BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inmiddels hebben we ook al nummeRTje 6




Hmm het karkas is dus steviger geworden volgens deze video.
Dat zou dan het de bocht in vallen , zwik gevoel moeten verminderen.
Ik denk dat, dit gevoel mischien ook iets is waar ik zelf gewoon meer dan gemiddeld gevoelig voor ben.
Ik heb dat met scootertjes in griekeland ook wel eens gehad dat het soms voelt of het frame een beetje doorbuit. IK weet het niet anders uit te leggen maar heb dat met de road 5 veel erger dan met de RoadSmart 3
 
Had vroeger als jongeling een hele emmer / kist / doos met DinkyToys, Corgi, en Matchbox otootjes.

Geeeeeen idee waar dat allemaal gebleven is...

Weet het nog goed.
Had o.a. een Rover P6 (2000TC) met achter op de kofferklep een reservewiel.

En dat wieltje kon je wisselen, met 1 vd andere 4...

Dat was dit model :
Van de model auto's staat alleen deze nog te pronken:
1667666157378.png

Een Schuko Studio 1050.
Gekregen toen ik iets van 8 jaar oud werd, de doos en het boekje gingen destijds natuurlijk gelijk bij het oud papier.
De bijbehorende gereedschapset ligt ook nog ergens, waarmee je de wielen, banden en het stuur kunt verwijderen. De bandjes zou ik nu niet meer durven los te wippen (breken waarschijnlijk in 3 stukken). Het banden profiel lijkt me niet ideaal voor de motor.
Destijds was er een autorijschool in Schiedam waar een deel van de theorielessen gebeurde aan de hand van een tafel met straten, parkeerplaatsen, oversteekplaatsen enzovoorts waar de leerlingen met deze model auto's hun eerste oefeningen konden doen, inclusief de diverse parkeersteken.
 
Het gereedschap: met bandenwipper, steeksleutel, opwindsleutel en hamer (van de laatste heb ik het nut nooit begrepen). Ook een reserve wielmoer.
C9B573B7-0044-46B1-87A5-F8F0BC8E3A39.jpeg
 
Dat model wielmoer had in het echt 'tegengesteld' draad. Dat ding draaide je vast, en dan gaf je de moer een paar ferme tikken met een houten hamer.

En dan zat de boel goed vast.

Vandaar, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, een modelletje van een hamer bij het automodel.
 
Van de model auto's staat alleen deze nog te pronken:
Bekijk bijlage 1819766
Een Schuko Studio 1050.
Gekregen toen ik iets van 8 jaar oud werd, de doos en het boekje gingen destijds natuurlijk gelijk bij het oud papier.
De bijbehorende gereedschapset ligt ook nog ergens, waarmee je de wielen, banden en het stuur kunt verwijderen. De bandjes zou ik nu niet meer durven los te wippen (breken waarschijnlijk in 3 stukken). Het banden profiel lijkt me niet ideaal voor de motor.
Destijds was er een autorijschool in Schiedam waar een deel van de theorielessen gebeurde aan de hand van een tafel met straten, parkeerplaatsen, oversteekplaatsen enzovoorts waar de leerlingen met deze model auto's hun eerste oefeningen konden doen, inclusief de diverse parkeersteken.
Chuko, heb ik denk ik als kind ook gehad als zagen die er wat anders uit en waren het wagentjes die je over een sooRT geleide spiraal kon laten rijden en ook met een sooRT van spiraan met een stuuRTje kon besturen terwijl je er naast liep. Radio besturing was toen nog niet haalbaar ;)
 
Spoilertje is er eigenlijk altijd ook af te schroeven toch? Heb je er een fotootje van? Altijd goed om te kijken of we elkaar kunnen helpen!
IMG_20221106_114649_3.jpg
IMG_20221106_114627.jpg

Deze dus. Is een complete ruit van Givi, inclusief Spoiler ruitje. Voor mij is deze eigenlijk net te hoog, dus staat het spoiler-ruitle zo laag mogelijk.
Ik ruil liever de combinatie van ruit met spoilerruitje zodat ik geen ruit met schroefgaatjes over houd.
 
...en..., kom er maar in Wouter !
Daarover dus had ik mij deze nog voorgenomen:
Moet ergens rond 1975 of zo geweest zijn dat vadar m'n gepruts met radio's een beetje zat was en dacht dat ik toe was aan iets serieuzer werk, kwam dus thuis met:
1667738392499.png

23 kanalen AM kristallen bakje.
23 kanalen werd later 40 kanalen, het sprietje op het dak groeide ook met de jaren.
In 1980 barste de bom en verzon PTT iets legaals met 22 kanalen FM waarna heel Nederland op de bak zat.
De rest van de geschiedenis zal ik U besparen.
Heden ten dage lijkt de 27 Mc in Nederland uitgestorven, daarvoor in de plaats het mobielletje en (a)sociale media.
 
Daarover dus had ik mij deze nog voorgenomen:
Moet ergens rond 1975 of zo geweest zijn dat vadar m'n gepruts met radio's een beetje zat was en dacht dat ik toe was aan iets serieuzer werk, kwam dus thuis met:
Bekijk bijlage 1820129
23 kanalen AM kristallen bakje.
23 kanalen werd later 40 kanalen, het sprietje op het dak groeide ook met de jaren.
In 1980 barste de bom en verzon PTT iets legaals met 22 kanalen FM waarna heel Nederland op de bak zat.
De rest van de geschiedenis zal ik U besparen.
Heden ten dage lijkt de 27 Mc in Nederland uitgestorven, daarvoor in de plaats het mobielletje en (a)sociale media.
Ik herken daar wel iets in. Altijd gepruld met buizenradio's en TV's. Zendertjes gebouwd, en uit de lucht gehaald door de RCD. Mijn vader was PTT'er en kon daar niet mee lachen. 27Mc bakkie omgebouwd: Meer kanalen, AM toegevoegd, meer uitgangsvermogen etc.
Radio is nog steeds wel een hobby. Buizenradio's (ik heb er 19) staan verspreid door het huis en sommigen spelen nog regelmatig. Ook heb ik jaren geleden een volledige licentie gehaald. Dus ik mag als Radio-Amatuer de banden onveilig maken
 
Bekijk bijlage 1820097Bekijk bijlage 1820098
Deze dus. Is een complete ruit van Givi, inclusief Spoiler ruitje. Voor mij is deze eigenlijk net te hoog, dus staat het spoiler-ruitle zo laag mogelijk.
Ik ruil liever de combinatie van ruit met spoilerruitje zodat ik geen ruit met schroefgaatjes over houd.
Dat van die gaatjes is wel jammer. Andere spoiler patenten werken vogens mij met een klem mechanisme, daarmee is het minder voor de eeuwigheid.
 
Ik herken daar wel iets in. Altijd gepruld met buizenradio's en TV's. Zendertjes gebouwd, en uit de lucht gehaald door de RCD. Mijn vader was PTT'er en kon daar niet mee lachen. 27Mc bakkie omgebouwd: Meer kanalen, AM toegevoegd, meer uitgangsvermogen etc.
Radio is nog steeds wel een hobby. Buizenradio's (ik heb er 19) staan verspreid door het huis en sommigen spelen nog regelmatig. Ook heb ik jaren geleden een volledige licentie gehaald. Dus ik mag als Radio-Amatuer de banden onveilig maken
Mooi hoor.
De buizen radio verzameling die ik had is naar de buizen hemel.
Toen m’n MTS ten einde liep had ik vele opties, waarvan Radio Officier er eentje was, een varende functie die kort daarna overbodig verklaard werd. Een andere optie was stage jaar MTS overslaan en naar de HTS. Het werd optie drie: MTS afmaken en direct erna de konegin en vaderland gaan dienen. Daarna kwam er niet meer van HTS.
Ik ben ooit nog bij de VERON met de cursus begonnen, maar met m’n vele gereis is dat nooit tot een goed einde gekomen.
En zo ontrolt het schouwtoneel van het leven zich altijd weer op een manier die je vooraf niet kunt bedenken, want ook de werkende carriere volgde gewoon dat wat op m’n pad kwam of wat een directie zich na zwaar getafeld te hebben bedacht had. De goede besluiten die ik zelf dacht te hebben genomen werden toch ook weer door een niet vooraf bedacht plan ruw verstoord.
Lekker weer trouwens vandaag :W
 
Zenden is één, ontvangen is twee.
De eerste buizen radio die ik kreeg had visserijband, heerlijk op zondag naar de schipper van de Scheveningen 12 luisteren als die via Scheveningen Radio met z’n vrouw aan het kletsen was - over.
De radio ontvanger geschiedenis had ook vele kronkels tot ik uiteindelijk de RT onder de ontvangers kocht, de JRC NRD525:
D062FC9F-3644-4CE2-BEBC-9F670D63B5A5.jpeg
886C6CFC-A065-4AEE-A5B1-68556AEED3AB.jpeg

Wat een prachtig ding: een lust voor het luisterende oor en onder de motorkap een lust voor het technische oog.
 
Bekijk bijlage 1820097Bekijk bijlage 1820098
Deze dus. Is een complete ruit van Givi, inclusief Spoiler ruitje. Voor mij is deze eigenlijk net te hoog, dus staat het spoiler-ruitle zo laag mogelijk.
Ik ruil liever de combinatie van ruit met spoilerruitje zodat ik geen ruit met schroefgaatjes over houd.
Ah, deze variant kende ik niet...
Ik snap jouw wens en moet eerlijk zeggen dat ik met een klemmetje wel een mooier systeem vind, juist vanwege het voorkomen van gaten.
 
Daarover dus had ik mij deze nog voorgenomen:
Moet ergens rond 1975 of zo geweest zijn dat vadar m'n gepruts met radio's een beetje zat was en dacht dat ik toe was aan iets serieuzer werk, kwam dus thuis met:
Bekijk bijlage 1820129
23 kanalen AM kristallen bakje.
23 kanalen werd later 40 kanalen, het sprietje op het dak groeide ook met de jaren.
In 1980 barste de bom en verzon PTT iets legaals met 22 kanalen FM waarna heel Nederland op de bak zat.
De rest van de geschiedenis zal ik U besparen.
Heden ten dage lijkt de 27 Mc in Nederland uitgestorven, daarvoor in de plaats het mobielletje en (a)sociale media.
AM komt weer in. Waar Whatsapp, Telegramm en al die andere socialmedia zooi opensource zijn, berichten opgeslagen worden, metingen worden verricht (logaritme) kun je met AM nog aardig….
 
Ah, deze variant kende ik niet...
Ik snap jouw wens en moet eerlijk zeggen dat ik met een klemmetje wel een mooier systeem vind, juist vanwege het voorkomen van gaten.
Deze dus:
 
AM komt weer in. Waar Whatsapp, Telegramm en al die andere socialmedia zooi opensource zijn, berichten opgeslagen worden, metingen worden verricht (logaritme) kun je met AM nog aardig….
Je komt niet helemaal volle bak binnen, er lijkt wat ruis op te zitten of de batterij van je compressie microfoon is leeg :+
Ik weet wel dat door het praten via de ether heel wat aan huis gebonden mensen uit hun isolement bleven en er een behoorlijk hechte sociale gemeenschap was, vooral in de jaren dat PTT er nog streng tegen op trad. Het scheelde ook telefoon kosten, die destijds best hoog waren en het roeptoeren werkte op z'n tijd ook prima om wat georganiseerd te krijgen in de buurt of in de stad.
 
Deze dus:
Dat is inderdaad een mooier systeem, al vind ik het klemscharnier er wat lomp en grofstoffelijk uit zien op de foto.
Het is wel het beste van twee werelden.
 
Beste durf ik niet te zeggen, beste voor uit de wind rijden is plaatsnemen in een gesloten automobiel.
Motor rijden zal altijd met wind om je hoofd gepaard gaan, ik heb het niet op al die spoiler en groote ruit prutsels.
De RT heeft een verstelbare ruit, op de 3 verschillende RTs die ik gereden heb was er voor de standaard ruiten een comfortabele stand te vinden.
Zit hoogte, postuur en helm merk/type zullen ook wel meespelen.
Ligt het niet aan je verwachtingen?
 
Het heeft zeker met verwachtingen te maken denk ik zo... Rijdt zelf met een al wat oudere shoeihelm, nieuwe zit er binnen nu en 2 jaar wel aan te komen. Denk daarvoor aan een gt air 2. Verder is wind om de helm niet zo een probleem. Zoals je zegt @BMW-Wouter, als je het niet wil moet je in een koekblik gaan zitten. Merk echter nu dat ik precies in de turbulentie terecht kom of die juist vol op de borst heb. En, als het comfortabele kan en je rijdt het jaar door, waarom dan niet:+
 
Het heeft zeker met verwachtingen te maken denk ik zo... Rijdt zelf met een al wat oudere shoeihelm, nieuwe zit er binnen nu en 2 jaar wel aan te komen. Denk daarvoor aan een gt air 2.

Over helmen / wind / en misschien geluid ?

Sommige helmen zitten lekker, andere in een ogenschijnlijk zelfde maat zijn echter zomaar prut.
Want blijkbaar heeft elke fabrikant een eigen voorkeursmodel schedelvorm.

Feit : ooit in de jeugdjaren van alles en nog wat gehad aan helmen, en ook weer 'ooit' overgestapt op een fraaie witte SHOEI, met beheurlijck donker vizier.

Want dat vond ik mooi.
Plus dat de SHOEI eigenlijk wel heel erg prettig om het persoonlijke hoofd zat.

Weer later overgestapt op de Sportintegral helm van BMW.
En daarom liggen er ook 3 van die dingen hier in huis (2 zilvergrijze (his & hers) voor bij de RT, en 1 rode (only his) voor bij de S).

Vlot gesneden modelletje helm, en uiteraard een donker vizier er in.
Want dat vind ik mooi.


i-ZvNgqx6-M.jpg


i-Fs3nQf2-M.jpg



En soms moet het praktische nut dan maar lijden onder de sooRT van optiek.
Ofzo.

En..., je hoort (hoorde...) en leest (las...) aan alle kanten dat die helmen van BMW gemaakt worden (of werden ?) door SchubeRT.
Nou..., dan is het goed, ja toch zeker, of niet tan... ?!

Eh..., ik heb werkelijk nog nooit zo'n lawaaiige en wiebelige helm gehad !

Maakte niet uit hoe de ruit stond, maar die toch wel prijzige Sportintegral bleef maar lawaai maken, en bleef maar wiebelen in de wind.
En dan denk je al gauw 'ruit' !

Heb daarom op de RodeToerer ook een andere ruit geprobeerd (V-Stream). Maar..., omdat zo'n ruit (in mijn beleving) een grote klankkast is, en zorg droeg voor een constant broeikaseffect-op-2-wielen, die ruit doorgeschoven aan een andere belangstellende...

Koop ik op een gegeven moment een frisse TRIUMPH Speed Triple in een leuk kleuRTje, en daar past dan natuurlijk qua kleur geen zilvergrijze of rode Sportintegral bij... :/

...daarom in gestrekte draf naar de Helmenjuwelier, en ik zoek mij een budget HJC helm uit die qua kleur beter in het totaalplaatje past.



i-gFKxP2d-L.jpg




En budget, omdat de Speed Triple toch niet veel gebruikt wordt. Gewoon zo af en toe een rondje.
Voor de leuk.

En tot mijn niet geringe verbazing is die goedkope HJC voor het gevoel oorverdovend 'stil'... :/ :/

Oké, wel altijd oordoppen in.
En een op een naked-met-schermpje-fiets is de windstroom sowieso anders dan op de RT..., maar het verschil was (is !) echt significant !

Daarom die 'Triumph' helm op de RT geprobeerd..., en toen was het helemaal bijzonder, want nagenoeg geen gebulder in de oorschelp, en het wiebelen van de helm was ook over !

Wel een beetje een flatterig vizier, want dat ding is een schep dunner dat die van de Sportintegral.
Maar voor de rest verbazend prettig.

Iets verder in de tijd, en de 2 zilvergrijze Sportintegral helmen voor op de RT beginnen letterlijk uiteen te vallen !!
Ook lost bij beide helmen de binnenvoering langzaam op, en verkruimeld het zachte materiaal dat rond de nek de boel 'afsluit'.

...tja..., wat nu...?

We besluiten om niet weer voor een vies bedrag een set dure helmen te kopen, en we nemen allebei ook voor op de RT (ook) een HJC.
Gewoon een metallic witte.
En ook helemaal geen duur ding.

Met ingebouwd zonnevizier, en ik dan (voor het plaatje...) nog een getint vizier er in, en vrouwlief wil dat ding gewoon blank houden.



i-sTN77c3-L.jpg




Toegegeven, mij zit de helm echt als gegoten (vergelijkbaar met de oude SHOEI), en vrouwlief heeft 'm rond de wangen wat strak zitten.
Maar dat heeft dan weer meer met de wangen van vrouwlief te maken, dan met mijn wangen... :+

Maar het grootste goed is toch wel de relatieve afwezigheid van lawaai !!
En met de afwezigheid van ongecontroleerde windstromen langs de helm, dat voor mogelijke 'wiebelbrij' zorg draagt.

Sterker ook nog..., ik heb nog nooit zo veel met het vizier open gereden... :/
En dan wel dat zonnevizier naar beneden, want anders drogen de oogbollen zo uit...

Maar zelfs met het vizier open, is deze helm stiller dan die oude Sportintegral met het vizier dicht...!

Zoonlief ook zo'n zelfde HJC gekocht.
En omdat hij eigenwijs is, heeft hij een matzwaRTe gekocht.

Enige nadeel (als je er gevoelig voor bent...) van dit model HJC, is dat het voor brildragers een lastige helm is, omdat je een bril met gebogen stokjes moeilijk in de helm gefrot krijgt (zoon draagt een bril, daarom is mij dit bekend).
En er zit geen mogelijkheid in voor tweeters, bass-speakers, of misschien wel een compleet surround systeem in die helm.

...maar een bril heb ik alleen voor het lezen nodig, en iets van muziek en/of ander gesproken woord hoef ik niet de helm.

Moraal van dit lange verhaal : ook een andere helm kan zomaar bijdragen aan meer (of minder...) rijplezier, terwijl je zomaar in eerste instantie denkt dat een ruit de boosdoener van lawaai en/of helm-wiebelarij is...

En het voordeel (vinden wij...) van een relatieve budget helm is dat je het ding makkelijker vervangt..., om het jaar ofzo.
Nadeel daarvan : je verhoogt de berg 'plastic' afval dramatisch op deze manier..., dus maak dan van Uw oude helm iets van een bloempot, ofzo... :/

Oh ja..., en ik heb, in tegenstelling tot die van vrouwlief, het schuifje bovenop de helm t.b.v. extra schedelventilatie afgeplakt. Omdat dit kleine schuifje bij mij (waarschijnlijk omdat ik als eerste achter de ruit zit ?) voor een ongekende bak herrie in de helm zorgde.

...wijsvingeRTje op het schuifje, en de herrie was weg...

...wijsvingeRTje van het schuifje, en de herrie was weer terug...

Schuifje nu afgedicht... :+
 
Laatst bewerkt:
Heb ook altijd witte, in ‘23 is ie vijf jaar en wordt het tijd voor een nwe. Weer een Schuberth of een Shoei.
Sowieso altijd een klaphelm.

A67B2DFA-ADE7-4053-8E53-4520BD207637.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mijn goede ervaringen liggen bij Shoei helmen, de jethelm met klep werd zeker bij woon-werk verkeer door weer en wind te oncomfortabel, dus kwam de oude Multitec welke direct als gegoten op mijn grote hoofd zat.
Dat was werkelijk een stille probleemloze helm met een pinlock vizier dat nooit besloeg.
De keuze voor een klap helm was omdat ik bril dragend ben en de bril via de brievenbus van een integraal helm opzetten is een drama.
Verder groot voordeel van de klap helm is dat je deze bij warm weer open kunt zetten (alhoewel de oudere helmen daar niet voor zijn goedgekeurd), voor mij was het al gauw warm, zeker bij langzaam rijdend stads verkeer.
De Multitec heeft een keer onder een Gold Wing gelegen, waarna ik die ook wegens de leeftijd heb verruild voor een Neotec 1.
Dat viel zwaar tegen, die helm klemde na 20 minuten m'n gezicht af, waarna ik kostenloos een setje dunnere kinstukken kreeg en de helm niet meer knelde.
Zowel de Multitec als Neotec 1 vond ik altijd zeer stil.
De Neotec 1 vond ik ondanks de pinlock altijd wel gevoeliger voor beslaan, waarschijnlijk door het "nieuwe" ventilatie systeem.
Groot voordeel van de Neotec 1 ten opzichte van de Multitec was het zonnevizier, ik was daar nooit zo happig op, tot ik in Noorwegen die donkere tunnels mocht ervaren waar het rijden met een zonnebril op sterkte niet zou werken en het nu een kwestie was van schuifje omhoog of omlaag.
Een Neotec 2 is er niet meer van gekomen.
 
klaphelm, oftewel systeemhelm hier.
brildraged, dus inderdaad: veel makkelijker helmopzetten als de klep open is.
En sinds de RT rijd ik nog meer met de helm open. Lekker!

ja, ik weet, risico! maar ik ben brildragend, dat helpt een klein beetje, en bij helm open staat de ruit altijd "hoog".
en verder wel benieuwd hoe fataal het vallen met open helm kan zijn: die opstaande rand lijkt me een prima hefboom om je neck af te draaien...

Binnenkort trouwens aan nieuwe helm toe: de onderrand van de Shubert C3 begint te slijten, en af en toe komt de halve inhoud vd helm spontaan los. Gekocht in Feb 2016, en sinds dien dus bijna 8jr meer gereden, zal ongeveer 350.000km zijn.
Waarschijnlijk Geen shubert meer...

Minpunten van deze C3:
- vizier lekt, water loopt langs binnenkant bij flinke regen. meermaals "afstellen" door leverancier hielp niet.
- pinlock is "open", en daar waait stof, rotzooi tussen. Hele vliegen zelfs.
- sluitage vd stof (is dat normaal na zoveel gebruikt..?), en "kraag". kraag komt los als je de helm ruw afneemt.
- was relatief duur vergelijken met de vorige, een HJC, (en eigenlijk de meerprijs niet waard...?)
- vervangen van vizier+pinlock is prijzig, rondwinkelen helpt. (ik vervang vizier 1/jaar, meetal voor de zommerrit)

Voorheen had ik 3jr een relatief goedkope HJC, en eigenlijk beviel die beter.
de HJC was zelfs op de top wat verkleurd, gebleekt, van de vele zonneschijn erop (helm met ervaring!), beviel ook prima.
het opschakelen naar een Luxe helm was... mwha...
de top verkleurt niet... maar verder sluit alles even snel.
Vervangen vizier+pinlock HJC was 29E ofzo... is bij Shubert 3x zoveel... voor twee stukjes plastic...?

MKC en RAD probeerden me recent een (luxe) Arai of een Schoei aan te praten (u maakt zoveel kms...)
Wat zijn de adviezen van de ervaren-kritische-gebruikers (en patsers) alhier ?
(systeemhelm, makkelijke vervangbaar vizier, ingebouwde zonnebril niet noodzakelijk, blauwtand-gedoe is minder interessant, want ik rijd alleen)
Wil best weer een luxe helm kopen, maar dan wel graag een Goede.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan