piet pienter schreef...:
bedankt jongens voor de info,
nog een vraagje, wat is het verschil qua kwaliteit en rijcomfort tussen de luchtgekoelde en de lc ?
...'k geloof niet dat er echt verschil in kwaliteit is tussen de laatste generatie luchtgekoelde boxers (de DOHC-variant), en de LC fietsen...
...de LC RT's hadden in den beginne een bak aanloopproblemen met de ESA-vering, maar dat is met een omvangrijke terugroepactie keurig opgelost...
...als je de twee fietsen echt op punten gaat vergelijken, dan stuurt de LC-fiets plotseling scherp en zeer lichtvoetig, en neigt zeer sterk naar het stuurgemak van de GS-serie...
...terwijl de 'oude' RT toch ook niet echt slecht bekend stond om z'n stuurgedrag..., sterker nog..., dat ding druk je ook met speels gemak in iedere hoek...
...maar..., de LC doet er dus nog een speels schepje bovenop...
...en waar de DOHC-fiets al mooi koppelrijk overkomt, en zonder enige sores of dramatiek door de toeren vliegt, doet die LC dat nog even met nog meer verve...
...en met dat laatste komt voor mij gelijk de achilleshiel van het LC blok naar boven..., en dat is dat ik de karakteristiek een beetje overkill vind..., het blok hangt mij iets te gretig aan het gas...
...en begrijp mij graag goed ; ik ben echt niet vies van een boxerblok met een beetje extra punch, maar..., op de 1 of andere manier past, in mijn beleving, het karakter van dit LC blok niet helemaal bij mij...
...en wat ik echt een minpunt van het LC blok vind, dat zijn de mechanische geluiden die onder je vandaan naar boven borrelen...
...het DOHC blok is mooi stil voor een luchtgekoeld ding, en ik had verwacht dat het LC blok met z'n dempende vloeistofmantel stiller zou zijn, maar dat is dus beslist niet zo...
...en de lastwissel geluiden uit de aandrijflijn storen (mij) ook...
...en of 'n LC mooier is dan de vorige generatie RT's..., mwha..., das persoonlijk...
...ik vind 'm bijvoorbeeld niet mooier..., sterker nog.., ik vraag mij af waarom de topkuip zo'n eind naar voren moet uitsteken, en ik mis in het ontwerp iets van een optische onderkuip..., tis nu net of er hele grote stuurkuip op zit..., maar dat zeg ik..., dat is allemaal zo persoonlijk als wat...
...wel een absoluut gebrek bij de LC vind ik het ontbreken van de rete-handige tanktasbeugel, die de vorige generatie RT wel kent...
...niet echt fraai zo'n beugel, maar zooooooooooooooooo ontzettend makkelijk...
...geen geneuzel met bandjes, gespen, en weet ik veel wat voor gedoe...
...of ik zo'n LC-RT zou willen rijden..., mag ik eerlijk zijn..., ik denk van niet...
...het apparaat stuurt nog beter, is sneller, en heeft moderne techniek...
...maar het oog wenst ook wat, en die mechanische geluiden storen mij deerlijk...
...als het dan toch toeren, en vloeistofkoeling moet worden, dan zou ik persoonlijk nog eerder bij een Triumph Trophy SE gaan kijken (hoewel dat ook niet Moeders Mooiste is), dan bij een LC...
...motortest van de DOHC-RT in het Nederlands :
klik...
...motortest van de LC-RT in het Engels :
klik...
...review van de Trophy SE in het Engels
:
klik...
...storend punt van de oude RT, dat is het zadel...
...zit voor geen meter, en geeft je een zere kont, en zere onderrug...
...als in : vervangen dat ding...
...storend punt van de LC (vind ik), dat is het navigatiesysteem...
...kies je een fiets met navi-voorbereiding, zit je ook vast aan het peperdure navi-doosje van BMW...
...neem je geen navi-voorbereiding, dan kun je zelf iets monteren op de bovenkant van de binnenkant topkuip...
...of je moet Hans45 heten, en je knutselt zelf een systeem voor een ander merk navigatie, terwijl de fiets toch navi-voorbereiding heeft...
...en Hans heeft dat mooi opgelost !...
...maar..., we hebben niet allemaal Hans's twee rechterhanden...
...storend punt van de Triumph : dat zijn die idiote hoeveelheden knoppen op het stuur...