jazzper23
Die hard MF'er
- 11 aug 2019
- 263
- 51
Hi!
Ik ben nu in Thailand waar ik met mijn Honda CB300f door een kuil/pothole ben gereden. Nu zit er een deuk in de velg van mijn voorwiel, ik vermoed hierdoor. Ik heb hier op het forum gezocht en las dat een aantal mensen (waarvan ik denk dat die verstand hebben van de technische kant van motoren) dat het niet per se een probleem hoeft te zijn. Mogelijk was mijn band iets te zacht. Ik heb de volgende ochtend mijn bandenspanning opgemeten (koud) en deze was 27 psi (1.86 bar). Op zich niet heel veel te zacht lijkt mij. Op de achterbrug staat voor bandenspanning 29 psi (1.99 bar). Ik weet dat mensen verschillende ideeën hebben over wat de juiste bandenspanning is (bv dat je die van je band moet aanhouden en niet de sticker op de achterbrug, laten we daar geen discussies over voeren, daar gaat deze post niet over). Anyway, ik heb daarna nog minstens 200 km gereden in de bergen met veel bochten (ik merkte later pas dat er een deuk in mijn velg zit). Ik heb de band weer opgepompt en vandaag en gisteren rond dezelfde tijd gemeten (vanwege de temperatuur). De spanning was gelijk, de band lijkt niet leeg te lopen (of anders maar heel geleidelijk). Ik rij meestal niet harder dan 90 km/uur (op google maps) en af en toe tijdens inhalen misschien iets van 110 km/uur.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik het wiel ga vervangen. De kans bestaat bv dat het nieuwe wiel namaak is en van mindere kwaliteit. Maar als de deuk te groot is kwa veiligheid dan zal ik deze toch gaan vervangen. Ik weet dat er op sommige websites en fora staat dat je ook je band moet vervangen als je een deuk in je velg hebt gereden. Er lijkt geen slag in het wiel te zitten.
Is er misschien iemand op dit forum die hier verstand van heeft en mij kan laten weten of de deuk voor een onveilige situatie zorgt? Ik weet niet of je op basis van (deze) foto's een goede beoordeling kan maken.
Alvast bedankt voor de hulp!
Ik ben nu in Thailand waar ik met mijn Honda CB300f door een kuil/pothole ben gereden. Nu zit er een deuk in de velg van mijn voorwiel, ik vermoed hierdoor. Ik heb hier op het forum gezocht en las dat een aantal mensen (waarvan ik denk dat die verstand hebben van de technische kant van motoren) dat het niet per se een probleem hoeft te zijn. Mogelijk was mijn band iets te zacht. Ik heb de volgende ochtend mijn bandenspanning opgemeten (koud) en deze was 27 psi (1.86 bar). Op zich niet heel veel te zacht lijkt mij. Op de achterbrug staat voor bandenspanning 29 psi (1.99 bar). Ik weet dat mensen verschillende ideeën hebben over wat de juiste bandenspanning is (bv dat je die van je band moet aanhouden en niet de sticker op de achterbrug, laten we daar geen discussies over voeren, daar gaat deze post niet over). Anyway, ik heb daarna nog minstens 200 km gereden in de bergen met veel bochten (ik merkte later pas dat er een deuk in mijn velg zit). Ik heb de band weer opgepompt en vandaag en gisteren rond dezelfde tijd gemeten (vanwege de temperatuur). De spanning was gelijk, de band lijkt niet leeg te lopen (of anders maar heel geleidelijk). Ik rij meestal niet harder dan 90 km/uur (op google maps) en af en toe tijdens inhalen misschien iets van 110 km/uur.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik het wiel ga vervangen. De kans bestaat bv dat het nieuwe wiel namaak is en van mindere kwaliteit. Maar als de deuk te groot is kwa veiligheid dan zal ik deze toch gaan vervangen. Ik weet dat er op sommige websites en fora staat dat je ook je band moet vervangen als je een deuk in je velg hebt gereden. Er lijkt geen slag in het wiel te zitten.
Is er misschien iemand op dit forum die hier verstand van heeft en mij kan laten weten of de deuk voor een onveilige situatie zorgt? Ik weet niet of je op basis van (deze) foto's een goede beoordeling kan maken.
Alvast bedankt voor de hulp!