Dood punt/zwaar sturen eerste kilometer na stilstand

Eric1977

MF veteraan
16 mei 2010
2.339
1.237
Ede
Ik zit met het volgende en hoop dat ik het een beetje helder uit kan leggen.

De laatste maanden valt het mij op.dat mijn Suzuki gsx650f van 2012 met 156.000 km op de teller de eerste grofweg kilometer zwaar stuurt. Het lijkt net of je voorband rijdt met te lage spanning. Insturen vergt echt wat overtuigingskracht. Gek genoeg duurt dit niet lang. Na de eerste kilometer stuurt ie prima.
Ik dacht eerst dat het aan mij lag. Ik wissel de 650f af met een vrijwel nieuwe GT, dus dacht dat het steeds even wennen was op de oude motor. Ik heb daarom een paar dagen op dezelfde motor gereden. Hierbij bleef het gevoel hetzelfde.

Wat heb ik gecontroleerd?

Band is vrijwel nieuw, spanning is goed (2.5 bar).

Het balhoofd lijkt goed, al is het natuurlijk niet vreemd als die na ruim 150k problemen zou hebben. Als het voorwiel los hangt en ik het stuur draai is er geen dood punt voelbaar. Bovendien verdwijnt het gevoel na enkele minuten.

De voorpootveren zijn recent gereviseerd. Het probleem deed zich voor die tijd al voor en is niet veranderd na de ingreep.

Ik heb nog niet kunnen controleren of ik zelf gek ben :)

Hebben jullie enig idee? Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Ik zou denken dat een balhoofdlager, voorband en vorkpoten na een kilometer rijden niet beter of slechter worden.
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat je voorrem los komt. Til je voorwiel eens op en controleer of de rem niet te zwaar aanloopt.
 
Ik zit met het volgende en hoop dat ik het een beetje helder uit kan leggen.

De laatste maanden valt het mij op.dat mijn Suzuki gsx650f van 2012 met 156.000 km op de teller de eerste grofweg kilometer zwaar stuurt. Het lijkt net of je voorband rijdt met te lage spanning. Insturen vergt echt wat overtuigingskracht. Gek genoeg duurt dit niet lang. Na de eerste kilometer stuurt ie prima.
Ik dacht eerst dat het aan mij lag. Ik wissel de 650f af met een vrijwel nieuwe GT, dus dacht dat het steeds even wennen was op de oude motor. Ik heb daarom een paar dagen op dezelfde motor gereden. Hierbij bleef het gevoel hetzelfde.

Wat heb ik gecontroleerd?

Band is vrijwel nieuw, spanning is goed (2.5 bar).

Het balhoofd lijkt goed, al is het natuurlijk niet vreemd als die na ruim 150k problemen zou hebben. Als het voorwiel los hangt en ik het stuur draai is er geen dood punt voelbaar. Bovendien verdwijnt het gevoel na enkele minuten.

De voorpootveren zijn recent gereviseerd. Het probleem deed zich voor die tijd al voor en is niet veranderd na de ingreep.

Ik heb nog niet kunnen controleren of ik zelf gek ben :)

Hebben jullie enig idee? Alvast bedankt voor het meedenken!
Probeer eerst eens met 0,2bar (2,7bar) meer. Ga daar eens mee rijden.

Ken het van mijn Michelin voorband. Zelfde rare gevoel. Totdat ik er 0,2 bar meer in zette. Gevoel gelijk neutraal.
 
Gezien de symptomen zou ik haast denken aan oud en taai vet dat door een beetje sturen en bewegen weer net ietsje vloeibaar wordt.

Onderweg naar het vervangen van de balhoofdslagers komt er toch altijd niet vet in dus dan heb je die sowieso al te pakken.

db

Dit dus,wordt na al die jaren net gestolt kaarsvet.
Door wat frictie warmer en minder visceus en stuurt weer beter.
 
Ik zou denken dat een balhoofdlager, voorband en vorkpoten na een kilometer rijden niet beter of slechter worden.
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat je voorrem los komt. Til je voorwiel eens op en controleer of de rem niet te zwaar aanloopt.
Dat de klachten minder worden is inderdaad vreemd. Het oude vet dat wordt geopperd klinkt wel logisch. De remmen zijn helemaal vrij, het voorwiel draait probleemloos.
Draait het voorwiel vrij voor dat je gaat rijden?
Ja, dat is geen probleem. Als ik de motor op de middenbok zet en het voorwiel los laat komen draait deze prima vrij.
Probeer eerst eens met 0,2bar (2,7bar) meer. Ga daar eens mee rijden.

Ken het van mijn Michelin voorband. Zelfde rare gevoel. Totdat ik er 0,2 bar meer in zette. Gevoel gelijk neutraal.
Goed punt. Ik zit vooral net het punt dat de klachten minder worden. Als een band opwarmt kan dat natuurlijk. Ik zal het proberen met wat meer lucht.
Dit dus,wordt na al die jaren net gestolt kaarsvet.
Door wat frictie warmer en minder visceus en stuurt weer beter.
Wat wellicht vrij snel opwarmt. Goed punt.

Einde citaten

Conclusie: ik ga eerst de voorband wat harder zetten. Als dat niet lukt zal dus het balhoofd moeten worden aangepakt. Dat is nog wel een klusje, als ik het werkplaatshandboek zo bekijk. Heeft iemand een tip voor het soort vet dat het beste kan worden gebruikt?
 
Dat de klachten minder worden is inderdaad vreemd. Het oude vet dat wordt geopperd klinkt wel logisch. De remmen zijn helemaal vrij, het voorwiel draait probleemloos.

Ja, dat is geen probleem. Als ik de motor op de middenbok zet en het voorwiel los laat komen draait deze prima vrij.

Goed punt. Ik zit vooral net het punt dat de klachten minder worden. Als een band opwarmt kan dat natuurlijk. Ik zal het proberen met wat meer lucht.

Wat wellicht vrij snel opwarmt. Goed punt.

Einde citaten

Conclusie: ik ga eerst de voorband wat harder zetten. Als dat niet lukt zal dus het balhoofd moeten worden aangepakt. Dat is nog wel een klusje, als ik het werkplaatshandboek zo bekijk. Heeft iemand een tip voor het soort vet dat het beste kan worden gebruikt?
Het vet wat ik zelf gebruik is vet voor de schroefas van mijn boot.
Dit vet verzeept niet als het in contact komt met water.
 
Je hebt het over een kilometerstand van 156000. Het kan best zijn dat een ander jouw motor echt heel waardeloos vind sturen maar dat je er zelf helemaal mee vergroeid bent geraakt. Veranderingen gaan langzaam,..een beetje het verhaal van de kikker in de kokende pan.
 
Je hebt het over een kilometerstand van 156000. Het kan best zijn dat een ander jouw motor echt heel waardeloos vind sturen maar dat je er zelf helemaal mee vergroeid bent geraakt. Veranderingen gaan langzaam,..een beetje het verhaal van de kikker in de kokende pan.
Dit herken ik van toen ik na een aantal jaar nwe schokbrekers monteerde.. damn!
 
Je hebt het over een kilometerstand van 156000. Het kan best zijn dat een ander jouw motor echt heel waardeloos vind sturen maar dat je er zelf helemaal mee vergroeid bent geraakt. Veranderingen gaan langzaam,..een beetje het verhaal van de kikker in de kokende pan.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in! Het probleem begon ook pas echt op te vallen op het moment dat ik van de nieuwe GT overstapte op de oude F. Je raakt in de loop van de tijd natuurlijk aan heel veel zaken gewend. De gereviseerde voorpoten maken al een groot verschil.
 
nee, maar gewenning is er wel snel.

Sommige zaken in tech horen in het psychologie hoekje
Technische psychologie dus👍
Zoals action olie, inrijden en warmdraaien dus, en natuurlijk banden!

Zodra de motorfiets een rondje door de werkplaats gereden heeft, voelt die weer als nieuw!

Maar terugkerende op het onderwerp.
Het komt mij bekend voor, ook met nieuwe motoren.
Ik moet dan meestal m’n banden oppompen, blijkbaar is de druk dan pas acceptabel als de band op temperatuur is.
 
Technische psychologie dus👍
Zoals action olie, inrijden en warmdraaien dus, en natuurlijk banden!

Zodra de motorfiets een rondje door de werkplaats gereden heeft, voelt die weer als nieuw!

Maar terugkerende op het onderwerp.
Het komt mij bekend voor, ook met nieuwe motoren.
Ik moet dan meestal m’n banden oppompen, blijkbaar is de druk dan pas acceptabel als de band op temperatuur is.

Er staat 2,5 bar op.
Wat adviseer je,een bar of 4 🤔 👌
 
Er staat 2,5 bar op.
Wat adviseer je,een bar of 4 🤔 👌
1 met verschillende pilseners 1 voor speciaal bieren. 1 wijn Port rose e.a en 1 voor cocktails.
Mag je zelf kiezen waar je de Cognac laat.
Shit, likeuren 🤔 , nee die gaan door de cocktails.

4 lijkt me prima als je het kwijt kan qua ruimte.

Als ik in Ede was geweest had je mn ' lange stalen balhoofd lagerschalen mep pennen ' wel kunnen lenen in geval van vervanging.

🤷🏼‍♂️
 
Terug
Bovenaan Onderaan