**DE KANTINE** praat-café in TECHNIEK

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.957
4.210
De Betuwe
Off topic, technisch, zijstraten, doorlopende discussies, extra vragen nav bestaande topics, stom geouwehoer, leuke praat, stoere verhalen, vette klauwen, libelle adviezen.

Hier kan het.

Om twee redenen:

Allereest om de rubriek TECHNIEK zo schoon mogelijk te houden.

Ten tweede, en niet veel minder belangrijk, de sfeer op MF is dat toch veel besproken moet kunnen worden. En dat kan dan dus hier.

Proost!
 
Afgelopen winter mijn motor laten maken, omdat die niet af leek te koelen. Van alles aan vervangen. Flink kosten plaatje uiteindelijk.

Vraag me nu af of die nog steeds te warm wordt of dat de temperatuur aangegeven op de meter een prima temperatuur is. Iemand ervaring mee?

Als ik harder rij dan zakt die wel weer, als ik stil sta blijft die op deze temperatuur na 5 min stilstaan. Veel langer niet getest.

temperatuurmeters zouden een optie moeten zijn die alleen mekaniekers mogen hebben. de rest gewoon een waarschuwingslampje.
 
Ik was er weer ingetrapt, zelfs nog een pompie gratis aangeboden... het carcinoom van mf, zak maar lekker in de stront

Screenshot_20240411_212545_Samsung Internet.jpg
 
De weer word alweer wat beter het moters vervangt bij drogerder weer het auto. Me motorbromscooter doet kapot zijn. Bij elk geluidje vrees ik om me moters en goegel ik me weg naar de moter-forum en frunnik me de meest scheve woorden tot kromme zinnen. Wees blij met het hoofletter aan de begin van elke zin kommaas doen ur helemaal niet toe en zo af en toe maak ik een punt.
 
In onderstaand filmpje wordt een Nissan motor uit elkaar gehaald. Het ding heeft variabele compressie. Echt heel gaaf om te zien hoe het gemaakt is. M’n vraag is wat zoiets toevoegt en vooral wat de voordelen ervan zijn. Alvast en wederom bedankt voor het meedenken. Vanaf ongeveer 30:00 heeft hij de boel zover uit elkaar dat hij met de hand de complete set zuigers in een andere positie kan zetten

 
verschillende rijomstandigheden hebben een andere optimale compressieverhouding, bv cruisen aan lage toeren tov volgas accelereren in hoge toeren. deze motor kan de CR continu aanpassen zodat deze altijd ideaal is . En dus kan je ook nu weer hogere vermogens halen tov een motor met vaste CR en met een lager verbruik.
 
In onderstaand filmpje wordt een Nissan motor uit elkaar gehaald. Het ding heeft variabele compressie. Echt heel gaaf om te zien hoe het gemaakt is. M’n vraag is wat zoiets toevoegt en vooral wat de voordelen ervan zijn. Alvast en wederom bedankt voor het meedenken. Vanaf ongeveer 30:00 heeft hij de boel zover uit elkaar dat hij met de hand de complete set zuigers in een andere positie kan zetten

Het voordeel van variable compressie is dat je zo goed als geen compromis moet sluiten tussen vermogen of rendement.
Hoge compressie = beter rendement bij lagere belastingen, bij te hoge belasting heb je meestal detonatie.
Lagere compressie= meer vermogen bij hogere belasting/turbodruk zonder detonatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan