checklist niet startende 4 takt

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Zot
  • Startdatum Startdatum
Nee klopt...
:)

Op contact, lampjes gaan aan, knoppie in... hee, hij doet nix... ;(
Of was dit niet de bedoeling van het topic??

Ik zal binnenkort ook een topicje maken over startproblemen die met de startmotor te maken hebben.

Ro.
 
Op zondag 20 oktober 2002 09:39 schreef de ex zot het volgende:
Omdat er steeds vragen blijven komen over niet startende motorfietsen, hier een checklistje voor als de startmotor wel goed en snel genoeg draait, maar de motor niet aanslaat.


1 Zit er benzine in?
Dom, maar het komt nog steeds voor dat er 4 uur gezocht is en er een blondje aan komt lopen die vraagt of er eigenlijk wel benzine in zit. Sta je echt voor paal.
Is de zeef in de tank schoon ?
2 Staat de killswitch/ dodemansknop goed?
Bij veel motoren zal dan de startmotor ook niet rond draaien, maar controleer het toch maar evens
Staat het contact wel aan ?

3 Vonkt ie? Vonkt ie zonder bougiedoppen minimaal 1 cm op massa?
Zo niet, ontsteking herstellen. Controleer gelijk even de weerstand van de bougiedoppen. De meest gebruikte doppen zijn 5 of 10 kilo ohm. Is de weerstand oneindig gooi er dan maar een nieuwe op.
Voor de hele oude fietsen; is de condensator kapot, punten maken massa tegen ontstekingsdekseltje ?
4 Krijgen de carburateurs benzine?
Dit is makkelijk te controleren door de aftap schroeven onderaan de carburateurs open te draaien. Eventueel water en/ of hele oude benzine in de vlotterbak ben je dan ook gelijk kwijt

5 Loopt ie op ether? Er zijn speciale spuitbussen "startpilot" (=ether) te koop, die je in de luchtinlaat kunt spuiten.
Zo ja, waarschijnlijk carburatie probleem.

6 Heeft ie compressie?
Zo niet, even een beetje olie in de cilinders doen en kijken of ie dan meer compressie heeft. Met olie erin,meer compressie betekend zuigerveren, geen verschil betekend meestal kleppen.

Ro, die vast wel iets vergeten is.
Staat de stationairafstelschroef (v.d. gasklep of schuif)niet te weinig "open"
Mengsel/Luchtregelschroef veel te ver of veel te weinig in/uitgedraaid.
Compleet versleten gasschuif
Bougie nat/verzopen
Goed initiatief btw !
 
ja moet je zeker doen zo'n schema over startproblemen want ik heb er namelijk zelf,
2takt
benzine genoeg
carb uitgekuist
nieuwe bougie
maar ik trek geen vonk, wat moet ik allemaal doen om hem weer te doen rijden ?
iemand anders een idee wat het anders zou kunnen zijn ?
O-)
 
Laatst bewerkt:
Even over de draaiende startmotor met killswitch uit:

Sommige motoren schakelen daarmee alleen de ontstekingsspoelen uit en andere merken heel het startcircuit inc startmotor(relais).

Ook nog een leuke:
Een lekke vacuumslang naar de benzinekraan zorgt ook wel voor een probleem.
Slechte ontstekingsspoel(len) zorgen ook voor een probleem maar niet constant(onregelmatig sterk/zwakke vonk).

Schoot me nog even binnen

Groet'n uut Zjeeland
 
Terug
Bovenaan Onderaan