BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Ja, jammer genoeg wel. Door, volgens m'n arts, een versleten heup kan ik niet pijnvrij op de KTM zitten. Op de R ging dat wel, mits met het hoge zadel. Dus ja, je moet wat...

Niet dat een R niet goed is hoor, maar het kost allemaal klauwen met geld op deze manier. De SDGT was nog geen jaar oud en een heerlijke motor ook.
Gefeliciteerd met je nieuwe R1250R, erg mooie kleurstelling👌 Nu staan er dus weer twee 1250's in de schuur, alleen nu dus Erren. Op zich vreemd dat een R met een hoog zadel nóg beter zit dan een SDGT: ik zou zeggen, hoe groter de afstand stepjes en zadel, hoe prettiger dat is voor de heupen. En een Super Duke is toch veel hoger (zo hoog, dat ik mijn benen niet over de achterkant krijg...)? Die zithoek vond ik op mijn R1200R LC al stukken prettiger met het hoge Wunderlich zadel dan met het hogere standaardzadel. Qua rij- en stuurgedrag weinig verschil t.o.v. een RS denk ik?
 
De beentjes zitten op de Superduke wat verder naar achteren waardoor er druk komt aan de onderzijde van het dijbeen door het zadel. En dat resulteert weer in pijntjes van de lies tot de knie.
Ik zal niet beweren dat ik op de R niets voel, maar dat is uit te houden.
 
Op het gevaar af MF-Oma tegen te komen in dit "bruisende topic", maar weer eens een deel-plaatje van de R, van het bagagerekje. Toch wel handig als je iets meer mee wilt nemen en toch de koffers thuis wilt laten.
20230718165125.jpg
Je moet altijd wel het nodige plastic verwijderen om erbij te komen, maar dat viel best wel mee deze keer met een kapje over een ander kapje.
 
Na 1 jaar vstrom 1050xt van 2022 , nu weer een Bmw gekocht r1200r van 2015.
 

Bijlagen

  • 20230812_175041.jpg
    20230812_175041.jpg
    351,1 KB · Weergaven: 5
Absoluut , maar wilde iets minder duur in de garage hebben en cardan
en in 2013 al eens een r1200r gehad , wist dat een goed ding was .
 

Bijlagen

  • P1030281.JPG
    P1030281.JPG
    329,1 KB · Weergaven: 5
  • 20230812_175050.jpg
    20230812_175050.jpg
    316,3 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Omdat hier de laatste maanden zoveel nieuws te lezen valt :X zal ik ook maar even wat melden over mijn R1200R LC :Y

De onderhoudsbeurt van mijn R1200R LC van 2017 is deze week uitgevoerd (bij 35.000 km). Hierbij is het volgende uitgevoerd: motorolie en -filter, cardanolie, controle en verlengen certificaat alarm, remklauwen voor en achter reinigen/invetten en een nieuwe batterij in de sleutel.

Vervangen van de voorvorkolie, incl. het uit voorzorg vervangen van de keerringen (totaal 287 euro incl. BTW), en het controleren/smeren van de cardanas (totaal 95 euro incl. BTW) is ook uitgevoerd. De voorvorkolie wordt volgens het onderhoudsschema om de 30.000 km vervangen en de controle van de cardanas (67 euro) en het smeren daarvan (28 euro), tegenwoordig ook opgenomen in het onderhoudsschema, wordt iedere 20.000 km gedaan.
Als bij de (betaalde) controle blijkt dat de cardanas niet aan de eisen voldoet, wordt deze gratis vervangen (maar je betaalt dus sowieso de controlekosten van 67 euro…).

Voor de ‘gewone’ beurt, dus zónder controle voorvork en cardanas, moest ik 341 euro incl. BTW betalen (incl. halen en gewassen terug brengen). Omdat er een winteractie loopt, kreeg ik nog een tegoedbon van 25 euro en een BMW multitool. Al met al best veel geld, maar ik denk toch dat je daar niet veel van kunt zeggen.

Van de cardanas heb ik gevraagd of ze daar een fotootje van willen maken en dat heeft de monteur gedaan. Het zag er allemaal prima uit, en de as kwam ook eenvoudig los van de haakse overbrenging. Deze is ingevet en weer gemonteerd zoals voorgeschreven.

Komend voorjaar ga ik de banden (nu Dunlops Mutant) vervangen door Dunlop RoadSmart IV. De Mutants hebben nu 11.400 km op zitten, overigens naar tevredenheid. Ze beginnen nu, met name aan de voorkant, te cuppen; er zit vóór nog 1,5 mm en achter nog zo’n 2,0 mm profiel op. Voor een paar kleine tripjes in de buurt nog net voldoende, maar voor iets grotere trips absoluut niet meer.

Verder kan ik van de R1200R LC eigenlijk alleen maar zeggen dat het een erg fijn sturende en comfortabele motorfiets is.
Iedereen alvast fijne 🎄dagen gewenst!
 

Bijlagen

  • 1702981688979.jpg
    1702981688979.jpg
    153,8 KB · Weergaven: 0
  • 1702981689000.jpg
    1702981689000.jpg
    120,3 KB · Weergaven: 0
  • 1702981689019.jpg
    1702981689019.jpg
    110,1 KB · Weergaven: 0
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Hoi Hans ,

Goed om te horen dat je nog erg tevreden bent met je R1200R LC . Als ik zie wat ze nu nog vragen voor een
2015 model , dan wordt die van jou alleen maar meer waard ;) Dat je overstapt van de Mutant naar de Road Smart
kan ik wel begrijpen . Die gaan waarschijnlijk ook nog wat langer mee dan de Mutant , alhoewel me die km stand die je
er nu mee gehaald hebt beslist niet tegenvalt . Veel rijplezier nog met je BMW 👍
 
Is een 2015 model zo veel waard dan?
heb een r1200rs van mei 2016, maar begin af en toe te twijfelen om niet een wat speelsere motor te kopen.....
beetje veroorzaakt door de triumph street triple van mijn vrouw (onderin lekker veel koppel net als een boxer, iets hoog toeriger ivm 3 cilinder, en lekker speels)
 
Of ze veel waard zijn blijft altijd de vraag. Qua inruil en aanschafprijs valt het altijd tegen en of we weer zo'n merkwaardige motormarkt gaan beleven als een jaartje terug, waarin zelfs m'n oude SV650N uit 2006 een voor die leeftijd astronomisch bedrag opleverde, dat blijft de vraag.

Maar als je iets levendiger wilt, maak eens een proefritje op eens een R1250R. Deze sturen lichter, zijn ook iets lichter en zijn ook wat wendbaarder dan een RS.

Ik heb overigens sinds medio september geen meter meer gereden op m'n R want de heupproblemen moesten een keertje worden aangepakt. Via huisarts en orthopeed kwam de uitslag: Rechts was de heup dusdanig versleten dat er wat nieuws in moest en links is "onderweg". Ben dus begin oktober geopereerd en ik hoopte, na een spoedig herstel, om eind november nog wat ritjes mee te pikken. Dat pakte anders uit door een infectie waardoor ik begin november weer ben geopereerd, een deel is vervangen, doorgespoeld en geschrobd met 9 dagen ziekenhuis en nu zit ik tot eind januari aan een antibiotica kuur. Je had me moeten zien schuifelen met een rollator door de huiskamer. Da's echt wat anders...
Nu gaat het de goede kant op, is het weer slecht, de motor in de verzekeringstechnische winterslaap, de rollator en krukken weer afgezworen en heb ik voor het eerst weer in de auto gereden zonder te worden gechauffeurd door m'n lieve echtgenote en tevens mantelzorgster.

Volgende jaar een nieuwe start!
fijnedagen2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Of ze veel waard zijn blijft altijd de vraag. Qua inruil en aanschafprijs valt het altijd tegen en of we weer zo'n merkwaardige motormarkt gaan beleven als een jaartje terug, waarin zelfs m'n oude SV650N uit 2006 een voor die leeftijd astronomisch bedrag opleverde, dat blijft de vraag.

Maar als je iets levendiger wilt, maak eens een proefritje op eens een R1250R. Deze sturen lichter, zijn ook iets lichter en zijn ook wat wendbaarder dan een RS.

Ik heb overigens sinds medio september geen meter meer gereden op m'n R want de heupproblemen moesten een keertje worden aangepakt. Via huisarts en orthopeed kwam de uitslag: Rechts was de heup dusdanig versleten dat er wat nieuws in moest en links is "onderweg". Ben dus begin oktober geopereerd en ik hoopte, na een spoedig herstel, om eind november nog wat ritjes mee te pikken. Dat pakte anders uit door een infectie waardoor ik begin november weer ben geopereerd, een deel is vervangen, doorgespoeld en geschrobd met 9 dagen ziekenhuis en nu zit ik tot eind januari aan een antibiotica kuur. zit. Je had me moeten zien schuifelen met een rollator door de huiskamer. Da's echt wat anders...
Nu gaat het de goede kant op, is het weer slecht, de motor in de verzekeringstechnische winterslaap, de rollator en krukken weer afgezworen en heb ik voor het eerst weer in de auto gereden zonder te worden gechauffeurd door m'n lieve echtgenote en tevens mantelzorgster.

Volgende jaar een nieuwe start!
Ik heb al een paar keer met de R1200R van mijn broertje gereden, van 2015.
Is IETS speelser, maar de street triple van mijn vrouw is nog vele malen speelser, en is net zo snel (zo niet sneller)

maar we gaan het zien. Soms moet ik gewoon even rusten en denken, en dan me afvragen of het wel weer nodig is na ruim 2 jaar weer een nieuwe motor te kopen whahaha

veel sterkte daar, en hopelijk komend jaar weer kilometers op de 2wieler
 
Ik heb al een paar keer met de R1200R van mijn broertje gereden, van 2015.
Is IETS speelser, maar de street triple van mijn vrouw is nog vele malen speelser, en is net zo snel (zo niet sneller)

maar we gaan het zien. Soms moet ik gewoon even rusten en denken, en dan me afvragen of het wel weer nodig is na ruim 2 jaar weer een nieuwe motor te kopen whahaha

veel sterkte daar, en hopelijk komend jaar weer kilometers op de 2wieler
De RS kan je speelser maken door er een goede stuurdemper op te zetten, het stuur van de R te monteren (gaat plug en play) en banden die gemakkelijk insturen, zoals bijvoorbeeld de Michelin Road 6. De mindere rechtuitstabiliteit van een Road 6 merk je niet op een RS.
 
Dat blijft een beetje een kwestie van smaak, want persoonlijk vind ik de RS er met een R stuur niet mooier op worden maar ik geloof wel dat de RS dan makkelijker stuurt simpelweg omdat het R-stuur breder is en zorgt voor een zithouding meer rechtop. En qua banden? Wil je echt licht sturen, probeer eens een setje Dunlop Roadsmart III of IV. Die blijven ook op "leeftijd" goed sturen. Op m'n R heb ik als eerste montage de genoemde Michelins en dat is sinds tijden eindelijk weer eens een set van dat merk dat mij echt bevalt. Of ze op een RS hetzelfde effect geven als de Dunlops zou ik niet weten, want ik heb de RS is alweer anderhalf jaar de deur uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan