BMW R80RT

jimm

Die hard MF'er
20 mei 2012
803
0
Valkenburg
Hallo;

Vorige week kwamen mijn ouders terug van een feest en mijn vader wist een BMW R80RT te staan. Aangezien mijn auto pas verkocht is, en de KTM niet geschikt is voor dagelijks gebruik, zag ik dit natuurlijk wel enorm zitten!

Maar....
Bij de klepstangen lekt die, dus zullen de rubbertjes vervangen moeten worden;
heeft 93.000km op de klok...;
Enkele rubbers zijn poreus -> van cardan en de rubber van motorblok naar de carbs;
Twijfel om de kuip eraf te halen want met mijn lange stelten zit dat niet echt super -> ander stuur, contactslot, koplamp, knipperlicht, snelheidsmeter etc. zullen aangepast moeten worden aangezien deze in de kuip verwerkt zitten.

Maar er zijn ook voordelen :D
Zie nergens echt roest, of flinke oxidatie.. Motor is overgespoten (was eerst blauw), nu metallic zwart. Jammer dat ie niet meer origineel is, maar vind hem wel mooi zo! Plus, vorig jaar (sindsdien niet meer mee gereden) een beurt twv 750euro laten doen (nieuwe banden, olie, middendemper vervangen).

Waar ik dus naar toe wil met dit hele verhaal:
De prijs voor de motor is: 1500eu, zijn hier BMW R80RT kenners die me kunnen zeggen of dit een mooie prijs is?

Heb momenteel maar 1 foto, maar kan er meer maken.

Bedankt alvast!!

vs6w.jpg
 
Laatst bewerkt:
Prima ding, prima prijs.
De stoterstang rubbertjes moet je even aantikken. Alle tweekleppers zweten daar op een gegeven moment.
Om de stoterstang buizen, op de rubbertjes zit een stalen ring als je die aantikt trek je de buizen een beetje uit de cilinderkop en druk je de rubbertjes aan.
 
Hoi, ziet er wel goed uit maar voor een lek oliebootje is ie flink aan de prijs, het vervangen van diverse rubbers en pakkingen brengt weer meer werk met zich mee. De kilometerstand is een beetje moeilijk, dit is ongeveer de stand waarbij de koppen vaak problemen gaan geven en een (in het gunstigste geval)setje nieuwe zuigerveren nodig zijn. Kaalmaken is redelijk goed te doen, heb ik ook gedaan en is vooral logisch weghalen van alles wat je niet nodig hebt. Ook de bedrading is redelijk eenvoudig "in te korten" . Ik zou m niet nemen vanwege de kilometers, staat en prijs verhouding.
 
Prima ding, prima prijs.
De stoterstang rubbertjes moet je even aantikken. Alle tweekleppers zweten daar op een gegeven moment.
Om de stoterstang buizen, op de rubbertjes zit een stalen ring als je die aantikt trek je de buizen een beetje uit de cilinderkop en druk je de rubbertjes aan.

Super! Dankjewel voor het zeer bruikbare advies!!
 
Hoi, ziet er wel goed uit maar voor een lek oliebootje is ie flink aan de prijs, het vervangen van diverse rubbers en pakkingen brengt weer meer werk met zich mee. De kilometerstand is een beetje moeilijk, dit is ongeveer de stand waarbij de koppen vaak problemen gaan geven en een (in het gunstigste geval)setje nieuwe zuigerveren nodig zijn. Kaalmaken is redelijk goed te doen, heb ik ook gedaan en is vooral logisch weghalen van alles wat je niet nodig hebt. Ook de bedrading is redelijk eenvoudig "in te korten" . Ik zou m niet nemen vanwege de kilometers, staat en prijs verhouding.

Ajj, dit is het tegenovergestelde advies haha.

Werk maakt me minder veel uit, als ik het maar zelf kan doen (gereedschappen + plaats is er) en de prijs een beetje meevalt. Wat zou wel een mooie prijs zijn? Met de juiste argumenten kan ik atlijd een bod plaatsen..

En ik dacht dat deze motoren gemakkelijk +2ton reden zonder (veel/grote) problemen?
 
Wat ik bedoel te zeggen is dat wat rijdt dat slijt. met bijna 100000km kan je verwachten dat er bepaalde dingen misschien toch aan vervanging toe zijn. Ik heb exact eenzelfde rt vorig jaar gehad met 103Dkm, en daar moest toen nieuwe koppeling, zuigerveren, kleppen (loodvrij) en geleiders in.
Als je kan leven met wat nattigheid en eventueel wat olieverbruik kan je het ook allemaal laten. Hij blijft lang genoeg rijden. Maar als je een kale wil maken, waarom dan een hele mooie kopen. Tip om van de kleurdelen af te komen, alles in een keer incl. tank aanbieden op ebay, dat werkte bij mij perfect, na 3 dagen verkocht voor 350 euri incl ruiltank andere kleur, daar kon ik toen mee leven.
Even goed kijken naar het tussengedeelte van de uitlaat, dat is vaak slecht en kostbaar, mits verder alles in goede staat 1200 bieden, moet eigenlijk wel genoeg zijn.
O ja, demontage van de topkuip is wel even pielen om het allemaal heel te houden, maar het is zelfs mij gelukt dus dan kan jij dat ook...
 
Laatst bewerkt:
@cardan;

Middendemper (tussendemper) is al vervangen, zit alleen wat vliegroest op.

De kuip demonteren lukt me wel, van de week een ford etscort geheel gedemonteerd. Dashboard helemaal eruit zonder wat te breken (zeer breekbaar spul zit daar allemaal in..), dus dat moet helemaal goedkomen! :D

Twijfel enorm, liggen ook nog twee supertrapp dempers thuis.. Mocht ik er echt een cafe racer van willen maken. Want de looks heeft die wel!

Maar goed, dan staan de koffers er wel weer stom op, maar die zijn weer enorm handig met stage/ school!

Ik houd je (jullie) op de hoogte!
 
Ik ben toen voor een kale bobber gegaan met , en waarom een fordje slopen, da's handig voor die bergen boeken op school...

En zo klinkt ie met korte megatons
 
Ik heb ook nog zo'n RT kuipding staan, uit '82.
Iets minder kilometertjes (82K), maar geen oliebak.
Mag ook voor 1500 euri van eigenaar wisselen.
Lijkt me voor deze dus een prima prijs...
 
Ik heb ook nog zo'n RT kuipding staan, uit '82.
Iets minder kilometertjes (82K), maar geen oliebak.
Mag ook voor 1500 euri van eigenaar wisselen.
Lijkt me voor deze dus een prima prijs...

Waar in Nederland staat deze dan?
Banden etc nog goed? Misschien wat foto's?
 
Ik ben toen voor een kale bobber gegaan met , en waarom een fordje slopen, da's handig voor die bergen boeken op school...

En zo klinkt ie met korte megatons

Wat een vet geluid!!

Ford escort cabrio was bedoeld om op te knappen en een jaartje te rijden naast mijn Audi Coupe GT. En na dit jaar te verkopen, alleen werd het totale plaatje te duur, en in onderdelen verkopen maakte ik winst op. Keuze snel gemaakt dus :D
 
Hoi, ziet er wel goed uit maar voor een lek oliebootje is ie flink aan de prijs, het vervangen van diverse rubbers en pakkingen brengt weer meer werk met zich mee. De kilometerstand is een beetje moeilijk, dit is ongeveer de stand waarbij de koppen vaak problemen gaan geven en een (in het gunstigste geval)setje nieuwe zuigerveren nodig zijn. Kaalmaken is redelijk goed te doen, heb ik ook gedaan en is vooral logisch weghalen van alles wat je niet nodig hebt. Ook de bedrading is redelijk eenvoudig "in te korten" . Ik zou m niet nemen vanwege de kilometers, staat en prijs verhouding.
Dit is een fiets van na '85.
Daar zitten standaard al loodvrije koppen op, en Nicasil cilinders. De kilometerstand is dus geen probleem, Het zijn de oude R100's met grote kleppen die je bij 100.000 moet reviseren.
De koppeling weet je nooit, sommige mensen weten hem na 50.000 al uit te branden.
Pakkingen zitten er bijna niet in. Als je de stoterstangrubbers wil vervangen laat je de kop met de middenbouten vastzitten en trekt alleen de cilinder een stukje vrij, een voetpakking heeft hij niet.
 
Dit is een fiets van na '85.
Daar zitten standaard al loodvrije koppen op, en Nicasil cilinders. De kilometerstand is dus geen probleem, Het zijn de oude R100's met grote kleppen die je bij 100.000 moet reviseren.
De koppeling weet je nooit, sommige mensen weten hem na 50.000 al uit te branden.
Pakkingen zitten er bijna niet in. Als je de stoterstangrubbers wil vervangen laat je de kop met de middenbouten vastzitten en trekt alleen de cilinder een stukje vrij, een voetpakking heeft hij niet.

Goed om te horen!
Koppeling slipt niet, schakelt lekker. Net even wennen dat als ik van de 3 naar de 2 wil, iets harder moet trappen op de pook. Anders staat die er 'er tussen in'!
Heb je misschien een digitaal handboek voor dit type bmw? Heb ik nog niet naar gezocht op internet.
 
Ik heb het handboek niet. Mijn nieuwste tweeklepper is van '79.
Maar als je Duits kunt lezen kan ik je aanraden om lid te worden van het 2-ventiler forum. Daar hebben ze veel kennis, en een enorme database met onder andere jouw werkplaatshandboek.
Anders zou ik het voor je moeten downloaden en daarna weer ergens uploaden, dat lijkt me nogal een omweg.
 
Ha , dat ga ik volgen , hier heb ik dezelfde r80 rt bj 1994
Zo is hij bij mij binnen gekomen

en zo zag hij er na een week uit .

En zo zou hij er moeten uitzien binnen enkele weken
 
Ik heb ook een naked r80rt. Die van mij komt uit 88, en is net als deze een monoshock. Ik heb voor de mijne ook 1500 euro neergelegd. 89k gelopen. Schakelt soepel, rijdt fantastisch en ziet er nog verschrikkelijk netjes uit.
 

Exact hetzelfde! Alleen wil ik een breder stuur wat ook iets meer naar voren toe staat. Plus wordt het een gepuzzel met de knippers en dashboard.. Hoe heb jij dit opgelost?
Contactslot zit in de kuip verwerkt...

Zonder kuip ziet die toch echt veel mooier uit! Maar wel enkele voordelen minder daardoor..
 
Exact hetzelfde! Alleen wil ik een breder stuur wat ook iets meer naar voren toe staat. Plus wordt het een gepuzzel met de knippers en dashboard.. Hoe heb jij dit opgelost?
Contactslot zit in de kuip verwerkt...

Zonder kuip ziet die toch echt veel mooier uit! Maar wel enkele voordelen minder daardoor..

Gewoon eentje bijkopen. Kun je eventueel ook (tijdelijk) onderdelen uitwisselen.

Contactslot in de stuurplaat, of in de zijkant van de koplamp.
Knippers van ander type BMW of gewoon op de (Jap) sloop.
Hier hebben ze ook universele koplampsteunen.
 
Ik heb ook een naked r80rt. Die van mij komt uit 88, en is net als deze een monoshock. Ik heb voor de mijne ook 1500 euro neergelegd. 89k gelopen. Schakelt soepel, rijdt fantastisch en ziet er nog verschrikkelijk netjes uit.


Geen verschrikkelijk mooie foto van deze nette motor?
 
Exact hetzelfde! Alleen wil ik een breder stuur wat ook iets meer naar voren toe staat. Plus wordt het een gepuzzel met de knippers en dashboard.. Hoe heb jij dit opgelost?
Contactslot zit in de kuip verwerkt...

Zonder kuip ziet die toch echt veel mooier uit! Maar wel enkele voordelen minder daardoor..
een gepuzzel is het niet hoor , toch niet bij mij , heb de spin van de kuip erop gelaten , de bovenste punten heb ik knippers op gezet en de onderste ophangpunten afgeslepen , de koplamp is niet van plaats veranderd , contactslot op de stuurplaat ..............
 
Flat-twinner, ik heb alleen maar een flauwe instagram foto met een filter eroverheen! De BMW staat bij m'n ouders, maar ik zal eens kijken of ik wat moois kan schieten de volgende keer dat ik rij!
 
Denk dat ik deze fijn laat staan... Gister een testrit gemaakt, en zodra de motor op temperatuur is, loopt die 18/2200 toeren stationair...
Oftewel, te veel werk voor een prijs van 1500euro die niet onderhandelbaar is.
Toch bedankt voor het advies! En ga langzaam eens verder zoeken naar een leuke bmw!
 
Dit is een fiets van na '85.
Daar zitten standaard al loodvrije koppen op, en Nicasil cilinders. De kilometerstand is dus geen probleem, Het zijn de oude R100's met grote kleppen die je bij 100.000 moet reviseren.
De koppeling weet je nooit, sommige mensen weten hem na 50.000 al uit te branden.
Pakkingen zitten er bijna niet in. Als je de stoterstangrubbers wil vervangen laat je de kop met de middenbouten vastzitten en trekt alleen de cilinder een stukje vrij, een voetpakking heeft hij niet.


klopt , maar een loodvrije kop met 100000km is niet nieuw en ook daarvan kunnen de klepgeleiders behoorlijk problemen geven, en als niet zorgvuldig met ondershoud is omgegaan kunnen de zuigerveren ook van dit type bij deze kilometerstand allang hun beste tijd gehad hebben. Als een fiets als hierboven omschreven wordt met meerdere problemen kan je verwachten dat de eigenaar het niet zo nauw nam met het onderhoud en eigenlijk gewoon heeft doorgereden tot het moment dat er zoveel aan de hand is dat verkopen de makkelijkste optie voor hem is, omdat hij gewoon z'n handen niet vuil heeft willen maken en zo weinig mogelijk geld er aan besteed heeft.


Het te hoge toerental is waarschijnlijk veroorzaakt door die lekke inlaatrubbers, dat zuigt "valse"lucht en kan een verder prima fiets behoorlijk naar doen lopen. Zo op te lossen trouwens.
Maar als die prijs niet onderhandelbaar is, geef ik je groot gelijk. We kijken als prijsvergelijk altijd maar naar fietsen die vaak al langer op internet te koop staan, en raken zo gewend aan de hogere prijsstelling. Om interessant te kopen moet je vaak en veel de sites af en zo af en toe kom je dan zoiets tegen voor rond de duizend euro, en is dan ook vaak snel verkocht, dus je moet het een beetje treffen en dan direct handelen. Succes
 
Laatst bewerkt:
Denk dat ik deze fijn laat staan... Gister een testrit gemaakt, en zodra de motor op temperatuur is, loopt die 18/2200 toeren stationair...
Oftewel, te veel werk voor een prijs van 1500euro die niet onderhandelbaar is.
Toch bedankt voor het advies! En ga langzaam eens verder zoeken naar een leuke bmw!


Te veel werk? Je 1ste bericht was toch heel positief. Als er voor € 750 aan de laatste onderhoud is uitgegeven zou het goed afgesteld moeten zijn.
Er is een tijd niet op gereden.
Komt de chocke wel goed terug in ruststand? Blijft vaak hangen na lange(?) stilstand.
Peil de olie en kijk of het er nog ' vers ' uitziet. Zegt tevens iets over onderhoud.
Als de motor geen blauwe walm afgeeft na de koude start valt de slijtage ook wel mee.
Draai na een wat langere proefrit ook de bougies er eens uit voor controle, zegt ook veel over de afstelling.
Veel werk??
 
Terug
Bovenaan Onderaan