De nieuwe klassieker: 2014 Yamaha SR400

Willemvu

MF veteraan
12 jan 2013
1.842
31
Den Haag
Leuk nieuws uit Japan: de SR400 wordt opnieuw uitgebracht in Europa *O*

2014-Yamaha-SR400-EU-Matt-Grey-Static-002.jpg


Het is nog niet bekend wanneer de bike leverbaar is in NL, maar hij komt!

Linkjes naar de yamaha website en een Nederlands persbericht

Ik vind hem mooi! En voor een impressie wat je ermee zou kunnen doen: Klik! of zie hieronder

yamaha-sr400-wrenchmonkees.jpg



Een paar specificaties:
- viertakt ééncilinder
- luchtgekoeld
- brandstofinjectie
- kickstart
- transistor ontsteking
- geschikt voor A2 rijbewijs


Uiteraard heeft het niet dezelfde charme als een echte klassieker, maar het is mooi dat er nog wat wordt gebouwd dat niet op een plastic racemonster lijkt :Y
 
Laatst bewerkt:
Benieuwd naar het prijsverschil tussen stock en de Wrenchmonkees-versie.

stock: 6000 euro :?
WR: 20000 euro :?
 
Jammer dat ze hier nu niet het 500 cc blok in hebben gehangen. Heeft dezelfde lay-out, maar net wat meer puf, zodat je ook op de snelweg nog een beetje mee kunt komen.
Hoop ook dat ze nu de XT500 weer in productie gaan nemen. :P
 
Laatst bewerkt:
Ik zie eigenlijk niets nieuws behalve de brandstof injectie, en dat zit er alleen maar op vanwege die Al-Gore regels.
En ik denk dat dat weinig goeds toevoegd, met een beetje mazzel geven ze er een carb. ombouw setje bij :+

Nieuwe classic XT uivoering zou ook wel leuk zijn, niks geen overdreven 1200cc zwaar onding, gewoon het oude 500cc 1 pittertje, en als verbetering misschien een iets grotere tank en een iets steviger achterbrugje, verder helemaal hetzelfde laten als het orgineel 8-)
 
Nieuwe classic XT uivoering zou ook wel leuk zijn, niks geen overdreven 1200cc zwaar onding, gewoon het oude 500cc 1 pittertje, en als verbetering misschien een iets grotere tank en een iets steviger achterbrugje, verder helemaal hetzelfde laten als het orgineel 8-)

Of die 250cc 4 inline die tot 20.000 toeren gaan :}

Edit: Hij ziet er leuk uit!!
 
Laatst bewerkt:
Stoer ding,heeft wel wat :)

Moeten ze alleen wel opschieten met verkopen,toch lastig het per 2016 verplichte ABS op een trommelrem in te bouwen :P
 
Laatst bewerkt:
Gaaf, maar iets meer pit is welkom 8-) Lijkt me gaaf om zo'n ding te kopen en te customizen, zit je iig niet met die troep die 30 jaar lang door 'vakkundige monteurs' is onderhouden :P
 
Super vet 8-)
Pa had vroeger 2 SR500's en dat is toch een soort nostalgie voor mij. Die dingen hebben mij besmet met het motorvirus. Zou maar wat graag zo'n SR400 willen hebben. Tank laten spuiten in de oude SR500 kleuren (blauwe met grijs) en lekker rondploffen met lekker weer :)
 
Dit is samen met de MT07 en 09 inderdaad het enige nieuws uit Japan dit jaar.
Leuk ding en een mooie basis voor customs.
 
Die Wrenchmonkees versies vind ik echt het overwegen om te kopen waard. In zijn eenvoud en uitstraling bijzonder mooie fiets.
 
Ik zie eigenlijk niets nieuws behalve de brandstof injectie, en dat zit er alleen maar op vanwege die Al-Gore regels.
En ik denk dat dat weinig goeds toevoegd, met een beetje mazzel geven ze er een carb. ombouw setje bij :+

Nieuwe classic XT uivoering zou ook wel leuk zijn, niks geen overdreven 1200cc zwaar onding, gewoon het oude 500cc 1 pittertje, en als verbetering misschien een iets grotere tank en een iets steviger achterbrugje, verder helemaal hetzelfde laten als het orgineel 8-)

carbs zijn kut, moet je bij regelen, gaan stuk, lopen over, icing...


injectie werkt perfect en gaat nooit (NOOIT) stuk. Ooit al gehoord van een gemotoriseerd voertuig waar de injectie van stuk gegaan is? uit eerste hand welliswaar....

Injectie bestaat al sinds begin 1900 en is sinds dien echt wel op punt gezet. De spitfires in wo2 hadden ook al injectie omdat carbs niet werkte bij grote gkrachten en de duitse vliegtuigen alle carb vliegtuigen in de pan hakte.

carbs,

beetje de stoomtrein he, niet meer van deze tijd. er bestaat al 100 jaar een beter alternatief.
 
Laatst bewerkt:
Ja injectie is de heilige graal. Storingen in de electra bestaan niet, verstoppingen ook niet en brandstofpompen gaan ook nooit stuk.
 
beetje de stoomtrein he, niet meer van deze tijd. er bestaat al 100 jaar een beter alternatief.

Het gaat ook om de nostalgie hé. Met name de Sr500 is een echte cultfiets, sterk in zijn eenvoud.

Ik vind het jammer dat hier nu een injectie op zit. Ik denk dat mensen een fiets als deze uit nostalgische overwegingen koopt. En de versie destijds had nu eenmaal een carb en geen injectie.


Ook een geweldig mooi ding;
full
 
Laatst bewerkt:
Ach deze fiets zou met carburateurs überhaupt nooit in 2010 opnieuw geïntroduceerd zijn geweest en dan had dit topic niet bestaan.

Waar hebben we het eigenlijk over? Nostalgie is 1 ding maar sommige technologische ontwikkelingen verdienen het niet dat er zo naar vroeger gekeken wordt.

Met injectie zal deze SR400 altijd in 1 goede kick lopen en hoef je niet met de choke te klooien. Geloof het of niet, das voor veel mensen veel belangrijker dan het hebben van carbs. Mezelf incluis. :Y
 
Wel heel cool dat ze zo lang gemaakt worden. Hier staat er eentje uit 1978 in de schuur. En zo'n nieuwe lijkt me ook heerlijk om gewoon als dagelijks vervoer te gaan gebruiken. Het vrijheidsgevoel van een brommertje en toch overal goed mee kunnen komen.
 
Ja injectie is de heilige graal. Storingen in de electra bestaan niet, verstoppingen ook niet en brandstofpompen gaan ook nooit stuk.

Ik prefereer ook de 'oude' carburateur. Maar het is milleutechnisch erg lastig om een motor op carbs nog nieuw toegelaten te krijgen. (een luchtkoeler is al lastig)

Ik dacht dat Honda al geen nieuwe voertuigen op de markt (gaat) zet(ten) zonder injectie. (dus ook de brommers)
 
Ben benieuwd naar de nieuwprijs van zo'n apparaat in Nederland straks.
Alvast ff wat mooie custom plaatjes
yamaha_sr_500.jpg


500sr_dirt_track_orange_profil_d_2.jpg


sr_500.jpg
 
Voordeel van carb, die kun je nog eens aanduwen in nood met lege accu ;)

Maar ik geef ook grote voorkeur aan injectie, + 30 of - 10 in max 2 krukasomwentelingen is lopen,heerlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan