Circuitbanden-Topic

Ja best wel, maar we hadden prachtig weer. Beter weer dan 70% van alle dagen vorig jaar :)

De 17e gaan we weer naar Mettet.
Hier 12, 24 en 26 april naar Zandvoort.
Maar twee dagen zijn een clubmeeting van twee korte sessies.

12 mei ook Mettet, maar met mijn nieuwe R3. :)
 
De band van mijn RSV4 ziet er volgens mij wel aardig uit zo na een eerste dagje:

band.jpg
 
Graag even een advies van de deskundigen.
Mijn achterband Pirelli Supercorsa SP V3 190/55 is op en ben op zoek naar een nieuwe band. Motor Aprilia RSV Mille en rondetijd Zandvoort en Assen zo rond de 2;10. Met de SP geen problemen gehad, reed eigenlijk prima, maar nu vraag ik mij af of de Supercorsa SC1 of SC2 voor mij beter zouden zijn. Is alleen voor op het circuit en rijd met een profielband omdat die net wat makkelijker inzetbaar is.
 
Graag even een advies van de deskundigen.
Mijn achterband Pirelli Supercorsa SP V3 190/55 is op en ben op zoek naar een nieuwe band. Motor Aprilia RSV Mille en rondetijd Zandvoort en Assen zo rond de 2;10. Met de SP geen problemen gehad, reed eigenlijk prima, maar nu vraag ik mij af of de Supercorsa SC1 of SC2 voor mij beter zouden zijn. Is alleen voor op het circuit en rijd met een profielband omdat die net wat makkelijker inzetbaar is.
Nee, mocht je voordeel willen halen uit een SC1 of SC2 moet je een stuk harder rijden.

Je zou wel een SC1 of SC2 als voorband kunnen gebruiken en de SP achter.

Het voordeel van de SP is dat deze langer mee gaat, minder gevoelig is voor temperatuur/bandenspanning/afstelling en dat hij wat goedkoper is.
Dus tenzij je geld over hebt of wilt weggooien zou ik lekker met een SP blijven rijden.

Ik zelf deed zelf 1.54 op Assen met deze achterband :)
 
Dank voor je reactie; ik gebruik overigens wel bandenwarmers.
Op CPZ 1.53 met Corsa Rosso II en geen bandenwarmers.
1.57 op een natte baan met M9RR.
(Overige groepen geen natte baan en snelste van sessie 2 all groups)
 
Dag allemaal,
Ik heb een paar vragen over mijn banden voor circuitgebruik en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik had deze vraag in algemeen bandentopic gepost maar werd naar hier verwezen.

Ik heb een cbr600fs gekocht met dunlop sportmax 213 GP pro.
Hier zijn +/- 3 circuitdagen op assen rond 2.01 mee gereden door vorige eigenaar gaf hij aan. Mijn vraag is, kan ik de banden nog een circuitdag gebruiken?

En vervolgvraag in algemeen: hoe zie je dat een band nu echt op is?

Ik ga rijden op Zandvoort groep 2. Ben niet de snelste, niet de langzaamste van groep 2 (voorgaande keren iig).

Op de website van Dunlop staat dat bandenwarmers verplicht zijn voor het gebruik met deze banden. Is dat ook voor mijn tempo, het langzamere segment zullen we maar zeggen?

Zie hier de banden
Dat het kalere gedeelte glimt (mn bij voorband) komt door de flits op mijn camera, anders is het moeilijk te zien. Had 'm eigenlijk naar buiten moeten rijden.

Bdv voor jullie mening/advies
 

Bijlagen

  • IMG_20230412_114707.jpg
    IMG_20230412_114707.jpg
    210,2 KB · Weergaven: 35
  • IMG_20230412_114656.jpg
    IMG_20230412_114656.jpg
    318,8 KB · Weergaven: 36
  • IMG_20230412_114642.jpg
    IMG_20230412_114642.jpg
    251,3 KB · Weergaven: 35
  • IMG_20230412_114632.jpg
    IMG_20230412_114632.jpg
    207 KB · Weergaven: 34
Ja dat kan nog prima met deze banden.

Wanneer zijn banden op: bv. slijtagenokken/indicatoren zitten aan de max., grove slijtage aan 1 kant van een band en als de "vorm" van de band verdwenen is (mooie ronding is weg)

Het gaat niet om het tempo maar of je warmte in de band kunt krijgen. En dat lukt oa met slicks/circuitbanden erg moeilijk of duurt lang.
Daarnaast slijten ze in die opwarmfase erg hard. Met bandenwarmers kun je direct op het gas.
 
Echte circuitbanden hebben weinig grip, wanneer ze koud zijn, maar veel grip wanneer ze warm zijn.

Zonder bandenwarmers zal het even duren voor ze warm zijn en dus weinig grip hebben.

Ondanks dat je niet zo snel bent, zijn bandenwarmers dus wel aan te raden.
Net zoals Dunlop dus zelf al aangeeft.
Wel direct gas geven, anders koelen ze weer af.
 
Ja dat kan nog prima met deze banden.

Wanneer zijn banden op: bv. slijtagenokken/indicatoren zitten aan de max., grove slijtage aan 1 kant van een band en als de "vorm" van de band verdwenen is (mooie ronding is weg)

Het gaat niet om het tempo maar of je warmte in de band kunt krijgen. En dat lukt oa met slicks/circuitbanden erg moeilijk of duurt lang.
Daarnaast slijten ze in die opwarmfase erg hard. Met bandenwarmers kun je direct op het gas.
Duidelijk antwoord.
Mbt bandenwarmers: ik rijd in groep 2 en dat is altijd lang wachten/opstellen en rustig de baan op, dus ik denk dat bandenwarmer weinig zin heeft, en dat deze banden goed zijn voor groep 3 die gelijk vrij rijdt en warmte kan meenemen.

Andere vraag:
als het een natte sessie is, zijn deze banden dan ook geschikt? Met het tempo wat aangepast natuurlijk. Of genieten regenbanden dan echt de voorkeur?
En zou je deze ook kunnen laten wisselen bij de bandenboer die daar op locatie staat? Of is dat alleen als je banden bij hem afneemt?
 
Duidelijk antwoord.
Mbt bandenwarmers: ik rijd in groep 2 en dat is altijd lang wachten/opstellen en rustig de baan op, dus ik denk dat bandenwarmer weinig zin heeft, en dat deze banden goed zijn voor groep 3 die gelijk vrij rijdt en warmte kan meenemen.

Andere vraag:
als het een natte sessie is, zijn deze banden dan ook geschikt? Met het tempo wat aangepast natuurlijk. Of genieten regenbanden dan echt de voorkeur?
En zou je deze ook kunnen laten wisselen bij de bandenboer die daar op locatie staat? Of is dat alleen als je banden bij hem afneemt?
Is het geen idee om over te stappen naar een M9RR of Rosso 4 Corsa of Sportsmart TT bijvoorbeeld? Die zijn prima zonder warmers te gebruiken. Ik heb op Assen vorig jaar ook een groep 2 dagje gepakt met R4C's, smorgens wat regen gehad, geen problemen.
 
Is het geen idee om over te stappen naar een M9RR of Rosso 4 Corsa of Sportsmart TT bijvoorbeeld? Die zijn prima zonder warmers te gebruiken. Ik heb op Assen vorig jaar ook een groep 2 dagje gepakt met R4C's, smorgens wat regen gehad, geen problemen.
Dit zou mijn advies ook zijn. Ooit met vergelijkbare Dunlops gereden die warmte nodig hadden voor wat grip. Drie bochten later lag ik op mijn muil (openbare weg). Op dezelfde openbare weg was het in de regen ook altijd spannend om te rijden (want geen warmte in de band).
De door @Barttt genoemde banden warmen veel sneller op en kan je goed gebruiken in groep 2 en 3. Plus dat ze in de regen ook goed blijven plakken.
 
Is het geen idee om over te stappen naar een M9RR of Rosso 4 Corsa of Sportsmart TT bijvoorbeeld? Die zijn prima zonder warmers te gebruiken. Ik heb op Assen vorig jaar ook een groep 2 dagje gepakt met R4C's, smorgens wat regen gehad, geen problemen.
Je kan ook redelijk mee in de snelste groep op de genoemde Metzelers of Pirelli's en met lichte regen tevens de snelste zijn.
Zelfs rapper dan alle andere groepen in het droog :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan