Bredere achterband en velg monteren

Frits xv 1000

Rookie
8 jul 2023
1
0
Wil graag breder achterwiel en bredere achterband monteren in mijn xv1000. Hoe kan ik meer ruimte creëren in mn achterbrug ( cardan) en welke velg kan ik het beste gebruiken
 
Bepaal welke band je in de achterbrug wilt.

Meet of dit past in de achterbrug qua diameter en breedte.

Als het past: lees verder. Als het niet past: bouw een custom achterbrug.

Bepaal om welke velg deze band zou moeten.

Zoek een passende spaaknaaf die past op de cardanklok. Er lijken spaaknaven te bestaan.

Spaak de naaf in de gekozen velg en bepaal of de velg uit het midden van de naaf gespaakt moet worden om goed uit te komen in de achterbrug. Een beetje uit het midden staan is tijdens het rijden nauwelijks te merken.
 
XV 1000 is die ooit wel eens met draadspaakwielen geleverd geweest ??
zoniet dat word dat je eerste uitdaging om een naaf te vinden die op de cardan aansluiting past .
Een gietwiel van een bredere velg voorzien die bij de bredere band past/hoort is een grotere uitdaging .
Je kan niet zomaar elke breedte band op een velg doen , de bredere band komt met een bredere velg .
Wat voor maat velg heb je er nu onder zitten ???
 
XV 1000 is die ooit wel eens met draadspaakwielen geleverd geweest ??
zoniet dat word dat je eerste uitdaging om een naaf te vinden die op de cardan aansluiting past .
Een gietwiel van een bredere velg voorzien die bij de bredere band past/hoort is een grotere uitdaging .
Je kan niet zomaar elke breedte band op een velg doen , de bredere band komt met een bredere velg .
Wat voor maat velg heb je er nu onder zitten ???
De latere 1100 heeft spaakwielen.
Wel veel moeite en kosten om een bredere band te kunnen monteren.
Waarom, de looks ?
 
Wat je kunt (laten) doen, is een ring laten draaien en die over de splines van je cardanklok drukken.
Dan heb je een aanslag, en kan de naaf van je wiel niet helemaal over de splines.
Dat creëert ruimte om (iets) breder te monteren, ruimte die er aan de andere kant weer af moet! (een ring verwijderen/ een afstandbus afdraaien).
Zoiets heb ik in het verleden wel eens gedaan op een XS triple en een XJ, beide yamma's met een cardan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan