Carburateur

Kaloy98

MF'er
4 mei 2021
37
11
Beste,

Deze vraag is namens een vriend, gaat om een kawasaki die in zijn toeren blijft hangen als je een keer gas geeft. Is ook onregelmatig. Krijgt geen valse lucht met remreiniger gecontroleerd. Vlotters zijn nieuw vervangen maar dat heeft niet geholpen. Heeft iemand tips? En las ook iets over een O-ring kan iemand wellicht meer uitleg erbij geven?
Alvast bedankt!
 
Of toch valse lucht, of toch verkeerd stationair of toch nog vuil+verkeerd afgesteld, of te arm. Hoe zijn de inlaatrubbers?
Ga zaterdag controleren voor valse lucht nog geen tijd voor gehad. Vuil kan het jiet zijn want is overal doorgeblazen en in een badje geweest voor schoonmaken. Inlaat rubbers zijn nog de originele maar zien er nog goed en soepel uit. Niet uitgedroogd of dergelijke
 
Goed er uitzien en soepel zijn, zijn 2 verschillende dingen. Tussen rubber en blok kan een gare O-ring zitten
Ik zal dit zaterdag ook even meenenen en dubbel controleren. Wat is dan het best niet gescheurd en niet droog? Tussen blok en carburateur zitten 2 zwarte ringen( weet de naam hier niet van) zijn nog in goede staat of bedoel je deze niet?
 
Je weet toch wat hij bedoelt? Er worden tegenwoordig op forums, dus ook hier enorm veel spellingfouten gemaakt, leer er mee leven.
Ik ben jou niet.
Een hersenbeschadiging na een verkeersongeval zorgt dat ik aan alles twijfel.
En spelling is daarbij een belangrijk ding.
Volgens mij heb ik het als een open vraag gesteld.
Ik mis referentie en beweeg qua spelling over een dunne lijn.
Daar probeer ik te blijven leren.
Wat is goed en wat is fout is dan lastig. ;)
;)
 
Goedemorgen,

Ik heb even meegekeken, maar zeker niet alle berichten doorgelezen.
Het filmpje geeft mij te kennen dat dit hangende toerental wordt veroorzaakt door gasschuiven die open blijven staan.
Deze gasschuiven worden als gevolg van onderdruk geopend en moeten met behulp van veerdruk en buitenluchtdruk weer kunnen sluiten.

Tip: demonteer de luchtfilters eens en check het gedrag van de gasschuiven tijdens en na het gas geven.
Wanneer geen gewenste reactie wordt waargenomen, kunnen meteen de carburateurs gedemonteerd worden voor verdere diagnose.

Succes!

Groet,

Maarten
 
Onderdeel onderaan 16126. Deze schuif zit vast een het membraan. Het zijn niet de vlinderkleppen die direct de luchtstroom sturen, maar juist deze schuiven. Bij de ene cv carburateur cilindrisch van vorm en bij deze uitvoering vlak zo te zien. Een vlakschuifcarburateur heette dat in "mijn" tijd.
 
Een CV carburateur is geen gasschuif carburateur, de vlinderkleppen bepalen wel als eerste de hoeveelheid lucht die door de carb kan. De schuif die door onderdruk wordt bewogen is om de luchtsnelheid constanter houden waardoor je motor beter op het gas reageert.

Bij een vlakschuif carb hangt de schuif rechtstreeks aan de gaskabel.
 
  • Leuk
Waarderingen: K@W@
Dat kan best zo zijn Zeroground. Ik heb me tijdens het posten niet zo verdiept in het bepalen van de exacte begrippen. Bedankt voor je bijdrage. Hopelijk kan Kaloy98 het probleem oplossen met onze bijdragen.
 
Net even motor laten lopen en met remreiniger getest, valse lucht is het niet. Verder de gaskabels getest deze zitten vrij en lopen soepel en blijven ook niet hangen of dergelijke. Alle rubbers van lucht inlaat en op blok aan sluiten zijn ook in orde. Ook laten lopen met en zonder luchtfilter haalt weinig verschil uit.

Kortom dan toch de mengschroeven iet smeer open/dicht zetten?

En nog paar fotos in de bijlage
 

Bijlagen

  • IMG20230930101344.jpg
    IMG20230930101344.jpg
    223,9 KB · Weergaven: 3
  • IMG20230930101347.jpg
    IMG20230930101347.jpg
    219,7 KB · Weergaven: 4
  • IMG20230930101351.jpg
    IMG20230930101351.jpg
    197,1 KB · Weergaven: 3
  • IMG20230930101355.jpg
    IMG20230930101355.jpg
    146,8 KB · Weergaven: 3
Heb je nou al gekeken naar het gedrag van de gasschuiven (of vacuüm throttle slides)?
Dat borgmoertje kan je beter vastdraaien.
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2023-09-30 om 10.24.54.png
    Scherm­afbeelding 2023-09-30 om 10.24.54.png
    36,7 KB · Weergaven: 3
Dit klopt niet die vacuüm schuiven draaien niet maar schuiven .
Het kan voorkomen dat de membranen lek zijn, maar dan verwacht je een ander probleem namelijk dat de de motor helemaal niet reageert op je gas geven .

Een oplossing aandragen van achter een computer is niet makkelijk daar je niet hoort wat de motor doet als je wat aanpast
 
Een probleem oplossen vanachter een computer is zeker niet gemakkelijk. Ik werk als technisch trainer voor een scheepsmotorenfabrikant en vaak bezoeken de engineers de klant waar het probleem zich voordoet. Verder gaan zij dan ook methodisch te werk, liefst zonder enige bias. Dat leer ik mijn cursisten overigens ook.

Ik kwam eens scheef gemonteerde membranen tegen en de betreffende vt500 haalde nog gemakkelijk 130km/h. Het gebrek aan acceleratie deed natuurlijk vermoeden dat er iets niet in orde was. Carburateurs, het blijven mooie gasfabriekjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan