(detail-)foto's nieuwe BMW sportfiets

neue%20K1200S1065984371.jpg


zoiets?? misschien
 
ja een sportfiets met cardan ?! ik zie het probleem niet!?

Meer vermogensverlies dan nodig is, misschien? Ik zeg niet dat je het nodig hebt of zo. Maar het is net zoiets als een Ferrari met trekhaak. ;)

Blijft BMW natuurlijk, wel een mooi(ere) BMW in dit geval. :)
 
ik mis de ketting aandrijving op mijn S minder dan dat ik in de winter dagelijks mijn ketting sta in te smeren
heb jezelf wel eens op een cardan fiets gereden. je zult verrast zijn hoe weinig je er van merkt.
natuurlijk rijd een rossi niet met cardan maar voor de meeste rossi's op de weg zal het verschil niet veel anders zijn dan het optische en het praktische verschil

ik denk niet dat het de opvolger van de S is
volgens mij is dit echt meer een sportfiets dan de S die toch meer voor het toeren is dan voor het sportieve gebruik
 
Een sportfiets met een cardan |( !?
Zolang menig supersportrijder er nog door toermodellen BMW, met cardanaandrijving, eruit gereden worden ....... }) }) zal een sportfiets met cardan ook niet zo vreemd zijn,toch??

En de vroegere nadelen van cardan vervagen steeds meer terwijl de voordelen blijven.
:} :} dat ik van dat kettingsmeren af ben.... ;)

Nee, ik ben geen 100% voorstander van cardan en tegenstander van ketting maar een sportfiets met cardan zie ik dus wel zitten.
 
Zolang menig supersportrijder er nog door toermodellen BMW, met cardanaandrijving, eruit gereden worden ....... }) }) zal een sportfiets met cardan ook niet zo vreemd zijn,toch??

En de vroegere nadelen van cardan vervagen steeds meer terwijl de voordelen blijven.
:} :} dat ik van dat kettingsmeren af ben.... ;)

Nee, ik ben geen 100% voorstander van cardan en tegenstander van ketting maar een sportfiets met cardan zie ik dus wel zitten.

Lang geleden dat ik nog eens met cardan reed.
Is het bij moderne cardan-fietsen dan niet meer zo dat door de inertie en de centrifugale kracht van die cardan de motor beetje "opstijgt" bij acceleratie en dat ie moeilijker om te gooien is?
Ook het bokkig doen bij hevig (achter-)remmen herinner ik me nog...
 
Zolang menig supersportrijder er nog door toermodellen BMW, met cardanaandrijving, eruit gereden worden ....... }) }) zal een sportfiets met cardan ook niet zo vreemd zijn,toch??

En de vroegere nadelen van cardan vervagen steeds meer terwijl de voordelen blijven.
:} :} dat ik van dat kettingsmeren af ben.... ;)

Nee, ik ben geen 100% voorstander van cardan en tegenstander van ketting maar een sportfiets met cardan zie ik dus wel zitten.

Dat ligt natuurlijk aan de rijder en niet aan de fiets...

Ik ken de cardanfietsen al lang, vroeger kon je er je vliegbrevet op halen zo ver ging je omhoog voordat je vooruit ging, LOL.
Dat werd pas beter toen Yamaha met de XS750 uitkwam, BMW volgde met een vreemde stang om de zaak beter omlaag te houden.

Nadelen, volgens mij scheelt het zéker 10% vermogen en kijk eens wat het weegt!

V.w.b. het smeren heb je wel gelijk (iedere 1000 km), spannen is bijna niet meer van toepassing, na 25.000 km is mijn ketting nog nooit gespannen maar hij krijgt wél 143 SAE pk voor zijn kiezen...eh tanden...

Goed, we zien wel wat hij volgetankt weegt, kan me niet voorstellen dat hij onder de 250 kg zal komen en meer dan 10.000 tpm zal draaien. Dat hoge toerental is nu eenmaal noodzakelijk voor een beetje (>150 pk) power.
 
Lang geleden dat ik nog eens met cardan reed.
Is het bij moderne cardan-fietsen dan niet meer zo dat door de inertie en de centrifugale kracht van die cardan de motor beetje "opstijgt" bij acceleratie en dat ie moeilijker om te gooien is?
Ook het bokkig doen bij hevig (achter-)remmen herinner ik me nog...

Ook een motor met ketting komt achter omhoog bij het accellereren.
 
Toch wel een heel apart motorblok, met de aandrijving van de nokkenas op de uitlaatnokkenas, en tandwielaandrijving ertussen, zodat die tegengesteld draaien. De cilinders zitten ook heel laag, maar de versnellingsbak zit bijna hoger dan de cilinders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan