Capaciteit brandstoftank Honda CB600F7?

Mario64

MF veteraan
13 aug 2013
2.377
73
Ik heb een 2007 Honda Hornet CB600F7. Volgens de specs (Wiki & Haynes) is de brandstoftank 19 L. De motor is al een paar keer stilgevallen door een tekort aan brandstof (stom, stom, mijn fout). Na wat heen en weer schudden start ie dan weer, maar ik kan dan maar iets van 17 L tanken.. waar is de andere 2 L gebleven?

 
Stiekem een 2006 model op 2007 kenteken?
12556BDF-6BB7-45F4-92A8-B7FF9C9C6C26.jpeg
6D32D660-E2C6-4603-9996-ACA2FA069980.jpeg
 
En daarbij krijg je een tank nooit 100% vol, is ook niet de bedoeling.
Is de specificatie van de fabrikant dan ook niet de hoeveelheid brandstof wat erin past, exclusief de 'loze' de ruimte?

Bij veel motoren is het trouwens ook helemaal niet mogelijk om de laatste druppel benzine op te rijden door de plaatsing van de brandstofpomp e.d. Dan blijft er ook zomaar een liter over.
 
Als je een 'nieuwe' motor krijgt altijd eerst de benzine-meter checken wanneer leeg ook 'echt leeg' is.
Neem een flesje benzine mee en kijk wat de wijzer doet in de laatste km's totdat ie werkelijk helemaal stilvalt.

Bij de Blackbird als laatste blokje van zwart overgaat naar knipper dan kan ik nog precies 90km.
Met de FZ als de wijzer het rode gebied in gaat heb ik nog 80km. Slaat de wijzer tot helemaal onderaan dan zijn er nog 55km te rijden.
Vooral bij buitenlandse trips al vaak voordeel gehad van deze kennis. Hoef je dus niet in paniek te raken!

Soms als ik naar huis rijd van een lange rit en geen zin meer heb in tanken weet ik precies of ik wel thuis kan komen.
Bij de volgende rit dan wel als eerste naar de pomp!!
 
Als je een 'nieuwe' motor krijgt altijd eerst de benzine-meter checken wanneer leeg ook 'echt leeg' is.
Neem een flesje benzine mee en kijk wat de wijzer doet in de laatste km's totdat ie werkelijk helemaal stilvalt.

Bij de Blackbird als laatste blokje van zwart overgaat naar knipper dan kan ik nog precies 90km.
Met de FZ als de wijzer het rode gebied in gaat heb ik nog 80km. Slaat de wijzer tot helemaal onderaan dan zijn er nog 55km te rijden.
Vooral bij buitenlandse trips al vaak voordeel gehad van deze kennis. Hoef je dus niet in paniek te raken!

Soms als ik naar huis rijd van een lange rit en geen zin meer heb in tanken weet ik precies of ik wel thuis kan komen.
Bij de volgende rit dan wel als eerste naar de pomp!!
Een flesje benzine onder het zadel is misschien wel handig.. vroeger kon ik ongeveer 60km rijden als het laatste blokje ging knipperen maar dat redde ik nu niet. Hangt natuurlijk ook af van snelheid (80 vs 130) en wind.
Maar dan nog begrijp ik niet waarom er maar 17 L in gaat, 2 L verschil is toch 10% verschil.
 
Een flesje benzine onder het zadel is misschien wel handig.. vroeger kon ik ongeveer 60km rijden als het laatste blokje ging knipperen maar dat redde ik nu niet. Hangt natuurlijk ook af van snelheid (80 vs 130) en wind.
Maar dan nog begrijp ik niet waarom er maar 17 L in gaat, 2 L verschil is toch 10% verschil.
De brandstofpomp neemt ook ruimte in in de tank. Dat gaat van de vulhoeveelheid af. Tankinhoud is het totaalvolume in een lege tank, plus dat je nooit alles er uit kunt rijden. Bij het vullen blijft er naast de vulhals van de tank ook altijd wel een "luchtkamer" achter.
 
Maar dan nog begrijp ik niet waarom er maar 17 L in gaat, 2 L verschil is toch 10% verschil.
Bij de Blackbird heb je ook verschillende benzine-tanks van 21 of 22 of 23 liter. Afhankelijk van het bouwjaar.
Maar als je weet wanneer je reserve-lampje begint met knipperen en hoeveel km je dan nog kan doen is toch genoeg?
Voor de 1 is dat 100 en voor de ander is dat 50km. Effe voor jezelf uitzoeken.
 
misschien is die een keer gecoat tegen roest.
en als het schudden helpt kan het zijn dat de ene helft vd tank eerder leeg is dan de ander, als de tank 2 'wangen' heeft omdat hij over de framebuis loopt.
daarom zie je soms motoren met 2 benzinedoppen / vulopeningen hoewel dat technisch gezien meer voor de sier is omdat je ze onderling ook kan verbinden.
 
De brandstofpomp neemt ook ruimte in in de tank. Dat gaat van de vulhoeveelheid af. Tankinhoud is het totaalvolume in een lege tank, plus dat je nooit alles er uit kunt rijden. Bij het vullen blijft er naast de vulhals van de tank ook altijd wel een "luchtkamer" achter.
Als gebruiker heb ik weinig aan de bruto capaciteit..
De vulhals is bij een motor minimaal en telt niet mee voor de bruto capaciteit toch?
 
Bij de Blackbird heb je ook verschillende benzine-tanks van 21 of 22 of 23 liter. Afhankelijk van het bouwjaar.
Maar als je weet wanneer je reserve-lampje begint met knipperen en hoeveel km je dan nog kan doen is toch genoeg?
Voor de 1 is dat 100 en voor de ander is dat 50km. Effe voor jezelf uitzoeken.
Soms lijkt ie later te gaan knipperen dan anders, en soms stopt ie ook weer met knipperen. Ik moet gewoon niet de limiet opzoeken.. qua brandstof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan