Brandstofpomp pakking vervangen/maken

Reliku

Die hard MF'er
12 feb 2018
324
38
Nieuw-Weerdinge
Dag motorforum,

Ik zit met een klein dingetje op een project waar ik mee bezig ben ('95 fzr600r). Blijkbaar is de pakking rondom de brandstofpomp lek. Lijkt wel alsof ie in de benzine aan het oplossen was. Wellicht E10 gerelateerd? Ik tank eigenlijk alleen super 98 in m'n motoren, maar om 'm aan de loop te krijgen heb ik er in m'n enthousiasme een jerrycan brandstof in gegooid die ik voor de grasmaaier had staan, en bij nader inzicht was dat volgens mij E10. Heb nog nooit meegemaakt dat een beetje E10 spontaan lekkage veroorzaakt, maar sindsdien is de tank lek, in ieder geval.

Nu heb ik even lopen googlen, en een nieuwe pakking is lastig aan te komen, en ik vind ze bovendien nogal aan de prijs.

Hebben er mensen ervaring met het zelf maken van een brandstofpomp pakking? Stukje pakkingpapier, gaat dat goed in de benzine? Of eventueel andere suggesties? Of toch maar 100 piek uitgeven aan een nieuwe oem pakking?

Ik kijk uit naar jullie reacties, ik hoop dat iemand me verder op weg kan helpen!
 

Bijlagen

  • IMG-20230618-WA0027.jpg
    IMG-20230618-WA0027.jpg
    134,4 KB · Weergaven: 73
  • IMG-20230618-WA0026.jpg
    IMG-20230618-WA0026.jpg
    138,5 KB · Weergaven: 76
  • IMG-20230618-WA0025.jpg
    IMG-20230618-WA0025.jpg
    141,9 KB · Weergaven: 71
Origineel bij CMSNL is inderdaad aan de prijs en ook bij Megazip is hij niet echt goedkoper. Misschien dat de Yamaha dealer zelf goedkoper is?

Desalniettemin denk ik dat zelf iets knutselen in deze echt af te raden is: Yamaha heeft de vorm en materiaalkeuze al voor je gedaan en als je één van die twee verkeerd gokt dan pist er straks misschien weer brandstof uit, recht over je warme motorblok of misschien zelfs loeihete uitlaat met alle gevolgen van dien.

Best bijzonder hoe extreem de lak aangevreten is trouwens! Dat dit door "een keertje" E10 tanken komt kan ik haast niet geloven. Ik heb jarenlang met E10 in m'n Africa Twin uit 1991 rondgereden en pas na jaren kreeg ik problemen met een doorgeroeste tank (wat ook zonder E10 kan gebeuren overigens).
 
Een auto binnenband zou kunnen , ik heb mijn rubberen pakking ingesmeerd met vloeibaar rubber van ceramic beide kanten en toen gemonteerd , let wel op vast is vast , die van mij zit er al weer vier jaar zonder lekken z,n best te doen 😉
Hm, heb je misschien een linkje daarvan? Ik zat ook aan zoiets te denken, of eventueel m'n huidige pakking insmeren met vloeibare pakking. Maar dan moet het wel absoluut benzine bestendig zijn was mijn redenatie, want ik wil geen stukjes pakking restant in de benzinepomp hebben 🤣

En ja, die aangetaste lak schrok ik ook van. Ik heb geen idee waar dat van komt...
 
Even terugkoppeling.

Ik heb de yamaha dealer geprobeerd, maar die was even duur dus had ik niet direct zin in.

Op advies van een buurman die in de racerij zit heb ik de pakking toch ingesmeerd met vloeibare pakking. Nachtje uit laten harden en vandaag geprobeerd, hij lijkt weer goed dicht te zitten :)

Dus voor de volgende die dit topic leest: pakking, tank & pomp goed ontvetten, laagje vloeibare pakking aan beide kanten op de pakking, vast draaien en even uit laten harden voordat er nieuwe benzine op gaat. Ik heb hylomar gebruikt die ik had liggen (gebruik ik ook om carterhelften aan elkaar te maken), dat werkt goed (en is benzinebestendig!)

Hylomar® M (Light, Medium, Heavy)

Bedankt voor het meedenken mensen!
 
een viton ring van 80 x 2 had ook een methode geweest maar jouw oplossing is goed, het werkt...

ik heb er ooit een gekocht voor mijn zoon... ben daarna 2 jaar niet op vakantie geweest, ben caloriearm gaan eten en heb me weer tot de kerk gewend maar die tank is dicht

80 eurie :Z B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan