Carburateur probleem Yamaha XT600E DJ02

Jeroen_K_90

MT-09 2021
4 okt 2014
244
72
Helmond
Hallo allemaal,

Na lange tijd alleen maar af en toe mee te hebben gelezen op het forum ben ik nu toch weer eens ingelogd. Uiteraard niet zonder rede...:+

Ik ben mijn XT600E uit 2000 flink aan het opknappen en inmiddels is bijna alles klaar. Alleen nu heb ik een probleem met de YDIS carburateur na het ultrasoon reinigen + installeren revisiesetje. De motor start en loopt helemaal perfect, ook het aanrijden gaat goed. Maar zodra ik meer gas geef houdt de motor 1-2 seconden flink in, gaat dan weer voluit, houdt weer 1-2 seconden in etc... Je bokt bijna van de motor af alsof iemand constant de killswitch uit en aan zet zolang je meer dan +/- halfgas geeft. Stationair lopen en lage toeren rijden blijft gewoon goed gaan.

De carburateur is nogmaals uit elkaar geweest, gecontroleerd, doorgeblazen en naast een andere carburateur gehouden om te vergelijken. Vandaag een goed werkende carburateur (van een vriend) op de motor gezet en dan is het probleem weg.

Dingen die ik nogmaals gecheckt heb:
Vuil
Sproeiers
Luchtstelschroef
Membraan 2e carburateur
Gasnaald stand 2e carburareur
Vlotterniveau
Slangetjes
Alles wat beweegt gaat net zo soepel als op de goed werkende carburateur

Motorisch is alles standaard met alleen een andere einddemper, en vanaf aanschaf 4 jaar terug heeft hij altijd goed gelopen.

Het gaat dus om een YDIS carburateur waarbij de 2e carburateur door vacuümwerking open gaat bij halfgas.

Kent iemand toevallig dit probleem, of heeft iemand nog suggesties?
 
Voel eens aan het membraan van de CV gestuurde tweede trap. Deze was bij mij pas ook verhard en gaf vreemde verschijnselen, terwijl een nieuwe bijna zo soepel als een condoom voelt. Het membraan lijkt een bepaalde weerstand te hebben tegen vervorming (door het verharden). Als die wordt overwonnen, schiet de gasschuif ineens "door".

Vergelijk jouw membraan eens met het membraan uit de carb van die vriend.

Helaas zijn de membranen niet los te koop. Op Kedo.de koop je ze voor zo'n 50 euro. In Zwitserland kan je ze voor de helft vinden, alleen moet je dan wel even het bedrag aanvullen tot 35 euro. Dat scheelt 22 euro verzendkosten :t

Kijk ook even in je WPHB wanneer de tweede trap moet openen. Voor mijn TTR is dat wanneer de eerste trap 7mm geopend is.
 
Wat ik me zo kan herinneren was het membraan behoorlijk soepel, ik zal hem morgen nog eens bekijken en naast het membraan van de goede carb houden.

De kanaaltjes zijn na het ultrasoon reinigen ook nog allemaal doorgeblazen en als ik nu op de slangetjes blaas krijg ik de zelfde tegendruk als bij de goede carb. Dat zou toch goed moeten zijn of kan ik dat nog op een andere manier controleren?

Openen van de 2e trap is ook exact het zelfde als bij de goed werkende carb.
 
Ik had er geen moeite mee om hem terug op zn plek te krijgen, hij had ook niet klem gezeten oid. Ook dat kijk ik morgen nog eens na. Het is namelijk een week of 3 geleden dat ik die los had, vandaag niet meer bekeken dus ik kan het nu niet met 100% zekerheid uitsluiten.

De gasschuif gaat overigens wel prachtig soepeltjes omhoog als je er tegenaan drukt. Voelt het zelfde als op de goede carb, al is de weerstand natuurlijk wel laag dus een klein verschil voel je njet.
 
De gasschuif gaat overigens wel prachtig soepeltjes omhoog als je er tegenaan drukt. Voelt het zelfde als op de goede carb, al is de weerstand natuurlijk wel laag dus een klein verschil voel je njet.

Dan heb je kans dat het membraan wel in orde is. Bij mijn carb bleef de tweede trap bovenin hangen als ik hem met m'n duim omhoog duwde 8)7

Toch zaak om de carb weer even open te halen en kritisch na te kijken. Ergens zie je mogelijk wat over het hoofd.

Hoe zijn de carburateurrubbers aan de kop? De rubbers van de TTR scheuren vaak los van de aluminium basis waarop ze gevulkaniseerd zijn. Dat is ook een bron van ellende.
 
ik gebruik bij het schoonmaken van de carburateur ook vaak een staaldraad van een fiets remkabel
plus luchtdruk hulpstuk met dunne *injectienaald als uiteinde wel druk terug regelen naar 1.5 bar
*en daar zijn er genoeg van denk ik .
 
Controleer elk ringetje en dingetje. Wie weet heb je iets net verkeerd gemonteerd wat het vacuüm van de CV stoort. Misschien helpt dit met zoeken:

yamaha-xt600e-2000-4pta-holland-104pt-300e1-carburetor_big3IMG01030026_745c.gif
 
Doet het probleem zich ook voor als je zonder belasting in zijn vrij de motor hoger in toeren laat draaien? Als dat het geval is, kan je ook de luchtfilterbox even verwijderen. Zo kan je terwijl de motor loopt in het CV-gedeelte kijken wat de gasschuif doet. Dan weet je meteen of je die kan uitsluiten of niet.

Als je het vindt, schrijf dan even een update! Ik ben nou wel heel nieuwsgierig wat het euvel is.
 
Zonder belasting gaat het vol gas geven ook moeilijker, maar zeker niet op de zelfde manier, minder heftig aan/uit en meer "gewoon" sputteren.

De gasschuif heb ik bij beide motoren tijdens het lopen bekeken. Bij allebij precies het zelfde, wat wel opviel is dat ze tijdens die testen allebij niet volledig open gingen.

Mijn theorie daarover was dat de motor zonder luchtfilterdeksel niet optimaal loopt en dat hij daarom niet voldoende vacuüm op kan bouwen om helemaal open te gaan. Of die theorie klopt weet ik natuurlijk niet zeker, maar aangezien het bij beide motoren het zelfde is ga ik er van uit dat het in orde is.

Uiteraard plaats ik een update als ik er uit ben. Mochten er omdertussen nog meer tips te binnen schieten dan zijn die van harte welkom.
 
Gekke vraag misschien, maar hoe staat de klepspeling van de rechter inlaatklep? Dus de inlaatklep waar de tweede trap van de carb op aansluit. Zomaar een gedachte die in me op komt.

Heb je het originele luchtfilter? Liep de motor wel voordat je aan de carburateur begon? En als laatste, heb je even een nieuwe bougie geplaatst? Dat klinkt stom, maar je zal de eerste en de laatste niet zijn die gekke symptomen hebt door zoiets simpels als een kapotte bougie. En voor €5,= is dat wel de goedkoopste preventie die mogelijk is.

Verder weet ik het niet, maar m'n nieuwsgierigheid wordt steeds groter :t
 
De klepspeling is gecontroleerd door een monteur (daar heb ik zelf niet genoeg kaas van gegeten) en viel binnen de marges.

Er zit een k&n filter in het originele luchtfilterhuis. Die zat er voorheen ook al in, en tijdens de testrit met goede carb ook. Motor liep voorheen ook gewoon goed. De uitlaat was lek, er drupte wat olie en de inlaatrubbers waren versleten en dus vond ik het tijd voor groot onderhoud.

Er is een nieuwe bougie in gekomen, en na de 1e testrit waarbij het probleem voor het eerst aan het licht kwam heb ik weer een nieuwe geplaatst voor de zekerheid (inderdaad een keer meegemaakt met mijn gsxr).

Ik ben zelf ondertussen ook zeer benieuwd wat het nu gaat zijn._O-|(
 
Ik had hetzelfde probleem (XTZ 660 van 91. zelfde carb, jets een beetje groter). Er was een heel klein scheurtje in de vaccuumslang tussen de benzinepomp en de rubber aan de motorkant. Zo klein dat ik dacht dat het geen invloed zou hebben, maar een nieuwe, goed sluitende slang loste het probleem op. In combinatie met het regelen van de mixschroef ( 42 op het diagram van Rammelende Bak). Volgens de instructies moet je die 2,5 toeren uitdraaien, maar meestal is dit meer bij oudere motoren.
 
De slang van nr.50 kan ik gewoon vrij doorheen blazen dus dat is het helaas ook niet.

Dit type XT heeft geen benzinepomp, de aansluiting daarvoor op het inlaatrubber is afgedopt. De luchtstelschroef stond inderdaad verder open als volgens het boekje, aantal verschillende standen getest maar dat maakte ook geen verschil. Uiteindelijk terug gezet zoals hij stond (toevallig ook gelijk aan de goed werkende carb).

Vanmiddag ga ik nog eens alles open halen en zoeken...
 
Kleine update vandaag, niet veel bijzonders:
-Alles nog eens uit elkaar gehaald en met de tekening er naast gekeken of alle onderdelen goed zaten
-O ringetjes en slangetjes gecontroleerd
-Vacuüm gasschuif omhoog geblazen met de mond, dat werkt (rubber is zeer soepel en onbeschadigd)
-Nogmaals ultrasoon gereinigd
-Het membraan van de acceleratiepomp (nr.46) zat mogelijk andersom. Hij kan op 2 manieren gemonteerd worden, het is maar de vraag of dat uit maakt. Beide kanten zijn nagenoeg het zelfde, alleen het 'puntje' dat op het pompje drukt is aan een kant ongeveer 0,5mm platter. Hij is nu gemonteerd zoals hij op de goed werkende carb zit.
-De gasnaald van het vacuüm deel is een ander type dan die van een 3e donor carb die ik ook nog heb. Ook staat hij iets anders afgesteld. Ik heb daar nu niets mee gedaan omdat de motor met de huidige gasnaaldstand altijd goed gelopen heeft. Ik vond het wel opvallend, maar heeft misschien met bouwjaar te maken oid?

Verder nog geen tijd gehad om het te monteren en te testen. Dat komt later deze week.
 
Terug
Bovenaan Onderaan