BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 12

Status
Niet open voor verdere reacties.
...ja, ja, ja...
...nou kijk maar uit...

...de eigenaren van onderstaande voertuigen hadden de auto ook laten staan, omdat ze een stukje met de motor gingen rijden...

...dachten dat ook, van die 50% minder...




...het werd ongeveer 12000 % meer... :+
...als in: een hele bak-steen-slag... ;)


27D5C7BB00000578-3049512-image-a-13_1429656242138.jpg


27CE67DA00000578-3047823-image-m-16_1429607991009.jpg
 
Ik heb een vraagje voor de ervaringsdeskundigen onder jullie.
Ik ben van plan de overstap te maken naar een toermotor, en bij voorkeur een bmw r1200rt
Ik ben slechts 1m75 en hoor wel eens dat ze een bmw terug verkopen omdat die te hoog is,
wat is uw mening ?

Ik ben een volle cm langer en rijd dagelijks op de RT. Heb het zadel zelfs in de hoge stand (vind ik wat prettiger) en heb geen moeite om m'n voeten aan de grond te krijgen. Hoewel beide voeten plat op de grond wel niet zal lukken (nooit geprobeerd eigenlijk).
 
Ik heb een vraagje voor de ervaringsdeskundigen onder jullie.
Ik ben van plan de overstap te maken naar een toermotor, en bij voorkeur een bmw r1200rt
Ik ben slechts 1m75 en hoor wel eens dat ze een bmw terug verkopen omdat die te hoog is,
wat is uw mening ?

Ik ben 1m72 lang :Y

Die R1200RT past prima bij mijn lengte, zelf zet ik het zadel in de onderste stand. Gaat prima.

:]
 
bedankt jongens voor de info,
nog een vraagje, wat is het verschil qua kwaliteit en rijcomfort tussen de luchtgekoelde en de lc ?
 
bedankt jongens voor de info,
nog een vraagje, wat is het verschil qua kwaliteit en rijcomfort tussen de luchtgekoelde en de lc ?

Ik heb alleen de versie vóór de LC gereden (de DOHC variant, 2010-2013), onwaarschijnlijk comfortabel (zit wel op een Corbin zadel). De LC komt met leuke extra opties zoals SHIFT ASSIST en automatische hellingproef feature. Daarbij is ie wel weer een tikkie zwaarder (dubbelwandigheid t.b.v. het water plus het water komt er qua gewicht bij) en een tikkie luidruchtiger. Henk uit Soest is bij me langs geweest zodat ik dat zelf kon horen. Het is niet schokkend, maar wel waarneembaar. Info display van de LC is ook wat gelikter, kan ook iets meer data laten zien. Maar goed, voor dat beetje extra moet de portemonnee wel fors getrokken worden... Toen ik rond september vorig jaar bezig was met mijn zoektocht zat er zo'n €5.000,- verschil tussen "mijn" DOHC full options (excl radio) en de goedkoopste LC full options. Mijn 2010 DOHC met 15.900 op de teller, de LC met 18.000 (stevig mee door gekart in minder dan een jaar tijd...), mijn DOHC met tanktas, binnentassen voor de zijkoffers en Corbin zadel. Misschien dat je nu voor nog iets minder een LC kan vinden, maar voorlopig lijkt het mij evident dat een LC fors duurder zal zijn dan zijn oudere broertjes....
 
piet pienter schreef...:

bedankt jongens voor de info,

nog een vraagje, wat is het verschil qua kwaliteit en rijcomfort tussen de luchtgekoelde en de lc ?
...'k geloof niet dat er echt verschil in kwaliteit is tussen de laatste generatie luchtgekoelde boxers (de DOHC-variant), en de LC fietsen...

...de LC RT's hadden in den beginne een bak aanloopproblemen met de ESA-vering, maar dat is met een omvangrijke terugroepactie keurig opgelost...

...als je de twee fietsen echt op punten gaat vergelijken, dan stuurt de LC-fiets plotseling scherp en zeer lichtvoetig, en neigt zeer sterk naar het stuurgemak van de GS-serie...

...terwijl de 'oude' RT toch ook niet echt slecht bekend stond om z'n stuurgedrag..., sterker nog..., dat ding druk je ook met speels gemak in iedere hoek...

...maar..., de LC doet er dus nog een speels schepje bovenop...

...en waar de DOHC-fiets al mooi koppelrijk overkomt, en zonder enige sores of dramatiek door de toeren vliegt, doet die LC dat nog even met nog meer verve...

...en met dat laatste komt voor mij gelijk de achilleshiel van het LC blok naar boven..., en dat is dat ik de karakteristiek een beetje overkill vind..., het blok hangt mij iets te gretig aan het gas...

...en begrijp mij graag goed ; ik ben echt niet vies van een boxerblok met een beetje extra punch, maar..., op de 1 of andere manier past, in mijn beleving, het karakter van dit LC blok niet helemaal bij mij...

...en wat ik echt een minpunt van het LC blok vind, dat zijn de mechanische geluiden die onder je vandaan naar boven borrelen...
...het DOHC blok is mooi stil voor een luchtgekoeld ding, en ik had verwacht dat het LC blok met z'n dempende vloeistofmantel stiller zou zijn, maar dat is dus beslist niet zo...

...en de lastwissel geluiden uit de aandrijflijn storen (mij) ook...



...en of 'n LC mooier is dan de vorige generatie RT's..., mwha..., das persoonlijk...

...ik vind 'm bijvoorbeeld niet mooier..., sterker nog.., ik vraag mij af waarom de topkuip zo'n eind naar voren moet uitsteken, en ik mis in het ontwerp iets van een optische onderkuip..., tis nu net of er hele grote stuurkuip op zit..., maar dat zeg ik..., dat is allemaal zo persoonlijk als wat...

...wel een absoluut gebrek bij de LC vind ik het ontbreken van de rete-handige tanktasbeugel, die de vorige generatie RT wel kent...

...niet echt fraai zo'n beugel, maar zooooooooooooooooo ontzettend makkelijk...
...geen geneuzel met bandjes, gespen, en weet ik veel wat voor gedoe...

...of ik zo'n LC-RT zou willen rijden..., mag ik eerlijk zijn..., ik denk van niet...
...het apparaat stuurt nog beter, is sneller, en heeft moderne techniek...

...maar het oog wenst ook wat, en die mechanische geluiden storen mij deerlijk...

...als het dan toch toeren, en vloeistofkoeling moet worden, dan zou ik persoonlijk nog eerder bij een Triumph Trophy SE gaan kijken (hoewel dat ook niet Moeders Mooiste is), dan bij een LC... :X


...motortest van de DOHC-RT in het Nederlands : klik...

...motortest van de LC-RT in het Engels : klik...

...review van de Trophy SE in het Engels ;) : klik...



...storend punt van de oude RT, dat is het zadel...
...zit voor geen meter, en geeft je een zere kont, en zere onderrug...

...als in : vervangen dat ding...



...storend punt van de LC (vind ik), dat is het navigatiesysteem...
...kies je een fiets met navi-voorbereiding, zit je ook vast aan het peperdure navi-doosje van BMW...

...neem je geen navi-voorbereiding, dan kun je zelf iets monteren op de bovenkant van de binnenkant topkuip...

...of je moet Hans45 heten, en je knutselt zelf een systeem voor een ander merk navigatie, terwijl de fiets toch navi-voorbereiding heeft...

...en Hans heeft dat mooi opgelost !...
...maar..., we hebben niet allemaal Hans's twee rechterhanden... ;)



...storend punt van de Triumph : dat zijn die idiote hoeveelheden knoppen op het stuur...
 
Onze RT is inmiddels 2,5cm lager, dankzij de bekende paarse veren.
In combinatie met een verlaagd zadel in de laagste stand, geeft dit mijn vrouw (1.65m) voldoende vertrouwen om er mee te rijden. Het zou mij niet verbazen als het niet lang meer duurt totdat er een R1200R in de verkoop staat. (En er kan worden gezocht naar een tweede RT)

(Zwart graag, met alle opties O-), niet al te duur, km-stand tot 120.000 geen bezwaar)
 
Onze RT is inmiddels 2,5cm lager, dankzij de bekende paarse veren.
In combinatie met een verlaagd zadel in de laagste stand, geeft dit mijn vrouw (1.65m) voldoende vertrouwen om er mee te rijden. Het zou mij niet verbazen als het niet lang meer duurt totdat er een R1200R in de verkoop staat. (En er kan worden gezocht naar een tweede RT)

(Zwart graag, met alle opties O-), niet al te duur, km-stand tot 120.000 geen bezwaar)

Oh, ik lees goed nieuws voor Karin! Die R1200R is toch weer een paar kilo lichter dan de R1150R.... Met haar 1.67m zou dat dus geen probleem moeten zijn.... Doe dan ff een PB-tje tegen die tijd Corrosie...

Ik sluit me verder volledig aan bij het verhaal van Ron op 2 puntjes van ervaring en smaak na: ik vind het verjongde uiterlijk van de LC niet minder mooi dan van zijn voorganger, maar ook niet persé veel mooier. En ik neem het surplus aan geluid wel waar maar stoor me er niet aan (rij met doppies en muzak). Conclusie van mij is dan ook gelijk aan die van Ron, geen drang om spoedig de DOHC in te wisselen. Moest ik opnieuw kiezen, koos ik op dit moment weer voor de DOHC. Omslagpunt ligt zodanig ver in de toekomst dat het lastig wordt een DOHC te vinden met betrouwbare onderhoudsgeschiedenis en niet te veel kilometers. Is dus nog wel een paar jaartjes verder.

Suc6 met de jacht en hou ons op de hoogte over de vangst!
 
...over RT's gesproken... ;)

...afgelopen Pannenkoekentocht stoorde ik mij nogal... B|

...en wel aan mijn eigen motor... :/
...en dan vooral op de snelwegse heen- en terugweg...

...liep het dingetje voor die dramatische 40.000 km onderhoudsbeurt bij de knooiers van een AMC-Motoren als het spreekwoordelijke zonnetje boven de 4000 toeren, vind ik dat het torretje nu een beetje moeilijk loopt bij dat toerental...

...net niet helemaal lekker, zeg maar...
...een beetje dreunend...

...en daarom, morgen even naar het Nunspeetse...
...Oscar Motorservice...

...even de synchronisatie laten checken, cq. afstellen...

...kan de BMW dealer natuurlijk ook, maar..., het geloof in MotoPlaza Heerenveen is na de overname van die broeders uit Groningen eigenlijk wel foetsie, en Amersfoort vind ik net een paar kilometer te ver rijden voor een relatief simpele synchronisatie...

...daarom eens bij Oscar voorbij dus...

...ken de man verder niet, maar afgelopen dinsdag weer een hoop positieve verhalen mogen horen aangaande deze m'neer...



...vandaag zelf nog wel even wat teveel aan olie uit het brommeRTje gehaald...
...dat kan ik dan weer wel... :+

...bijna 250cc olie uit het blok gehaald, en nu is er net een vlak streepje (bovenzijde olieniveau) zichtbaar achter het oliepeil glaasje...

...ben ik niet van ; van dat teveel aan vloeistoffen in een blok...
...en 250cc zal vast niet heel veel kwaad kunnen, maar toch...

...ben in dat soort dingen vrij principieel...
...eigenlijk... :/
 
...en daarom, morgen even naar het Nunspeetse...
...Oscar Motorservice...

Goed adresje hoor idd!

Ben er met de S ook geweest:
- 2 x gasklephuis revisie
- kleppen gesteld
- nieuwe gaskabel.

Daarna de motor naar TenKate om de RapidBike af te stellen.

En ik herkende de S bijna niet terug ..... :]
 
Oh, ik lees goed nieuws voor Karin! Die R1200R is toch weer een paar kilo lichter dan de R1150R.... Met haar 1.67m zou dat dus geen probleem moeten zijn.... Doe dan ff een PB-tje tegen die tijd Corrosie...

Ik hou het in de gaten. De R1200R staat bij ons volgens mij 3cm lager dan standaard... Ondanks dat het er niet uit ziet, als ik er op rij (1.96m), vind ik het een hele fijne motor!
 
Niks mis met Motorplaza Heerenveen! We komen er graag, en nooit een klacht gehad. Deze winter hebben ze gratis de R850R van mijn vrouw opgehaald en terug gebracht. Monteur Wiebe belde netjes met een paar vragen.
Maar ieder heeft zo zijn voorkeur.
 
Ik ken MotorPlaza Heerenveen nog heel goed uit de Schans tijd. Lekker ongecompliceerd, en met Menno, Pieter, en Wiebe, was het altijd goed overleggen, goed koffie drinken, en een soort van ouwe jongens krentenbrood.

Met de verhuizing, het opgaan in het grote MotorPlaza geheel, de compleet afgeschermde werkplaats, het vertrek van Pieter, en het vertrek van Menno, is de persoonlijke touch daar compleet verdwenen.

Je mag nu ongeveer een nummertje trekken..., en de klantbeleving, en het herkennen van het gezicht, en daarbij de juiste klantnaam kunnen roepen, is aan de voorkant van de balie gereduceerd naar ongeveer nul.

Dat is mijn beleving bij het geheel.
 
Wij ervaren het anders. Werkplaats is NIET compleet afgeschermd, je kan er zo naar binnen wandelen. En ze hebben ons nog nooit bij de verkeerde naam genoemd, en ze weten precies op wat voor motoren we rijden.
 
...zoals U zegt ; ieder heeft zo zijn voorkeur...
 
't Vervelende is dat de wereld verandert; alles wordt duurder en het gezellige praatje kost tegenwoordig geld.
Men gaat er geheel aan voorbij dat het ook een soort van klantenbinding is.

Wij als monteurs moeten eigenlijk 8 uur per dag kneiterhard in touw zijn; das 8 x 100 euro inkomsten waarvan ook de managers betaald worden.
Dat zoiets niet vol te houden is en wij ook een stukje gezelligheid creëren is een doorn in het oog van het management.
 
Laatst bewerkt:
...waaaaaaat..., lees ik nu dat jij je tijd een beetje zit vol te praten daarzo...?! B|
...daar gaat het land nou van naar de knoppen..., van dat oeverloze gebazel over niet relevante zaken...


...gewoon ouderwets de zweep er over...
...werken voor je centen zul je...

...net als in de verhalen van Asterix en Obelix...
...een grote man sloeg op een trommel, en bepaalde daarmee het ritme van de roeiers...


...en naar die tijd moeten we gewoon weer terug...
...ben je nou helemaal van het potje gerukt...?! :(



















... :+ ...
 
ootje praat graag als Brugman:

Wij als monteurs moeten eigenlijk 8 uur per dag kneiterhard in touw zijn; das 8 x 100 euro inkomsten waarvan ook de managers betaald worden.
Dat zoiets niet vol te houden is en wij ook een stukje gezelligheid creëren is een doorn in het oog van het management.

Kijk, wij vrouwen kunnen gewoon praten terwíjl we werken :+
't Is altijd hetzelfde met die mannen: die kunnen maar één ding tegelijk ;)
 
Vandaag eens binnendoor van mijn werk naar huis gereden. Op de Zumo "Snelwegen vermijden" aangevinkt en rijden maar. Gevolg: 4 uren, normaal 1.5 uur, heerlijk onderweg geweest op de RT met vers gespoten topkoffert. Helemaal langs de kust vanaf Sweetlake naar het noord-noord-hollandsche :)

full


Hier net overgestoken met het pontje bij Spaarnwoude voor wel Euro 1.20.....:

full


Hier een iets betere foto van de topkoffert:

full


Ben wel tevreden over het ontwerp maar niet over de spuitkwaliteit.... Het zwarte metallic zit er goed op maar het eiglans patroon is niet strak :( De spuitert kreeg het niet beter omdat er uiteraard geen blanke laklaag over de eiglans gespoten kan worden. Maar dan nog vind ik dat de randjes wel strak gemaakt kunnen worden. Denk dat ik alsnog naar MotoPaint in Assen ga om het strakker te laten spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan