Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

BMW K 1600 GT

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ Herrdirector,

K1600 rijdt fijn, veel comfort en een mega vet geluid wat gemakkelijk je rijbewijs kan kosten.
ESA veersysteem, merk weinig verschil tussen normaal en de sportstand maar de motor
stuurt alsof die op rails rijdt.
Navigatie mooi ingebouwd en het menu spreekt voor zich.
Minder fijn: gasreactie heeft een vertraging van een halve seconde t.o.v. de bevelen van het gashandel.
De navigatieknop van het menu zit voor de richtingaanwijzer schakelaar waardoor je mispakt bij richting aangeven. Motor werd erg warm afgelopen zaterdag daardoor warme voeten.

Al met al een fijne motor waar ik best aan kan wennen, in mij opzicht de nieuwe maatstaf in het sport/toer segment. Nu nog afwachten hoe de betrouwbaarheid van deze gigant is.

Groet Vlegel
 
Laatst bewerkt:
Dank, Vlegel ! Benieuwd of de gasaanname in Dynamic stand spontaner gaat. Misschien ook een kwestie van wennen.
 
Echt niet om alle reeds wachtenden de duvel aan te doen, maar als je al die eerste indrukken naast elkaar zet, dan kan je maar tot een besluit komen : zeker nog een jaartje de kat uit de boom kijken tot alle kinderziekten uit dat nagelnieuwe concept zijn gehaald...
BMW heeft wel erg veel hooi op de vork genomen deze keer... Al die nieuwe concepten moeten nu op dit type gefinetuned worden.
En we weten dat BMW zijn hand er niet voor omdraait om die trial and error rustig door de klantjes te laten uitvoeren....
Het is "live" echt een prachtige motor, maar ik zou hem ook echt nu niet moeten hebben...
Hopelijk geven jullie ervaringen me ongelijk...
 
Ik heb de K1600GTL in december bestelt, levering zou medio april zijn.
Twee weken geleden zou dit nog steeds zo zijn.
Vandaag kreeg ik te horen dat levering in week 20 is. Half mei dus.
Afwachten dus.

Kan dus beter de telefoon niet opnemen als mijn dealer belt. No news=good news.
 


De K serie staat niet bekend om zijn betrouwbaarheid. Of het over een jaar beter zal zijn, waag ik te betwijfelen.....Maar ik kijk wel de kat uit de boom, en hol niet naar de winkel om een handtekening te zetten. Rust kon mij redden!
 
helemaal mee eens, ik hou ook liefst een jaartje speling aan als het om een nieuw model gaat.
Aan de andere kant, het zal ook niet voor niets zijn dat de K1200GT en de K1300GT zo snel worden ingewisseld
Wat dat betreft heeft BMW wel e.e.a. goed te maken.
 


Ja, want ik zie dat jij ook je K serie hebt ingeleverd op een RT.

En dat is niet voor niets.....
 
Ja, want ik zie dat jij ook je K serie hebt ingeleverd op een RT.

En dat is niet voor niets.....
Klopt....zoals ik al eerder vermeldde (sorry als ik vervelend wordt ) ben ik destijds gevallen voor de enorme power van de GT. Echter, toch wel wat grotere en kleinere problemen gehad met dit beest en tijdens het proefrijden op de R1200RT my 2010 weer helemaal omgegaan.
Ik maak m.b.t. de GT altijd de vergelijking met een roofdier, als je even niet oplet dat pakt 'ie je (een keer). Bij de RT weer veel meer het gevoel van controle. En de nieuwste RT is voor mij ook vlot genoeg.

Maar ja, die nieuwe 6-pitter
ik wil er zeker een keer op rijden
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik volg al enige tijd jullie forum en dit smaakt me wel.

Heb in november een K 1600 GT besteld en vandaag de eerste keer een proefrit kunnen doen. wel maar een uurtje, maar was zeer geslaagd. Ik kom van een Pan European STX 1300 en heb zeker na vandaag nog geen spijt van deze keuze.

Wel een serieuze opdoffer gehad bij de dealer. Bij bestelling was levering voorzien voor 10 mei. Enkele weken geleden schoof dit op in het computerprogramma naar produktie in week 15 en levering in week 16. Vandaag hoor ik dat levering pas in week 22 zal gebeuren en dat alle klanten die nog geen levering ontvangen hebben, een aangetekend schrijven van BMW zullen ontvangen. Daar gaat dus mijn reis met enkele vrienden door Italië die gepland was eind mei.

Groetjes
 

ik neem aan dat je niet 10 mei bedoelt, dat is in week 19
 
Laatst bewerkt:
Hoi Rudi. Welkom ! Jammer van de vertraging. Week 22 is dus ergens eind mei. Heb zelf nog ff niets gehoord of gezien van dat aangetekende schrijven. Evengoed bedankt voor de info.
 
Hallo,

Toch wel 10 mei toen ik mijn bestelling plaatste op 26 november 2010 (en inderdaad is dat week 19). Op 19 maart bij de BMW open days zei mijn dealer toen dat alles blijbaar vooruitgeschoven was naar week 15 produktie en week 16 levering (joepie). Hij liet mij ook het desbetreffende computerscherm zien. En vandaag de ontnuchtering door verschuiven naar achter naar week 22.

Herrdirektor, nee de dealer heeft de aangetekende brieven al moeten ondertekenen van BMW (vandaag) en zullen nu aangetekend naar de klanten opgestuurd worden door hoofdkantoor van BMW zelf in België. Dit is dus de situatie voor Belgie, of dit ook opgaat voor Nederland weet ik niet. Ik hoop voor jou van niet, maar ik vrees ervoor.
Blijkbaar heeft dit toch te maken met de gebeurtenissen in Japan (wat trouwens voor de mensen daar veel en veel erger is dan voor ons hier ter plaatse die op hun speelgoed zitten te wachten).

Groetjes
 
Japan is een uitstekend middel geworden om te relativeren. Zit nu nog een beetje na te genieten van de zonnige middag in de tuin, net op het moment dat de zon dreigt te verdwijnen achter een heg. Het leven is hier helemaal zo slecht niet, dus al die berichten over vertraging, slechte K's, kinderziektes, etc. komt allemaal over als bla. Allemaal luxe problemen en discussies daarover als ik er nu over denk. Ik ben gezegend zulke problemen te hebben en anderen met mij.

Ik zie de boze brieven met vertrouwen tegemoet en wie weet rolt de K met een maand of twee, drie, vier ineens de garage in.
 
Niet doen, Frits, niet doen!

hihi, ik weet het, resistance is futile
Mijn betere helft vind - terecht - dat ik na 1 jaar nog niet aan een nieuwe toe ben.
En dat ben ik helemaal met haar eens. En is het wel zover dan verwacht ik dat die vloeistofgekoelde R1300RT (?) ook alweer uit de kinderziektes is. Dus weer volop keus tegen die tijd.

maar ik ga d'r wel op rijden op die K
 
Ben zopas de verstralers van mijn R1200GSA laten vervangen door LED-exemplaren bij mijn Franse dealer (iemand geïnteresseerd in de originele exemplaren ?)

In Frankrijk : vandaag een K1600GT bestellen = er in december 2011 mee rijden.

Blijkbaar heeft BMW zich lelijk verkeken op het onverwachte verkoopssucces en kan de productie gewoon niet volgen.

Het verschil met onze kille landjes en (Zuid)Frankrijk is, dat december hier niet per se het einde van het motorseizoen betekent... men gaat hier hoogstens wat dichter bij de kust rijden ipv in de bergen, zoals nu.

Toch zou ikzelf geen 8 maanden willen wachten op m'n fietsje... .

Bovendien verwacht men zich hier eveneens aan een gigantisch verkoopssucces wanneer de BMW scooters gaan arriveren in scootergek Frankrijk.

Grtz,

Marc
 
BeemerBeest over vocht...:

En is het wel zover dan verwacht ik dat die vloeistofgekoelde R1300RT (?) ook alweer uit de kinderziektes is.

Dus weer volop keus tegen die tijd.

...dat de boxer naar vloeistof koeling gaat is ongeveer een ding wat zeker is..., maar het getal van 1300 is helemaal niet zeker...

...en..., het is ook ongeveer zeker dat de 'wasserboxer' in 2013 het showroom-levenslicht ziet...





...dus pas in 2015 kopen ofzo...
 
Even een postieve noot ! In oktober mijn K1600GT besteld, levering was voorzien begin april. Latere start productie, Japan, dealer (Brussel) durfde er al geen datum meer op kleven, ergens in mei... hopelijk... Vorige week dinsdag kwam het verlossende telefoontje... De K en de papieren zijn binnen, Akrapovic en valbeugels worden nog gemonteerd en woensdag staat ie klaar...

Ik ben blijkbaar bij de gelukkigen als ik het nieuws zo lees, nu bestellen is in september leveren zei de dealer me nog !

Grtz
 
Gefeliciteerd ! Uiteraard verwachten we je eerste indrukken te mogen lezen.
Ben ook ff langs de dealer geweest. Nog een dikke maand te gaan, volgens de laatste stand van zaken. Komende dinsdag krijgt de dealer meer informatie van bmw nl over de leveringen.
Leuk dat in Lijnden een witte GT te bewonderen is in de showroom. Dat had ik niet verwacht.
 
Als oud motor journalist (motorfreaks) heb ik (ook) genoeg toerbrommers aan de tand gevoeld, hierbij een kort verslag op de demo van motorhoutrust:

looks:
dashboard fantastisch, berg knoppen maar de bediening met het draaiwiel aan je linker handvat is echt heel slim bedacht. (selectie en bevestigen)

navigatie, goed overzichtelijk, prima te bedienen met handschoen.

cruise control niet getest.

radio niet getest, geen tijd voor gehad, waarom een radio? dat 6 cilinder geluid is geweldig!

ruit is zoals we gewend zijn van bmw, perfect af te stellen, geen turbulentie.

blok:
wat een sound! wat een sound! wat een sound! het zou verboden moeten worden wat een geweldig geluid zit er in de 1600gt.

drive by wire, is nog niet 100% top, gas reactie van stationair naar wegrij-gas geven (zeker sportief) is eerst niks, dan geef je gas bij en dan krijg je in eens alles, dat kan absoluut beter. boven de 1200 toeren zeg maar voelt het allemaal geweldig aan.

geweldig koppel, wat vooral tussen de 1500 en 5000 toeren goed merkbaar is, boven 5000 veel geluid maar echt heel veel meer trekkracht tov de lage regione is er niet. bmw kiest duidelijk voor veel koppel onderin. ik denk met andere uitlaten en andere mapping dat het wel beter kan/gaat.

versnellingsbak, zijde zacht, duidelijk gevoel en weinig kloink, enige kloink die je hoort is de cardan die zijn werk doet.

koppeling is bij sportief gebruik iets te slipperig, vergt gewenning, bij bmw-rijstijl (normaal/relaxt) is ie prachtig te doseren en licht in gebruik.

Chassis:
gereden op alle verschillende esa standen, waarbij sport toch wel het meest fijne aanvoelt icm het flinke vermogen. rij je heel chill dan is die zachtste stand altijd nog harder als de boxer-esa's dus dat vind ik positief.

je merkt wel dat bmw het sportieve pad is ingeslagen, normaal wil een boxer bij stevige instuur snelheid in en uit bochten pendel gedrag vertonen, maar de 1600gt maalt er niet om.
Wat wel gevaarlijk is het 'hoge' zwaartepunt, je merkt bij links rechts combinaties dat de 1600gt veel gewicht meeneemt met als gevolg dat ie harder een bocht in valt als dat je wil.

iets meer uitgaande demping zou zorgen dat de fiets wat rustiger reageert maar dat is helaas niet onafhankelijk in te stellen.

De 1600gt geeft enorm veel vertrouwen in de voorkant ondanks het telelever systeem, je stuurt m in waar je m hebben wil en is makkelijk op de lijn te houden.

Remmerij:
De remmen zijn echt ongehoord goed, veel beter als wat ik de laatste tijd op toerfietsen gevoeld heb, prachtig doseerbaar zowel voor als achter. vooral remmend de bocht in geeft veel rust in de voorkant bij insturen, De s1000rr zal het niet worden maar je kan m echt geweldig doseren. ik ben wel bang als je een stevig potje gaat beuken in de bergen dat de remmen erg heet worden, ze zijn al zacht van zichzelf en zal bij hoge temperaturen niet beter worden.

electronica;
de injectie en rain/road/dynamic mode alle drie geprobeerd, rain slaat nergens op, gebruik je niet. Road, is een zachte variant van de dynamic, nadeel van road is dat je in het begin niet veel hebt en daarna heel veel, bij dynamic heb je eigenlijk gelijk alles en voelt op een wat langere termijn wat prettiger aan, neutraal over het gebied van de toeren (dus geen schop in je rug effect).

toch bij sportief wegrijden is iets toeren houden het advies, bij road is het effect nog wat erger als de dynamic maar das een kwestie van wachten totdat bmw er nieuwere software voor maakt.

zithouding;
is op de GT erg hoog (misschien dan het zitje op de hoogste stand stond), ik zou misschien iets lager willen zitten en iets meer voorover, het probleem nu is bij sportief rijden dat je onder rug en armen het zwaar krijgen, de acceleratie is namelijk behoorlijk serieus en het schrap zetten gaat wat lastig onder de standaard zithouding. (te rechtop)

conclusie;

echte nadelen heb ik niet echt op de injectie/ride by wire na, dat MOET beter kunnen. voor de rest is deze machine op zeker de maatstaaf zoals de GS bij de allroads is. de 1300gt vond ik niet geweldig terwijl de 1200 boxer toerunit weer geweldig is alleen geen oempf heeft.

de 1600 flikt het mijn zijn 6 pitter, tip voor alle toerrijders, ruil je fjr1300, pan european of andere toerbuffel maar in, want na een ritje weet ik zeker dat je de 1600gt een geweldig apparaat vind,....

vind je het niet ben je geen motorrijder en heb je geen benzine door je aderen stromen, voor diegene is er nog maar 1 oplossing,....het koekblik.

thnx motorhoutrust voor het sturen op jullie biemer! wat een ervaring weer
 
Laatst bewerkt:
Mooie review Napo. Daar schenk je een kopje thee voor in alvorens te lezen. Al ben ik als toekomstige eigenaar behoorlijk subjectief, ik geloof best dat er best rijders zijn die de k1600 niet zullen waarderen. Temeer omdat de K modellen voorheen iets meer "sport" in zich hebben in combinatie met een lager gewicht. Heb er nog niet op gereden, maar ik verwacht na een gs adventure geen buil te vallen aan deze.
 
Herrdirektor, bedankt ! Uiteraard geef ik graag mijn eerste ervaringen mee !
NapO, bedankt voor je uitvoerig testverslag, geeft mij al een goed idee waaraan ik me kan verwachten en het klinkt niet slecht :-)
 

Ik hoop wel voor je dat de ingeleverde levendigheid van de GS Adventure ruimschoots gecompenseerd wordt door de extra kracht van de K1600GT...

Hoewel....ik heb sinds vorig jaar een GS Adventure hier in Frankrijk ipv mijn GS en die laatste gooide ik toch gemakkelijker heen en weer op de bochtige Route Napoléon.

Misschien is de overstap naar de K dan toch niet zo groot , qua handelbaarheid...

Ben benieuwd !
 
Laatst bewerkt:
De GS(A) blijft op sommige vlakken onverslaanbaar, dus ik blijf de ontwikkelingen mbt de Wasserboxer volgen. Als het een beetje meezit, dan zie ik mijzelf in de toekomst weer op een geheel vernieuwde GSA. Maar dan is het inmiddels 2017-2018.
 
Laatst bewerkt:

...ruk dat ellenlange inlaattraject, en die ene forse gasklep van het blok, en druk er zes stuks fijn vormgegeven gaskleppen op ; bedenk een beetje andere software daarbij, en laat het geheel in- en uitademen door wat vrijer spul ; en ik weet bijna zeker dat je dan helemaal een soort van raket op wielen hebt...

...o-ja ; en verpak dan dat blok in een naked bike...
...modelletje bol d'Or bijvoorbeeld... (sorry..., bol d'Or = oude liefde...)




...trouwens ; beste NapO-vriend..., in je relaas om alles wat toer en buffel is, om dat vlotjes in te ruilen voor een K1.6GT sla je gelukkig de DOHC-RT over...

...want 'we' mogen misschien dan wel een paar PeeKaatjes, en Newtons minder hebben ; maar qua stuurgedrag en lichtvoetigheid weet ik het zeker dat de K1.6 niet kan tippen aan die 'ouwe' boxeRT...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.