BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

ik heb twee weken geleden het windscherm van wunderlich gemonteerd. mooie kwaliteit en makkelijk te monteren. echter na 3 minuten wist ik het al...........wat een lawaai om mijn helm heen. niet veel anders dan het scherm (60 cm hoog) van Ztechniek. na 7 minuten rechtsom gekeert en teruggestuurd. over twee weken rij ik naar mdi (importeur van ztechniek). Daar ga ik proefrijden met het lage scherm en het hoge scherm. ben benieuwd hoe dat gaat.
En dat was het marathon scherm?
 
@head02, als dat scherm de "Marathon" is, dan is het enige verschil t.o.v. van mijn motor met datzelfde scherm, het zadel (en ik ben 1 cm langer). Mijn zadel is het hoogste Wunderlich zadel en die is 2 cm hoger (en een stuk harder) dan het standaard zadel van BMW. In de praktijk zal het hoge Wunderlich zadel zeker zo'n 4 cm hoger zitten dan het standaard BMW zadel (wat met mijn >100 kg behoorlijk inzakt...). Het lijkt er dus op dat het Wunderlich scherm op jouw motor dan toch nog te hoog is.
Maar, zoals je al zegt, proefrijden met een laag én een hoog scherm zal uitwijzen wat voor jou het beste is, ben benieuwd!
 
dank Hans,. vele van jullie zullen denken :"ja maar je kiest toch voor een naked, dus wat zeur je nou". wel, mijn keuze is niet geheel vrijwillig geweest. ik had hiervoor een 1200 gs adventure. fantastische fiets. ik heb hiermee veel kilometers door Italie gereden, met vrouwlief achterop en zwaar bepakt. ronduit geweldig. totdat het noodlot toesloeg en ik op koningendag getroffen werd door een herseninfarct. lang verhaal kort, ik loop wat mank omdat mijn hersenen mijn heup niet goed aanstuurt. daarnaast veel last van zenuwpijn waaronder onder mijn voet en ik kan slecht tegen hard geluid.. de GS heb ik verkocht, het ging niet meer. maar het bloed kruipt......... dus nu een lage boxer gekocht. het blok is geweldig. maar als ik op de snelweg wil rijden (en daar ontkom je niet aan: dan is dit voor mij bijna niet te doen. vandaar de queste naar een goed windscherm. Caprice?
 
dank Hans,. vele van jullie zullen denken :"ja maar je kiest toch voor een naked, dus wat zeur je nou". wel, mijn keuze is niet geheel vrijwillig geweest. ik had hiervoor een 1200 gs adventure. fantastische fiets. ik heb hiermee veel kilometers door Italie gereden, met vrouwlief achterop en zwaar bepakt. ronduit geweldig. totdat het noodlot toesloeg en ik op koningendag getroffen werd door een herseninfarct. lang verhaal kort, ik loop wat mank omdat mijn hersenen mijn heup niet goed aanstuurt. daarnaast veel last van zenuwpijn waaronder onder mijn voet en ik kan slecht tegen hard geluid.. de GS heb ik verkocht, het ging niet meer. maar het bloed kruipt......... dus nu een lage boxer gekocht. het blok is geweldig. maar als ik op de snelweg wil rijden (en daar ontkom je niet aan: dan is dit voor mij bijna niet te doen. vandaar de queste naar een goed windscherm. Caprice?
Ik weet het.... mosterd na de maaltijd... En waarom dan niet een RS gekocht?
Is dezelfde hoogte, houding is IETS minder recht, en je hebt een ruitje (wat je zelfs kunt verstellen)

Mijn broertje is ook aan het experimenteren geweest met ruitjes op zijn R, uiteindelijk maar weer terug naar origineel, dat was toch het fijnste.
Hij heeft nog wel wat liggen aan ruitjes, kan vragen welke als je wil?
 
Dank badbert. tja waarom geen rs? ik vind de naked mooier. maar achteraf heb je wel een beetje gelijk. maar ik hoop op een klein wonder en een goed scherm. ik maak graag gebruik van je aanbod om bij je broertje je informeren.
Mijn broertje rijdt (reed) op een moto guzzi v7 de hele wereld rond :}
 
Dank badbert. tja waarom geen rs? ik vind de naked mooier. maar achteraf heb je wel een beetje gelijk. maar ik hoop op een klein wonder en een goed scherm. ik maak graag gebruik van je aanbod om bij je broertje je informeren.
Mijn broertje rijdt (reed) op een moto guzzi v7 de hele wereld rond :}
Ik ga eens even aan hem vragen wat hij nog heeft liggen van zijn R :)
 
Mijn ervaring is dat alles wat niet formaat schuifpui is een verhoging van de windherrie veroorzaakt. Het stilst is een naked zonder ruit (met een goed passende en aansluitende intergraalhelm...).
Als je stil en beschermd wil rijden, koop dan een RT of K16.
 
Had hiervoor ook een gs, die was na ook tig schermen geprobeerd te hebben perfect. Sinds de aanschaf van de r1200r lc heb ik een ztechnik vstream scherm in de grootste variant. Extra spoiler erboven op om de turbulentie wat tegen te gaan. Het is niet perfect maar het werkt wel aardig, geen druk op je lijf van de wind maar qua geluid is het een fractie rumoeriger dan vol in de wind. Het rijden kost me iig minder energie op de lange stukken dan zonder scherm. Maar vanwege een auto immuun ziekte reizen we vooral met aanhanger en rij ik het meeste dan op locatie met het kleine bmw spoilertje.
Ben zelf ook 1.81 met iets meer gevuld harder/hoger standaard zadel. Zonder extra spoiler erop is het niet te doen. Dikke herrie.
 
Hmmm, ik ben dus ook 1,81 m en rijd met het hoogste (en harder) zadel van Wunderlich én met 25 mm stuurverhogers én de Marathon ruit van Wunderlich én met Ohropax Soft oordopjes en bij mij is er, in combinatie met die 4 attributen, absoluut geen sprake van "dikke herrie".
Ik rijd overigens zo weinig mogelijk op snelwegen. Maar dan nog zou dat geen extra hinder voor mij opleveren, want in NL is de limiet overdag 100 km/uur en in het buitenland rijd ik, áls ik even op de snelweg moet, meestal niet harder dan 120 km/uur.
De ervaringen met of zonder (klein/groot/groter) scherm verschillen dus per persoon :]
 
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Ik rij met het minuscule sportscherm en heb nergens last van eigenlijk! Tot 130/140 km/u goed te doen, bij stevige tegenwind voel je het wel maar echt niet hinderlijk! Motorrijden zoals motorrijden bedoeld is… ;-)
 
Hoi @HotzeH, jij ging toch ook het Marathon scherm van Wunderlich bestellen? Maar je plannen zijn vast gewijzigd: jij houdt het nu toch maar bij het originele flyertje, lees ik nu 👍
 
..... met Ohropax Soft oordopjes en bij mij is er, in combinatie met die 4 attributen, absoluut geen sprake van "dikke herrie".......
Die soft oordoppen dempen ook veel meer dan otoplastieken., ik denk dat je vrijwel niets meer hoort.:? Omdat ik ook via de headset intercom en telefoon communiceer, vind ik dat niet plezierig. Alle ervaringen zijn uiteraard persoonlijk en iedereen moet vooral doen wat voor hem/haar werkt.
 
"Die soft oordoppen dempen ook veel meer dan otoplastieken., ik denk dat je vrijwel niets meer hoort."

@Thijs67: vroeger reed ik zonder gehoorbescherming en heb ooit op de Motorbeurs otoplastieken van Alpine aan laten meten en had er slechte ervaringen mee (o.a. een slechte pasvorm, zelfs na 2x aanmeten...). Sindsdien rijd ik met Ohropax Soft, roze schuimpjes. In mijn Schubert S2 helm zit een Sena SMH5 headsetje en ik kan zowel de intercom als de routeaanwijzingen van de navigatie prima verstaan (met Ohropax in heb ik het geluid wel op z'n hardst staan).

Maar, inderdaad, de keuze voor otoplastieken op maat of standaard oordopjes/-schuimpjes is net zo persoonlijk als de keuze voor géén of laag/hoger/hoog windscherm.
 
Heeft iemand wel is achteraf ABS pro laten installeren op zijn r1200r, mijne is uit 2016 en heeft esa en rymodi pro, dan zou het moeten kunnen. Je kan een sleutel kopen en deze laten installeren bij/ door de bmw dealer. Iemand ervaringen?
 
Heeft iemand wel is achteraf ABS pro laten installeren op zijn r1200r, mijne is uit 2016 en heeft esa en rymodi pro, dan zou het moeten kunnen. Je kan een sleutel kopen en deze laten installeren bij/ door de bmw dealer. Iemand ervaringen?
Ja dat kan. Jeroen1969 heeft dat laten doen op z'n 2015 R1200RS.
 
tijdje weggeweest, maar lees weer mee.
Boxercup en R1200R ingeruild voor R1250R
was al helemaal gek met de 1200R.. nu dus de 1250
heb over;
cilinderbeschermers R1200R origineel BMW €75 (minikrasjes aan 1 kant op plastic)
Puig ruitje voor op origineel steun. getint. denk 30 cm hoog. €50..?
racy voetsteuntjes voor
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eindelijk de nieuwe goodies binnengekregen vanuit Duitsland.

20230401_121018.jpg

9 weken levertijd maar dan heb je ook wat 😉

Dit alles ter vervanging van de oude die een ander motief en lichte beschadigingen hadden. En dat kan natuurlijk echt niet, want het oog wil ook wat.
20230122_141107.jpg20230122_140917.jpg

Voor iemand die handig is met carbon, eventueel interessant om ze over te nemen?
 
Ik zal mij hier ook even melden, want na het vertrek van beide R1250RSsen is er o.a. een R1250R aangeschaft, nu in het bezit van MrsTenCats. En aangezien zij niet meer op MF te vinden is, neem ik de honneurs waar. Een aantal van jullie ben ik in de diverse topics al eerder tegengekomen (S/RS/GS) dus volledig onbekend is dit allemaal niet. Zelfs afgelopen zondag kwamen we Hotze nog tegen op zijn grijze monster..

Ikzelf "behelp " mij overigens met een KTM SuperDuke 1290 GT maar voor alle weetjes zal ik hier (vrnl. als lezer) rondsnuffelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal mij hier ook even melden, want na het vertrek van beide R1250RSsen is er o.a. een R1250R aangeschaft, nu in het bezit van MrsTenCats. En aangezien zij niet meer op MF te vinden is, neem ik de honneurs waar. Een aantal van jullie ben ik in de diverse topics al eerder tegengekomen (S/RS/GS) dus volledig onbekend is dit allemaal niet. Zelfs afgelopen zondag kwamen we Hotze nog tegen op zijn grijze monster..

Ikzelf "behelp " mij overigens met een KTM SuperDuke 1290 GT maar voor alle weetjes zal ik hier (vrnl. als lezer) rondsnuffelen.
Gezellig!!!
 
Wat een overweldigende drukte in dit topic. Het is niet bij te houden allemaal en omdat ik dus echt bij deze bijzondere groep wil horen, nu ook maar een 2023 R1250R gekocht. Er stond er eentje kant en klaar, zelfs met buddy verwarming ( :o wat moet ik daar nu weer mee?) en verder alle toeters en bellen. Ook met de duo plek en voetsteunen maar wel zonder bagagerek.

9 juni besteld
14 juni geleverd
15 juni eerste servicebeurt
16 juni vertrokken naar Duitsland voor de start van de 7-daagse Supertoer.

Er staat nu pakweg 4000 km. op de teller dus de nieuwigheid is er al wel een beetje van af.

Nu eerst maar wat aanpassingen doen zoals de navi houder verwijderen en met behulp van Wunderlich de XT2 boven de tellers monteren. Ook stuurverhogers, ik heb de hoge buddy gemonteerd, en een groter BMW ruitje moeten nog worden gemonteerd.

R1250R-Sport1.jpg
 
Wat een overweldigende drukte in dit topic. Het is niet bij te houden allemaal en omdat ik dus echt bij deze bijzondere groep wil horen, nu ook maar een 2023 R1250R gekocht. Er stond er eentje kant en klaar, zelfs met buddy verwarming ( :o wat moet ik daar nu weer mee?) en verder alle toeters en bellen. Ook met de duo plek en voetsteunen maar wel zonder bagagerek.

9 juni besteld
14 juni geleverd
15 juni eerste servicebeurt
16 juni vertrokken naar Duitsland voor de start van de 7-daagse Supertoer.

Er staat nu pakweg 4000 km. op de teller dus de nieuwigheid is er al wel een beetje van af.

Nu eerst maar wat aanpassingen doen zoals de navi houder verwijderen en met behulp van Wunderlich de XT2 boven de tellers monteren. Ook stuurverhogers, ik heb de hoge buddy gemonteerd, en een groter BMW ruitje moeten nog worden gemonteerd.

Bekijk bijlage 1896755Voeg bestand toe
Gaaf! Weer terug van de KTM GT?
 
Ja, jammer genoeg wel. Door, volgens m'n arts, een versleten heup kan ik niet pijnvrij op de KTM zitten. Op de R ging dat wel, mits met het hoge zadel. Dus ja, je moet wat...

Niet dat een R niet goed is hoor, maar het kost allemaal klauwen met geld op deze manier. De SDGT was nog geen jaar oud en een heerlijke motor ook.
 
Ja, jammer genoeg wel. Door, volgens m'n arts, een versleten heup kan ik niet pijnvrij op de KTM zitten. Op de R ging dat wel, mits met het hoge zadel. Dus ja, je moet wat...

Niet dat een R niet goed is hoor, maar het kost allemaal klauwen met geld op deze manier. De SDGT was nog geen jaar oud en een heerlijke motor ook.

Da's geen leuke reden, nee. Hoop dat de R1250R de pijn wat verzacht, zowel letterlijk als figuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan