Draadkleur O2 sensor Honda CBR1100XX?

bluewolf

MF veteraan
22 feb 2004
3.904
4
Nijkerk
Lang verhaal kort: Powercommander gehaald, moet nu O2 eliminator installeren.
Op VFR forum een how- to gevonden( 330ohm weerstandje op de stekker).
Draadkleur VFR is anders. - probleem.

Ik heb 330ohm weerstandjes gehaald, en in het WPHB gevonden dat ik groen / oranje en oranje/ wit moet verbinden op de stekker. Maar.. Zo'n weerstand werkt maar 1 kant op. En ik wordt niet wijs uit het WPHB in hoe om de stroom dan loopt. Ik kan het ook niet testen nu omdat alles open ligt.
Alle sensoren op de CBR hebben een groen/oranje draad, ook de o2 sensor. Vaak heeft de groen/oranje draad vertakkingen naar andere sensoren op weg naar de ECU.
Daarnaast zijn er andere kleuren draden per sensor, maar die kleuren zijn per sensor verschillend.
De draden van de O2 sensor lopen beiden naar de ECU toe, en ik kan dus niet zien wat de massa draad is. En dus ook niet bepalen hoe om ik de weerstand moet plaatsen.
Heeft iemand een idee of de groen/oranje draad een plus of min is?

Alvast bedankt :)
 
Als het goed is heeft jouw lambdasonde vier draden (of het moet bij japannerts weer anders zitten). Twee voor het verwarmingselement, en twee voor de eigenlijke sensor. Zaak is dus om uit te zoeken welke twee de sensordraden zijn.

Ook nu weer: Draadboomschema.
 
Lang verhaal kort: Powercommander gehaald, moet nu O2 eliminator installeren.
Op VFR forum een how- to gevonden( 330ohm weerstandje op de stekker).
Draadkleur VFR is anders. - probleem.

Ik heb 330ohm weerstandjes gehaald, en in het WPHB gevonden dat ik groen / oranje en oranje/ wit moet verbinden op de stekker. Maar.. Zo'n weerstand werkt maar 1 kant op. En ik wordt niet wijs uit het WPHB in hoe om de stroom dan loopt. Ik kan het ook niet testen nu omdat alles open ligt.
Alle sensoren op de CBR hebben een groen/oranje draad, ook de o2 sensor. Vaak heeft de groen/oranje draad vertakkingen naar andere sensoren op weg naar de ECU.
Daarnaast zijn er andere kleuren draden per sensor, maar die kleuren zijn per sensor verschillend.
De draden van de O2 sensor lopen beiden naar de ECU toe, en ik kan dus niet zien wat de massa draad is. En dus ook niet bepalen hoe om ik de weerstand moet plaatsen.
Heeft iemand een idee of de groen/oranje draad een plus of min is?

Alvast bedankt :)
Wat bedoel je met, de weerstand werkt maar 1 kant op?
 
Ja dat klopt. In het stroomloopschema heb ik kunnen vinden dat de zwart/witte draden voor de verwarming zijn, de groen/oranje en oranje/witte draad zijn van het snuffelgedeelte.

@v.d.v een weerstandje werkt toch altijd maar 1 kant op? als een diode? Of heb ik dat soms verkeerd begrepen. - edit: dat ie dus maar 1 kant op stroom doorlaat.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt. In het stroomloopschema heb ik kunnen vinden dat de zwart/witte draden voor de verwarming zijn, de groen/oranje en oranje/witte draad zijn van het snuffelgedeelte.

@v.d.v een weerstandje werkt toch altijd maar 1 kant op? als een diode? Of heb ik dat soms verkeerd begrepen. - edit: dat ie dus maar 1 kant op stroom doorlaat.
Een diode kaat maar in een richting de stroom door.
Bij een weerstand is dit niet het geval en het maakt dan ook niet uit welke pootjes je aansluit.
 
Kijk even of de kleuren op de weerstand kloppen.
oranje, oranje, bruin en dan de tolerantie nog, meestal goud
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Okee, ik heb even gekeken naar toleranties. Deze zijn vrij klein. Ik heb ook de weerstandjes doorgemeten en de ene is netjes 330 en de ander 329 Ohm, dus prima in orde.
Ik moet het nog testen, maar dat kan pas als de andere reparaties aan de motor zijn gedaan.
Als het klaar is en de O2 eliminator-mod werkt zal ik een how-to met foto's plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan