijstandaard is ingeklapt, dodemansknop staat goed

Ik hoor alleen de brandstofpomp niet als ik hem op contact zet en dat is volgens mij wel de bedoeling. Op de laatste stekker voor de pomp staat wel spanning. Beetje rondgezocht op diverse fora maar geen eenduidige oorzaak kunnen vinden, brandstofpomp is wel betrouwbaar wat ik zo lees. Maar kan altijd om zeep gaan natuurlijk.

Net geprobeerd de pomp direct aan de 12V te leggen. Aan de stekker van de pomp zitten 4 draadjes, rood - zwart - grijs - zwart. De rode en zwarte aan 1 zijde heb ik maar aangehouden als plus en min. De pomp geeft geen sjoege op deze manier, dus lijkt toch hemelen te zijn.

Of zie ik iets over het hoofd? Anders dan dat ik geen Italiaan had moeten kopen ;).
 
Oplossing
Opgelost, start weer als vanouds!

Eerst moet de benzinepomp er dus uit, stekker en slangen los, 6 boutjes los en dan heb je dit:

24DC3B64-28E3-44DA-8C8D-97596F58A1E8.jpeg


als je alle losse onderdelen lospeutert heb je dit

C6E09D45-33D2-4A8D-AB8D-C5644B91BBF4.jpeg

en dit is dus het fameuze draadje

DBA3123F-66EA-4F76-AAF6-0E677C186782.jpeg

de epoxy zo goed mogelijk weg gepeuterd rond het zwarte draadje

34E9749A-28AF-4333-9EE2-C485A9A4A305.jpeg

draadje weer vast gesoldeerd en weer af gesmeerd met Bison kombimetaal. Dat komt het dichtst in de buurt van de JB weld die in de link gebruikt werd die ik eerder gepost heb

A7B4B1BD-0DA7-4799-A83D-027990E5759B.jpeg

dagje uit laten harden, weer monteren en klaar.

uiteindelijke kosten: 13 euro voor de epoxy en paar uur werk 😎
Ook nog getest bedenk ik me net: beide slangen van de brandstofpomp losgekoppeld en op contact gezet, komt uit beide slangen geen benzine.
 
Monster 620 ie 2002, afgelopen week opgehaald, start prima. Dit weekend stukkie gereden, niets aan de hand. Rol hem vanavond de schuur uit en wil niet meer aanslaan.

- Accu heeft voldoende spanning 12,6 contact uit, 11,5 bij starten
- Bougies zijn niet vet / zwart
- Bougies vonken prima
- Zekering brandstofcircuit uitgewisseld, geen verschil
- Zijstandaard is ingeklapt, dodemansknop staat goed

Ik hoor alleen de brandstofpomp niet als ik hem op contact zet en dat is volgens mij wel de bedoeling. Op de laatste stekker voor de pomp staat wel spanning. Beetje rondgezocht op diverse fora maar geen eenduidige oorzaak kunnen vinden, brandstofpomp is wel betrouwbaar wat ik zo lees. Maar kan altijd om zeep gaan natuurlijk.

Net geprobeerd de pomp direct aan de 12V te leggen. Aan de stekker van de pomp zitten 4 draadjes, rood - zwart - grijs - zwart. De rode en zwarte aan 1 zijde heb ik maar aangehouden als plus en min. De pomp geeft geen sjoege op deze manier, dus lijkt toch hemelen te zijn.

Of zie ik iets over het hoofd? Anders dan dat ik geen Italiaan had moeten kopen ;).
pomp rooddraad = + zwartdraad = -
 
Het mooie is dat de kleuren op het schema in de officiële handleiding niet overeen komen met de kleuren aan de pomp 🤪.

Relais schakelt wel, lijkt toch echt de pomp te zijn. Vanavond maar eens verder onderzoeken.
 
Het wordt steeds mysterieuzer. Vandaag de pomp unit er uitgehaald. Als ik direct voeding op de pomp zet draait hij als een malle. De pomp zelf is dus in orde. De voedingsstekker naar de pompunit toe heeft ook 12V op de + en -. Als ik het contact aanzet meet ik op de stekkerpolen waar het relais op aangesloten zit ook 12V voor ca 2 seconden. Dit komt overeen met de normale procedure (pomp slaat even kort aan bij contact om systeem te primen).

Maar met de stekker aangesloten op de pompunit gebeurt er dus helemaal niets zodra ik het contact aanzet. Ook als ik spanning op zowel de contacten van het relais als de voeding van de pomp zet (dus in de voedingsstekker die aan de pompunit zit) dan gebeurt er niets.
De draadjes die van het relais af komen gaan op de pomp unit naar iets dat er uit ziet als een condensator oid? Zie detail hieronder. Iemand enig idee wat het is en of het kapot kan? ;)

fuelpump.jpg
 
Weer wat wijzer, het is een thermistor. Iets met een veranderende weerstand bij oplopende temperatuur. Dat is dus voor het tank-is-bijna-leeg-lampje, heeft dus niets met de benzinepomp te maken.

Ik redeneerde dus verkeerd om, op de thermistor staat continu 12V en op de voeding van de pomp schakelt deze bij contact aan even 2 seconden in. Had ik al gezegd dat elektra niet mijn sterkste kant is? Bij deze dan :D.

Blijft het een raadsel waarom de pomp niet gaat draaien. Ga weer verder zoeken.
 
Gevonden, de pomp kreeg geen massa, blijkt uiteindelijk (na de hele unit gedemonteerd te hebben) uiteraard helemaal aan het begin te zitten, in de stekker. Dat is zo'n aan/af/ingegoten exemplaar. Zal morgen eens checken of die stekker los vervangen kan worden (kabeltje wordt dan wel wat kort), of dat het hele kabelboompje vervangen moet worden.
 
de connector aan de buitenkant? dat is een Superseal.
daar kan een andere aangezet worden of alleen de pinnetjes vervangen. heb je wel een tang voor nodig.
je mag het hier komen doen, heb de connector en de pinnentjes voor je liggen (geen idee hoe ver het voor je is)
 
Gevonden, de pomp kreeg geen massa, blijkt uiteindelijk (na de hele unit gedemonteerd te hebben) uiteraard helemaal aan het begin te zitten, in de stekker. Dat is zo'n aan/af/ingegoten exemplaar. Zal morgen eens checken of die stekker los vervangen kan worden (kabeltje wordt dan wel wat kort), of dat het hele kabelboompje vervangen moet worden.
je hebt ons helemaal niet nodig .
 
Bijna gevonden, het zit niet in de stekker zelf maar iets verderop in de massakabel, vlakbij de ingegoten doorvoer door de tankbodem / flens. Net te kort bij om een nieuwe verbinding te kunnen maken. Toch maar eens met Startwin bellen of ze zo'n kabelboompje los kunnen leveren.

@Rob Troost, dank voor het aanbod, zag inderdaad ook na enig zoeken dat het een superseal is en dat die demontabel is. Dat is inmiddels ook gelukt.
 
Ik ben niet de enige, in de overgangsplug door de tankwand zitten blijkbaar gesoldeerde verbindingen. Geen idee waarom, misschien om te voorkomen dat er benzine tussen buitenmantel en binnenmantel van de kabel naar buiten lekt? Anyway, er zijn er meer die dit al gefikst hebben, zie bv Bad fuel pump (wiring) on '06 S2R 1000..

De standaard oplossing van de dealer is blijkbaar om de hele unit te vervangen voor >1000 euro...

Oorzaak lijkt de gebruikte epoxy, die kan niet tegen ethanol in de benzine, zwelt op en trekt de gesoldeerde verbindingen uit elkaar, met deze storing tot gevolg.

Weer een hoop geleerd, maar ik was liever wat dommer gebleven op dit gebied :+

Omdat ik tussen stekker en de draad net voor de doorgang ook een iets hogere weerstand meet (ca 10 Ohm) vertrouw ik de stekker/kabel ook niet helemaal, maar dat kan ook aan het meetpunt liggen (heb de buitenmantel een klein stukje weggesneden net voor de flens). De kabelboom is los te leveren voor ca 100 euro, in het slechtste geval wordt het die oplossing, anders lekker uitgraven, solderen en met epoxy weer vol kliederen.
 
Alle Ducati's van voor 2010 (uit m'n hoofd) zijn praktisch uitgesloten voor E10. Lekker 98 gaan tanken in het vervolg bij de pompen die er helemaal geen ethanol aan toevoegen. Laat ons weten of het gelukt is en eventueel hoe je het precies aangepakt hebt. Daar zullen anderen je in de toekomst dankbaar voor zijn!
 
Opgelost, start weer als vanouds!

Eerst moet de benzinepomp er dus uit, stekker en slangen los, 6 boutjes los en dan heb je dit:

24DC3B64-28E3-44DA-8C8D-97596F58A1E8.jpeg


als je alle losse onderdelen lospeutert heb je dit

C6E09D45-33D2-4A8D-AB8D-C5644B91BBF4.jpeg

en dit is dus het fameuze draadje

DBA3123F-66EA-4F76-AAF6-0E677C186782.jpeg

de epoxy zo goed mogelijk weg gepeuterd rond het zwarte draadje

34E9749A-28AF-4333-9EE2-C485A9A4A305.jpeg

draadje weer vast gesoldeerd en weer af gesmeerd met Bison kombimetaal. Dat komt het dichtst in de buurt van de JB weld die in de link gebruikt werd die ik eerder gepost heb

A7B4B1BD-0DA7-4799-A83D-027990E5759B.jpeg

dagje uit laten harden, weer monteren en klaar.

uiteindelijke kosten: 13 euro voor de epoxy en paar uur werk 😎
 

Bijlagen

  • B397AAB2-FFDD-4594-9140-9606AD427515.jpeg
    B397AAB2-FFDD-4594-9140-9606AD427515.jpeg
    124,6 KB · Weergaven: 18
Oplossing
Nou, bijna goed. Ik had de boutjes van de flens van de brandstofpomp met de hand vastgezet op gevoel, omdat de adapter voor mijn kleine momensleutel om zeep was. Benzine in de tank, leek nog een heel klein beetje te zweten. Vandaag adapter gehaald en boutjes netjes kruislings op moment gezet (10 Nm), zeikt de benzine er werkelijk aan alle kanten langs 😡.

was natuurlijk ook niet meer dicht te krijgen door te lossen en weer op lager moment vast te zetten, dus maar weer een nieuwe O-ring halen a 18,50, en maar even navragen of het moment in Haynes wel juist staat…

Het handpompje dat ik bij de praxis gekocht heb om benzine te hevelen nadat ik de laatste keer met de tuinslang weer een slok binnen kreeg heeft meteen zijn diensten bewezen 😉. Wel jammer dat er net meer benzine in de tank zit dan er in mijn jerrycan past. 😂
 
Opgelost, start weer als vanouds!

Eerst moet de benzinepomp er dus uit, stekker en slangen los, 6 boutjes los en dan heb je dit:

Bekijk bijlage 1643334

als je alle losse onderdelen lospeutert heb je dit

Bekijk bijlage 1643335
en dit is dus het fameuze draadje

Bekijk bijlage 1643336
de epoxy zo goed mogelijk weg gepeuterd rond het zwarte draadje

Bekijk bijlage 1643337
draadje weer vast gesoldeerd en weer af gesmeerd met Bison kombimetaal. Dat komt het dichtst in de buurt van de JB weld die in de link gebruikt werd die ik eerder gepost heb

Bekijk bijlage 1643339
dagje uit laten harden, weer monteren en klaar.

uiteindelijke kosten: 13 euro voor de epoxy en paar uur werk 😎


Ik heb echt zo'n grote blij dat je gewoon dat ding uit elkaar gepeuterd hebt, gefixt hebt, en weer in elkaar geparkeerd hebt.
pat morita nod GIF
 
Zal ik meteen navragen als ik een nieuwe ga halen 😉. Volgens Haynes alleen licht invetten, is ook gebruikelijk bij andere merken.

Edit: ik neem aan dat dat ‘vakwerk’ niet op mijn laatste post sloeg 😂
 
Vandaag contact gehad met Startwin. Er hoeft geen kit op de O-ring. Volgens een van de monteurs gebeurt het wel vaker dat het pas vlak op de tank vervormt. Dat vermoeden had ik ook al. Daar is geen standaard oplossing voor, maar een aantal opties zijn bv een andere tank, een dikkere/zachtere ring toepassen, het pas vlak uit te draaien en er een metalen ring in te lamineren of ouderwets met vloeibare pakking. Die laatste optie pak ik als eerste maar eens. Bij de automaterialenboer een tube Elring Curil besteld, dat is benzine bestendig.

Mocht dat niet werken dan wordt het wat complexer. Lossen we dan wel weer op.

Mooi man zo’n Italiaan 🤪
 
Terug
Bovenaan Onderaan