BMW Xmodellen: Xmoto-Xcountry-Xchallenge

Handkappen gemonteerd! Ik heb geen abs, dus er zat niks in de weg behalve het rempotje.

De uitlaat zit anders gemonteerd dan volgens de beschrijving, heb de beugel omgedraaid en verdraaid zodat de lijn meer klopt en hij dichter tegen de motor aankomt. :]

image1rb.jpg

image2ks.jpg

image3ir.jpg

image4rr.jpg

imageran.jpg
 
Kentekenhouder wat korter, ander voorlicht en voorspatbordje en het is haast een "echte" supermotard.
 
Nog een tip,

Ik vond het rijgedrag een beetje "nerveus" als ik een bocht nam, en ging een beetje verzitten dan was de motor heel onstabiel (met originele setting vering).

Je kan achter de motor ongeveer 1cm laten zakken en dat scheelt heel veel. Ook op de snelweg blijft de motor veel stabieler!

Zie: http://motornet.demotorsite.be/modellen/0709_BMWxmoto.html

gr

Had ik ook meteen gedaan toen ik 'm had gekocht.
Mede daardoor kan ik ook beter bij de grond :+
 
Heeft één van jullie wel eens gedacht aan het luchtfilter cover te verwijderen? Word ook vaak toegepast bij KTM's als ik mij niet vergis.

Ik kwam toevallig op dit topic uit van ADV - riders en heb een beetje resource gedaan.

Hier staat de HOWTO:
http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=4590129&postcount=716

wat berichten verzameld over hoe de motor reageert zonder opnieuw af te stellen, de vraag is nu, is dat echt nodig??

Ok I fired up the bike and somehow expected the same behaviour as leaving the airbox sidecover off on my DR. Hard idle and no pick up on the revs because of a too lean condition. Not so on the G. It idled completely normal and gave a nice sweet "murbling" sound. Left it standing for a few minutes to get it warmed up a little. Took my jacket/helmet and went for a ride.

First thing I noticed was a nice throaty snarl. Next thing was the engine pick up from low revs. Nearly too much in the rain, in second gear the rear wheel would simply spin if I gave it some throttle. Very rewarding! I could not find any downsides. no jerking, no bogging, no stalling no whatsoever. Just a very eager engine and a naughty snarl!

As I was afraid my enthousiasm was mostly fed by the inlet snarl, I changed back and forth between with and without the air filter cover. The wet roads were the deciding judge. With the air filter cover fitted I had a very good accelleration, just as I was used to of course. Without the airbox cover though, the rear wheel would simply spin if I janked the throttle. First I though I was fooling myself, but doing repeated roll-on tests proved to me the midrange and especially the throttle response had improved. I cannot tell if the pure horsepower have improved, but the eagerness, the willingnes to pick up at opening the throttle (and the willingnes to lift the front wheel!) has improved definately.

I talked to my BMW dealer and he assured me the airbox mod wouldn't do any harm as long as you weren't riding completely full throttle for a prolonged stretch. He's actually working on getting even more air in the engine he told me with the aid of twinair.

With this setup (airbox mod and 14 tooth front sprocket) I really like the bike and even on tarmac I think the bike is plenty strong enough. Nice fat low end and wheelies in second are nothing but a twist of the throttle. No clutch needed.

Just got back from the dyno and testing various air box configurations.

Max,....Your Butt Dyno was right on. Wish I had the electronic copy of the dyno chart, but I don't so here's short of it.

Stock the G650XChallenge with 500 miles did 42.80 rwhp/ 37.09 lb torque

With OEM Paper filter and intermediate snorkel cover removed 43.80 rwhp/ 38.13lb

With Foam Filter and intermediate snorkel cover removed 44.78 rwhp/ 39.61lb

So we squeezed 2hp and 2 1/2 lbs of torque out of the G6550X Challenge for $40 and a minor modification as described in MaxCool's posts earlier. The bike now has more of an evinrude outboard sound which will be overtaken by the Remus performance exhaust next week. The ride back from the Dyno I definitely noticed an improvement in throttle response and overall power across the curve as in both subsequent dyno runs showed an improvement across the board and smoothed out any dips or spikes. All in all a worth while investment of our time today!

Quote:
Originally Posted by beefjerky
Have you been fooling around with the FI at all, or just letting it be?
Just letting it be, it has the ability to adjust for changes at partial open throttle aka cruise mode and these test were done with full throttle of course. Next week or the week after we look to dyno test with the remus and at that point we can us a gas analyzer to determine how the bike is really running


Wat vinden jullie? Opzich het proberen wel waard? :]
 
Heb ik vorige week gedaan. Is ook gewoon op het GS-forum te vinden: Tuning the G!
Komt volgens mij van dezelfde persoon (Max Kool)

Icm een open demper is het geluid mij te heftig. Asociaal m.i. (maar wel leuk...).
Meer power vanuit lage toeren, maar pakt wel iets minder vloeiend op. Reageert iets 'nukkiger' op kleine gashendelbewegingen.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik vorige week gedaan. Is ook gewoon op het GS-forum te vinden: Tuning the G!
Komt volgens mij van dezelfde persoon (Max Kool)

Icm een open demper is het geluid mij te heftig. Asociaal m.i. (maar wel leuk...).
Meer power vanuit lage toeren, maar pakt wel iets minder vloeiend op. Reageert iets 'nukkiger' op kleine gashendelbewegingen.

Dus je laat het zo? Of toch maar weer origineel?
 
Weet ik nog niet. Demper heb ik wel weer origineel.
Denk dat ik van de week de boel weer origineel maak. Ik rij veel file met deze motor ( :$ ) en dan is een zachte gasaanname wel erg prettig.
 
Laatst bewerkt:
Ik houd die db killer erin, het is echt niet om aan te horen hoe asociaal hard geluid eruit komt zonder killer.. Ik vind hem zo prima. Misschien dat ik wel een poging waag van dat luchtfilter.


Ik heb dit al een aantal keer voorbij zien komen, aangezien ik ook wat circuitdagjes wil gaan doen, en bochten in nederland voornamelijk naar links zijn (rotondes etc). Ga ik de gok niet wagen:
G650 XCountry - Gear Shift Lever

het schijnt dus dat het metaal zo hard is van je schakelpook, dat als je (ongelukkig) valt, de as IN je blok afbreekt en dan je hele blok gesplitst kan worden. -O-
attachment.php

De de shift lever van een F650 ziet eruit als een stuk chinees metaal, wat in dit geval van pas komt dat buigt een stuk makkelijker bij een val. 8-)
45.jpg


Je kan ook gaten boren in je originele pook, maar had al wat reacties gelezen dat alsnog de as verboog of afbrak.
De f650 pook is tweedehands te bestellen op motorparts-online.com

Jullie horen het wel of het probleemloos past. :+
 
Heeft iemand een idee om de stepjes te verplaatsen of te vervangen door anderen?
Ze zitten gewoon soms te dicht bij de grond. Straks blijft er niks meer van over, hoewel ze van staal zijn.
Of is het gewoon een kwestie van achtervering hoger zetten?
 
Jullie kennen dit draadje op het ADVriders-forum?
Gaat over de Challenge, maar uiteraard ook veel toepasbaar voor de andere G650X-modellen:
BMW G650X Challenge Thread Index

Vele schakelpookjes van/voor Yamaha's passen ook.

Goed gevonden!
Staat ook een mooie manier voor het beter calibreren van de snelheidsmeter, echter geldt dit niet voor degene die al een 17 inch achterwiel hebben B|
 
Zo, heb vanavond ook maar eens de Xmoto meer lucht gegeven, die cijfers op de test bank liegen er niet om, en een open demper heb ik er al op zitten, dus veel lucht eruit betekend voor mij veel lucht erin.
Ga morgen eens een test rit maken, ben benieuwd.....
 
Heeft iemand een idee om de stepjes te verplaatsen of te vervangen door anderen?
Ze zitten gewoon soms te dicht bij de grond. Straks blijft er niks meer van over, hoewel ze van staal zijn.
Of is het gewoon een kwestie van achtervering hoger zetten?


wtf man, hoe krijg je steppies aan de grond? Ik kan wel aardig sturen maar ben al een keer flink gaan glijden over m'n voorwiel :/ (eng btw).

staat hier niet wat tussen?

BMW G650X Ergonomics, Controls & Chassis

Ik zie hem nameljik wel op een van die foto's maar niet als product... :X
 
Laatst bewerkt:
wtf man, hoe krijg je steppies aan de grond? Ik kan wel aardig sturen maar ben al een keer flink gaan glijden over m'n voorwiel :/ (eng btw).

staat hier niet wat tussen?

BMW G650X Ergonomics, Controls & Chassis

Ik zie hem nameljik wel op een van die foto's maar niet als product... :X

Er zjin meer mensen die er last van hebben.
En omdat er geen pennetjes zijn die je bij "normale motoren" kunt vervangen vind ik het erg zonde als ik eens lekker door wil rijden.

Bedankt voor de link trouwens, zal er eens rondneuzen. :+
 
wtf man, hoe krijg je steppies aan de grond? Ik kan wel aardig sturen maar ben al een keer flink gaan glijden over m'n voorwiel :/ (eng btw).

staat hier niet wat tussen?

BMW G650X Ergonomics, Controls & Chassis

Ik zie hem nameljik wel op een van die foto's maar niet als product... :X

Ik rij trouwens een Xcountry en geen Xmoto, weet niet of daar veel verschil tussen zit qua rijhoogte. Dat zal misschien ook mijn probleem kunnen verklaren.
 
Piest persas! :]

d05c635e78c95f9907a95d9.jpg


Nou hopen dat ik het nooit uit hoef te testen.

Heb ook airbox mod gedaan, merk niet echt verschil maar heb ook een weekje niet gereden.. Maargoed, klinkt wel leuk en loopt gewoon netjes.. Dus tja....
 
Ik zie het nut er wel van in, maar ik ga dan wel voor de versie die inklapt.
Zal wel even zoeken worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan