Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

BMW R1200RT ervaringen e.d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben pas voor een 1000 km beurt geweest met mijn nieuwe GS. Geen olie verbruikt, niet boven de 4000 tpm geweest!
 
Ik ga zaterdag als het meezit een rit maken op de R1200RT,
en nog wat modellen
Motoport Almere heeft een rijtje klaarstaan voor proefritten:
R1200RT , R1200GS , R1200ST , K1200S , F650GS
 

Tja, eindelijk een topkoffer waar iets inpast(2 helmen). Maar waarom moet de bovenste helft grijs zijn en zit er geen rail op? En de topkoffer is eveneens niet goedkoop te noemen(dik 500 euries).
Wat de spiegels betreft, ik heb geen ervaring met de R1150RT. maar ik heb op geen enkele motor die ik tot nu toe gehad heb, zo'n goed zicht naar achteren gehad als bij de R1200RT. Wel kijk je deels tegen je eigen handen aan.
 
Het zicht in de spiegel:



Rijdt prima die fiets.
Alleen ook hier weer last van de turbulentie van de ruit, net als
op de R1100RT.
De demomotor had ook cruisecontrol: da's even wennen, maar wel erg leuk.
 
Laatst bewerkt:
Hé thx!
Een plaatje zegt meer dan 1.000 woorden. Valt me dus nu weer op dat de spiegel vrij hoog beeld geeft, maar vrij smal in de breedte is zodat de dode hoek naar links vrij groot ... *lijkt*.
Ik heb de spiegels op mijn RT zo staan dat ze alles van achteren weergeven en alleen naar links, naast me, een vrij kleine dode hoek geven. Dus even naar links over de schouder kijken tijdens inhalen. Maar het lijkt wel of deze spiegels een veel grotere dode hoek geven zodat ook auto's zeg zo'n 10-15 meter links achter je al in de dode hoek vallen...
Nou ja, maakt niet uit, het blijft toch een plaatje van een toerfiets
Hij staat bij mij volgend jaar op het programma.
 

Gelukkig wel ja dat er nu 2 helmen in passen. Die zijn altijd lastig als je naar het strand of een stad gaat of iets dergelijks.
En vwb. koffer rail en tweede remlicht... ik vermoed dat Wunderlich en co. wel met wat leuke spullen zullen komen.
 
Heb nog geen foto van de nieuwe; hier 1 van mn oude 'liefde'.

attachment komt niet aan geloof ik. probeer het nog eens.

blijkt dus aan de grootte van het attachment te liggen


(Afbeelding).

Nou dat dat één van je liefdes is geloof ik wel, ziet er werkelijk zéér fraai uit.
Aaah, die ronde cylinderkoppen.... wordikhelemaalwarmvan!
 


Zoals je ziet had ik ze niet helemaal goed gezet. Was 'maar' een proefrit.
Denk dat de dode hoek erg meevalt als je ze precies afregeld.

Had tijdens het rijden geen noemenswaardige problemen met dodehoeken.
(Maar ook niet echt speciaal opgelet natuurlijk )
 
Voor wat de "dode hoek" betreft, ik betrap me er sinds ik deze bike heb, steeds vaker op dat ik tijdens een inhaalmaneuvre het nalaat om over de schouder te kijken. Waarschijnlijk heeft dat er mee te maken dat indien ik over de schouder keek, dit onnodig bleek te zijn. M.a.w. dat er nagenoeg geen dode hoek voor handen is. Vorige motoren hadden allen een grote dode hoek.
Toch ga ik me dwingen om meer over de schouder te kijken, goede gewoontes moet je niet afleren.


p.s. Wat adviseren echte beemers mij voor een merk en type olie aan indien ik moet bijvullen??
Bij vorige motoren prefereerde ik Motorex halfsynthetische olie.
 
Ik haal meestal olie bij de BMW dealer, die hebben vlgs mij een deal (als BMW dealer) met ... naam ben ik even kwijt. Maar dat moet gewoon goed spul zijn. Gewoon 15-W40.

En ik heb wel degelijk een dode hoek. Als een auto precies naast me rijdt, en zijn voorkant zie ik nog niet vanuit mijn ooghoeken, dan kan ik 'm niet zien in mijn spiegels. Dan hoef ik mijn hoofd maar 2 cm. te draaien of zo en dan zie ik de auto weer. Toch altijd maar even checken. Meestal heb ik wel via de spiegels in de gaten wat er een paar honderd meter achter me zich allemaal afspeelt. Maar dat geldt natuurlijk niet wanneer het verkeer druk en chaotisch is.

...Overigens ook naar rechts als ik naar rechts invoeg en er is een invoegstrook van rechts. Menig koekblikker haalt via de invoegstrook rechts een vrachtwagen in en pleurt hem meteen naar links zonder te kijken.... sukkels.
 
Heb dinsdag R200RT opgehaald bij de dealer. Het wachten was het waard. Rijdt uitstekend!! Heb inmiddels 400 km achter de wielen en vanmiidag voor het eerst getankt bij km stand 393. De BC gaf aan nog 38km. Bij het tanken ging er nog geen 21 liter in. Schijnbaar is er een ruime veiligheidsmarge qua benzine voorraad. Het gemiddels verbruik was 19,2 km per liter. Niet slecht toch!? Heb me wel keurig aan de 4000 toeren gehouden.

Wat is jullie verbruik?

Heeft de topkoffer (groot model) invloed op verbruik en/of rijden?

Groetjes van een blijde rijder!!
 
Proficiat met je nieuwe aanwinst.
En om heel eerlijk te zijn heb ik het benzineverbruik nog niet gemeten, dus ik kan je niets vertellen over de evt. invloed van de topkoffer. Deze zit er bij mij trouwens altijd op. Heb nu inmiddels 4500km mee gereden en blok begint nu lekker los te komen. Hij rijdt dus steeds vloeiender en het klakken bij schakelen wordt ook steeds minder.
Hij stuurt onzettend strak door iedere bocht en geeft zeer veel zelfvertrouwen, wel zou ik persoonlijk willen dat de voorvering iets stroever zou zijn.
Achtervering heb ik tot 1/4 ingedraaid.

 
Grootste minpunt c.q. punt van kritiek op deze bike vindt ik persoonlijk de koppeling. Voor iemand die al eerder BMW heeft gereden, zal het niet ongewoon zijn. Maar de doseerbaarheid en m.n. bij snel accelereren is minder en koppeling slipt snel door. Dit laatste gaat dan gepaard met de nodige stank.
1 enkele droge plaat met dit vermogen is mijn inziens iets aan de magere kant.
Persoonlijk verwacht ik dat BMW dit bij toekomstige modellen ook gaat veranderen.
 
Mmmmm.. juist bij snel accelereren gaat het koppelen soepel.. of gebruik helemaal de koppeling niet...
 
Vandaag is de CD-speler uitgewisseld, het nieuwe exemplaar speelt zonder over te springen. Heb dit uitgeprobeerd op ronduit slecht wegdek(nauwelijks asfalt wel veel kuilen).
Dus CD-speler is van goede kwaliteit, tevens is bakkie waarin hij ingebouwd is voorzien van een koeling middels een ventilator, ze hebben dus vooruit gedacht bij BMW.
 
ik volg al een tijdje dit forum en dan speciaal deze topic.Nu heb ik toch een vraagje .Ik ben van plan om mijn 1200 GT in te ruilen bij de dealer voor een RT.De reden is dat mijn echtgenote met een RT rijd en dat ik mezelf erop betrap dat ik steeds meer met haar fiets weg ben dan met de mijne.Alleen kan ik niet goed wennen aan het de nieuwe look van de RT.Zou daarom kunnen dat ik misschien een 1150 aanschaf.Heeft er iemand zijn 1150 ingeruild voor een 1200 en wat zijn hier de bevindingen?
 
Algemeen bericht:
Voor diegenen die van plan zijn om komende zomer te gaan toeren in Sauerland, kijk uit want de conventionele "vanvoren flitspalen" zijn op meerder plaatsen aangepast ofwel verwisseld voor palen die ook van achteren flitsen. M.a.w. van het type motoronvriendelijk
Deze metamorfose hebben ze inmiddels op meerdere voor motorrijders interessante routes uitgevoerd, je krijgt dus nu ook een foto waar je al wuivend op staat, maar dan genomen van de achterzijde.
Veel succes.
 

Als het je om de zitpositie gaat zou je de kuip kunnen laten aanpassen bij "Schurgersdesign", heb hiermee proefgereden en de zitpositie komt overeen met die van een RT met als voordeel het vermogen en rustige karakter van de 4cilinder.
 
heb net de site is bekeken en voor mijn 1200GT ziet dat er zeer goed uit ,vooraan lijkt het een beetje op mijn vorige LT.heb ook mailtje gestuurd met de vraag om verdere informatie en prijzen.is ook slecht 190 km.van waar ik woon dus dat is best te doen.ik hou je op de hoogte.
 
Bij Schurgers mag je op een GT een proefrit maken. Zelf heb ik dat ook gedaan. Op zich een heerlijke motor die prachtig is omgebouwd. Mijn keuze is toch op de R1200RT gevallen omdat deze veel moderner/technisch hoogwaardiger is.
Ook bij een BMW (auto+motor)dealer in Rotterdam hebben ze een Schurgers staan. In principe moet je hem daar ook kopen.

groeten
 
Ik heb nog een vraag. Zijn er al rijders die een andere ruit hebben laten monteren en/of een andere uitlaat? Komend van een Pan ST1300 met grotere ruit zit ik op de RT duidelijk meer in de wind.

Groeten
exPan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.