De nieuwe Yamaha Xmax 300

Prachtige scootered je! En het verbruik verbaasde mij ook heel erg. Ik kwam op 1:32. En dan heb ik een rustige rijstijl. Mijn vorige KawasakiJ300 kwam maar tot 1:25
 
Ooh, dit zou wel kunnen. Denk dat ik gelukkig heb gehad gezien de wachttijden, ik wilde precies een zwarte Techmach. Gisteren 300 km gereden, had niet verwacht dat dit zo goed zou gaan. Stabiel, soepel, prettige connectie telefoon/ motor, comfortabel. Daarnaast ook een eyecatcher. De SH was wendbaarder en sneller, maar de koppeling was ook iets bokkiger. Grootste opvallende verschil? Het verbruik! Sh deed 1:23, de Yamaha zit op 1:33 met dezelfde rijstijl. Heel bizar.

Was er niets mis met die Honda dan? 1 op 23 voor een SH lijkt mij niet normaal.
Met een XMAX 300 kan je met rustig aan rijden hele nette waarden krijgen, ook met knallen valt het nog goed mee.
 
Ik snap ook niet hoe je dat voor elkaar krijgt. Dan moet je altijd volgas rijden en volgas optrekken. Mij is zo'n hoog verbruik nooit gelukt.
 
Soow 1:23 is wel een flink verbruik! Ik rij 25km enkele reis naar mijn werk met de x max 300 altijd rond de 1:36 (bijna geheel binnendoor) mijn PCX 125 deed 1:43 op hetzelfde stuk. Ik vind het erg meevallen voor zo'n grote scooter.
 
Tja, net nog even gekeken. De Honda zat gemiddeld op 1:24 en ging richting 1:23 met echt een gemiddelde rijstijl. Ik rij nu iets rustiger ivm inrijden, gemiddeld snelweg, provinciale weg en dorp zit ik op 1:34. Verschil is groot, maar ik weet niet wat de SH350 mag verbruiken? Ik had wel een hoog windscherm, nu nog niet.
 
Een vraagje. Ik zit met mijn tweedehands aangeschafte xmax250 bijna aan 40.000km en heb eens berekend wat de brommer kost all inn. Ik doe zo'n 5000km per jaar.
Alles. Afschrijving, boetes, verzekering,....
Ik doe wel wat zelf maar bvb kleppen stellen zat er niet bij. Ook een kabelbreukpanne was ook een extra kost.
Ik kom op 21€cent per kilometer en vind dit veel.
Mijn zuinige skoda fabia zit er nauwelijks boven maar doe er veel meer kilometers mee.

Wat kost jullie xmax300(250) per kilometer?
 
Goedemiddag mijn XMax is verkocht. Ik heb eventueel nog een beenkleed, handmoffen en een Sportscherm te koop. Als er intresse is laat maar weten.
 
Een vraagje. Ik zit met mijn tweedehands aangeschafte xmax250 bijna aan 40.000km en heb eens berekend wat de brommer kost all inn. Ik doe zo'n 5000km per jaar.
Alles. Afschrijving, boetes, verzekering,....
Ik doe wel wat zelf maar bvb kleppen stellen zat er niet bij. Ook een kabelbreukpanne was ook een extra kost.
Ik kom op 21€cent per kilometer en vind dit veel.
Mijn zuinige skoda fabia zit er nauwelijks boven maar doe er veel meer kilometers mee.

Wat kost jullie xmax300(250) per kilometer?
Wat de prijs per kilometer is weet ik niet precies maar ik weet wel dat ik veel liever op mn x max rijd dan dat ik in mn auto zit. Kan wel zeggen dat ik 1:15 met mn auto rijdt en 1:36 met mn x max. €45 verzekering auto tegen € 8.50. 4 nieuwe banden laatst bij mn auto waren rond de €600 en twee nieuwe bandjes bij de x max €150 (doe ik zelf) al met al, prijs per kilometer ben ik niet zo mee bezig maar als ik naar deze dingen kijk weet ik genoeg. Jij neemt ook boetebedragen mee in je berekening? Die snap ik niet helemaal moet ik zeggen. Dat is iets dat jezelf in de hand hebt en is niet de schuld van je Skoda of je x max lijkt me.
 
Wat de prijs per kilometer is weet ik niet precies maar ik weet wel dat ik veel liever op mn x max rijd dan dat ik in mn auto zit. Kan wel zeggen dat ik 1:15 met mn auto rijdt en 1:36 met mn x max. €45 verzekering auto tegen € 8.50. 4 nieuwe banden laatst bij mn auto waren rond de €600 en twee nieuwe bandjes bij de x max €150 (doe ik zelf) al met al, prijs per kilometer ben ik niet zo mee bezig maar als ik naar deze dingen kijk weet ik genoeg. Jij neemt ook boetebedragen mee in je berekening? Die snap ik niet helemaal moet ik zeggen. Dat is iets dat jezelf in de hand hebt en is niet de schuld van je Skoda of je x max lijkt me.
+ je neemt de afschrijving mee in de berekening. Ik kan me niet voorstellen dat de X-max met een nieuwwaarde van €7400 net zo veel afschrijving heeft als een auto van €xx.xxx
 
+ je neemt de afschrijving mee in de berekening. Ik kan me niet voorstellen dat de X-max met een nieuwwaarde van €7400 net zo veel afschrijving heeft als een auto van €xx.xxx
Procentueel even veel afschrijving. De bedragen zij´ wel kleiner met de scooter.
Maar het probleem is dat we/ik niet zo veel km´s maken met de scooter als met de auto. Daarmee rij ik 3x meer mee.

De bedragen algemeen met de scooter zijn lager, maar de prijs per kilometer is quasi even hoog als met mijn auto. Ik spreek voor mijn portemonnee. De skoda is vrij zuinig met brandstof 1op22 tov scooter 1op30.
Remblokken en banden van skoda gaan langer mee. Banden quasi 80.000km, remblokken 100.000km, olie 15000km,...dit is voordelig. Afschrijving is zeer laag sinds corona wegens gezocht model op de 2dehandsmarkt. Euro 6 tov euro3 voor scooter.

Skoda : 24,5€cent per km
Xmax250 : 21,5€cent per km
 
Laatst bewerkt:
Je eigen onderhoud doen scheelt ook veel. En Euro6 met de auto moet je niet vergelijken met de Euro-cijfertjes voor de motor. We zitten nu bij 5 met de motor, volgend jaar bij 5+. Euro3 was er tot en met 2015, waar de auto toen al bij 5 / 6 was (omschakeljaar). Mijn auto uit 2015 is Euro6, mijn motor en motorscooter beide Euro4. Dat kan je niet vergelijken met een auto.
 
Das weer schakelen dan toch
Klopt man. Dat misde ik ook vooral in de weekenden. Ik heb bijna 17K erop gezet in een jaar op de XMAX was een fijne moto maar is nu wel tijd voor wat anders! Autootje erbij gehaald dus heb de comfort van de XMAX niet meer nodig.
 
Klopt man. Dat misde ik ook vooral in de weekenden. Ik heb bijna 17K erop gezet in een jaar op de XMAX was een fijne moto maar is nu wel tijd voor wat anders! Autootje erbij gehaald dus heb de comfort van de XMAX niet meer nodig.
Ken t gevoel.
Zit ook eraan te denken voor mijn jeugd te beleven.
Zit allemaal aan een bmw gs 1150 te denken.
 
Vanmiddag nog getankt, 7,2 liter op 260 km, dus 1:36 Op provinciale wegen en B wegen. Deze waarden haal ik alleen als zo warm is al nu. Normaal zit ik altijd zo rond de 1:32.
 
En als je weet dat een Tesla 3 rijdt op een verbruik van 1:58 is dit ongelooflijk indrukwekkend.
Maw met 1kwh rijdt die zware ev 7km ver.
Plots zijn die scooterwaardes verbruik niet zo indrukwekkend meer.

Gelukkig kost een xmax maar een peulschil tov een Tesla en is niet filegevoelig anders was er geen bal aan.;)
 
Soow 1:23 is wel een flink verbruik! Ik rij 25km enkele reis naar mijn werk met de x max 300 altijd rond de 1:36 (bijna geheel binnendoor) mijn PCX 125 deed 1:43 op hetzelfde stuk. Ik vind het erg meevallen voor zo'n grote scooter.
Ik heb op dit moment nog een pcx 125, welke kuren met het blok (lees onverklaarbaar olie consumptie, ook na vervangen zuiger + cilinder) heeft. Ik ben dus zo langzamerhand aan het oriënteren om een andere te kopen.

Een iets grotere scooter is wel gewenst, alleen wil niet teveel inleveren op benzine verbruik. dus ik kom op de 250/300cc modellen uit. Wat heeft jou besloten om van pcx naar xmax te gaan? Ik vind de xmax nog redelijk aan de prijs als ik deze bijvoorbeeld vergelijk met de kymco 300i.
 
En als je weet dat een Tesla 3 rijdt op een verbruik van 1:58 is dit ongelooflijk indrukwekkend.
Maw met 1kwh rijdt die zware ev 7km ver.
Plots zijn die scooterwaardes verbruik niet zo indrukwekkend meer.

Gelukkig kost een xmax maar een peulschil tov een Tesla en is niet filegevoelig anders was er geen bal aan.;)

Met de Yamaha E01 haalde ik omgerekend 1 op 87,5 (en dan rekende ik met E5 ipv E10). Alleen moet je ook nog wat plezier hebben. Wat is de rijstil om die 1 op 58 te halen met een Tesla?
 
Zo´n rijstijl blij van je harde werk naar huis, maar daar staat nog een berg vuile was en de frigo is leeg. Je vertraagt, maar je kinderen moeten voor 18h opgehaald worden op de creche en uw 17jarige babysit dreigt alles openbaar te maken - rijstijl
 
Ik heb op dit moment nog een pcx 125, welke kuren met het blok (lees onverklaarbaar olie consumptie, ook na vervangen zuiger + cilinder) heeft. Ik ben dus zo langzamerhand aan het oriënteren om een andere te kopen.

Een iets grotere scooter is wel gewenst, alleen wil niet teveel inleveren op benzine verbruik. dus ik kom op de 250/300cc modellen uit. Wat heeft jou besloten om van pcx naar xmax te gaan? Ik vind de xmax nog redelijk aan de prijs als ik deze bijvoorbeeld vergelijk met de kymco 300i.
Ja ik had toen je berichten zien staan over dat hoge olie verbruik. Jammer dat het niks heeft opgeleverd met die nieuwe cilinder en zuiger! Ik heb die PCX van de hand gedaan omdat ik echt wat meer power wilde. Ik gebruik de scooter voor woon werk dus je kan je afvragen van hoe belangrijk is het. Maar ik begon me er toch aan te storen bij die PCX. Ik heb er tot nu toe geen spijt van gehad, al moest er wel weer een hap geld bij. Daarentegen krijg je wel meer comfort, meer pk's, ruime 13l tank, kleppen stellen om de 20k etc voor terug. Naast mn gewone motor haal ik toch een hoop schik uit het scooteren dus dacht waarom ook niet. Met Kymco heb ik geen ervaring maar ben meer fan van Honda, Yamaha, Kawa etc.. (zit tussen mn oren) ben benieuwd welke het zal worden voor je!
 
Met de Yamaha E01 haalde ik omgerekend 1 op 87,5 (en dan rekende ik met E5 ipv E10). Alleen moet je ook nog wat plezier hebben. Wat is de rijstil om die 1 op 58 te halen met een Tesla?
Gaaf dat je die al hebt kunnen testen!! Rijd goed zeker? Snel zat ook tov de nmax 155?
 
Gaaf dat je die al hebt kunnen testen!! Rijd goed zeker? Snel zat ook tov de nmax 155?

Ja, dat was wel weer uniek!
Nee het is meer ongeveer een 110cc'er. De NMAX 155 is een stukje vlotter. Maar de E01 komt prima mee met het verkeer hoor, dus voor woon-werk en in de stad is het prima.

Hier mijn ervaring: Test: Yamaha E01 A1-rijbewijs 11kW

Soms heb ik wel vaker wat unieks. Dit keer de Mash Belena 300 motorscooter. Is net nieuw. Bepaalde motormedia hebben al een rij-indruk gehad, maar ik heb 'm veel langer mee dus kan uitgebreider testen en lees dan ook dingen in de rij-indrukken die niet helemaal kloppen. Maar dat is ze vergeven, want ze konden niet uitgebreid testen. :) Op YouTube ook de eerste ter wereld met hand-on beelden. Is wel eens vaker voorgekomen, ik geloof ook met de topsnelheid van de Kawasaki Z125 en vast nog wel vaker. Dat zijn echt de krenten in de pap van mijn hobby.

Die Belena is zo nieuw, dat zelfs de 'fabrikant' in Frankrijk de verkeerde foto's online heeft staan. :+
Het is een Chinese motorscooter, maar aangepast op een aantal punten door/voor Mash. Alleen wat online staat als foto, is niet hoe deze uit de krat komt. Al met al wel een heel tof ding. En mijn zoontje van 2 is er ook gek op, die wil de hele dag met de radio spelen van dat ding. En de alarmlichten. Onder toezicht mag hij dan even op wat knopjes drukken. _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan