Bmw S1000r de koning van de nakeds

Hoi iedereen!

ik ben gisteren overstag gegaan voor deze 2019 premium selection met alles op en aan En 8K op de teller.
BMW zet er nog een nieuwe set Battlax S22 op en hij krijgt zijn 10K beurt al.

Deze komt naast mijn 2016 R1200RT te staan.



Rood, toch wel mijn favoriete kleur. Veel rij plezier met de aanwinst.
 
Nogmaals gecheckt maar kurk droog en geen groen/wit vloeistof spoor. Vond wel het (ontluchting) gaatje op het expansie tankje wat vreemd. normaal is de ontluchting toch via een ontluchtingslangetje,neem aan dat dit gaatje er wel hoort te zitten op model 2014-2016?Bekijk bijlage 1567320
Update koelvloeistof verlies:
motor deze week terug gekregen van de BMW dealer,
is daar een druktest uitgevoerd waar geen afwijkingen uit kwamen,
had ondertussen na wat speurwerk op het S1000r UK forum wel wat gevonden over een recall voor de 2014-2015 modellen betreffende dit probleem. Deze recall is nooit echt wereldwijd bekend gemaakt maar werd slechts na klachten van S1000R rijders uitgevoerd. Probleem is dus dat de 2014-2015 modellen een expansietankje hebben met een gaatje aan de bovenzijde waardoor het water verdampt en het tankje leeg raakt, dit expansietankje is vanaf bouwjaar 2016 vervangen door een tankje met een afvoer per slang via de dop om het verdampen te verminderen.
Deze recall is dus bij mij onder garantie uitgevoerd, Bij BMW Nederland is er van dit probleem nu ook een aantekening van gemaakt .

Link benodigde onderdelen recall:
Parts listed for expansion tank:
17-12-8-545-627 Expansion Tank:T17100B
61-66-7-067-184 Clip for Hose Line:619500
17-13-8-562-618 Cao with Support:T17100D
17-13-8-562-013 Exhaust Steam Hose:T99K00SW

Hier link UK forum : Unexplained coolant loss.
 

Bijlagen

  • Update expansie tank bj 2016 recall 1.jpg
    Update expansie tank bj 2016 recall 1.jpg
    350,3 KB · Weergaven: 31
  • Expansion Tank S1000R standaard 2014-2015.jpg
    Expansion Tank S1000R standaard 2014-2015.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 33
  • 20210129_115150.jpg
    20210129_115150.jpg
    521,7 KB · Weergaven: 33
Ehhhhhhhhhhhh, ik knoei wel eens koelvloeistof, maar dat verdampt echt niet.. Toch benieuwd hoe dat dan opeens in een tankje wel kan.. :/
 
Ehhhhhhhhhhhh, ik knoei wel eens koelvloeistof, maar dat verdampt echt niet.. Toch benieuwd hoe dat dan opeens in een tankje wel kan.. :/
Dealer noemde het verdampen maar misschien is verdampen niet het juiste woord maar als BMW een update van het expansietankje uitvoert zal het wel een reden hebben, lees anders de link van het UK forum misschien geeft dat je meer duidelijkheid
 
Update koelvloeistof verlies:
motor deze week terug gekregen van de BMW dealer,
is daar een druktest uitgevoerd waar geen afwijkingen uit kwamen,
had ondertussen na wat speurwerk op het S1000r UK forum wel wat gevonden over een recall voor de 2014-2015 modellen betreffende dit probleem. Deze recall is nooit echt wereldwijd bekend gemaakt maar werd slechts na klachten van S1000R rijders uitgevoerd. Probleem is dus dat de 2014-2015 modellen een expansietankje hebben met een gaatje aan de bovenzijde waardoor het water verdampt en het tankje leeg raakt, dit expansietankje is vanaf bouwjaar 2016 vervangen door een tankje met een afvoer per slang via de dop om het verdampen te verminderen.
Deze recall is dus bij mij onder garantie uitgevoerd, Bij BMW Nederland is er van dit probleem nu ook een aantekening van gemaakt .

Link benodigde onderdelen recall:
Parts listed for expansion tank:
17-12-8-545-627 Expansion Tank:T17100B
61-66-7-067-184 Clip for Hose Line:619500
17-13-8-562-618 Cao with Support:T17100D
17-13-8-562-013 Exhaust Steam Hose:T99K00SW

Hier link UK forum : Unexplained coolant loss.
blij met dit bericht, weer wat geleerd! Thanks for sharing!
 
Vraagje: de vorige eigenaar gaf aan dat door de trillingen van de motor de bouten van de wunderlich stuurverhoger los kon komen te gaan zitten. Dus dit regelmatig te moeten checken.

Wie heeft hier ook last van? Lijkt me toch zorgelijk als dit waar is. Stuur hoort toch vast te zitten en klaar 🙃
 

Bijlagen

  • 20210204_101846.jpg
    20210204_101846.jpg
    151,4 KB · Weergaven: 9
Vraagje: de vorige eigenaar gaf aan dat door de trillingen van de motor de bouten van de wunderlich stuurverhoger los kon komen te gaan zitten. Dus dit regelmatig te moeten checken.

Wie heeft hier ook last van? Lijkt me toch zorgelijk als dit waar is. Stuur hoort toch vast te zitten en klaar 🙃
Lijkt me niet, maar het aanhaalmoment is wel behoorlijk laag. Daar zit ik overheen. O-)
 
Lijkt me niet, maar het aanhaalmoment is wel behoorlijk laag. Daar zit ik overheen. O-)
Aanhaal moment volgens Wunderlich is 24nm. Nu kwam ik via Google uit op locktite. Daarvan maar is de "zwakste" van bestellen misschien en daar een druppie van gebruiken.

In April naar een zekere BMW dealer in IJsselstein voor onderhoudsbeurt. (noem de naam niet mbt evt reclame oid). Misschien dat hun daarin een simpele oplossing hebben.

Welke kracht heb jij hem opgezet Worldbeater?
 
Aanhaal moment volgens Wunderlich is 24nm. Nu kwam ik via Google uit op locktite. Daarvan maar is de "zwakste" van bestellen misschien en daar een druppie van gebruiken.

In April naar een zekere BMW dealer in IJsselstein voor onderhoudsbeurt. (noem de naam niet mbt evt reclame oid). Misschien dat hun daarin een simpele oplossing hebben.

Welke kracht heb jij hem opgezet Worldbeater?
Op handkracht, en dan best veel. _O-
Ik heb er geen wringijzer opgezet, dus het was ook niet té gek.

Ik heb twee momentsleutels, maar gebruik die bijna nooit.
De carterplug gaat ook op handkracht, maar lang niet zoveel als de imbussen op de kroonplaat.
De olieplug is wat bekender qua mishandeling, kortere draad in het gegoten en fragiele alu carter.

Maar daar een momentsleutel op zetten vind ik een beetje achterlijk.
Dat is persoonlijk. ;)

Met Loctite kan je hem zelfs met de hand indraaien.
Als die met tien minuutjes droog is dan zit het vast.
Deden wij vroeger gaskoppelingen mee uitlijnen.

Linschoten is helaas geen Rotterdam, anders had je van mij een halve druppel blauwe Loctite gehad. :+
 
Ik zet daarin tegen juist zeer veel vast met de momentsleutel.. :')
Juist ook om die problemen te voorkomen.
 
Ik zet daarin tegen juist zeer veel vast met de momentsleutel.. :')
Juist ook om die problemen te voorkomen.
Bij blokdelen zoals lagerkappen doe ik het wel.
Maar voor de rest vertrouw ik op het empathische vermogen van mijn linkerhand en technisch inzicht van de bovenkamer.
Een bout in vol aluminium draaien of in een dun gegoten carter van broos aluminium.

De lengte van de arm x kracht pas ik dan ook aan.
Dus de carterbout gaat niet met een ratel van een meter. _O-
Meestal met mijn vuist bij het draaipunt.
 
DSC_0299s.jpg


Hier zie je nog net de stuurverhogers zitten.
Met een rubber gasslangetje heb ik de sleutels afgedekt om geen krassen te maken op de kroonplaat. :)

Foto uit archief, want ik heb nu een GS (met stuurverhogers :Y ) en een S10000RR. En een HP2. Om volledig te zijn. :+
 
Yeah! De nieuwe uitlaat zit erop, lichtgewicht, meer vermogen en ook nog eens toonbaar mooi.
Geluid is super, met de klep dicht beschaafd maar geen stofzuiger, met de klep open erg gaaf, volume gelijk aan voortijds maar nu dieper van karakter. De specifieke snerp weg. Heerlijk om plannen te zien realiseren.
Een ander setje voetsteunen is al onderweg, dan is de ophanging ook helemaal in orde.
In Nederland de enige facelift S1000R met deze uitlaat.. maar dat was de navigator 6 +multicontroller ook al haha. Super enthousiast om weer een ritje te maken!
50918743146_bf8d4bdb43_h.jpg

50938173818_6587f37335_h.jpg


S1000R(R) 🚀
 
Laatst bewerkt:
Yeah! De nieuwe uitlaat zit erop, lichtgewicht, meer vermogen en ook nog eens toonbaar mooi.
Geluid is super, met de klep dicht beschaafd maar geen stofzuiger, met de klep open erg gaaf, volume gelijk aan voortijds maar nu dieper van karakter. De specifieke snerp weg. Heerlijk om plannen te zien realiseren.
Een ander setje voetsteunen is al onderweg, dan is de ophanging ook helemaal in orde.
In Nederland de enige facelift S1000R met deze uitlaat.. maar dat was de navigator 6 +multicontroller ook al haha. Super enthousiast om weer een ritje te maken!
50918743146_bf8d4bdb43_h.jpg

S1000R(R) 🚀
Mooi hoor!, is dat me E-keur?
 
Terug
Bovenaan Onderaan