Deuk velg voorwiel Honda CB300f

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Hi!

Ik ben nu in Thailand waar ik met mijn Honda CB300f door een kuil/pothole ben gereden. Nu zit er een deuk in de velg van mijn voorwiel, ik vermoed hierdoor. Ik heb hier op het forum gezocht en las dat een aantal mensen (waarvan ik denk dat die verstand hebben van de technische kant van motoren) dat het niet per se een probleem hoeft te zijn. Mogelijk was mijn band iets te zacht. Ik heb de volgende ochtend mijn bandenspanning opgemeten (koud) en deze was 27 psi (1.86 bar). Op zich niet heel veel te zacht lijkt mij. Op de achterbrug staat voor bandenspanning 29 psi (1.99 bar). Ik weet dat mensen verschillende ideeën hebben over wat de juiste bandenspanning is (bv dat je die van je band moet aanhouden en niet de sticker op de achterbrug, laten we daar geen discussies over voeren, daar gaat deze post niet over). Anyway, ik heb daarna nog minstens 200 km gereden in de bergen met veel bochten (ik merkte later pas dat er een deuk in mijn velg zit). Ik heb de band weer opgepompt en vandaag en gisteren rond dezelfde tijd gemeten (vanwege de temperatuur). De spanning was gelijk, de band lijkt niet leeg te lopen (of anders maar heel geleidelijk). Ik rij meestal niet harder dan 90 km/uur (op google maps) en af en toe tijdens inhalen misschien iets van 110 km/uur.

Ik ben nu aan het twijfelen of ik het wiel ga vervangen. De kans bestaat bv dat het nieuwe wiel namaak is en van mindere kwaliteit. Maar als de deuk te groot is kwa veiligheid dan zal ik deze toch gaan vervangen. Ik weet dat er op sommige websites en fora staat dat je ook je band moet vervangen als je een deuk in je velg hebt gereden. Er lijkt geen slag in het wiel te zitten.

Is er misschien iemand op dit forum die hier verstand van heeft en mij kan laten weten of de deuk voor een onveilige situatie zorgt? Ik weet niet of je op basis van (deze) foto's een goede beoordeling kan maken.

Alvast bedankt voor de hulp!

PXL_20231114_020045357.MP.jpg
PXL_20231114_020142092.MP.jpg
 
woon je daar?

als je daar woont, repareren naar de standaard daar.
Ben je op doorreis en kom je nog in afgelegen gebieden, Goed herstellen.

Ik ben de helft van het jaar in Azië, de andere helft in Nederland. Het is een in Thailand geregistreerde motor die ik bij een vriend stal als ik weer naar Nederland ga. Dan ga ik denk ik toch maar een nieuw wiel kopen. Er wordt in Thailand over het algemeen niet al te best gewerkt door monteurs etc. Er zullen er ook best zijn die goed werk doen, maar het risico dat het fout gaat is voor mij te groot.

Anyway bedankt voor je feedback!
 
Als de band geen druk verliest en je geen trilling in het stuur voelt en je lokale reparatie of onderdelen niet vertrouwt, dan zou ik er lekker mee doorrijden.
Ja, het ziet er niet fraai uit, maar als het wiel in stukken zou breken, dan was dat wel gebeurd in de pothole.
 
Ik zou die deuk op de grond zetten , een hardhouten blokje wat een beetje past en een paar goeie rammen met de moker erop.
Hij hoeft niet helemaal terug maar een beetje weer in model.
je kunt hen daarna nog uitbalanceren maar als het goed rijdt hoeft het niet.
 
Ik ben de helft van het jaar in Azië, de andere helft in Nederland. Het is een in Thailand geregistreerde motor die ik bij een vriend stal als ik weer naar Nederland ga. Dan ga ik denk ik toch maar een nieuw wiel kopen. Er wordt in Thailand over het algemeen niet al te best gewerkt door monteurs etc. Er zullen er ook best zijn die goed werk doen, maar het risico dat het fout gaat is voor mij te groot.

Anyway bedankt voor je feedback!

Zelf terug slaan met een (grote) kunststof hamer. Of een hamer met een blok hout of kunststof ertussen.

Als er dan geen scheuren te zien zijn dan zal het wel heel blijven.
 
De mensen in het Verre Oosten (Thailand, Philippijnen, etc) zijn juist heel goed in reparaties. In Nederland wordt alles meestal gelijk vervangen maar daar wordt het gerepareerd. Er zijn legio werkplaatsen met monteurs met "gouden handjes". Maar als jij je prettiger voelt met een nieuw wiel dan moet je dat zeker doen want anders zit je niet meer relaxed op je motorfiets. Ik had het al lang even in model laten slaan in de werkplaats "om de hoek". Je bent daar vast niet de eerste met een deuk in z'n velg. Die gasten doen dat waarschijnlijk bijna dagelijks.
 
Laatst bewerkt:
De mensen in het Verre Oosten (Thailand, Philippijnen, etc) zijn juist heel goed in reparaties. In Nederland wordt alles meestal gelijk vervangen maar daar wordt het gerepareerd. Er zijn legio werkplaatsen met monteurs met "gouden handjes".

Dan heb jij een andere ervaring gehad dan ik in die landen. Er zullen zeker monteurs met gouden handjes zijn. Ik heb ook wel eens een positieve ervaring gehad. Maar in mijn ervaring wordt er over het algemeen heel slordig en slecht gewerkt. Er is een keer wd40 op de slidepins gespoten toen ik vroeg of mijn remmen nagekeken en schoongemaakt konden worden (verder niks nagekeken of schoongemaakt en ook een kapot stuk rubber niet vervangen). Als de remblokken vervangen worden wordt er met een schroevendraaier tussen de remschijf en de remblokken gewrikt (terwijl je ze er gewoon uit kan halen). Pistons worden smerig in de remklauw teruggedrukt. Wiel niet recht na vervangen band of spannen ketting. Tijdens reviseren voorvork waren ze vergeten een onderdeel terug te doen. Lagers niet nakijken als een band verwisseld wordt. Dit zijn even een paar voorbeelden die me zo te binnen schieten.

Ik had het al lang even in model laten slaan in de werkplaats "om de hoek". Je bent daar vast niet de eerste met een deuk in z'n velg. Die gasten doen dat waarschijnlijk bijna dagelijks.

Moet het naar jouw mening dan wel teruggeslagen worden of kan ik het ook zo laten?
 
Laatst bewerkt:
Hij is op dat punt wat sneller van de velg bij je volgende pothol. Ik zou hem even terug slaan.
je begint links en rechts naar het midden toe te werken.

Thanks! Misschien dat ik dan toch even bij de monteur langs ga om dat te laten doen. Die zal dat sowieso beter dan ik kunnen. Als het fout gaat kan ik alsnog een het wiel vervangen.
 
Bedankt iedereen voor de feedback! Ik ga denk ik toch maar even bij een monteur langs om te kijken of ze het terug kunnen slaan en als dat niet goed gaat kan ik alsnog een nieuw wiel erop laten zetten.
 
Om dat goed te doen moet de band er af zodat je het wiel goed kan laten steunen.
Anders veert de band als je op de velg gaat slaan.
Desnoods doen bij een volgende bandenwissel als je er nu geen problemen mee ervaart,dan heb je ook tijd om te zoeken naar een bekwame technieker.
 
Dan heb jij een andere ervaring gehad dan ik in die landen. Er zullen zeker monteurs met gouden handjes zijn. Ik heb ook wel eens een positieve ervaring gehad. Maar in mijn ervaring wordt er over het algemeen heel slordig en slecht gewerkt. Er is een keer wd40 op de slidepins gespoten toen ik vroeg of mijn remmen nagekeken en schoongemaakt konden worden (verder niks nagekeken of schoongemaakt en ook een kapot stuk rubber niet vervangen). Als de remblokken vervangen worden wordt er met een schroevendraaier tussen de remschijf en de remblokken gewrikt (terwijl je ze er gewoon uit kan halen). Pistons worden smerig in de remklauw teruggedrukt. Wiel niet recht na vervangen band of spannen ketting. Tijdens reviseren voorvork waren ze vergeten een onderdeel terug te doen. Lagers niet nakijken als een band verwisseld wordt. Dit zijn even een paar voorbeelden die me zo te binnen schieten.



Moet het naar jouw mening dan wel teruggeslagen worden of kan ik het ook zo laten?
Als dat jouw ervaringen zijn dan had ik al lang een simpel setje gereedschap gekocht en het zelf gedaan. Maar goed, ik zou het even weer een beetje in model laten slaan (of zelf even doen natuurlijk :)). Of het echt nodig is weet ik niet maar ik zou me er aan gaan ergeren.
 
Als dat jouw ervaringen zijn dan had ik al lang een simpel setje gereedschap gekocht en het zelf gedaan. Maar goed, ik zou het even weer een beetje in model laten slaan (of zelf even doen natuurlijk :)). Of het echt nodig is weet ik niet maar ik zou me er aan gaan ergeren.
Ik heb ook altijd een setje gereedschap mee (o.a. remmen doe ik nu zelf), maar niet het gereedschap om een band van mijn wiel te halen :) Ik reis de helft van het jaar door Azië met mijn motor en woon niet op 1 plek. Daarbij heb ik geen ervaring met het rechtslaan van een velg, dus dat ga ik niet zelf doen. Het optische maakt mij niet uit, het gaat mij om de veiligheid.
 
Gewoon met blokje hout ertussen en een hamer rustig terug tikken. Als je dat even op je gemak doet en je bent een beetje handig dan is dat goed te doen lijkt mij. En ik zou de band eerst lekker laten zitten. Als je de rand niet te ver terug slaat is dat niet nodig lijkt mij.

Scheurt de velg (maar dat verwacht ik niet) kun je altijd nog een nieuw wiel kopen.

Heb zo ook wel eens een deukje uit een frame getikt en daar zie je niks meer van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan