Als oud motor journalist (motorfreaks) heb ik (ook) genoeg toerbrommers aan de tand gevoeld, hierbij een kort verslag op de demo van motorhoutrust:
looks:
dashboard fantastisch, berg knoppen maar de bediening met het draaiwiel aan je linker handvat is echt heel slim bedacht. (selectie en bevestigen)
navigatie, goed overzichtelijk, prima te bedienen met handschoen.
cruise control niet getest.
radio niet getest, geen tijd voor gehad, waarom een radio? dat 6 cilinder geluid is geweldig!
ruit is zoals we gewend zijn van bmw, perfect af te stellen, geen turbulentie.
blok:
wat een sound! wat een sound! wat een sound! het zou verboden moeten worden wat een geweldig geluid zit er in de 1600gt.
drive by wire, is nog niet 100% top, gas reactie van stationair naar wegrij-gas geven (zeker sportief) is eerst niks, dan geef je gas bij en dan krijg je in eens alles, dat kan absoluut beter. boven de 1200 toeren zeg maar voelt het allemaal geweldig aan.
geweldig koppel, wat vooral tussen de 1500 en 5000 toeren goed merkbaar is, boven 5000 veel geluid maar echt heel veel meer trekkracht tov de lage regione is er niet. bmw kiest duidelijk voor veel koppel onderin. ik denk met andere uitlaten en andere mapping dat het wel beter kan/gaat.
versnellingsbak, zijde zacht, duidelijk gevoel en weinig kloink, enige kloink die je hoort is de cardan die zijn werk doet.
koppeling is bij sportief gebruik iets te slipperig, vergt gewenning, bij bmw-rijstijl (normaal/relaxt) is ie prachtig te doseren en licht in gebruik.
Chassis:
gereden op alle verschillende esa standen, waarbij sport toch wel het meest fijne aanvoelt icm het flinke vermogen. rij je heel chill dan is die zachtste stand altijd nog harder als de boxer-esa's dus dat vind ik positief.
je merkt wel dat bmw het sportieve pad is ingeslagen, normaal wil een boxer bij stevige instuur snelheid in en uit bochten pendel gedrag vertonen, maar de 1600gt maalt er niet om.
Wat wel gevaarlijk is het 'hoge' zwaartepunt, je merkt bij links rechts combinaties dat de 1600gt veel gewicht meeneemt met als gevolg dat ie harder een bocht in valt als dat je wil.
iets meer uitgaande demping zou zorgen dat de fiets wat rustiger reageert maar dat is helaas niet onafhankelijk in te stellen.
De 1600gt geeft enorm veel vertrouwen in de voorkant ondanks het telelever systeem, je stuurt m in waar je m hebben wil en is makkelijk op de lijn te houden.
Remmerij:
De remmen zijn echt ongehoord goed, veel beter als wat ik de laatste tijd op toerfietsen gevoeld heb, prachtig doseerbaar zowel voor als achter. vooral remmend de bocht in geeft veel rust in de voorkant bij insturen, De s1000rr zal het niet worden maar je kan m echt geweldig doseren. ik ben wel bang als je een stevig potje gaat beuken in de bergen dat de remmen erg heet worden, ze zijn al zacht van zichzelf en zal bij hoge temperaturen niet beter worden.
electronica;
de injectie en rain/road/dynamic mode alle drie geprobeerd, rain slaat nergens op, gebruik je niet. Road, is een zachte variant van de dynamic, nadeel van road is dat je in het begin niet veel hebt en daarna heel veel, bij dynamic heb je eigenlijk gelijk alles en voelt op een wat langere termijn wat prettiger aan, neutraal over het gebied van de toeren (dus geen schop in je rug effect).
toch bij sportief wegrijden is iets toeren houden het advies, bij road is het effect nog wat erger als de dynamic maar das een kwestie van wachten totdat bmw er nieuwere software voor maakt.
zithouding;
is op de GT erg hoog (misschien dan het zitje op de hoogste stand stond), ik zou misschien iets lager willen zitten en iets meer voorover, het probleem nu is bij sportief rijden dat je onder rug en armen het zwaar krijgen, de acceleratie is namelijk behoorlijk serieus en het schrap zetten gaat wat lastig onder de standaard zithouding. (te rechtop)
conclusie;
echte nadelen heb ik niet echt op de injectie/ride by wire na, dat MOET beter kunnen. voor de rest is deze machine op zeker de maatstaaf zoals de GS bij de allroads is. de 1300gt vond ik niet geweldig terwijl de 1200 boxer toerunit weer geweldig is alleen geen oempf heeft.
de 1600 flikt het mijn zijn 6 pitter, tip voor alle toerrijders, ruil je fjr1300, pan european of andere toerbuffel maar in, want na een ritje weet ik zeker dat je de 1600gt een geweldig apparaat vind,....
vind je het niet ben je geen motorrijder en heb je geen benzine door je aderen stromen, voor diegene is er nog maar 1 oplossing,....het koekblik.
thnx
motorhoutrust voor het sturen op jullie biemer! wat een ervaring weer