BMW R1250 RT eerst olie lekkage, nu olie+koelvloeistof lekkage.

jaapvanthoff

Die hard MF'er
21 aug 2010
666
593
poortugaal
Zijn er meer ervaringsdeskundigen?
Van de zomer een nieuwe R1250RT gekocht.

Omdat ik naar Noorwegen wilde, direct na aanschaf een weekeindje naar Duitsland om de eerste 1.000 km er op te zetten. Na 500 km zag ik een druppel olie op de grond liggen na een koffiestop.
En dat verklaarde die verbrande olie lucht bij een verkeerslicht: Boven de uitlaat komt aan de linkerkant een slangetje vanaf het motorblok aan, en daar drupt de Beemer.

Terug naar de dealer. Daar is geconstateerd dat het koelvloeistof pomphuis lekte.
Nieuwe gekregen en gaan…

Weekeindje Winterberg. Wat denk je wat ik zie na een koffiestop: olie op de straat.
Ik heb een limonade flesje aan de motor vast gemaakt en weet nu dat ik per 1.000 km 9 cc olie opvang. Op kilometerstand 2.000 een nieuw opvang zakje en nu vang ik niet alleen olie maar ook koelvloeistof op.

De vervangen banaan zou nu dus van twee kanten lekken??
De dealer nodigt me uit om de motor ter reparatie af te geven. Daar heb ik moeite mee. Ze moeten gaan zoeken naar een lek. Een blok uit elkaar halen komt nooit mee zo goed in elkaar als in de fabriek.
We gaan de winterperiode in, dus de eerste langere ritten kan ik eind voorjaar pas maken.

Wanneer is het moment daar dat ik het no-conformiteit beginsel kan inroepen en een nieuw blok kan eisen?

En, ben ik de enige met een lekkende Beemer? Uniek, dat dan weer wel…
 

Bijlagen

  • 20230720_135717.jpg
    20230720_135717.jpg
    142,7 KB · Weergaven: 1
  • B0006536.png
    B0006536.png
    66 KB · Weergaven: 2
  • Op km stand 2.100 4 gr olie, vrijwel geen koelvloeistof.jpg
    Op km stand 2.100 4 gr olie, vrijwel geen koelvloeistof.jpg
    129,2 KB · Weergaven: 1
  • Op km stand 3.053 olie en aanzienlijk veel koelvloeistof.jpg
    Op km stand 3.053 olie en aanzienlijk veel koelvloeistof.jpg
    274,7 KB · Weergaven: 3
Misschien ontdekken ze bij het demonteren van de pomp nu de oorzaak, en is het snel opgelost en gaat het blok helemaal niet uit elkaar, en zit je je druk te maken om niks.

Als je vertrouwen hebt in je dealer zou ik de motor er gewoon neerzetten en afwachten, je geeft zelf al aan dat je niet veel zal rijden in de winterperiode.
 
Gewoon de motor bij de dealer neerzetten ter reparatie. Een claim voor een nieuw motorblok kun je op jouw buik schrijven.

Ze hebben bij verschillende merken al wel terugroepacties/modificaties gehad op motorfietsen die nog nieuw in de showroom staan/stonden. Daar weet je als klant dan niets van af en zijn nog steeds gewoon nieuwe motoren.

Bij BMW hebben ze een paar jaar terug alle S1000RR blokken moeten modificeren omdat de drijfstangbouten vervangen moesten worden. Die blokken werden uit de motorfiets gehaald en de carters gesplitst. Ook toen kreeg je geen nieuw motorblok.

En er zit op de uitgevoerde werkzaamheden ook gewoon volledige garantie. Ik snap dat het jammer is en je er van baalt (zou ik ook hebben), maar het is een mechanisch product. Dit soort dingen kunnen gebeuren.
 
Zijn er meer ervaringsdeskundigen?
Van de zomer een nieuwe R1250RT gekocht.

Omdat ik naar Noorwegen wilde, direct na aanschaf een weekeindje naar Duitsland om de eerste 1.000 km er op te zetten. Na 500 km zag ik een druppel olie op de grond liggen na een koffiestop.
En dat verklaarde die verbrande olie lucht bij een verkeerslicht: Boven de uitlaat komt aan de linkerkant een slangetje vanaf het motorblok aan, en daar drupt de Beemer.

Terug naar de dealer. Daar is geconstateerd dat het koelvloeistof pomphuis lekte.
Nieuwe gekregen en gaan…

Weekeindje Winterberg. Wat denk je wat ik zie na een koffiestop: olie op de straat.
Ik heb een limonade flesje aan de motor vast gemaakt en weet nu dat ik per 1.000 km 9 cc olie opvang. Op kilometerstand 2.000 een nieuw opvang zakje en nu vang ik niet alleen olie maar ook koelvloeistof op.

De vervangen banaan zou nu dus van twee kanten lekken??
De dealer nodigt me uit om de motor ter reparatie af te geven. Daar heb ik moeite mee. Ze moeten gaan zoeken naar een lek. Een blok uit elkaar halen komt nooit mee zo goed in elkaar als in de fabriek.
We gaan de winterperiode in, dus de eerste langere ritten kan ik eind voorjaar pas maken.

Wanneer is het moment daar dat ik het no-conformiteit beginsel kan inroepen en een nieuw blok kan eisen?

En, ben ik de enige met een lekkende Beemer? Uniek, dat dan weer wel…
Dat hoop ik ook niet voor je. Ik hoop dat ze hem beter in elkaar zetten, zonder lekkage......
 
Een blok uit elkaar halen komt nooit mee zo goed in elkaar als in de fabriek.
Bij de fabriek werken dezelfde mensen met dezelfde sleutels en materialen als bij je dealer. Anno 2023 zijn er geen geheimen in hoe een verbrandingsmotor werkt. Ik zie geen probleem met het reviseren van een blok. Sterker nog, je blok lekt, dus zo goed gebouwd is ie al niet.
 
En ze hebben sowieso alle juiste data om het werk uit te kunnen voeren. Een blok gaan ze alleen vervangen op het moment dat het economisch voor hèn goedkoper is deze in het geheel te vervangen (aka in de soep gelopen, lagers overal in het Carter enzo...). Gewoon mee terug gaan en het op laten lossen. Als ze er bij wijze van na 3 keer nog steeds niks mee opgelost hebben, zou je andere eisen kunnen gaan stellen, maar dit is gewoon waar je mee ingestemd heb bij de koop. Er kan altijd een maandagmorgen modelletje tussen zitten, maar geef de dealer dan wel de kans dit op te lossen.
 
Zoals gezegd, laat de dealer het oplossen. Ik begrijp dat je er knap van baalt, zou ik ook doen. Mijn hagelnieuwe R1250GSA verliest een liter olie per 10K km via de verbrandingsruimte. Volgens dealer heel normaal: 'alle motoren verbranden olie'.
 
Zoals gezegd, laat de dealer het oplossen. Ik begrijp dat je er knap van baalt, zou ik ook doen. Mijn hagelnieuwe R1250GSA verliest een liter olie per 10K km via de verbrandingsruimte. Volgens dealer heel normaal: 'alle motoren verbranden olie'.
Dit is voor een BMW heel normaal, voor de meeste andere motoren niet. De norm voor BMW waarbij het niet meer normaal is, is een liter op 800 km.....
 
Zoals gezegd, laat de dealer het oplossen. Ik begrijp dat je er knap van baalt, zou ik ook doen. Mijn hagelnieuwe R1250GSA verliest een liter olie per 10K km via de verbrandingsruimte. Volgens dealer heel normaal: 'alle motoren verbranden olie'.
Bij de 310 van mij was dat net zo. Toen kreeg ik zelfs te horen dat het in de bergen met bagage en de vrouw achter op nog harder kan gaan bij een BMW
 
Zijn er meer ervaringsdeskundigen?
Van de zomer een nieuwe R1250RT gekocht.

Omdat ik naar Noorwegen wilde, direct na aanschaf een weekeindje naar Duitsland om de eerste 1.000 km er op te zetten. Na 500 km zag ik een druppel olie op de grond liggen na een koffiestop.
En dat verklaarde die verbrande olie lucht bij een verkeerslicht: Boven de uitlaat komt aan de linkerkant een slangetje vanaf het motorblok aan, en daar drupt de Beemer.

Terug naar de dealer. Daar is geconstateerd dat het koelvloeistof pomphuis lekte.
Nieuwe gekregen en gaan…

Weekeindje Winterberg. Wat denk je wat ik zie na een koffiestop: olie op de straat.
Ik heb een limonade flesje aan de motor vast gemaakt en weet nu dat ik per 1.000 km 9 cc olie opvang. Op kilometerstand 2.000 een nieuw opvang zakje en nu vang ik niet alleen olie maar ook koelvloeistof op.

De vervangen banaan zou nu dus van twee kanten lekken??
De dealer nodigt me uit om de motor ter reparatie af te geven. Daar heb ik moeite mee. Ze moeten gaan zoeken naar een lek. Een blok uit elkaar halen komt nooit mee zo goed in elkaar als in de fabriek.
We gaan de winterperiode in, dus de eerste langere ritten kan ik eind voorjaar pas maken.

Wanneer is het moment daar dat ik het no-conformiteit beginsel kan inroepen en een nieuw blok kan eisen?

En, ben ik de enige met een lekkende Beemer? Uniek, dat dan weer wel…
Een nieuwblok vanwege een lekkage dat zou nieuw zijn, je hebt recht op reparatie dat is natuurlijk normaal.
maar een gelijk een nieuwblok eisen dat zou wat zijn als iedereen dat ging doen.

Gewoon even afwachten wat het oorzaak van je lekkage is , laat je dan op de hoogte houden van het probleem en de oplossing.

Nog wel even een opmerking met het uitstellen van de reparatie als dit niet in overeenstemming is met je dealer, kan jij de gevolgen v dragen voor mogelijk gevolg schade, wat ook begrijpelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Mijn hagelnieuwe R1250GSA verliest een liter olie per 10K km via de verbrandingsruimte. Volgens dealer heel normaal: 'alle motoren verbranden olie'.

Daar droom ik wel eens van..........

Maar dat ding is hagelnieuw, wordt beter bij een wat hogere km stand.
En het ding is water gekoeld, die verbruiken al minder dan de oudere luchtkoeler.
 
@ Jaap Ja , dit wil je niet als je >20k€ hebt uitgegeven.
Ik kan je teleurstelling voorstellen.
Maar,
Mogelijk is de pomp unit zelf de veroorzaker. Deze zit in een olie omgeving gemonteerd.
Vervanging van de pompunit lijkt mij eenvoudig door het deksel te verwijderen.
Dus een nieuwe unit en nieuw pakking.

Geef je dealer de mogelijkheid om dit te herstellen. Je krijgt op de reparatie ook garantie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan