BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
RoLoo kijkt naar buiten ... :
...troost je Gb. ; ik ben ook zo'n plurk...
...met een enorm groot raam 1 meter van mij verwijderd...

...zodat ik goed kan zien dat het buiten heel erg mooi weer is... (grrrrrrrrrr)

:X ... vaak in een donkere fabriekshal zonder ramen naar buiten,
soms "buiten" in een "open" hal |(

Henkbmw zit er "koeltjes" bij ...:
Tis maar goed dat ik hiero gelukkig over "arko" kan beschikken...... ;)
Op sommige "werkplekken" staan die dingen ook, soms helpt het ... soms kunnen ze het echt niet aan, maarja welke "arko" kan wel die temperaturen aan :X



Enjoy-Rider heeft hoop ...:

[...]


Vanmorgen GJ van VH nog even aan de telefoon gehad over wat er nou precies kadoek was aan beide motoren.
Betreft met name buitenkant, maar GJ zegt dat het veel meer is dan je zou denken.......bijna overal zit wel een kras of zo op of er is wat afgebroken, en ze zijn natuurlijk voor nieuw verzekerd dus ze moeten er ook weer als nieuw uitzien. De motoren hebben elkaar aan de ene kant geraakt, en zijn toen beide naar de andere kant omgevallen zeg maar, dus beide motoren aan beide kanten behoorlijk beschadigd. Van mijn R was de caradan-klok ook ernstig beschadigd, dat is een duur onderdeel.

Ik hoop echter volgende week weer te kunnen rijden!! Heb in ieder geval op 25 mei een toertocht van m'n motorrijschool, dus dan moet ie het weer doen en ik wil van te voren ook nog ff oefenen natuurlijk.

Zoals ze in de tv reclame zeggen ;

"Het komt goed skatje" ... *D

wel beroerd dat beide zijdes van de motoren beschadigd zijn, hopelijk stap je snel weer op en kan je genieten van het mooie weer
 
Laatst bewerkt:
Zoals ze in de tv reclame zeggen ;

"Het komt goed skatje" ... *D

wel beroerd dat beide zijdes van de motoren beschadigd zijn, hopelijk stap je snel weer op en kan je genieten van het mooie weer

Dr is wel een heeeel klein nadeeltje aan mooi weer.................................. ;) Dr valt weinig aan je kleuren schema te werken als je op de brommer zit...... :]
En daar heeft Joke nu wel tijd voor........... _O-
 
...misschien tijd voor een heel klein soort van mopje...??
...gewoon ; omdat het lekker weer is zeg maar...
...mijn ouders wonen in Spanje ; en die 'rakkers' vervelen zich natuurlijk helemaal gek daar aan het strand...
...het uitzicht op de baai is natuurlijk ook heel gewoon geworden...
...en wat er allemaal rond loopt op dat strand (en ik heb dat zelf gezien...), daar wen je ook aan...

...dus zit 'die ouwe' met regelmaat zijn mail-box deze kant op te sturen...
...vanavond dit weer... :)





3 Vrouwen : 1 getrouwd, 1 verloofd en 1 minnares zijn aan het
chatten over hun relaties en besluiten alle 3 hun mannen te
verrassen..........
Ze zullen die avond alle 3 een leren bodystocking in SM stijl dragen met
hoge styletto's en een masker over hun gezicht.
Na een aantal dagen spreken de 3 vrouwen elkaar weer........

De verloofde vrouw vertelt : de vorige avond toen mijn verloofde thuis
kwam vond hij me, in de leren bodystocking, styletto's en het masker, op
de bank.
Hij zei: jij bent de vrouw van mijn dromen, ik hou van jou.
Toen hebben we de hele nacht sex gehad.

De minnares vertelt : Ohh Ja! De vorige avond heb ik met mijn minnaar op
zijn kantoor afgesproken. Ik had het masker over mijn ogen, de leren
bodystocking, styletto's en een lange regenjas aan.
Toen hij de regenjas opende zei hij geen woord.
We hadden alleen hete heftige sex de hele nacht.

De getrouwde vrouw vertelt : de vorige avond heb ik de kinderen naar mijn
moeder gebracht. Ik heb de leren bodystocking, de styletto's en het
masker aangedaan.
Mijn man kwam van zijn werk thuis, ging op de bank zitten en pakte de afstandsbediening van de tv, en een biertje en riep toen :







...HEY BATMAN, WAT ETEN WE ???...






...doorsnee huwelijk dus... ;)
 
Laatst bewerkt:
Stampertje deelt de smart:
Wel beroerd dat beide zijdes van de motoren beschadigd zijn, hopelijk stap je snel weer op en kan je genieten van het mooie weer

Och....beroerd voor de verzekeringsmaatschappij.... ;)
Mij maakt het niet uit zolang ik hem maar weer in nieuwstaat terugkrijg.......en VH heeft weer brood op de plank! _O-

En als ik hem terug heb zal het wel weer regenen......zo gaat dat in Nederland......'t blijft nooit lang mooi, ze zeggen nu tot na de pinksterdagen, ik moet het nog zien....hoewel we in een Omega-blokkade schijnen te zitten waardoor het hoge druk gebied niet verschuift......dus wie weet! *D 8-) :]
 
Voor u gelezen op het forum van BMW club Nederland;


Vanaf mei t/m oktober worden er in de Zuid Limburgse heuvels, beter bekend als het Mergelland ( binnen de gemeenten Gulpen-Vaals ) bijna iedere weekend controles uitgeoefend op motorrijders. Deze controles varieren van: staande controles op rij- en kentekenbewijs, helmplicht en de rijtechnische toestand van de motor. Bovendien is er een rijdende onopvallende surveillance met een motor en de videoauto.
Afgelopen weekend werden door de onopvallende motor 5 rijbewijzen ingevorderd van snelheidsduivels.
Tevens vinden er gedurende deze periode 4 geluidscontroles plaats.

Zorg dat je alles in orde hebt en houd je aan de verkeersregels indien je in Zuid-Limburg gaat motorrijden.



U BENT GEWAARSCHUWD.
 
Een helm kan ook niet aan de goede voorwaarden voldoen. (zo zagen we gisteren bij blik op de weg :) )

Dus daar zal eerder wel op gecontroleerd worden.
 
...voor als u een uurtje tijd heeft...
...bijgaand het beloofde reisverslag in 6 (!) delen van de afgelopen Moezeltocht...
...schrijffouten voorbehouden... (zucht)




Zaterdag 26 April 2008


Mijn wekkertje, op mijn nachtkastje geeft 05.00 uur. Normaal gesproken een tijd dat ik nog een poosje blijf dommelen en sukkelen, maar vandaag spring ik jeugdig onder het dekbedje vandaan, trek een T-shirt over het goed geboetseerde bovenlijf, en haast mij achter mijn computertje.

Want we gaan weg vandaag. We gaan naar de Moezel-streek. En daar is het weer al tijden pet. Dus check ik om iets over 5 de weersberichten uit die omgeving.

Zaterdag zou droog zijn. Zondag zonnig, Maandag en de rest van de week tussen de 50 en 65% kans op regen. Dat houdt dus ook in dat we het tussen de 50 en 35% droog houden.
Toch ?
Rond een uur of half 7 schud ik vrouwlief uit een waarschijnlijk hele fijne droom, want ze reageert nou niet bepaald vrolijk op mijn geprik, en gepor in haar rechterschouder.

Kom op ; uit bed ! Acht uur wil ik rijden. En we gaan met de motor !
Met 1 half open oog werd ik moeilijk aangekeken ; ze had geen idee waarvoor ze wakker werd gemaakt…

En om 08.00 gingen we met de motor ; en het was al wel 8 graden. Maar het zou warm worden vandaag, dus de binnenjas hing gezellig thuis in de kast bij de andere motorspullen…

De route zou vooral helemaal binnendoor gaan (zie bij de donderdag, ‘iets’ verderop), en met de mooie temperatuur die zou komen, zou het een geweldige tocht worden.
Met de compleet uitgeprinte route onder het cellofaantje van de tanktas. Pijltjes en wegnummers. En alleen de grote plaatsen, in groot formaat letters, aangegeven.

Van huis naar Emmerich is een stuk dat ik wel met de ogen dicht kan rijden, dus dat was natuurlijk geen enkel probleem. Via Rees naar Xanten, en toen ging het potdikke al mis.

Het was mij direct in Duitsland al opgevallen dat de wegnummers, die normaal heel duidelijk op de gele plaatsnaamborden zijn aangegeven, allemaal (!) afgeplakt waren met een iets ander kleurtje geel. En das dan niet handig als je dan vooral die wegnummers genoteerd hebt…

Dit gaat niet goed. Ik stop veel vaker dan mij lief is, om toch maar de Michelin kaart te checken. Vanaf Voerde gaat het mis. Daar wordt het druk, en zonder wegnummers wordt het doolhofje rijden. Snelweg dus. En dan ook maar gelijk 1 die ik ook wel kan dromen. Die weg die richting Keulen gaat.
Dan maar via Keulen, richting Bonn, en dan af, en via het Ahrdal, de Nürburgring naar Daun. Wel enorm om, maar vanaf het Ahrdal ook zeer de moeite waard.

Al wel 15 minuten op de snelweg, en we staan muurvast in een Stau. En dat is niet handig met een brede RT. Die verrekte Duitsers laten je er eigenlijk niet tussendoor, dus ik modder en wurm wat om mij er toch maar tussendoor te prutsen. En volgens de, inmiddels aangebrande duopassagier, ging het veel te vaak maar ‘net goed’…

Ruim 10 kilometer Stau, omdat er aan de weg gewerkt wordt. Eigenwijs als ik ben duik ik toch de snelweg af, neem een soort van binnendoorroute, en op goed geluk duiken wij zo’n 15 kilometer verderop die (snel) weg weer op. Geen Stau meer, en we kunnen eindelijk doorrijden. Het was inmiddels 20 graden…

En tijd voor een ‘topkoffer-lunch’…

…topkoffer-lunch…

Na de lunch gaat de vaart er goed in ; de eigenwijze echtgenoot valt in slaap (echt waar !!) en wordt pas weer wakker op het moment dat ik de snelweg verlaat om langs de Ahr de route naar Adenau te nemen.
En in Adenau doen we weer een pauze. Een kartonnetje appelsap, en een chocoladebroodje.
Altijd gezellig druk daar in Adenau. Hangplek bij de bocht Ex-Mühle. U kent het wel.

hangplek in Adenau

Na de versnaperingen duiken we weer achter het verstelbare scherm, en rijden samen met 2 Ducati Monsters, en een BMW HP2 Sport richting de Nürburgring. Die lawaaiige Duc’s hebben de vaart er goed in. De meneer op de HP volgt hun met 2 vingers in de neus, en de andere hand op de rug gebonden. Mij kost het meer moeite om met de volgepakte en bezakte Tourer dit stelletje te volgen.

Het tempo ligt vrij hoog. Maar uiteindelijk is de HP-meneer het zat, en laat zien dat hij gewoon een dikke sportfiets onder de dikke Duitse bips heeft, en schiet weg.
Hij slaat af bij de Ring, en de Duc’s blaffen door richting Daun. En daar ‘moeten’ wij toevallig ook heen.
En nu is het mijn beurt…
Ook even laten zien dat je met een Rode Tourer, twee van die herriebakken voorbij kunt, en in een mooie zeer overzichtelijke linkerafdaling, terwijl de Ducatisten half naast het zadeltje hangen (flauwekul zoiets…), prik ik de boxer er voorbij. De weg slingert zich verder naar beneden, en de Duc’s heb ik nog wel gehoord, maar niet meer gezien.

Daun.
En vanaf Daun volgen we de route die we eigenlijk bedacht hadden. Inmiddels is het mooi weer, en we vermaken ons opperbest.

Om iets over 5 rollen wij op ons logeeradres binnen. De gastdame had ons al gezien, en de garagedeur stond inmiddels wagenwijd voor ons open.

Prima ontvangst dus !
We mogen trouwens kiezen welke kamer we willen, 1, 2 of 3. Doe maar kamer 1, als je maar kunt slapen, naar het toilet kunt gaan, en kunt douchen. Toch ?

Na een zeer uitgebreide avonddis, liggen wij vroeg onder ‘de wol’.
Morgen krijgen we weer een mooie dag zegt de barometer in de gang…

...kamer 1…

logeeradres ; prima in orde !!

uitzicht naar links…

…en naar rechts

en de Royale Tourer mag tussen de wijnflessen staan…
 
sorry ; dubbelpost... :$
 
Laatst bewerkt:
Zondag 27 April 2008

Onze eerste ochtend in Klüsserath, en kennismaking met ons eerste ontbijt. Prima voor elkaar ook weer. Lekkere broodjes, en heerlijk vleeswaar voor op die lekkere broodjes. Grote pot koffie, roomboter, en via een groot raam uitzicht over het dorp, waar de zon zijn best al doet om de mensheid aldaar in opperbeste stemming naar de kerk te loodsen.

Zondag ; een dag die zijn naam eer aan doet !

Rond een uur of tien zaten we op de glimmende tourfiets, en via een mooie route ging het richting Hermeskiel, waar, als je daar bent, de aandacht wordt getrokken door iets wat lijkt op een Concorde. We zijn bij de ‘Flugausstellung Junior’.
75.000 vierkante meter terrein, met een 102 vliegtuigen, en alles wat daarbij hoort. Een privé feestje van iemand, die daar in 1973 mee is begonnen.
Best indrukwekkend, maar daar kwamen we tenslotte niet voor, dus rijden we verder.

Via Hermeskiel gaat het naar het suppergezellige Saarburg, waar wij, zoals wel vaker, een tussenstop maken. Deze keer krentenbollen met kaas, en ook weer die appelsap uit een kartonnetje. Aan de Saar parkeren we de motor, want we willen straks naar Luxemburg rijden. En dan is de route binnendoor langs die Saar een hele mooie.

tussenstop langs de Saar

en de blik de andere kant op…

Saarburg aan de Saar dus…

Omdat de tankmeter nix meer aan geeft, en de oranje driehoek al een poosje fier brandt, duiken we in Remich, net over de grens van Luxemburg, een pompstation binnen, en gooien die fijne brommeRT vol met Aral Ultimate 98. Voor het bedrag van 1,244 per liter.
Kijk ; dat zijn nou eens prijzen waar je vrolijk van wordt. Aan de andere kant van de grens (in Duitsland) kost datzelfde brouwsel (octaangetal 100) 1,639 per liter…

Wij maken ook gelijk van de mogelijkheid gebruik om Remich te verkennen, en een poosje aan de Moezel in het aangename zonnetje te gaan zitten. Lekker hoor :Y

Remich Luxemburg ; daar waar het leven minder duur is…

…en hier gaan we straks naar toe…

en er gebeurt van alles daar op de Moezel bij Remich

…best snel zo’n ding !...

…vaders klikken, en zonen slikken (ofzo…)

’eendjes’ voeren…

…en ‘de eigenwijze echtgenoot’ in een Moezelig zonnetje…
 
Laatst bewerkt:
Remich laten we na een uurtje voor wat is, en boxeren verder richting Luxemburg-stad.

Via Luxemburg stad, waar we verder nix te zoeken hebben, vatten wij het plan op, om in het schilderachtige Echternach een bakkie te doen.
En laat nou net tussen Luxemburg-stad, en Echternach, het Müllerthal liggen. Een werkelijk schitterend stukje natuur, waar het gewoon hartstikke rustig is. Smalle, kronkelige wegen, fraai bebost, kabbelende beekjes, en vooral een serene rust.
Automatisch eigenlijk rijden we hier dan ook zonder stemverheffing doorheen, om onderweg even tijd vrij te maken voor de gebruikelijke plaspauze.

Mooi hoor, dat Müllerthal. Noemen ze ook wel klein-Zwitserland. Maar dat wist U natuurlijk ook al wel…

rust in het Müllerthal

je gaat er zelfs rustig van praten…

Müllerthal ; vooral bij wandelaars in trek.

En dan is Echternach niet zo gek ver meer rijden. Een kilometer of 15.
We zetten de motor op een fijn plekje, naast een terrasje, midden in het centrum van het warme, en vooral drukke Echternach. Er staan daar veel meer motoren, dus ons fijne fietsje kan daar best bij staan. Vinden wij zelf.
En mensen op zo’n terrasje vinden dat dan weer leuk om te zien. Motor op de middenbok hijsen. Helm af, helmmuts af. Jas uit. Tanktas in een koffer. Twee helmen in de topkoffer. Motor op slot, en alarm aanzetten.
Toch wel weer een heel te volgen programma, zo’n parkeeractie…

Zondagmarkt in Echternach

…en hoopjes motorrijders…

…smalle straatjes…

…en fraaie doorkijkjes…

Rond een uur of 4 rukken we de helm weer uit de topkoffer, en toeren vrolijk richting ‘huis’ terug. Eten iets vreselijk lekkers bij een Indiaas restaurant, genieten van een Duits weißenbiertje, en lopen een rondje door het, sterk door het campervolk bezochte, Klüsserath.

Het was weer een mooie dag.
Al wat er overblijft vandaag is een douche, een :X, en een bed (en dat hoeft dan niet persé in die volgorde…)

…overal groeien druiven in, en rond Klüsserath…

…alternatieve plantenbakhouder…

…grappig ; Big Brother is watching you…

…zelfs in Duitsland dus…
 
Maandag 28 April 2008

Half slaperig krijg ik ‘s ochtends een kussie
Gefeliciteerd schat (ofzo) komt er achteraan.

Ronnie is jarig. Vorig jaar was ik ook jarig. Ook op dezelfde dag. En ook toen zaten we aan de Moezel. In Schleich, een paar kilometer verderop.
Toen was alleen het weer veel mooier. Vandaag is het gewoon bewolkt, en de wijnboer waarschuwt voor de absolute mogelijkheid van regen.

Koblenz doen we vandaag. Best een stuk rijden vanaf Klüsserath (ongeveer 165 kilometer), en we zijn derhalve ook weer ‘vroeg’ op pad. Rond 10 uur weer.

We besluiten om zoveel mogelijk de B53 te nemen, met af en toe een uitstapje aan de andere kant van de Moezel om de B49 te pakken. En die B49 is bij tijd en wijle eigenlijk de leukere route.

Het is fris vandaag. Waait stevig, en de lucht is zeker niet helder. Ben bang dat het vandaag niet helemaal droog blijft.

Weinig bijzonders onderweg eigenlijk. Er is natuurlijk zat te zien, maar omdat Koblenz toch wel een stukje sturen is, sturen we dan ook maar vrolijk door.
In Minheim stop ik wel even, gewoon omdat ik denk dat ik 2 aardige dingetjes op de foto kan zetten.

Minheim aan de Moezel

de doorgaande weg in Minheim ; leuk straatje !

We toeren nog steeds droog door, en waar wij natuurlijk wel even stoppen, dat is bij de zg. ‘Kanonenbrücke’ van Bullay. Een stalen brug, waar boven de trein rijdt, en onderin de auto’s hun weg kunnen vervolgen. Vreselijk smalle brug, maar (ik dacht) enig in zijn soort. Eind 1945 compleet verwoest (en dat had nogal wat voeten in de Moezel-aarde), en in 1947 weer opgebouwd.

…deze brug dus…

En verder niet veel eigenlijk. Af en toe een ruïne onderweg (kijk maar), maar verder vooral doorrijden.
Vanaf Cochem begint het langzaam te druppelen. Verdorie, regen denk ik.
Toch nog zo’n 40 kilometer (ofzo) naar Koblenz. En het gaat harder regenen, en nog iets harder.
Nat komen we in een nat Koblenz aan. Ho-even ; dit is niet de bedoeling van vakantie…

En op het moment dat het regent, kom je er ook achter dat je geen paraplu op de motor bij je hebt, en dat je hoofd dus nat wordt als je je helm af doet.

We sjouwen wat door de stad, en gaan absoluut naar de plek waar Moezel en Rijn samenkomen. Apart dat je kunt zien dat elke rivier zijn eigen soort stroming heeft…
Onderwijl worden we steeds natter…, en kouder…

Moezel en Rijn komen samen…

Kaffee 1.30 Euro, schreeuwt een bord in een hoofdstraat van Koblenz. En Kaffee is altijd lekker als je nat en koud bent.
In een gezellig koffiebarretje drogen we langzaam weer een beetje op, en het geluid van een SMS stijgt op uit de linkerbuitenzak van de opdrogende motorjas.

Van (jongste) zoonlief.

SMS berichtje

Toch leuk dat hij er aan denkt. Van oudste zoonlief hoor ik niets. Oudste zoon is een beetje anders, en doet vooral alles op zijn eigen manier, maar vooral in zijn eigen tijd.
Wel een rete-lieve jongen !
Zeventien en een beetje inmiddels…

Na de koffie, en na de aanschaf van 2 kleine paraplu-tjes (handig voor op de motor…), struinen we wat door Koblenz. Vooral een grote stad, met een oud centrum, en errug veel winkelstraten, en straatjes.

Verder niet veel bijzonders op een regenachtige dag als deze. En dat is jammer.
In de stromende regen pakken we de motor weer, en ‘toeren’ naar ons logeerplekje. Meer dan 160 kilometer in de regen.
En dat is NIET leuk. De motor ziet er uit als een Duits zwijn, en dat stemt mij droevig. Krijg ik weer een hoop werk mee, denk ik onderweg.
Toch geeft de RT geen krimp. Stuurt net zo makkelijk op nat als op droog, en rond ‘etenstijd’ zijn we weer in die garage, en staat de boxeRT na te druppelen tussen de wijnflessen.

Achteraf toch wel weer een tevreden dag gehad.
Jarig zijn in de regen.
En rond een uur of 11 ’s avonds nog een keer een SMS ; oudste zoonlief vond dat het nu tijd was voor zijn blijde boodschap.
Papa sliep echter al…

nog een SMS…

een stukje Koblenz

en nog een stukje…

mooi toch ; van die geschilderde reclameborden !


…oh ja ; en de motor zag er dus uit als een Schwein (onze kleding trouwens ook)…

topkoffer

zijkant + zadel

helpt toch wel, zo’n spatlappie
 
Dinsdag 29 April 2008

Een uitgebreid ontbijt, en onze blikken worden bijna automatisch naar buiten getrokken. Een behoorlijke wind, en toch wel een iets dreigende lucht. Maar het is droog !
Vandaag doen we een soort van rustdag (leeftijd hè…).
We hebben allebei geen zin om honderden kilometers rond te jakkeren, en omdat we allebei wel van ‘de grote stad’ houden, hadden we bedacht om Trier te vereren met ons bezoek.

Klüsserath en Trier liggen niet ver van elkaar af. En omdat de hoofdweg langs de Moezel niet leuk (genoeg) rijden is, nemen wij de zelf verzonnen toeristische route naar de stad die ooit begonnen is (in 16 v. Chr.) als Augusta Treverorum (uiteraard bedacht door de Romeinen), en welke inmiddels de oudste stad van Duitsland genoemd mag worden (meer dan 2000 jaar oud dus…)

toeristisch binnendoor ; maar dat schreef ik al…

vrolijk kronkelend ; en niet echt geschikt voor een dikke sportfiets…

<-- die kant op dus…

niet helemaal kogelvrij trouwens ; die borden in Duitsland…

we kwamen dus uit Lorich, een wereldplaats…

Trier derhalve. Gauw de bordjes ‘Zentrum’ volgen, en de motor daar parkeren waar de wetgever het graag van ons wil. En dat is gek (!) ; hier moet het parkeren tegen betaling…
Ook die Duitse meneer met zijn K1200RSport kijkt nogal verbaast, en heeft het over een ‘première’. Hij heeft nog nooit voor een motor hoeven te betalen…
Vijf-en-twintig Eurocent per uur. Van te voren te voldoen.
Ik hang ‘m flink uit de broek, en gooi de meter vol tot 17.30 uur digitaal.
Mij kan dus nix gebeuren.

betaald parkeren...; heel bijzonder

Tja ; en we hadden het al in de foldertjes gelezen, in Trier is veel te zien. Dus zien wij ook veel. Kilometers maken we, en uren lang dolen we door, en langs de bezienswaardigheden.
De eigenwijze echtgenoot had hiervoor onder de motorbroek dan ook maar de wandelpantoffels aangetrokken. Ik sjok (en zweet…) gewoon verder in de UVEX motorlaarzen…

En wat zien wij allemaal in Trier ?
Nou ; vooral dit (U kijkt even mee ??) :

Porta Nigra ; de ene kant (Romeinse stadspoort uit de 2e eeuw)

en de andere kant…

de Grote Markt

en dus vooral die Grote Markt

we kijken door doorkijkjes…

we bezoeken de Konstantin Basilik (Romeins. Begin 4e eeuw)

we zien het Keurvorstelijk Paleis en haar tuinen… (17e eeuw)

ruïne Romeins badhuis (Kaiserthermen) ; deze zijn nooit afgebouwd trouwens… (4e eeuw)

uiteraard (!) de Dom van Trier (Romeinse kern uit de 4e eeuw, schatkamer uit 1716)

ik heb verder niets met kerken ; maar vind het wel staaltjes van bouwkunst…

orgeltje, orgeltje aan de wand…

stilte…

…en laten we vooral de kraantjes aan de Moezeloever niet vergeten. Twee stuks uit 1413 en 1774

En we hebben het Amfitheater gezien, de Römerbrücke, de Liebfrauenkirche, enz.enz.enz.

Moe maar voldaan togen wij ‘huiswaarts’. Weer een hoop info en wetenswaardigheden rijker…

Bleek trouwens achteraf dat je amper 100 meter verderop de motor gratis kon parkeren…
Bij het busstation…
Tja ; weg 1 Euro 50 ; wordt het toch weer een dure vakantie…
 
Laatst bewerkt:
woensdag 30 april 2008 – Koninginnedag in Nederland

Half negen ontbijt ; en zeer tevreden blikken wij naar buiten. Het waait weliswaar stevig, maar het is droog. Af en toe piept zelfs het zonnetje door een stevig wolkendek.
Van de wijnboer, bij wie wij logeren, hebben wij een akelig gedetailleerde kaart van alles rondom de Moezel gekregen, en wij besluiten tijdens het ontbijt dat we de in ieder geval een deel van de Hunsrückhohen Strasse gaan rijden. Een veelbelovende naam…
Dat we ook in Traben-Trarbach onze neus laten zien, èn dat we (want we maken er tenslotte een hele dolle boel van…) ook nog een ijsje gaan halen in Berndkastel-Kues.

Om ongeveer een uur of 10 ‘trappen’ we de RT aan. Uiteraard (is dit een dwangneurose ??) eerst even het oliepeil gecheckt, en dat voor meer dan akkoord bevonden.
Bij Trittenheim (een paar kilometer buiten Klüsserath) steken we de Moezel over, en gaan wij rechts af omhoog, en volgen de bordjes Thalfang.

Uiteraard ook even stoppen voor het obligate Moezelplaatje…

Moezel plaatje ; blik naar links

Moezel plaatje ; blik naar rechts

Die Hunsrückhohenstrasse is eigenlijk niet zo spannend. Of eigenlijk helemaal niet zelfs. De weg is te breed, de bochten veel te ruim, en de uitzichten ook niet zo geweldig. Leuk om met de auto te rijden ofzo. Of met een vrachtwagen…

We slaan dus ergens af. En voordat we het weten worden we ongeveer vol in linkerflank geraakt door een Nederlandse motorrijder die, de voor hem blinde rechterbocht, niet kan halen. Zwaaiend met een arm, en met een hevig slingerde fiets duikt hij nog net achter onze vol ontwijkende RT langs. En zulke ‘grappen’ zijn slecht voor het gemiddelde hartritme…

We zetten de motor dan ook bij de eerste de beste mogelijkheid aan de kant. Even tijd voor een slokje drinken, en even tijd om op adem te komen. Eigenlijk vraag ik mij ook niet af, of die ‘broeder’ de bocht nog gehaald heeft. Hij was de eerste van een groepje anderen, en die anderen hadden het tempo vrij hoog. En meestal geeft de eerste dat tempo aan…

Bij deze rustplaats zien we trouwens plotseling een zwaar gecamoufleerde 4-wieler op ons afkomen. Een nieuw model van iets waarschijnlijk, en helemaal verpakt in zwart/witte camouflage folie. Met een afgeplakte grille, en lampen, en bergen piepschuim op plekken waarvan ik zeker weet dat daar normaal geen piepschuim hoort te zitten.
Had de camera net weer opgeborgen, en dat is dan weer jammer. Geen idee dus om wat voor merk en model het hier zou moeten handelen. Jammer…, geen scoop…

hier even op adem gekomen ; bij de ruïne van Koppenstein

Het gaat wel weer, en we slingeren richting Simmern, waar eigenlijk geen fluit aan is, en waar vooral veel Polizei op de been is. Via de 421 zwieren en zwaaien we naar Zell. En daar is het koud. En vooral erg winderig.
Traben-Trarbach stond tenslotte op het programma, dus laten we Zell dan ook maar voor wat het is.

In T-T parkeren we onze Royale Tourer naast een andere soortgelijke. Een donkergrijze, ook eentje met een Touratech zadel ; dus dat moeten mensen met smaak zijn. Dat kan niet anders…

Het waait enorm op de brug van T-T, en we besluiten om een Konditorei in te duiken voor kop dampende, warme chocolademelk met slagroom. Alsof het winter is zeg maar.
We lopen door het stadje nog een rondje, en besluiten eigenlijk vrij resoluut dat het niet aangenaam genoeg is om in T-T te blijven.

Traben-Trarbach zoals velen het van u wel eens gezien hebben…

Berndkastel-Kues dus. De wind is nagenoeg gaan liggen, of althans, we hebben er daar ter plekke geen last van. De motor parkeren wij met de kont naar de Moezel, op een daarvoor aangewezen plekje in de buurt van allerlei rondvaartbootjesspul. Geen hekje, geen stoeprand, helemaal niets.
Toch raar. Voor hetzelfde geld rol je dat ding zo de Moezel in. Dan heb je een ‘waterfiets’…

Berndkastel-Kues lijkt een beetje op het (voormalige) Land van Ooit. Alles keurig van kleur, en alles bijna te netjes. Maar goed ; Ronnie houdt wel van netjes. Het heeft wel iets vind ik, en we besluiten om via het centrum door te sjouwen naar iets dat wordt aangeduid als ‘Wasserfall’. De zon schijnt, het motorkostuum is warm, en we moeten een stevige wandeling omhoog maken.
En dan valt die, met veel bordjes aangeduide, waterval ronduit tegen. Het is een eigenlijk een watervalletje ; en dan met de nadruk op ‘tje’…
We maken een paar foto’s, en sjokken weer terug. Tijd voor een ijsje ; en in een aangenaam middagzonnetje likken we die zeer smaakbare verfrissing weg. Onderwijl mensen kijkend vanaf een bankje aan de Moezel-oever. Ach en wee…; hoe burgerlijk…
Maar goed ; niets menselijks is ons vreemd…

pfffff ; wat nou waterval….

Berndkastel-Kues dus

kom je terug van die ‘waterval ; zie je dit

Fachwerk…

Fachwerk (deel 2)

en hierna werd het tijd voor een ijsje…

…om een uur of 6 in de avond zijn we weer terug in Klüsserath…
…we eten wat, en drinken een paar flessen wijn…
…rond een uur of 11 gaat definitief het licht uit…
…moe maar voldaan mogen we wel zeggen…
 
Laatst bewerkt:
donderdag 01 mei 2008

Tijd voor ons voor de terugreis. De helft van onze ‘groep’ moet vrijdag 02 mei weer aan den arbeid, vandaar dat die fijne binnentassen weer worden ingepakt. En na een deftig ontbijt, en het betalen van de rekening, wordt koers gezet richting Hetzerath.
Het is 09.30 uur. En via allerlei binnendoor weggetjes, en binnendoordorpjes, bereiken wij een buitengewoon fris en nat Daun (U wel bekend ; daar in de Eifel).
De digitale on-board temperatuurmeter geeft een hele onprettige 2,5 graden aan, samen met een digitaal soort van sneeuwvlokje.
En dat is niet lekker. Zeker niet als je bedenkt dat we met 11 graden Celsius op de klok zijn vertrokken. En dat noem ik al fris…

Heel langzaam komt er iets meer temperatuur op de klok en aan de binnenkant van de ongevoerde motorjas (want…, de binnenjas hangt thuis in de kast…).
Er staat ook (wederom) erg veel wind. En omdat wij continue ongeveer dezelfde richting op rijden, hebben wij ook continue die harde wind links op de helm. Ook niet lekker dus.

Wanneer begint dat voorjaar van 2008 eigenlijk…??

Onderweg maken we een plaspauze bij de overblijfselen van wat ooit eens een aquaduct is geweest. Die Romeinen bouwden heel wat af, dat mag duidelijk zijn. En volgens het informatiebord bij dit aquaduct liep deze watervoorziening van ergens midden in de Eifel, naar Keulen.
Uiteraard is het jaren geleden een beetje opgeknapt, want als je zelf een jaar of 1400 in de regen buiten gaat staan, word je er tenslotte ook niet mooier op…

Toch blijft zo’n ding imposant, en vooral de gedachte aan de techniek van toen, maakt toch wel dat ik (in dit opzicht !) mijn petje afneem voor die oude Romeinen…

foto-linkje !

Na de plaspauze was het een eitje. Gewoon de 477 volgen, en dan kom je vanzelf in Neuss, en dan is het vanaf Neuss compleet de weg kwijtraken (die wegnummers ontbreken vanaf daar, weet U nog…)
Dan toch maar een stukje snelweg (de 57) pakken, en bij Xanten (en ja hoor ! ; ook hier waren ooit de Romeinen…) er weer af.
En voordat je het dan weet, zit je weer in het fijne, met snelheidsremmende drempels volgekwakte, Nederland…
Weer terug over de grens was het trouwens (hoog…) tijd voor een berenklauw met pindasaus, twee saté-kroketjes met mayo, en natuurlijk een grote friet speciaal…
Lekker…

19.30 uur ; we zijn weer thuis. De laatste kilometers vanaf Zwolle weer ‘fijn’ in een striemende regen.
Moe, en zat van het gebulder (van die wind van links), en zin in een bak koffie.
Onze kat miauwt ons tegemoet. Hij is blij (tenminste dat denken we) dat er weer volk over de vloer is…

Ruim 2100 kilometer Eifel en Moezel achter de kiezen, en voor beiden geldt : geen centje pijn op het Touratech zadeltje !

De route was (ook in omgekeerde volgorde te rijden natuurlijk…)

Klüsserath (startpunt)

En dan via, langs, of door :

Rivenich
Sehlem
Richting Salmtal
Richting Wittlich
Daun (niet over de snelweg, maar die fijne kronkelweg ernaast !)
Dockweiler
Dries
Oberehe-Bruck
Walsdorf
Hillesheim
Richting Wiesbaum
Mirbach
Ahrhütte
Doorrijden t/m. afslag Tondorf
Engelgau (wegnummer 477)
Zingsheim
Weyer
Breitenbenden
Langs Mechernich
Klein stukje wegnummer 266
Kommern
Weer de 477 op naar Sinzenich
Langs Zülpich

En dan gewoon ‘domweg’ de 477 volgen naar Neuss / Meerbusch (vanaf hier ontbreken de wegnummers voor de kleinere wegen !!)

Neukirchen-Vluyn
Kamp-Lintfort
Sonsbeck
Xanten
Richting Kalkar
De ‘67’ op naar Rees
Emmerich
De grens over bij ’s Heerenberg
En dan via Hummelo, Zutphen, Voorst, Apeldoorn, Zwolle, zo weer naar huis.
 
Ik ga er van het weekend even goed voor zitten als je het niet erg vind Ron :)
 
Nou Ron, ik heb je verhaal gelezen en je foto's bekeken (komt me allemaal bekend voor :P ), maar had je niet beter schrijver kunnen worden? Leuk verhaal en mooie foto,s.

Zo te lezen en te zien hebben jullie er in ieder geval van genoten.

Nice story!
 
Zo zijn we snel bij deel 5.

Dit weekeinde maar even lezen ;)
 
Roloo,

Mooi verhaal en pic's, met veel plezier gelezen. Grappig, we zijn op dezelfde dag jarig, ik kreeg dat "kussie" in de UK, was daar helaas niet op de motor. Heb nog steeds geen afdoende oplossing gevonden om golfclubs op de motor mee te nemen.
Kan ook weer op mijn eigen R-retje linksaf (drie keer rechts ging wat vervelen), de schakelaar van de richtingaanwijzer bleek kapot, netjes onder garantie een nieuwe gekregen en rijden maar weer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan