HALLO OMA!!!
Gaat heen! Of rij eens een stukje mee
Eindelijk weer tijd gehad om wat aan de Bimmer Turbo Boxer te doen.
We hebben weer wat vooruitgang geboekt en zelfs zover dat we hebben gereden!
Als eerst wat materiaal verspaand de afgelopen weken en inelkaar geknutseld.
We zijn begonnen met de triggerschijf voor de ontsteking.
Dit was eerst een 4-1 wiel waarmee we een poging deden een stabiele ontsteking te krijgen. Helaas... Dit werkte voor geen meter en met de compressie van 2 grote ploffers wilde de startmotor er soms niet doorheen trekken.
Kortom, we gingen voor de 36-1 optie met een VR sensor.
Daarom moet je wat maken want standaard is er niks te krijgen.
Men beginne met in een CAD programma wat te tekenen, dan CAM je er wat mee....
Daarna parkeer je een plaat van 2mm staal op de CNC bank en begin je met peddelen.
Na een klein uurtje komt er een plaat uit met 36 tandjes:
Na wat fatsoeneren en een center te hebben gemaakt is het volgende resultaat ontstaan:
Kom je op het volgende, het haaks omzetten van de tanden.
Eerst 2 mallen gefreesd om en exacte passing te maken voor een 2 tal stansmallen.
f*cking MF wat nog steeds geen Youtube embed
ff gas geven met een 25mm frees door aluminium
Kon beter.... Maar aldoende leert men...
En dan prop je het pakketje samen:
Trek je ze uitelkaar:
En uiteindelijk heb je wat je wil hebben:
Hop op de krukas ermee:
De gasklep van BMW is niet de kleinste en heeft ook niet de meest prettige TPS sensor. Dus aanpassen die hap en zelf iets maken.
Na een half uurtje peddelen kwam er dit uit de machine:
Even wat meetwerk of het acceptabel is geworden:
Het mag er zijn! 0,01 mm afwijking!
Of het is de schuifmaat die ook nog eens afwijkt
Hele zwikkie monteren tot één geheel:
En dit maakt het gemonteerd een lekker compact setje:
Nu we toch bezig zijn... De blowoff moest ook maar een fatsoenlijke plek krijgen.
Flensje gefreesd:
Gemonteerd op de intercooler ingang:
Een intercooler was hard nodig want we gingen al snel naar de 100+ graden op de inlaat met turbodruk en het is 'maar' een luchtgekoeld blok....
Eerste keer starten en rijden was een super moment:
We hadden een totaal andere afstelling nodig door de intercooler die erop gekomen is.
Ploffen af en toe is fine tuning die er voor zorgt dat het soepeler loopt.
Na wat afstellen kwamen we er achter dat de koppeling steeds meer begon te slippen.
Nieuwe platen en daarbij ook een prototype frictieplaten was even uitzoeken. De voorspanning terug geschroefd enkele malen en toen greep ie aan als een bankschroef.
Paar ritjes door de straat.
Voorwiel van de grond!
Dat doet ie anders nooit
Eerste resultaten zijn geslaagd!