Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Ik ben erg gecharmeerd van een Honda CB900F2. Maar hoe rijdt dat nu met de originele kuip?
 

Bijlagen

  • Honda CB900F2.jpg
    Honda CB900F2.jpg
    356,7 KB · Weergaven: 14
Geef mij maar de kale versie, een kuip zorgt voor veel meer gewicht op de voorkant die bij een Bol toch al niet
geweldig stevig is. Ze zijn ook bedoeld als sportmotor en niet als een soort toermotor. Die kuip werd er dan ook vaak afgehaald.
 
Wegens overcompleet, iemand belang bij vanuit hier? Afkomstig van een Honda CB 750 1982 Bol d'Or.

Groetjes Erwin Dijkstra
 

Bijlagen

  • IMG_9586.jpeg
    IMG_9586.jpeg
    187,8 KB · Weergaven: 5
  • IMG_9587.jpeg
    IMG_9587.jpeg
    175,7 KB · Weergaven: 5
  • IMG_9588.jpeg
    IMG_9588.jpeg
    216,1 KB · Weergaven: 5
  • IMG_9593.jpeg
    IMG_9593.jpeg
    216,7 KB · Weergaven: 5
Ketting en tandwielen zijn aan vervanging toe en ik zoek kennis en ervaring om goede onderdelen te kopen en goed gerief om de ketting te klinken.
 
Ga voor de D.I.D. kettingset en neem daar de bij behorende klinkset bij.

Als je je daar aan begeeft zoek ff n filmpje op youtube en bezie hoe makkelik t eigenlijk gaat..
😉
 
Bij die kettingset worden 2 mogelijke gereedschappen aangeboden:
Eentje van 44,90€ en eentje van 22,50€ van Afam.
 

Bijlagen

  • Kettingset.jpg
    Kettingset.jpg
    77,5 KB · Weergaven: 1
Die van 44,90€ is wel fijner mee werken als die goedkopere.
En die drukt de sluitplaat precies goed aan.
 
Ik zag net dat de set van 44,90€ geschikt is voor 520, 525 en 530 kettingen. Die van de Bol d'Or is 530 en die van mijn CB250N ook. Maar ik heb ook nog een CBX1000 en die heeft een 630 ketting. Nu overweeg ik om deze set aan te schaffen van Datona. Heeft iemand daar ervaring mee? (Ik heb wel nog even bij Datona nagevraagd of die ook geschikt is voor 630, want dat staat er niet bij.)
 
Kettingset is besteld bij Jos Smit motoren, maar zonder het gereedschap. Ik heb contact genomen met Jos Smit om te vragen of het gereedschap ook geschikt was voor de 630 ketting van mijn CBX. Dat bleek niet het geval, enkel 520, 525 en 530-kettingen.
Dus nu is het toch nog deze geworden. Die is voor zowel 530 als 630-kettingen geschikt en er is nu ook nog een leuke Black Friday deal op*O*.
 
Tandwielen en ketting zijn gemonteerd. Nu heb ik nog een vraag bij het voortandwiel. Het oude tandwiel was vlak metaal met twee schroefgaten erin om een rubberen ring tegen het tandwiel te schroeven. Het nieuwe tandwiel heeft al een laag rubber, waardoor het tandwiel niet vlak is. Het heeft ook wel die schroefgaten en ik zou de rubberen ring die op het oude tandwiel zat er tegen kunnen schroeven, maar als ik dat vast draai trek ik die ring krom, doordat het bij de schroefgaten dieper is. Nu heb ik er die ring af gelaten, omdat er toch al rubber op het nieuwe tandwiel zit. Kan geen kwaad zeker? Waar dient dat eigenlijk voor?
 

Bijlagen

  • Oud tandwiel gemonteerd.jpg
    Oud tandwiel gemonteerd.jpg
    244 KB · Weergaven: 1
  • Oud tandwiel.jpg
    Oud tandwiel.jpg
    237 KB · Weergaven: 1
  • Nieuw tandwiel.jpg
    Nieuw tandwiel.jpg
    190,3 KB · Weergaven: 1
De startmotor heeft ook aandacht nodig. De draden aan de koolborstels zijn broos. Ik nam eentje vast en het brak af. Waar kan ik een nieuwe set koolborstels kopen en zijn er soms nog zaken die ik dan gelijk moet vervangen? Het anker opschuren? Lager vervangen? Beter om startmotor te laten reviseren? Waar?
 

Bijlagen

  • Starter.jpg
    Starter.jpg
    175,6 KB · Weergaven: 1
Tandwielen en ketting zijn gemonteerd. Nu heb ik nog een vraag bij het voortandwiel. Het oude tandwiel was vlak metaal met twee schroefgaten erin om een rubberen ring tegen het tandwiel te schroeven. Het nieuwe tandwiel heeft al een laag rubber, waardoor het tandwiel niet vlak is. Het heeft ook wel die schroefgaten en ik zou de rubberen ring die op het oude tandwiel zat er tegen kunnen schroeven, maar als ik dat vast draai trek ik die ring krom, doordat het bij de schroefgaten dieper is. Nu heb ik er die ring af gelaten, omdat er toch al rubber op het nieuwe tandwiel zit. Kan geen kwaad zeker? Waar dient dat eigenlijk voor?
Dat kan geen kwaad, de ring is alleen voor geluid demping.
 
De startmotor heeft ook aandacht nodig. De draden aan de koolborstels zijn broos. Ik nam eentje vast en het brak af. Waar kan ik een nieuwe set koolborstels kopen en zijn er soms nog zaken die ik dan gelijk moet vervangen? Het anker opschuren? Lager vervangen? Beter om startmotor te laten reviseren? Waar?
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjx_7fjrYWDAxUSgf0HHRQ1Cb4QFnoECBIQAQ&url=http://www.sevior.nl/&usg=AOvVaw3YDvGIKtNNIjIRicqQ3JKX&opi=89978449
En als je toch zelf aan de slag wil, bij de Honda dealer of cmsnl bestellen.
Lager is niet los leverbaar, maar misschien wel bij skf te krijgen, koolborstels onderdeelnummer is; 31201-292-158
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan