Druk regelen in zelfbouw straalcabine

Pilz

MF veteraan
22 dec 2013
1.515
510
Soest
De afgelopen maanden ben ik heerlijk aan het hobby-en geweest en heb van een oude wasmachine een straalcabine gemaakt. Uiteraard gaat dit proces gepaard met het oplossen van kleine probleempjes, waarna zich weer een nieuw probleempje aandient. Bij de eerste test: ding lek als een mandje, te weinig druk uit een 24L 1500w conpressor, vocht bij de leiding, etc. Dit heb ik uiteindelijk kunnen verhelpen en met de 425L/min compressor die ik nu heb kan ik an sich heel fatsoenlijk stralen. Voor de afzuiging heb ik een oude stofzuiger aangesloten, met daartussen een extra filter. Nadat ik wat gaten had gedicht merkte ik dat ik overdruk kreeg in de cabine tijdens het stralen en dat er nog wat stof door de afdichtingen kwam en ook dat ik nog wat extra gaatjes had 😄. Nu heb ik die dichtgemaakt en het extra stofzuigerfilter vervangen door een heel fijn gaas waar de glasparels niet doorheen kunnen. En ja hoor, daar komt ie, het gevolg is dat ik nu een enorme onderdruk heb als ik de stofzuiger aan zet, zelfs zodanig dat ik de handschoenen bijna niet meer kan bewegen.

Heeft er iemand een idee hoe ik de druk in de cabine zelf (dus niet in de luchtleiding) een beetje kan reguleren?

plaatje bij het praatje:
20230313_193421.jpg
 
Ik zou de cabine helemaal niet luchtdicht maken. Gewoon een gat er in, daar een filter of fijn gaas op doen, en de overdruk daar bewust doorheen laten gaan.

Je hebt gaasjes met mesh grootte tot 1 micron te koop bijv.
 
hmm, zou dat ook de onderdruk kunnen verhelpen? Daar heb ik nu het meeste last van. Wat ik in elk geval wil voorkomen is dat ik allemaal stof de garage in blaas. het gaas wat ik nu heb is mesh 200 of 300 (49 micron?), maar dat kan idd nog kleiner.
 
nee dat klopt, maar ik wil voorkomen dat de druk dermate wegvalt met een extra gat er in dat er weer overdruk ontstaat als ik de spuit aan zet.
 
Ik bedoelde: haal de stofzuiger er af (neem aan dat die de onderdruk veroorzaakt).

Vervolgens krijg je dus overdruk in je mantel als je gaat stralen, maar die druk raak je dan kwijt door de uitlaatfilter. Als je een groot genoeg filter neemt (oppervlak) dan heb je vrij weinig drukval over die filter, daarmee dus vrijwel geen overdruk in je mantel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pilz
De stofzuiger zorgt idd voor de onderdruk. Maar als ik die weghaal en een gat met gaas ervoor overhou kan ik de stof weer niet afvoeren en waarschijnlijk zie ik dan binnen no time niks meer.

De kant en klare straalkasten hebben ook allemaal een stofafzuiger er op, ik vraag me af hoe die dan de druk reguleren?

Want zolang de afzuiging groter is dan de 6 bar die ik er in blaas hou ik volgens mij zo teveel onderdruk, en het lijkt mij dat die kasten dat ook hebben.

Het probleem met onderdruk kan misschien wel verholpen worden met een extra gat met gaas erin waar lucht door wordt aangezogen. Alleen vraag ik me af of de onderdruk dan misschien weer zover afneemt dat ie verandert in overdruk en stof door dat gat gaat blazen 🤔
 
Laatst bewerkt:
Weet niet hoe de stozuiger is aangesloten op de straalcabine (leuk idee trouwens!). Maar kun je niet vlak voor de stofzuiger een T-stuk of Y-stuk zetten met een vlinderklep? Dan zou je met die vlinderklep de hoeveelheid lucht kunnen regelen die de stofzuiger uit de straalcabine zuigt. Dus met de vlinderklep de hoeveelheid lucht regelen die de stofzuiger uit de omgeving haalt. Hoe meer je die openzet hoe minder lucht de stofzuiger uit de straalcabine zuigt.
 
hmm, zou dat ook de onderdruk kunnen verhelpen? Daar heb ik nu het meeste last van. Wat ik in elk geval wil voorkomen is dat ik allemaal stof de garage in blaas. het gaas wat ik nu heb is mesh 200 of 300 (49 micron?), maar dat kan idd nog kleiner.
Een dimmer op de stofzuiger? Kun je instellen tot goed.
 
Ik heb ook een straalkast gebouwd gebruik geen stofzuiger, heb wel onderkant (vloer) voorzien van een uitsparing van nabij 350x150 mm deze is weer afgedekt met gaas van 30 % doorlaat .daar onder zit een opvangbak. Gebruik compressor 280 liter/ min 4 bar (glasparels ) heb dus geen last van overdruk of onderdruk en ook geen stof en
 
Weet niet hoe de stozuiger is aangesloten op de straalcabine (leuk idee trouwens!). Maar kun je niet vlak voor de stofzuiger een T-stuk of Y-stuk zetten met een vlinderklep? Dan zou je met die vlinderklep de hoeveelheid lucht kunnen regelen die de stofzuiger uit de straalcabine zuigt. Dus met de vlinderklep de hoeveelheid lucht regelen die de stofzuiger uit de omgeving haalt. Hoe meer je die openzet hoe minder lucht de stofzuiger uit de straalcabine zuigt.

Ik meen bij een straalkastje wel eens een verende klep gezien te hebben, een gat met een rubber flapje ervoor zodat het dicht is als er evenwicht is en opengaat bij onderdruk.

Interessante ideeën, top! Dan kan er lucht bij bij onderdruk en schiet er geen stof uit bij overdruk. En als het gaasje voor de stofafzuiging een beetje vol gaat zitten past ie de druk ook automatisch aan 👌

edit: tijdens het stralen blaas je er natuurlijk niet constant 6 bar in, je stopt af en toe met stralen en gaat dan weer verder, terwijl de stofzuiger wel constant zuigt. Daar zou je met deze oplossing denk ik dan ook geen drukverschillen door krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een straalkast gebouwd gebruik geen stofzuiger, heb wel onderkant (vloer) voorzien van een uitsparing van nabij 350x150 mm deze is weer afgedekt met gaas van 30 % doorlaat .daar onder zit een opvangbak. Gebruik compressor 280 liter/ min 4 bar (glasparels ) heb dus geen last van overdruk of onderdruk en ook geen stof en
valt de stof dan in die bak?

Ik heb 30kg parels op de bodem vd kast liggen, ik vermoed dat dat bij mij dan niet gaat werken?

Stof heb ik trouwens ook bij 4 bar met deze kast :(
 
Nadat mijn stofzuiger - cycloon stofafzuiging voor hout bewerking een emmer aan flarden heeft gezogen heb ik een onderdruk klepje 3d geprint en geplaatst.


Zoiets. Wordt automatisch open getrokken zodra er onderdruk is.

db
 
Nadat mijn stofzuiger - cycloon stofafzuiging voor hout bewerking een emmer aan flarden heeft gezogen heb ik een onderdruk klepje 3d geprint en geplaatst.


Zoiets. Wordt automatisch open getrokken zodra er onderdruk is.

db

Zo'n cycloonfilter heb ik ook overwogen, maar mijn stofzuiger heeft zelf al een soort cycloon reservoir. Dan lijkt het mij dubbel op, helemaal gezien ik er alleen maar stof mee opzuig, geen zaagsel.

Een onderdruk klep is wel een goede oplossing denk ik. Heb je die in de kast geplaatst of zoals eerder genoemd met een t-stuk oid in de aanzuigbuis?
 
Terug
Bovenaan Onderaan