Kom je voor de plaatjes? Scroll dan door naar de eerste reply.
Deel 1: De situatie
Mijn vrouw, ikzelf, en onze twee zoons (4 en 7) gingen dit jaar op vakantie naar Legoland Duitsland, met aansluitend een midweek in Center Parcs Allgau. Het Zuid-Duitse net-niet-Alpengebied leek mij aantrekkelijker dan Denemarken, en dat we dan niet in het "echte" Legoland zijn, dat merken onze jongens toch niet. Toen er bleek dat familie van me in Ehrwald werkt en woont, op een uurtje of twee bij onze vakantiebestemming vandaan, ontstond er een plannetje: wat als ik vanuit Allgau een motor huur voor een dag, een familiebezoekje inplan, en de dichtstbijzijnde bergpassen onveilig ga maken?
Vrouw en kinderen hadden niet veel overtuiging nodig. Zij zouden het Center Parcs zwembad wel gaan verkennen, en daarmee een autorit van ongeveer 2 x 1,5 uur overslaan, inclusief het familiebezoek bij mensen die zij toch nauwelijks kennen. Plus, dat ik een dag plezier heb met de motor, dat word me gegund. Er zijn genoeg gezinnen waarbij een situatie als deze niet eens wordt overwogen, dus ik ben blij met steun vanuit huis. Tijd om te plannen!
Deel 2: De motor
Op zo'n 40 minuten van Center Parcs Allgau bevindt zich Zweirad-Center Nuber, een prettige motorzaak die in verschillende merken handelt én motoren verhuurt. Voor deze specifieke dag laat ik mijn '14 Triumph Street Triple thuis in Nederland, en huur ik een Triumph Tiger 900GT Pro. Een volwaardige tourmotor met alles erop en eraan: een verstelbaar windscherm (rijdend te verstellen in een tel, weet ik nu), quickshifter omhoog en omlaag, cruise control (fijn!), flink wat beenruimte, bagage is zo vastgemaakt. Alle comfort die ik me maar kan wensen.
's Ochtends vertrek ik net voor 9u vanuit Center Parcs naar Lindenberg im Allgau, waar ik om 09:30u aankom. Duits en Engels zijn allebei prima voor de medewerkers, en om 10:00u hang ik m'n drybag achterop en start de motor. Zomerhandschoenen, regenhandschoenen, EHBO-kitje, een fles water, je moet het allemaal maar bij je hebben. De motor zelf is heel wat anders dan mijn naked Triple, maar zo'n Tiger stuurt zeker niet verkeerd. Tijd om te rijden!
Deel 3: De navigatie
Over verkeerd sturen gesproken, ik ben helemaal niet bekend in Oostenrijk. Ik heb in 2019 een aantal bergpassen in Oostenrijk gereden, ook toen met een gehuurde motor, maar dat was in een heel ander deel van de Alpen. Dus een apparaatje dat me vertelt waar ik naartoe wil, dat kan wel eens handig zijn. Ik las dat het Beeline Moto2 navigatiesysteem nét uit is. De eerste versie staat erom bekend een pijltje in de juiste richting te tonen, op een toestel ter grootte van een horloge. Een béétje een gimmick, dus een combinatie van leuk en onhandig. Maar de kersverse opvolger laat in eenzelfde "horloge" wél een volwaardig kaartje zien, en schijnt prettig én nauwkeurig te navigeren. Belangrijk voordeel in mijn geval: dit navigatieapparaatje laat zich letterlijk binnen een halve minuut monteren en/of verwijderen, en zal op mijn eigen Triple ook niet misstaan. Zo besteld, zo opgehaald (in Venlo, dus op 5 minuten van de route die we toch al rijden richting Duitsland...), zo gepiept. Tijd om écht te sturen!
Deel 4: De rondrit
Als uitgangspunt neem ik deze route, precies in de buurt én richting van waar ik moet zijn. Na wat kleine aanpassingen gaat-ie van Lindenberg im Allgau direct het Alpengebied in over de Oberjoch, Gaichtpass en Namlos-Pass naar Ehrwald. Daar lunch ik met familie, iets langer dan gedacht, maar dat betekent dat het gezellig was. In de middag vervolg ik de route naar de Fernpass, Hahnntennjoch, en Hochtannbergpas. Het zijn allemaal namen die me tot een paar weken geleden helemaal niets zeiden. Maar het zijn óók allemaal bergpassen die relatief rustig zijn, strak wegdek hebben, en hartstikke tof zijn om te rijden. In vergelijking met de 's zomers drukke bergpassen die ik in 2019 al eens reed (Grossglockner, Nockalm, Villacher Alpenstrasse, Goldeck, Malta Hochalmstrasse), is het alsof motorminnend Europa dit stukje Oostenrijk echt nog niet heeft ontdekt. Dit betekent ook: nauwelijks campers of ander verkeer dat om de haverklap "in de weg" rijdt. Ik heb het rijk veelal voor mezelf alleen.
Via de Faschinastrasse en Furkajoch kom ik rond 18u aan bij de McDonald's die ik aangewezen had, in Rankweil. Het Beeline navigatiesysteem heeft me niet één keer verkeerd geïnstrueerd, mijn tijger van een Triumph heeft elke kilometer, elke haarspeldbocht, elk (kleine) stukje snelweg en elk dorpje probleemloos opgevreten. Na een snelle hap heb ik twee opties: een uitdagende bergpasroute van ruim 2 uur, óf de snelle rit naar huis van 45 minuten. Het begint al wat later te worden, en ik heb al zo'n 300 kilometer aan toffe routes gereden: ik kies voor de snelle rit terug naar Lindenberg. En hoewel ik er niet op gerekend had, heeft die rit net zo goed nog een leuk eindschot in de aanbieding.
Ik tank af en rijd terug naar de motorzaak. Ik parkeer de motor op de afgesproken plek, mik de sleutel en papieren in de brievenbus... En ik stap weer in m'n auto. Een avontuurtje (Oosten)rijker. En de volgende dag? Die lig ik met vrouw en kinderen in het Aqua Mundo zwemfestijn, tussen alle andere stellen-met-jonge-kinderen Center Parcs-gasten.
Deel 5: De details
Deel 1: De situatie
Mijn vrouw, ikzelf, en onze twee zoons (4 en 7) gingen dit jaar op vakantie naar Legoland Duitsland, met aansluitend een midweek in Center Parcs Allgau. Het Zuid-Duitse net-niet-Alpengebied leek mij aantrekkelijker dan Denemarken, en dat we dan niet in het "echte" Legoland zijn, dat merken onze jongens toch niet. Toen er bleek dat familie van me in Ehrwald werkt en woont, op een uurtje of twee bij onze vakantiebestemming vandaan, ontstond er een plannetje: wat als ik vanuit Allgau een motor huur voor een dag, een familiebezoekje inplan, en de dichtstbijzijnde bergpassen onveilig ga maken?
Vrouw en kinderen hadden niet veel overtuiging nodig. Zij zouden het Center Parcs zwembad wel gaan verkennen, en daarmee een autorit van ongeveer 2 x 1,5 uur overslaan, inclusief het familiebezoek bij mensen die zij toch nauwelijks kennen. Plus, dat ik een dag plezier heb met de motor, dat word me gegund. Er zijn genoeg gezinnen waarbij een situatie als deze niet eens wordt overwogen, dus ik ben blij met steun vanuit huis. Tijd om te plannen!
Deel 2: De motor
Op zo'n 40 minuten van Center Parcs Allgau bevindt zich Zweirad-Center Nuber, een prettige motorzaak die in verschillende merken handelt én motoren verhuurt. Voor deze specifieke dag laat ik mijn '14 Triumph Street Triple thuis in Nederland, en huur ik een Triumph Tiger 900GT Pro. Een volwaardige tourmotor met alles erop en eraan: een verstelbaar windscherm (rijdend te verstellen in een tel, weet ik nu), quickshifter omhoog en omlaag, cruise control (fijn!), flink wat beenruimte, bagage is zo vastgemaakt. Alle comfort die ik me maar kan wensen.
's Ochtends vertrek ik net voor 9u vanuit Center Parcs naar Lindenberg im Allgau, waar ik om 09:30u aankom. Duits en Engels zijn allebei prima voor de medewerkers, en om 10:00u hang ik m'n drybag achterop en start de motor. Zomerhandschoenen, regenhandschoenen, EHBO-kitje, een fles water, je moet het allemaal maar bij je hebben. De motor zelf is heel wat anders dan mijn naked Triple, maar zo'n Tiger stuurt zeker niet verkeerd. Tijd om te rijden!
Deel 3: De navigatie
Over verkeerd sturen gesproken, ik ben helemaal niet bekend in Oostenrijk. Ik heb in 2019 een aantal bergpassen in Oostenrijk gereden, ook toen met een gehuurde motor, maar dat was in een heel ander deel van de Alpen. Dus een apparaatje dat me vertelt waar ik naartoe wil, dat kan wel eens handig zijn. Ik las dat het Beeline Moto2 navigatiesysteem nét uit is. De eerste versie staat erom bekend een pijltje in de juiste richting te tonen, op een toestel ter grootte van een horloge. Een béétje een gimmick, dus een combinatie van leuk en onhandig. Maar de kersverse opvolger laat in eenzelfde "horloge" wél een volwaardig kaartje zien, en schijnt prettig én nauwkeurig te navigeren. Belangrijk voordeel in mijn geval: dit navigatieapparaatje laat zich letterlijk binnen een halve minuut monteren en/of verwijderen, en zal op mijn eigen Triple ook niet misstaan. Zo besteld, zo opgehaald (in Venlo, dus op 5 minuten van de route die we toch al rijden richting Duitsland...), zo gepiept. Tijd om écht te sturen!
Deel 4: De rondrit
Als uitgangspunt neem ik deze route, precies in de buurt én richting van waar ik moet zijn. Na wat kleine aanpassingen gaat-ie van Lindenberg im Allgau direct het Alpengebied in over de Oberjoch, Gaichtpass en Namlos-Pass naar Ehrwald. Daar lunch ik met familie, iets langer dan gedacht, maar dat betekent dat het gezellig was. In de middag vervolg ik de route naar de Fernpass, Hahnntennjoch, en Hochtannbergpas. Het zijn allemaal namen die me tot een paar weken geleden helemaal niets zeiden. Maar het zijn óók allemaal bergpassen die relatief rustig zijn, strak wegdek hebben, en hartstikke tof zijn om te rijden. In vergelijking met de 's zomers drukke bergpassen die ik in 2019 al eens reed (Grossglockner, Nockalm, Villacher Alpenstrasse, Goldeck, Malta Hochalmstrasse), is het alsof motorminnend Europa dit stukje Oostenrijk echt nog niet heeft ontdekt. Dit betekent ook: nauwelijks campers of ander verkeer dat om de haverklap "in de weg" rijdt. Ik heb het rijk veelal voor mezelf alleen.
Via de Faschinastrasse en Furkajoch kom ik rond 18u aan bij de McDonald's die ik aangewezen had, in Rankweil. Het Beeline navigatiesysteem heeft me niet één keer verkeerd geïnstrueerd, mijn tijger van een Triumph heeft elke kilometer, elke haarspeldbocht, elk (kleine) stukje snelweg en elk dorpje probleemloos opgevreten. Na een snelle hap heb ik twee opties: een uitdagende bergpasroute van ruim 2 uur, óf de snelle rit naar huis van 45 minuten. Het begint al wat later te worden, en ik heb al zo'n 300 kilometer aan toffe routes gereden: ik kies voor de snelle rit terug naar Lindenberg. En hoewel ik er niet op gerekend had, heeft die rit net zo goed nog een leuk eindschot in de aanbieding.
Ik tank af en rijd terug naar de motorzaak. Ik parkeer de motor op de afgesproken plek, mik de sleutel en papieren in de brievenbus... En ik stap weer in m'n auto. Een avontuurtje (Oosten)rijker. En de volgende dag? Die lig ik met vrouw en kinderen in het Aqua Mundo zwemfestijn, tussen alle andere stellen-met-jonge-kinderen Center Parcs-gasten.
Deel 5: De details
- Waar laat ik mijn motoruitrusting als er al een heel gezin aan spullen in de kofferbak moet? Ónder de kofferbak, in de leegte van waar normaliter een reservewiel zou zitten! Daar passen die drybag, motorjas en -broek, en laarzen prima in. Enkel de helm belandt tussen de koffers en tassen. En dat reservewiel? Daar hebben we de ANWB Europa-dekking voor.
- Wat kost dat? De Tiger kost €159 voor 24 uur, en voor €20 extra koop je de schade af als je zélf een foutje maakt. Zo'n Tiger 900GT Pro is geen goedkope fiets, dus die twee tientjes tik ik erbij af. Ik heb welgeteld €28 aan benzine verreden. Wat ik prettig vond, is dat je niet voor een kalenderdag huurt maar voor 24 uur, en dat sluitingstijd geen rol speelt. Dat is niet overal zo, volgens mij. Oh, en de eerste 300km waren inbegrepen, maar ik verrijd er net iets meer: dat kost me nog eens €30. Al met al ben ik €250 armer. De gemiddelde circuitdag zoals ik die vroeger deed is minstens net zo duur, voor minder bochtenwerk en minder kilometers...
- Waar heb ik dan precies gereden? De GPX-routes kun je hier vandaan halen (deel 1, deel 2, deel 3a, deel 3b). Tips en adviezen voor wat ik anders had moeten doen, mogen gerust!