CBR600 F2 '91 3e cilinder + 3e uitlaatbocht slaan wit uit

UnlimitedSPD

Die hard MF'er
7 jan 2006
464
3
Beste mensen,

Ik ben bezig om in een CBR600 F2 van 1991 een schakelvork en de tandwielen van de 2e versnelling te vervangen omdat de 2e versnelling er continu uitschiet. Dat wordt netjes opgelost, ik heb het bij mijn Fireblade ook als eens meegemaakt.

Maar nu haalde ik de uitlaatbochten van de motor af, en toen zag ik dat de 3e uitlaatbocht (van links naar rechts als je op de motor zit) wit is van binnen. Ook als je het gat van de bijbehorende cilinder inkijkt is deze wit. De klepstelen aan de uitlaatkant van alle 4 de cilinders zijn ook volledig wit.

Nu zou het een lekke kop pakking kunnen zijn denk ik zo.. Alleen er is van tevoren geen witte rook gezien, in ieder geval niet in opvallende mate. Ook is het koelvloeistofniveau niet drastisch verminderd...

Hebben jullie een idee?

Update: Heb ik persé een poulietrekker nodig om het vliegwiel los te krijgen, of kan dit ook anders?? Zie onderaan dit topic..
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Ik ben bezig om in een CBR600 F2 van 1991 een schakelvork en de tandwielen van de 2e versnelling te vervangen omdat de 2e versnelling er continu uitschiet. Dat wordt netjes opgelost, ik heb het bij mijn Fireblade ook als eens meegemaakt.

Maar nu haalde ik de uitlaatbochten van de motor af, en toen zag ik dat de 3e uitlaatbocht (van links naar rechts als je op de motor zit) wit is van binnen. Ook als je het gat van de bijbehorende cilinder inkijkt is deze wit. De klepstelen aan de uitlaatkant van alle 4 de cilinders zijn ook volledig wit.

Nu zou het een lekke kop pakking kunnen zijn denk ik zo.. Alleen er is van tevoren geen witte rook gezien, in ieder geval niet in opvallende mate. Ook is het koelvloeistofniveau niet drastisch verminderd...

Hebben jullie een idee?

Heeft te maken met de verhouding benzine/lucht en is niet eenecht ongunstige kleur.
 
Beste mensen,

Ik ben bezig om in een CBR600 F2 van 1991 een schakelvork en de tandwielen van de 2e versnelling te vervangen omdat de 2e versnelling er continu uitschiet. Dat wordt netjes opgelost, ik heb het bij mijn Fireblade ook als eens meegemaakt.

Maar nu haalde ik de uitlaatbochten van de motor af, en toen zag ik dat de 3e uitlaatbocht (van links naar rechts als je op de motor zit) wit is van binnen. Ook als je het gat van de bijbehorende cilinder inkijkt is deze wit. De klepstelen aan de uitlaatkant van alle 4 de cilinders zijn ook volledig wit.

Nu zou het een lekke kop pakking kunnen zijn denk ik zo.. Alleen er is van tevoren geen witte rook gezien, in ieder geval niet in opvallende mate. Ook is het koelvloeistofniveau niet drastisch verminderd...

Hebben jullie een idee?


Nope. dat zeker niet. wees niet bang.

Het mengsel is te arm. dan word alles veel te heet. check die bougie ook maar is. die zal ook wel spier wit zijn.

bougie1.JPG
 
Hoort wit te zijn.


Vroegah wassie bruin, ivm loodhoudende peut!


Sorry? das echt nie waar. alleen BMW motorfietsen hebben vanaf fabriek een erg arm mengsel, dus witte bougies. maar voor de rest kom ik alleen maar koffie bruine bougies tegen hoor... en ik zie een hoop bougies

Verder ga ik niet in discussie. totaal geen zin in....
 
Laatst bewerkt:

Hoort echt niet wit te zijn hoor. Beetje karamel/koffie met melk kleur is de juiste.
Witte uitslag in uitlaat duid idd op een te arm mengsel, dit is niet goed want hierdoor lopen de temperaturen veels te hoog op en kun je je kleppen verbranden.

Ik heb het zelfde gehad en mengsel wat gewoon te arm. Zal effe een fototje zoeken.
Edit:

klep2.jpg



Suc6 ermee :W

spark-plug-colour.jpg
 
Laatst bewerkt:
In de link die je zelf post staat gewoon "bij optimaal functioneren is de bougie bruin of licht grijs"...

Zoals het inderdaad ook hoort te zijn. :Y
Indien wit, inderdaad te heet. Mogelijke redenen zijnde :
- Verkeerde warmtegraad van de bougie
- Te laag octaangehalte van de bougies
- Verkeerd ontstekingsmoment
- Te arm mengsel
- Te weinig koeling van de motor, of te laag oliepeil
- Cilinderkoppakking kapot of niet dicht
 
Laatst bewerkt:
In de link die je zelf post staat gewoon "bij optimaal functioneren is de bougie bruin of licht grijs"...


Precies, en niet wit! |(

@UnlimitedSPD nevermind dit alles. carburateurs naar kijken, waarschijnlijk zit er een sproeier verstopt oid.

Maar Manz zal dit geheid bestrijden... B|
 
Laatst bewerkt:
Hoort echt niet wit te zijn hoor. Beetje karamel/koffie met melk kleur is de juiste.
Witte uitslag in uitlaat duid idd op een te arm mengsel, dit is niet goed want hierdoor lopen de temperaturen veels te hoog op en kun je je kleppen verbranden.

Ik heb het zelfde gehad en mengsel wat gewoon te arm. Zal effe een fototje zoeken.
Edit:

[afbeelding]


Suc6 ermee :W

[afbeelding]


waar zat bij jou 't probleem dan?
 
waar zat bij jou 't probleem dan?

Ik heb de motor gekocht met open luchtfilter die niet afgesteld waren op de testbank. Er was gelukkig nog nik verbrand of kapot. Resutaten waren duidelijk en een nieuwe dynojet kitje geïnstalleerd. Resultaat was 7 pk en 9 nm winst en een stuk feller blokje :9

Nu 86 pk's op het wiel in plaats van de 79 opgegeven pony's :} Koppel 95 nm.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de motor gekocht met open luchtfilter die niet afgesteld waren op de testbank. Er was gelukkig nog nik verbrand of kapot. Resutaten waren duidelijk en een nieuwe dynojet kitje geïnstalleerd. Resultaat was 7 pk en 9 nm winst en een stuk feller blokje :9

Nu 86 pk's op het wiel in plaats van de 79 opgegeven pony's :} Koppel 95 nm.


Lekkah! :9~
 
Ik ben de eigenaar van deze cbr 600. De koppakking lijkt me sterk, want hij is nooit heet gelopen en niks gemerkt tijdens rijden. Hij reed super. goed vermogen, geen witte rook, koelvloeistof goede pijl geen verlies. Hij kan wel eens te weinig olie hebben gehad zoals beschreven boven. Maar dat de olie te minimaal stond hij heeft nooit zonder olie gereden!
Maar de koppakking lijkt me stug of niet iemand evt nog een idee? surgesties?

Alvast bedankt mede motorrijders!!!!
 
Laatst bewerkt:
Jah we gaan de caberateurs eens goed schoonmaken en afstellen. En de bougies zitten er ook al lang genoeg in om een keer vervangen te worden, dus dat gaat ook gebeuren. Verder meet ik de bougiekabels nog door. De koppakking ziet er van buitenaf prima uit, dat zegt natuurlijk niet meteen wat, maar ik laat m toch nog even zitten :)

Nu heb ik nog een andere vraag over dit projectje. Ik ben er gister weer verder mee gegaan. Ik ben nu bij het vliegwiel aangekomen, en deze moet verwijderd worden met een poulietrekker zoals ik het bekijk. Is er ook een andere manier om het vliegwiel te verwijderen, want zo'n trekker heb ik niet bij de hand... Mocht het niet kunnen moet ik eens een Honda zaak in de buurt gaan vragen of ze er een hebben liggen, maar dat kost natuurlijk weer een hoop geld...
 
Terug
Bovenaan Onderaan