BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Herkenbaar alle verhalen hierboven over de helmen.
”Vroeger” diverse Nolan helmen (jet en integraal) gehad in de brommertijd en later als beginnende motorrijder ook weer een Nolan.
Daarna overgestapt op Shoei, en eigenlijk naar volle tevredenheid vele jaren ermee gereden.
In 2011 overgestapt op mijn 1e klaphelm, een C3.
Moet eerlijk zeggen, de eerste paar jaren goed en stil, maar na het 2e jaar, dezelfde ervaringen als pdv met lekkages via de bovenzijde van het vizier en een lekkende pinlock.
Heb nu sinds ruim 2 jaar een Neotec 2, dus terug naar Shoei.
Had ook nog een C4 geprobeerd in de helmenwinkel, maar zoals velen hebben ervaren is de pasvorm van Shuberth behoorlijk aangepast waardoor dit een no-go was.
Klaphelm is niet meer nodig voor de bril sinds de RLE operatie aan mijn ogen, maar is gewoon prettig om open te kunnen zetten bij langzaamrijdend verkeer in stad of file.
Er werd altijd gezegd dat de C3 de meest stille helm in zijn klasse was, maar de Neotec doet daar in mijn ogen niets voor onder, ook voldoende stil, zit goed (zeker met een personal fitting), wiebelt niet en is gewoon een degelijke helm.
Kortom, erg tevreden met de Neotec, en kan helemaal meegaan met vorige schrijvers dat een goed passende helm een hoop verschil maakt in de beleving en ervaring van wind, geluid en gebulder.
Rij met de standaard ruit op mijn R1250RT en voel niet de behoefte om daar iets aan te veranderen, in tegenstelling tot vorige motoren.
 
bijna 8jr meer gereden, zal ongeveer 350.000km zijn
Als het aantal nullen in het door de helm meegereden kilometers klopt dan is die echt wel aan vervanging toe.
Ik mag aannemen en hopen dat je het binnenwerk wel met enige regelmaat in de wast gedaan hebt.
De binnenvoering van mijn Shoei helmen gingen minstens jaarlijks op last van mijn vrouw in de wast, alle stukken in zo'n was netje met rits en niet te heet wassen.
Door wat vanuit je lijf in de helm komt en de toch enigzins schurende werking verbaasd het me niet dat het langzaam uit elkaar valt.
 
Goed plaatsen van de pinlock en afstellen van het vizier blijft een kunst.
Na de rit Noordkaap zat één en ander niet meer goed waardoor ik bijna een Neotec 2 gekocht zou hebben. De helmen verkoper bij de plaatselijke motorjuwelier griste de Neotec 1 uit m'n handen met zo'n brommend geluid van "laat mij eens even kijken", wipte vizier uit de helm en daarna pinlock uit het vizier "daar deugt niks van" bromde hij verder. Poetste binnenkant vizier en binnenkant pinlock met blijkbaar speciaal daarvoor aanwezige ouwe satijnen onderbroek, wipte de pinlock in het vizier en stelde de twee schroefjes een beetje bij, plaatste het vizier in de helm en morrelde wat aan de stelschroeven in het scharnier en gaf me de helm terug met een trots "probreer het nu nog eens". Daarna was de helm tot einde oefening (zo'n 5 jaar na de gratis afstel beurt) prima waterdicht.
Ja die Neotec 1 zat ook ver over de voorgeschreven houdbaarheids datum, maar ik had dan toch zoiets als dat ding zit prima en ik kijk er prima door (op het laatst met één oog), waarom zou ik het avontuur van een nieuwe aan gaan.
 
Als het aantal nullen in het door de helm meegereden kilometers klopt dan is die echt wel aan vervanging toe.
Ik mag aannemen en hopen dat je het binnenwerk wel met enige regelmaat in de wast gedaan hebt.
De binnenvoering van mijn Shoei helmen gingen minstens jaarlijks op last van mijn vrouw in de wast, alle stukken in zo'n was netje met rits en niet te heet wassen.
Door wat vanuit je lijf in de helm komt en de toch enigzins schurende werking verbaasd het me niet dat het langzaam uit elkaar valt.
...een helmmuts scheelt een hoop kopkorsten, haarzakjes, luizenpoepjes, en kleffe huidschilfers in een helm.

Rijd al vanaf mn schooltijd in combinatie met een helmmuts.
 
Ik rijd zelf al jaren met een shoei, belangrijkste blijft idd pasvorm. In het verleden actief geweest in de autosport, daar met arai en Bell gereden. Sinds ik shoei heb wil ik niet anders meer. Liefst ook voor de auto, maarja daar maakt shoei geen helmen voor....
 
Cor, destijds de oudste rijder van destijds de motorclub van wat destijds mijn werkgever was, reed altijd met een stuk nylonkous met boven in een knoopje op z'n hoofd onder de helm. Daarvoor had hij special de nylonkousen van wijlen z'n vrouw bewaard.
Willen wij weten welke werkgever…? 😇

653B74F8-F8B0-4FE9-961B-7A52A5B194AE.jpeg
 
Ik stond open voor willekeurig welke helm mits: klap (want bril: onlangs bleef de helft van een pootje in de helm zitten bij het afdoen. Bril mevrouw heeft me nu mega flexibel titanium framepje aangepraat: “hoe moet dat dan met de helm?”, in de winkel haar suggestie uitgeprobeerd, helm op het hoofd kantelen met bril al op, klep open, verdraaid: werkt!), voorbereiding Blauw Tandje: 95% van mijn ritten zijn woon-werk-woon, beetje Radio 2 luisteren met FM waarschuwing waar nodig is dan voor mij bijna primaire levensbehoefte. Gaarne niet te zwaar. Gaarne zo waterdicht mogelijk. Liefst geen lawaai.

BMW systeem helm voldeed heel aardig. Wel aan de prijs. Enfin. Ding werd 5+ jaar, iets over UV en inwerking op de schaal, dus vervangen. Testjes gelezen. Van alles op den kale schedel gehad (motorbeurs net voor Corona). Gek genoeg zat de C4 Pro het beste. BlauwTandjes spul zit tegenswoordigs dan in den helm zelve. Ondanks dat het een stille helm is (de stilste die ik tot op heden op de klats heb gehad, rij ik met oordopjes in. Het Sena Blauw tandjes ding dat ik in de beemer helm had kon naar “standje Tinnitus-Zonder-Doppies”, SchubeRTh vindt dat kennelijk veuls te gevaarlijk dus daar met oordoppies in ietsje minder intensieve muzak beleving.
Onder aan de streep was de beemer systeemhelm voor mij toch de winnaar, eigenlijk enkel vanwege de top “ventilatie stand” optie, ding kon op een kier, waaide niet dicht. Met de SchubeRTh heb ik in principe geen FM nodig, RT ComfoRT ruit hoogste stand, wappeRT kleppie dichtbij 85 km/u.
 
Broeder BaRT had in zijn klappeRT helm een rubbertje geknutseld om een ventilatie kieRTje te kunnen behouden bij snelheden hoger dan die 85 km/u ( de eerste keer dat ik ging ontdekken hoe hard een BMW motor kan was met broeder BaRT op de Deutsche Autobahn, volgens mij na een zeer vermakelijk weekendje bij de Oosterburen georganiseerd door broedeRT …Ron…).

Soms denk ik er aan te kijken of ik iets dergelijks kan prutsen. Ritten door de regen maak ik aanzienlijk minder sinds de Ford Puma 1999 (gaaf autootje! Top Gear Car Of The Year 1997 Gekocht voor De Pekel Periode, mw vd Berg vond dat gerij van mij over dat witte spul nooit zo leuk. De DeeOoHaaCee mocht door de pekel want was niet super duur in aanschaf geweest, in tegenstelling tot Spätzi die zo gruwelijk prijzig was dat ik die zelf al niet door de pekel wilde hebben) is omgewisseld voor het Grerha Tunberg vriendelijker variant (want geladen op wind en zonnestroom) e-Golf. Sterker nog: woon-werk-woon beperkt zich nu tot simulator dienstjes en de enkele dag dienstjes….. Mede doordat, zelfs in deze dure elektriciteit prijs tijd, een ritje met de e-Golf Schiphol vv rond de €3,50 kost vs een kleine €11,00 op de motoRT. Dan is de motivatie om bij minder fraai weer op de RT te gaan zitten vooral hoog bij file tijden, daar buiten zit ik in de e-Golf (voorzien van Dynaudio Premium Radio 2 weergave) net ff te comfy…,
 
6A1EA1C9-EC76-4AE1-99C4-A96044C9AFBE.jpeg

De Pekel Ervaren fiets. Let wel: zeer royaal in de Putoline PPF52 gezet voor aanvang winter. Taai spul, was in het voorjaar best gezwoeg on er weer af te krijgen.
 
ik zit in de batterij-Golf (voorzien van Dynaudio) net ff te comfy…

Ken dat :Y
Lekker.

Had het Dynaudio in de GOLF (de versie met nog gewoon een echte motor voorin... :+ ) ook.

In de hybride AUDI A3 modelletjes het vorige jaar elke keer het systeem van Bang & Olufsen...; zo lekker dat !

In de momentane bromtol net nog ff YELLO met Pan Blue (rechts in beeld...) voorbij horen komen (en dat kan ook makkelijk dat laatste ; want tenslotte 780 nummers op de harde schijf van het onboard systeem gezet.

En dat luister je dan via het snotstrak klinkende (voor in een auto dan...) systeem van harman/kardon.

Vinnik ik echt wel een must ; een fatsoenlijk klinkend systeem in een otomobiel.



HK1.jpg



DISPLAY2.jpg




...en voor wie per ongeluk onbekend is met de heren Meier und Blank, de muzikale mannen achter Yello, een paar voorbeeldjes (...hoewel het nummer Oh Yeah de meesten akelig bekend in oren zal klinken, want regelmatig is dit nummer gebruikt in een film. O.a. ook in het altijd grappige Ferris Bueller's Day Off)






.
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor dealeRT was toch niet zo heel hebberig. gister bij de beurt even over de banden gehad.
Ik heb waarsijnlijk bij het opmeten van profiel de slijtnog mee gemeten. De bandjes kunnen nog een hele tijd mee want zit nog ruim 3mm op voor en bijna 5 achter.
Wel even over dat vreemde gevoel gehad van doorzwikken in bochten. Hij adviseerde om ze 0.2 te hard op te pompen en dan eens te kijken. Volgens hem rijd de politie allemaal met deze band. Maar ook hij herkende het gevoel.
kortom niet zo'n duur bezoek deze keer , en krijg een nieuwe schakelaar voor de richting aanwijzeRTs onder garantie.
 
Laatst bewerkt:
Willen wij weten welke werkgever…?

Kwam ook wel eens bij de Rabo?
Cor droeg de nylon kous alleen over het bovendeel van de schedel, daar waar haar en huid het binnenwerk van zijn helm zouden kunnen besmeuren.
De werkgever was een gerenomeerd offshore gerelateerd bedrijf waar ze mij helaas wegens reorganisatie en middels afspegeling (an me hoela) de zak hebben gegeven en Cor bewaarde zijn centjes denk ik in een ouwe sok.
 
Ik heb wel nieuwe sloffen nodig. Ga er maar eens deze winter over nadenken. De Metzlers die er af fabriek onder zitten bevallen prima. Zitten er nu ruim 12.500 op en cuppen totaal niet. Geen idee hoe die nieuwe 6 zich gedragen.
 
.

Retro is in.
Vintage ook.

Voor bijvoorbeeld 'mijn' oude NIKE, model Convention High betalen ze nu compleet bezopen bedragen, tot met gemak 4 cijfers voor de komma...

nike convention 2.JPG


nike convention.JPG


(ffff) zomer 1986 Möhnesee (c).jpg




Maar..., de DOHC-RT krijgt dus nu ook al de classificatie 'retro' mee..., en daarmee heb ik het idee dat het retro van nu, vlugger retro is, dan het retro van vroeger... :/

...retro dus !



.
 
Laatst bewerkt:
...retro dus !
Tja, spreekt men over de 1170 cc 81 kW Dual Over Head Camshaft olie gekoelde boxeRT motoRT uit 2010 dan hebben we het over een motorblok en motorfiets ontwerp dat links, rechts en van onder af ingehaald is.
Een 1170 cc water en olie gekoeld blok uit 2014, een 1254 cc water en olie gekoeld blok uit 2018 en een 1170 cc 80 kW olie gekoeld blok uit 2021, en dat alles ondergebracht in een schare van motorfietsen. Nu kijken we zelfs al uit naar een 1300 cc boxeRT blok.
Dus ja, dat oer DOHC blok in de R1200RT motor is behoorlijk retro.
Niet gek als je kijkt naar de huidige technische ontwikkelingen zoals industrieële electronica (PLC's, variabele frequentie aansturingen, brandmeldcentrales, CCTV systemen), dat is allemaal net zo vluchtig en de mensen met kennis van die retro zaken zijn nog lastiger te vinden.
Of elementaire basis kennis ontbreekt, zoals niet weten of een bal met lucht of met zand gevuld is, verschil tussen een thermokoppel en een PT100, de kunst van het programmeren en rekening houden dat niet alles blijft werken zoals het moet werken en dat je ook onderhoud aan spulletjes moet kunnen uitvoeren.
Onze platte Sony TV uit 2010 is ook vreselijk retro, wel plat maar dik met een brede rand. Ok, ik ben zelf ook retro.
 
Laatst bewerkt:
Hier dan maar een soort oer motorverhaaltje. Vandaag nieuw spoileRTje ontvangen voor de brommer uit 2001 👨‍🦳 Dus gelijk de garage ingedoken om aan het monteren te slaan. Kleine 5 minuten later zit het spoilertje goed vast en ben ik klaar om te gaan genieten van het mooie weer. Pakkie aan, werkzooi ingepakt en klaar voor een kort ritje naar kantoor. Sleutel omdraaien, choke aanzetten (wie weet er nog wat dat is?) En op die mooie ronde knop aan de rechter clipon drukken...

Brrr pruttel...🥺

Nog een keer!
Brrr pruttel...😑

Fuck...

Motor weer snel op de plaats, pak uitgetrokken en dan maar met het koekblik naar kantoor.

Vermoeden: accu leeg. Morgen maar even die gele reparatierakkers bellen en kijken of we hem nog een keer tot leven kunnen wekken en dan door naar de motorjuwelier voor een nieuwe.... Dan maar gelijk onderhoudsbeurtje uit laten voeren dus mag ik de komende anderhalve week onderweg op een tweewieler die om een beetje menskracht vraagt voor hij in beweging komt...
 
Hoe lang had die accu zonder opladen in de motor in de garage te staan?
En was het pruttel pruttel (rond draaiende motor) of ratel ratel (start relais)?
Dat laatste betekend dat de accu echt heel leeg is.
Het eerste betekend waarschijnlijk gewoon opladen en meer rijden :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan