BMW R1200RT ervaringen e.d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb nog een vraag. Zijn er al rijders die een andere ruit hebben laten monteren en/of een andere uitlaat? Komend van een Pan ST1300 met grotere ruit zit ik op de RT duidelijk meer in de wind.

Groeten
exPan

Da's waar, maar die plaat van een ruit die op de Pan zit is dus ook verantwoordelijk voor de pendel bewegingen van de Pan op hoge snelheid. Ik denk dat BMW daar bewust voor heeft gekozen. Daarbij, als je een hogere ruit erop zet dan heb je kans dat juist de duo meer last krijgt van wervelingen.
 
Juist voor de duo moet het in ons geval goed zijn. Mijn vriendin heeft namelijk een whiplash. Op de Pan is het "serene rust" tot hele hoge snelheden. Inderdaad wat geschommel maar met wat betere veren heb ik dat veel kunnen verbeteren.
Over een paar weken komt de RT. Ik heb al twee spoiler opzetruitjes gevonden. Ik denk dat ik deze zal gaan proberen als ik verder nies anders vind.

Groeten
exPan
 
Je zou je ervaringen met die hogere ruit hier kunnen achterlaten, daar zijn wij ook wel nieuwsgierig naar.
 
Op www.wunderlich.de is veel BMW-aanpassingsspul te vinden,
alleen staat de R1200RT nog niet in het rijtje.

Van de dealer hoorde ik dat er in elk geval een (nog :X ) grotere ruit
verkrijgbaar is.
En dat terwijl ik liever op zoek zou gaan naar een kleinere.
 
Vandaag mij nieuwe RT voorhet eerst aangeraakt. Heb er 3 keer mee proefgereden, niet om te beslissen, maar elke rit is er een.
Voor wat betreft de leveringen etc. De dealer kan precies zien wanneer hij gemaakt en geleverd wordt. Dus zekerheid genoeg.
Ga overmorgen mij R1100rt met meer als een ton aan km inleveren. Ik rij bijna 15.000 km woon-werk (zomer en winter) en verder nog fijn touren.
Laat wel even weten hoe het verder gaan.
Ed
 
1100 ---> 1200... dat verschil zul je wel merken, dit is echt een fiets van een andere generatie. Alles is gewoon beter, alleen de vormgeving is, uhm, wennen.
En eindelijk een topkoffer waar wat in kan. (2 helmen bijv.)
 
Goede avond,

Kijk eens op:
http://www.tagesschau.de/video/0,1315,OID4498810_RESms256_PLYinternal_NAV_BAB,00.html
wordt je niet vrolijk van..........

Groeten
Ik word er echt niet minder vrolijk van. Ik ben nog altijd van mening dat het een subliem remsysteem is. Je moet er alleen op letten dat je vering optimaal staat afgesteld (afgemeten op de belading) en dat de motor in goede staat verkeert (inclusief accu).

De beste man in het filmpje (Horst Kipke met z'n LT) is ongetwijfeld een geslaagd zakenman, die één keer per maand z'n motor uit de garage haalt, zijn vering verre van optimaal heeft afgesteld (mogelijk nog in de stand zoals deze af fabriek wordt ingesteld) en denkt dat hij onoverwinnelijk is door z'n remsysteem. De sukkelaar durft niet eens meer op z'n motor te rijden.



En dat moeten we serieus nemen? Ik denk dat de reportage voor een deel stemmingmakerij is. Ik zal er iig geen meter minder om rijden en zal de voor mij gebruikelijke reserves aanhouden.
 
Ook ik vertrouw mijn RT volledig....... Wel is het zo dat ik vorig jaar ook twee keer achter elkaar een weigerend ABS heb gehad tijdens een VRO-cursus. Ik, en de instructeurs schrokken zich het laplazerus. Honda geeft daarna geheel niet thuis. De dealer constateerd geen afwijking en kan verder niets doen. ALs je dit zelf hebt meegemaakt, kijk je er toch anders tegenaan.
 
Goede avond,

Kijk eens op:
http://www.tagesschau.de/video/0,1315,OID4498810_RESms256_PLYinternal_NAV_BAB,00.html
wordt je niet vrolijk van..........

Groeten

Zie hier een uitgebreid commentaar:
De afgelopen week zijn bij diverse rijvaardigheidstrainingen in Duitsland zware ongevallen gebeurd met BMW motoren. Deze ongevallen werden allemaal veroorzaakt door het uitvallen van het antiblokkeersysteem dat standaard wordt geleverd op de huidige generatie BMW motoren. Het probleem is al langer bekend: twee jaar terug verongelukte BMW-cuprijder Michael Schneider op een R1100S cup motor. Ook bij hem viel destijds het ABS uit.

De ADAC (de Duitse ANWB, red.) heeft in de laatste tijd steeds meer meldingen van leden ontvangen die dit probleem ondervinden met hun BMW motor. De Münchner Techniker informeerde vorig jaar BMW en de Duitse RDW over de problemen die men ondervond.

Het probleem ontstaat tijdens het veelvuldig gebruiken van het ABS. Zodra de ABS in werking wordt gezet levert dit een enorme stroomafname op bij de accu. Bij veelvuldig gebruik resulteert dit in een accu die compleet leeggetrokken is. Hierdoor kan het ABS niet meer werken. Knijp je net zo hard de rem in als je normaal doet, dan grijpt normaal het ABS in maar nu dus niet meer. Een blokkerend voorwiel is dan het gevolg met veelal slechte afloop.

BMW schijnt al langer op hoogte te zijn van deze problemen, maar heeft tot op heden nog geen geschikte oplossing kunnen vinden. Volgens BMW zou dit probleem bij normaal verkeer niet voor kunnen komen. Alleen in extreme situaties, door meerdere malen hard te moeten remmen, zou het kunnen voorkomen, maar dat is uitzonderlijk. Terugroepen van 250.000 motoren is dan ook niet aan de orde, laat staan dat de techniek wordt aangepast, aldus BMW.

Afgelopen zaterdag zou tijdens het Internationale BMW weekend in Garmisch Partenkirch een discussie gehouden worden tussen BMW en hun klanten; hierbij zou Plusmius (een Duits tv programma) aanwezig zijn om het hele gebeuren te registreren. Een paar uur voor dat dit zou gaan gebeuren annuleerde BMW het gesprek met de mededeling dat het een te complex probleem is.

De modellen waar het omgaat zijn vanaf bouwjaar 2001, met uitzondering van het model F650.

:? :? :?
 
Zo de eerste 6500 km zitten erop, en het waren mooie en vooral probleemloze km's.
Heb ook niet te kampen gehad met onverwachte kinderziektes en het olieverbruik begint reeds af te nemen. Wel ben ik binnenkort toe aan een nieuwe achterband.
:] :] :]
 
Nu al nieuwe achterband?
Dat doe je snel!!
Wat ligt er nu op dan?
 
Ik had er Dunlop Sportmax onder liggen, ze zijn vervangen met 9.000km. Achter was op, voor had nog 1 à 2K mee kunnen gaan, maar met een Italië- vakantie voor de boeg :] heb ik die ook gelijk gedaan. Nu liggen er Metzeler Roadtec Z6's op, € 302 inkl. montage etc. (in België).
 
Nu al nieuwe achterband?
Dat doe je snel!!
Wat ligt er nu op dan?
Er liggen momenteel Bridgestone BT20 op, deze hebben een zeer goede grip en geven veel vertrouwen.
Toch denk ik er over om over te stappen op BT14.
:] :] :]
 
Ik heb op mijn R1100RT Metzelers MEz4 liggen.
Vorige set ging 27000 km mee.
En grip dat die dingen hebben!

Dus wellicht een idee?
 
Ik heb op mijn R1100RT Metzelers MEz4 liggen.
Vorige set ging 27000 km mee.
En grip dat die dingen hebben!

Dus wellicht een idee?

Deze optie neem ik natuurlijk mee, maar bedenk wel dat de 6500 km die ik tot dusver heb afgelegd veelal over een sterk tot zeer sterk slingerend parcours zijn afgelegd.
Veel in de ardennen en eifel, en uiteraard ook het limburgs heuvelland.
Dus het aantal van 27000km op 1 achterband daar heb ik sterk mijn twijfels over. Met al mijn vorige motoren werd er gewisseld tussen de 5000 en 12000 km.
Ook heb ik diverse bandenmerken uitgeprobeerd en uiteindelijk ben ik nu sinds jaren vaste afnemer van de Batlex-serie. De BT14 lag op mijn vorige bike en ik was enorm onder de indruk van diens rijkwaliteiten, zeker als voorband zeer aanbevelingswaardig.
:?
 
Deze optie neem ik natuurlijk mee, maar bedenk wel dat de 6500 km die ik tot dusver heb afgelegd veelal over een sterk tot zeer sterk slingerend parcours zijn afgelegd.
Veel in de ardennen en eifel, en uiteraard ook het limburgs heuvelland.
Dus het aantal van 27000km op 1 achterband daar heb ik sterk mijn twijfels over. Met al mijn vorige motoren werd er gewisseld tussen de 5000 en 12000 km.
Ook heb ik diverse bandenmerken uitgeprobeerd en uiteindelijk ben ik nu sinds jaren vaste afnemer van de Batlex-serie. De BT14 lag op mijn vorige bike en ik was enorm onder de indruk van diens rijkwaliteiten, zeker als voorband zeer aanbevelingswaardig.
:?

Eind mei, begin juni zijn we naar Noorwegen geweest.
Van goed, via redelijk, tot slecht wegdek gehad.
En een en al bochten natuurlijk (foto's: zie link hieronder ;) )
Voor de vakantie heb ik er nieuwe banden op laten zetten (met 80k beurt).
Vakantie was zo'n 4500 km in totaal. Ben weer 3000 km verder, en nog
niet halverwege het profiel.
OK, nu ga ik inderdaad de 27000 km niet redden.
12k lijkt me nog wel haalbaar.
 
Heb tot nu toe 7200km gereden. Ben 3x naar Luxemburg geweest en 1x naar Zwitserland. De rest lokaal in Nederland. De R1200RT bevalt uitstekend. Heb wel twee problemen gehad: 1e was dat beide koffers niet meer open wilden. Dit trad op tijdens de Zwitserland reis en is heeel vervelend op vakantie.
De boel smeren door de dealer lost het probleem op.
Tweede probleempje was dat het huis van de cruisecontrol (rechts vooraan in de kuip) was losgetrild. Twee nieuwe boutjes van de wegenwacht deed wonderen. Reed pp op en daar stond toevallig wegenwacht al. Probleem was binnen 5 minuten weer verholpen. Je hoopt toch dat zulke problemen bij een 'dure'BMW niet voorkomen, maar helaas, kan een keer gebeuren.

De achterband toont enige slijtage alhoewel ik denk dat hij nog wel enige duizende km's mee zal gaan.
Heb na de 1e beurt nu eenmaal 0,3 liter olie bijgevuld. Storend vind ik wel dat de boordcomputer snel een waarschuwing (!) aangeeft voor een (te) laag oliepeil.

Op de terugweg uit Zwiserland heb ik langdurig 160+km/u gereden zonder enige vermoeidheid met even een piek naar 200km/u.

Heb overigens op glad tuinpad nog klein 'ongelukje' gehad. Liep met motor in de hand toen ik uitglee en motor omviel. Schade viel enorm mee: linker voetsteun brak af. Was voor 19,94 euro weer vervangen! Dat was alle schade. De schrik was grooot, de schade viel gelukkig mee.
 
oh ja, nog even iets over ABS; heb tot nu toe nog nooit ABS hoeven te gebruiken; kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen hoe je het voor elkaar krijgt om vaak achter elkaar de ABS te gebruiken waardoor de accu leeg zou raken. Hoe is dan je rijstijl??
 
oh ja, nog even iets over ABS; heb tot nu toe nog nooit ABS hoeven te gebruiken; kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen hoe je het voor elkaar krijgt om vaak achter elkaar de ABS te gebruiken waardoor de accu leeg zou raken. Hoe is dan je rijstijl??
Wel als je speciale verrichtingen oefent, of op een circuit rondboendert. Ik begreep trouwens dat het vooral de servo-rembekrachtiging is die de boel zo zwaar belast. Toen ik instructeur was hadden we oude K100's en later R1100's met ABS zonder rembekrachtiging om remmen te oefenen (grenzen tot blokkeren opzoeken e.d.), nooit een probleem gehad. De motoren werden tussendoor ook "normaal" bereden, dus de accu werd dan weer vanzelf bijgeladen, maar talloze noodstops achter elkaar met vrolijk klakkerend ABS was nooit een punt. Wel es problemen bij koude start onder winterse omstandigheden maar dat was duidelijk zichtbaar en niet verradelijk dus.

Ik heb nooit begrepen waarom BMW rembekrachtiging op hun motoren hebben gebouwd, het lijkt net zo zinvol als zwemles voor dolfijnen.
Zeker iemand van de BMW automobiel afdeling op het verkeerde knopje van de lift gedrukt ;)
 
Heb overigens op glad tuinpad nog klein 'ongelukje' gehad. Liep met motor in de hand toen ik uitglee en motor omviel. Schade viel enorm mee: linker voetsteun brak af. Was voor 19,94 euro weer vervangen! Dat was alle schade. De schrik was grooot, de schade viel gelukkig mee.

Klinkt bekend...
})
Tot nu toe is mijn garage pad het gevaarlijkste stukje weg gebleken wat ik tot nu toe ben tegengekomen. Even afkloppen natuurlijk dat het daar bij blijft :P
Wel vreemd eigenlijk, rijd ik al zo lang en redelijk veel (15-20K per jaar), maar de ongelukjes gebeuren voor je eigen deur. :? Misschien omdat de concentratie dan wat minder is. :?
 
Vandaag de R1200RT uitgetest met echt "pokkeweer", vaak regende het zo hard dat ik tijdens mijn rit van Apeldoorn naar Maastricht minder dan 50 mtr. zicht had.
En het zal wel mijn pech of stommigheid zijn dat er dan telkens geen brug en/of tankstation in de buurt was.
Zoals reeds eerder vermeld, mijn profiel op de achterband is reeds aan de slijtnok.
Ondanks dat alles geeft de bike een zeer vertrouwd gevoel en heb ik de reis zonder problemen doorstaan. Schouders en armen van motorpak worden behoorlijk nat(had geen regenpak bij me) op de R1200RT.
Ook geen last van aquaplanning gehad.
:+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan