Zot
De botte fuckman
- 28 mei 2002
- 42.056
- 6.215
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Staat de stationairafstelschroef (v.d. gasklep of schuif)niet te weinig "open"Op zondag 20 oktober 2002 09:39 schreef de ex zot het volgende:
Omdat er steeds vragen blijven komen over niet startende motorfietsen, hier een checklistje voor als de startmotor wel goed en snel genoeg draait, maar de motor niet aanslaat.
1 Zit er benzine in?
Dom, maar het komt nog steeds voor dat er 4 uur gezocht is en er een blondje aan komt lopen die vraagt of er eigenlijk wel benzine in zit. Sta je echt voor paal.
Is de zeef in de tank schoon ?
2 Staat de killswitch/ dodemansknop goed?
Bij veel motoren zal dan de startmotor ook niet rond draaien, maar controleer het toch maar evens
Staat het contact wel aan ?
3 Vonkt ie? Vonkt ie zonder bougiedoppen minimaal 1 cm op massa?
Zo niet, ontsteking herstellen. Controleer gelijk even de weerstand van de bougiedoppen. De meest gebruikte doppen zijn 5 of 10 kilo ohm. Is de weerstand oneindig gooi er dan maar een nieuwe op.
Voor de hele oude fietsen; is de condensator kapot, punten maken massa tegen ontstekingsdekseltje ?
4 Krijgen de carburateurs benzine?
Dit is makkelijk te controleren door de aftap schroeven onderaan de carburateurs open te draaien. Eventueel water en/ of hele oude benzine in de vlotterbak ben je dan ook gelijk kwijt
5 Loopt ie op ether? Er zijn speciale spuitbussen "startpilot" (=ether) te koop, die je in de luchtinlaat kunt spuiten.
Zo ja, waarschijnlijk carburatie probleem.
6 Heeft ie compressie?
Zo niet, even een beetje olie in de cilinders doen en kijken of ie dan meer compressie heeft. Met olie erin,meer compressie betekend zuigerveren, geen verschil betekend meestal kleppen.
Ro, die vast wel iets vergeten is.